پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
منار

حوزه/ "منار صباغ" مجری المنار گفت: ما در المنار مشغول تلاش برای مبارزه با جنگ نرم هستیم و این مسئله تنها مربوط به حال حاضر نیست. یعنی اصل تاسیس این رسانه ها یک آمادگی پیشگیرانه بوده...

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، با وجود آنکه رسانه های مقاومت در جنگ نرم نابرابر با جهان استکبار غربی و عربی به صورت شبانه روزی در تلاش هستند، اما برای بیان حقایق و رسوا نمودن توطئه های پی در پی جبهه عبری، غربی و عربی نیاز به هم افزایی و همکاری این رسانه ها با یکدیگر است.

شبکه المنار از مهمترین رسانه های وابسته به حزب الله لبنان است که حدود سه دهه است به مبارزه با محور شرارت در منطقه و جهان می پردازد. نام این شبکه از آنجا نشأت گرفته است که اولین فرستنده شبکه را روی یک مناره مسجد نصب کردند. پیروزی حزب الله در جنگ ۳۳ روزه در لبنان باعث افزایش محبوبیت آن در میان بینندگان کشورهای عربی شد. این شبکه در میان شبکه‌های لبنانی مقام سوم یا دوم را دارد. همین محبوبیت واطلاع رسانی از جنایات اسرائیل، باعث شد در جریان جنگ ۳۳ روزه این شبکه هدف بمباران رژیم صهیونیستی قرار بگیرد.اما پس از آن المنار مخفیانه در جریان جنگ به فعالیت های خود ادامه داد.

"منار صباغ" گوینده لبنانی شبکه المنار که سال ها است، از زمان جنگ ۳۳ روزه با این شبکه در قالب خبرنگار، مجری، تهیه کننده و نویسنده همکاری دارد در گفت وگو با خبرنگار سرویس بین الملل حوزه به بیان گوشه ای از خاطرات خود در جنگ ۳۳ روزه و وظیفه رسانه های مقاومت در برابر جنگ نرم دشمنان محور مقاومت پرداخت.

بخش اول این گفت و گو به شرح ذیل است:

حوزه: لطفا به طور مختصر از سابقه فعالیت های رسانه ای خود بگویید؟

در حال حاضر تهیه کننده، تدوینگر و مجری و گوینده برنامه ای به نام برنامه "پانوراما الیوم" در شبکه المنارهستم. حدود ۱۳ سال سابقه خبرنگار میدانی در لبنان و خارج لبنان دارم. بر اساس شرایط لبنان برنامه های پوششی کار کردم و برنامه سیاسی با عنوان "مع الحدث" را در چند قسمت در مناسبت های مختلف بویژه مناسبت هایی که مربوط به مقاومت و محور مقاومت است اجرا کردم. همچنین در زمینه آموزش رسانه به عنوان مربی رسانه ای برای مجریان، تهیه کنندگان و سردبیران تدریس می کنم. در بسیاری از روزنامه ها و پایگاه های خبری اینترنتی مقالات و یا یادداشت می نویسم، این مختصری از فعالیت های رسانه ای من است.

حوزه: از جنگ ۳۳ روزه لبنان و رژیم صهیونیستی چه خاطراتی دارید و آن زمان شرایط روزنامه نگاران و خبرنگاران در المنار و سایر رسانه ها چگونه بود و زمانی که ساختمان المنار مورد هدف قرار گرفت، شما چه خاطراتی از آن لحظات دارید؟

من آن زمان تازه کارم را در شبکه المنار شروع کرده بودم. به عنوان خبرنگار میدانی و در گروه خبرنگاران جوانی بودم که همه آقا بودند و من تنها خبرنگار خانم آن گروه بودم. طبیعتا خبرنگاران آقا را به محورهایی که نبردهای شدید در جریان بود، اعزام کردند و من در بیروت و ضاحیه ماندم. خاطرات زیادی از همان لحظات اول جنگ دارم. زمانی که شبکه المنار هدف قرار گرفت، چالش بزرگ سیاسی در لبنان بوجود آمده بود. در لبنان ما حامی جنبش سیاسی حزب الله بودیم و حجم دشمنی ها با مقاومت بسیار عظیم بود. این وقایع نشان دهنده حجم توطئه بزرگ علیه مقاومت در آن زمان بود و اتفاقات زیادی آن روزها می افتاد که نمی توانیم آن ها را فراموش کنیم.

در همین چارچوب رایس به بیروت آمد و بسیاری از نمایندگان خارجی برای رایزنی با دولت لبنان به کشور ما می آمدند. سفیر آمریکا مخفیانه به دیدار نخست وزیر لبنان آمد و از کشورهای دیگر هم برای رایزنی به لبنان می آمدند.

فعالیت مخفیانه المنار در جنگ ۳۳ روزه

روزهای تجاوز وحشیانه دشمن به ضاحیه جنوبی را کاملاً به یاد دارم و پوشش خبری می دادم. صحنه های دردناکی بود، گروهی از هنرمندان و شخصیت ها برای بازدید به مربع امنیتی آمده بودند و این منطقه به طور کلی نابود شده بود.

بعد از اینکه ساختمان المنار مورد هدف حمله دشمن قرار گرفت و محل اصلی کار ما مشخص شده بود، مجبور شدیم که مخفی شویم، بنابراین به مکان جایگزینی که باید در آن جا کار می‌کردیم، نقل مکان کردیم و ظاهرمان را تغییر دادیم و پنهانی کار می‌کردیم. همه اینها خاطره است، اما پیروزی زیباترین خاطره برای ما بود.

حوزه: نقش رسانه های مقاومت در مقابله با جنگ نرمی که دشمن علیه این محور به ویژه حزب الله به راه انداخته از نظر شما چگونه است؟

در خصوص نقش رسانه های مقاومت علیه جنگ نرم دشمن، باید بگویم ما در المنار مشغول تلاش برای مبارزه با این جنگ هستیم و این مسئله تنها مربوط به حال حاضر نیست. یعنی اصل تاسیس این رسانه ها یک آمادگی پیشگیرانه بوده و این موضوع تنها منحصر به بیان سیاست های مقاومت و سیاست های حزب الله نبود، بلکه بیانگر مسیری بود که به طور طبیعی از انقلاب اسلامی و حفظ سیره اهل بیت نشأت می گرفت.

المنار اولین رسانه مقاومت حزب الله در ارائه نظام ارزشی

در راستای این تفکر دینی و فرهنگی به حفاظت و مصونیت حقیقی از جامعه خود ایمان کامل داشتیم و در همین راستا برای اولین بار بود که یک مجری محجبه در صفحه المنار ظاهر می شد. این موضوع چه در رسانه های لبنانی و چه در رسانه های عربی تصویری بود که ما به عنوان یک نظام ارزشی ارائه کردیم، نظامی که ما آن را در بعد سیاسی و در بعد مقاومت به تصویر کشیدیم.

جایگاه همه این سر فصل ها توسط مدیریت المنار و از طریق برنامه ها و دستورالعمل هایی که ما به عنوان تیم رسانه ای در این شبکه بیان می کنیم، منعکس شده است. طبیعتا رسانه های وابسته به مقاومت از رادیو گرفته تا روزنامه ها تا پایگاه های اینترنتی بر همین اساس با جنگ نرم برای حفاظت از این نظام ارزشی مبارزه می کردند، نظامی که بر پایه هویت فرهنگی و دینی ما است.

جنگ نرم اصول مقاومت را هدف قرار داده است

این جنگ نرم بر هدف قرار دادن این اصول تمرکز کرده و ما نیز از طریق یک رویارویی مستقیم نقشه های دشمن را بر ملا می کنیم و به برجسته سازی و روشن کردن اقدامات آنها از طریق پخش برنامه های تلویزیونی و دعوت از مهمانان می پردازیم. مهمانانی که بتوانند، اقدامات دشمن را بیان کنند و بتوانند مصونیت فکری و فرهنگی را برای مخاطبان ایجاد کنند، به طوری که مردم در مقابل این جنگی که علیه ما به راه افتاده، قوی باشند.

از خاطرات جنگ ۳۳ روزه تا مجاهدت "المنار" در جهاد تبیین

حوزه: مقام معظم رهبری اخیرا در خصوص ضرورت "جهاد تبیین" سخنانی را ایراد کردند، شما به عنوان یک مجری و گوینده چگونه می توانید این موضوع را اجرایی کنید؟

جهاد تبیین موضوع بسیار مهمی است. امروز من به عنوان یک مجری یا یک رسانه ای می گویم جهاد تبیین واجبی بزرگ بر گردن ما است و بایستی خود را به اندازه توانمان آماده و عزم خود را جزم کنیم. این مهم فقط نباید منحصر به تهیه برنامه هایی باشد که مهمان دعوت کنیم و از محور مقاومت یا در خصوص دشمنان این محور سوال بپرسیم، بلکه باید از طریق تمام فعالیت ها و برنامه هایی که از ما خواسته شده در راستای جهاد تبیین به بیان حقایق در شبکه های اجتماعی بپردازیم.

ما با آگاهی موظف هستیم، اقدامات اجرایی همراه با دانش، فرهنگ و پژوهش حقیقی و جدی را در این زمینه انجام دهیم .همانطور که جناب سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان مخصوصاً در سخنرانی هایش عناوین فرهنگی و مذهبی را انتخاب می کند تا یک تفکر و ایده خوب به مردم ارائه دهد، ما هم با این دغدغه در این مسیر باید از طریق خواندن و کسب دانش و از طریق تقویت فرهنگ دینی و بهره برداری از منابع شناخته شده و پیروی از اندیشه مقام معظم رهبری گام بر داریم، اندیشه ای که منشأ اصالت فکری به معنای جهت گیری سیاسی، دینی و فرهنگی ما است و اصول دیگر از آن منشعب می شوند.

در حال حاضر که در خصوص جهاد تبیین صحبت می کنیم، این تفکر خیلی واضح و روشن شده است و کتابهای زیادی از مقام معظم رهبری در این رابطه وجود دارد، ما باید آن را با جزئیات مطالعه کنیم و در همین مسیر به درستی عمل کنیم.

حوزه: آیا تاکنون دیداری با دبیر کل حزب الله لبنان داشتید؟ اگر بخواهید جناب سید حسن نصر الله را با توجه به شناختی که از ایشان دارید، توصیف کنید چه توصیفی می توانید داشته باشید؟

من در مقامی نیستم که جناب سید حسن نصر الله را توصیف کنم، او شخصیتی بزرگ با همه معیارها است و حتی دشمنان سید مقاومت از جذابیت شخصیت او و خاص بودن او صحبت می کنند. در دوران دانشجویی این افتخار نصیب من شد که جزء آخرین گروهی بودم که مستقیماً با حضور سید حسن نصرالله فارغ التحصیل شدم، زیرا سید به طور مستقیم خودشان در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان بسیج آموزشی شرکت می کردند. بعد از قرار گرفتن در شرایط امنیتی خاص، دیگر سید حسن نصرالله نتوانست چنین برنامه هایی داشته باشد.

همچنین بعد از اتمام عملیات رضوان این شانس را پیدا کردم که در جریان عملیات تبادل اسرا و بازگشت اسیر "سمیر قنطار "و دوستانش جشنواره بزرگی در استادیوم "الرایه" در ضاحیه جنوبی برگزار شد و من این جشنواره بزرگ را پوشش خبری می دادم. در مکان های دیگری که برای پوشش خبری می رفتم، سید را دیدم، زمانی که می آمد و برای مردم سخنرانی می کرد و در پوشش سه کنفرانس خبری که خیلی پر ازدحام بود و بویژه وقتی پیام دوم حزب الله برای پروژه سیاسی خاص مطرح شد و بار دیگر زمانی که درباره توطئه دادگاه بین المللی سخنرانی می کرد، موفق به دیدار ایشان شدم.

سید مقاومت شهید زنده است

طبیعتا من نمی توانم سید را توصیف کنم، اما معتقدم بهترین توصیف برای ایشان تعبیر "شهید زنده" است، یعنی شهید نمی شوی مگر اینکه مثل شهید زندگی کنی. من احساس می کنم او جمیع صفات معنوی را دارد و خدا را شاکریم که به ما توفیق داد ایشان در بین ما باشد و این از الطاف الهی است.

درس صداقت و اخلاص را از سید مقاومت یاد گرفتیم

ایشان شخصیتی ممتاز و استثنایی دارد و قبل از اینکه بخواهیم از این شخصیت استثنایی صحبت کنیم، ایشان تمام صفاتی را که یک رهبر نیاز دارد از آن بهره مند است. او انسانی مخلص است، وقتی تصاویر جناب دبیرکل را از سنین جوانی می بینیم، که چگونه توانسته رهبر شود، می فهمیم که رهبر شدن به معنای رهبری با سن بالا نیست، ایشان در سن کم شروع به مبارزه با دشمن کرد.

سید مقاومت در این مسیر فداکاری های بسیاری داشته است. او فرزندش و هر چیزی را که داشته برای ما فدا کرده است و فریب دنیا را نخورده، حتی با وجود عظمت مقاومت و افزایش توانایی های نظامی، حتی یک روز هم از دعا و توسل به خداوند غافل نشده است. مثلا در شرایطی مثل جنگ ۳۳ روزه، همواره با خداوند راز و نیاز داشت و از او کمک می خواست.

او در مسیر قرب به خداوند متواضعانه حرکت می کند و به مردم محبت صادقانه دارد. ما نیز درس های زیادی از ایشان یاد گرفتیم و با تمام وجود با ایشان صادقانه رفتار می کنیم و اعتقاد واقعی به این دعا داریم که "پروردگارا از عمر و جان ما بکاه و به عمر سید حسن نصرالله و مقام معظم رهبری اضافه کن" و این دعایی است که از سر صدق و درستی هر روز هر مومن و اهل مقاومتی در دعاهای روزانه خود زمزمه می کند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha