شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
موکب الحسین

حوزه/ موکب الحسین علیه‌السلام شامل غرفه‌های کتاب و مسابقه کتاب‌خوانی، محصولات صوتی و تصویری، محصولات فرهنگی و ملزومات سفر اربعین، عفاف و حجاب و کودک عاشورایی از ۷ تا ۲۴ شهریور در جامعة الزهرا علیه‌السلام برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، جمعی از مدیران و مسئولان جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها از موکب الحسین علیه‌السلام که به همت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی این مؤسسه علمی حوزوی برپا شده است، بازدید کردند.

در این موکب، غرفه‌های مختلف شامل ایستگاه پذیرایی صلواتی، عرضه کتاب، صوت و تصویر، محصولات فرهنگی، کودک عاشورایی، بهداشت و سلامت اربعین، مسابقه کتابخوانی، عفاف و حجاب و رزق معنوی فعالیت دارند و به ارائه خدمات می‌پردازند.

سرکار خانم سیده ربابه داودالموسوی در حاشیه این بازدید، عنوان کرد: هر سال در آستانه اربعین حسینی، موکب الحسین در جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها برپا می‌شود و امسال تا ۲۴ شهریور ادامه دارد.

مدیر کل امور فرهنگی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: موکب الحسین علیه‌السلام در حقیقت، خیمه ای است که مراجعه کنندگان در آن حال و هوای اربعینی می گیرند و دل‌ها روانه اربعین می‌شود.

داودالموسوی با بیان اینکه این موکب ویژه بانوان راه اندازی شده است، گفت: غرفه‌ها در ارتباط با بحث اربعین هستند و بانوان می‌توانند تقریبا مایحتاج خود را از این غرفه ها تهیه کنند.

‌ وی، غرفه‌های موکب را به شرح ذیل معرفی کرد:

ایستگاه پذیرایی صلواتی: بازدیدکنندگان موکب الحسین علیه السلام در این غرفه با چای متبرک به تربت حضرت اباعبدالله علیه السلام و شربت و .... پذیرایی می‌شوند.

عرضه کتاب: این غرفه به معرفی و عرضه کتب ویژه ایام محرم و صفر و نیز آثاری در زمینه راهکارهای تبلیغی در این ایام از قبیل ارائه مراثی مناسب و نوحه‌های اصیل ویژه ایام عزاداری می پردازد.

صوت و تصویر: در این غرفه کلیپ های مناسبتی و محتوای مناسب این ایام ارائه می‌گردد. بازدیدکنندگان می‌توانند با دریافت این محتواها، در طول سفر بهره‌مند گردند. همچنین کلیپ‌هایی از اعزام کاروان پیاده‌روی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها در سال‌های گذشته در این غرفه، پخش می گردد.

محصولات فرهنگی: غرفه محصولات فرهنگی با عرضه ملزومات مورد احتیاج زائران اعم از کوله، کفش و چرخ مخصوص کوله و... جهت سهولت در تهیه و خرید تجهیزات پیاده‌روی اربعین را فراهم می نماید.

کودک عاشورایی: این غرفه در موکب الحسین علیه السلام با ارائه برنامه‌های متنوع در قالب نقاشی، بازی‌های خلاق، و... پذیرای فرزندان خردسال بازدیدکنندگان محترم است.

بهداشت و سلامت اربعین: جهت سهولت در پیاده‌روی اربعین حسینی، توصیه‌های بهداشتی و ملزومات بهداشتی از جمله کرم‌های گیاهی (ضد درد و ترمیم آسیب‌های پوستی) و داروهای گیاهی مورد نیاز بر پایه طب سنتی در این غرفه ارائه می‌گردد.

مسابقه کتابخوانی: هر روز یک کتاب به همراه مسابقه و ارائه جایزه در غرفه معرفی می‌شود. کتاب‌های رحمت واسعه، یاران شیدای حسین بن علی، ازدحام تن ها، اجتماع دل‌ها و... از جمله کتاب‌های این غرفه است.

عفاف و حجاب: شامل ارائه محصولات عفاف و حجاب مانند: چادر، روسری، مقنعه، مانتو و جوراب و ... است.

رزق معنوی: با ارائه محتواهای مناسب اعم از ختم صلوات، ختم قرآن و برگه‌های زیارت نیابتی بازدیدکنندگان را تامین می‌نماید. در این غرفه با حضور هنرمندان خوشنویس، عبارات معنوی و تاثیرگذار حسینی، به درخواست بازدیدکنندگان نوشته شده و تقدیم می‌شود.

مدیر کل امور فرهنگی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: یکی از خصوصیات این موکب این است که توسط طلاب اداره می‌شود و بانوان طلبه به صورت جهادی در غرفه ها حضور دارند و به مشاوره و عرضه محصولات می پردازند.

داودالموسوی افزود: عرضه کوله پشتی، کفش، چادر، روسری، محصولات بهداشتی، محتواهای فرهنگی و برگزاری مسابقات کتابخوانی از جمله فعالیت های این موکب است،

وی با اشاره به اینکه غرفه صوت و تصویر مربوط به اربعین سال های قبل طلاب جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها است، عنوان کرد: در این غرفه، امکان زیارت نیابتی فراهم شده و افرادی که امکان حضور در پیاده روی اربعین را ندارند، ثبت نام می‌کنند تا زائران اربعین حسینی به نیابت از شهدا و ذکر نام این افراد در پیاده روی شرکت کنند.

مدیر کل امور فرهنگی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها یادآور شد: در این ایام، پویش «من هم در سفر کربلای تو سهیم هستم» راه اندازی شد که هزینه سفر زیارتی چند زائر اولی کربلا فراهم شد.

داودالموسوی تصریح کرد:‌ موکب الحسین علیه‌السلام محفلی جهت تعامل و همدلی زائرین اربعین حسینی با مشارکت قوی طلاب است، همفکری و به اشتراک گذاری تجربیات پیاده روی اربعین، تمرین و مشق کار تشکیلاتی و نظام مند، فرهنگ سازی در خصوص حضور فعال بانوان از آثار این موکب در طول سالیان گذشته بوده است و از برکات منحصر به فرد آن می توان ترویج فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی و تقویت روحیه انس با اهل بیت علیهم السلام را بر شمرد.

وی در پایان به برگزاری زیارت عاشورا در موکب الحسین اشاره کرد که هر روز صبح ساعت ۷:۵۰ تا ۸:۱۵ برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha