سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
منار

حوزه/ "منار صباغ" مجری المنار گفت: خواندن وصیت‌نامه سردار سلیمانی جزیی از برنامه عبادی هر شب من است. نمی‌توانم یاد حاج قاسم بیفتم و گریه نکنم، این اشکها از حرارت خون حاج قاسم است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، جوانان حامی مقاومت اسلامی در لبنان بعد از پایان جنگ ۳۳ روزه فعالیت های خود را در فضای مجازی توسعه دادند و پا به پای رسانه های حامی مقاومت در به راه انداختن پویش های متعدد حمایت خود را از سیاست های مقاومت اسلامی اعلام کردند. رسانه های حامی مقاومت در لبنان از رادیو گرفته تا شبکه المنار و سایر پایگاه های اینترنتی با وجود تحریم های رسانه ای به فعالیت خود با شور و نشاط در میدان رسانه پا به پای رزمندگان و مجاهدان در میدان نظامی ادامه دادند.

"منار صبّاغ" در ادامه گفت وگوی خود با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به تشریح گوشه ای از فعالیت های رسانه ای و مجازی جوانان لبنانی پرداخت.

ترجمه بخش دوم گفت و گو به شرح ذیل است:

حوزه: نظر شما درباره نقش و اهمیت رسانه ها در حمایت از مقاومت در سال های اخیر چیست؟

مقاومت بخش های مختلفی دارد که رسانه از جمله آنها است. از ابتدای تاریخ تاکنون، اگر رسانه ای چون حضرت زینب (سلام الله علیها) نبود، خبری از مظلومیت امام حسین (علیه السلام) و اهل بیتشان و حماسه کربلا و عاشورا نبود تا ادامه یابد و امروز به دست ما برسد.

عصبانیت دشمنان از رسانه های مقاومت

رسانه های مقاومت با وجود امکانات محدود موفق هستند ، اگر چه ما در محاصره هستیم و در زمینه ماهواره ها و منابع مالی محدودیت داریم، اما رسانه‌های باکیفیت و موفقی هستیم. بندر بن سلطان رئیس اسبق دستگاه اطلاعات سعودی، شبکه المنار را به نام شبکه جهانی ایرانی نام گذاری کرده، آنها از این رسانه‌ها، ناراحت هستند. حتی از دست رسانه های یمنی، عصبانی هستند. رسانه های یمنی با وجود محدودیت هایی که دارند از سوی دشمنان تحریم می شوند، دشمنان اقدام به حذف ماهواره شبکه های یمنی می کنند، این اقدام آنها به خاطر تاثیر گذاری و قدرت این رسانه ها است.

ما در تلویزیون المنار به طور موازی با عملیات نظامی در جبهه های مقاومت در جنگ رسانه ای با دشمن مبارزه می کنیم. دشمن از این شبکه می ترسد از این رو در جنگ ۳۳ روزه، ساختمان المنار را به عنوان اولین اهداف جنگ بمباران کرد.

حوزه: واکنش شما بعد از خبر شهادت شهید محسن حججی و شهید سردار سلیمانی چه بود؟

پاسخ به این سوال برای من خیلی سخت است و باید مختصر جواب بدهم و الا حرفهای زیادی در این رابطه وجود دارد. من آن زمان دارای حسابی در توییتر بودم به یاد دارم، آن زمان توئیتی در باره شهید حججی زدم و نوشتم همیشه سعی می‌ کردم عاشورا و ماجرای حسین شهید و شمر لعین را تصور کنم. امروز دیدم و دیگر تصور نخواهم کرد.

این جمله ای بود که زمانی که تصویر شهید محسن حججی را دیدم، نوشتم. شهیدی که با رفتار و اعمالش و آثار و وصیت صوتی او برای فرزندش و آنچه مربوط به دعا و مناجاتش و روابط با همسرش از او به جا مانده، بیانگر شخصیت برجسته و ممتاز او است. اینها شهدای ممتاز و برجسته ای هستند که از آنها درس می گیریم که شهادت نعمت است و بایستی از آنها بهره مند شویم و در همین مسیر حرکت کنیم. وقتی به شهید حججی نگاه می کنیم، یاد اباعبدالله الحسین(ع) می افتیم و شهید ذوالفقار عزالدین (شهید 18 ساله حزب الله) که در همین راه و به همین شیوه به شهادت رسید.

این دو شهید بسیار متمایز بودند، چرا که برای ما کربلا را به صورت واضح و روشن در همه ابعادش به تصویر کشیدند. منبع صبر و مقاومت ما کربلا است، اما شهادت آنها به این روش، کربلا را در عصر حاضر و در مقابل ما بسیار عظیم به تصویر کشید.

درباره شهید سلیمانی، می توانم بگویم که به یاد ندارم در تمام طول عمرم برای کسی این طور گریه کرده باشم. واقعا نمی توانستم هر شب بخوابم و گریه می کردم. قبل از شهادت حاج قاسم گاه گاهی با زینب دختر شهید سلیمانی تماس و رابطه خوبی داشتم. یادم می‌آید که وقتی خبر را دیدم، مستقیماً به او پیام دادم و او نیز پیامی به من فرستاد و در حالی که چهر ه اش گریان بود و گفت که داریم سعی می‌کنیم تا مطمئن شویم که چه اتفاقی افتاده و خیلی گریه می کرد.

از عصبانیت دشمنان رسانه‌های مقاومت تا توصیه به خواندن وصیت‌نامه حاج قاسم

یک هفته بعد از شهادت شهید سلیمانی نتوانستم کار کنم

من آن زمان یک هفته سر کار نرفتم و واقعا نمی توانستم برنامه اجرا کنم. شهادت شخصیت برجسته ای چون حاج قاسم تأثیر زیادی بر روی من تا این لحظه گذاشته و با تمام وجود خودم را به او وصل می کنم. هر کلیپ یا ویدیویی از حاج قاسم، هر کلمه ای، هر حرفی، هر سخنی را جستجو و بررسی و منتشر می کنم تا جایی که وقتی عده ای به مطلبی در مورد حاج قاسم برخورد می کنند، برای من می فرستند، چون می دانند که من همچنان به گسترش آثار ایشان خود را ملزم کردم.

وقتی یاد حاج قاسم می افتم، تقوا، شجاعت، تواضع او در همه چیز مرا به یاد امیرالمومنین علی (علیه السلام) می اندازد. وقتی ویدیوهایی از ایشان را در عرصه نظامی و وسط میدان را مشاهده می کنم، علی رغم جایگاه و مقام بزرگ نظامی که داشته او را متواضع می بینم و نمی توانم یادی از امیرالمومنین(ع) نکنم.

وصیتنامه شهید سلیمانی وصیتی نورانی و تاثیر گذار است

خدا را به خاطر نعمت حاج قاسم شکر می گویم. می خواهم رازی را به شما بگویم که هر شب جزیی از برنامه عبادی من است و آن خواندن وصیت حاج قاسم است [گریه می کند] نمی توانم یاد حاج قاسم بیفتم و گریه نکنم این اشکها از حرارت خون حاج قاسم است، گویی تازه او به شهادت رسیده است. وصیتنامه حاج قاسم یک وصیت نورانی است که ما مومنین به طور روزانه باید آن را بخوانیم. وصیت نامه ای کامل است و به شکل عملی و واقعی بر دین ما تاثیر گذار است و موجب می شود، طور دیگری فکر کنیم و با اثر پذیری از شخصت این فرمانده بزرگ می توانیم بهتر از آنچه هستیم، باشیم.

حوزه: به نظر شما تأثیر شهادت حاج قاسم بر محور مقاومت تاثیر مثبت یا منفی بود؟

درست است که ما شخصیتی بزرگ مثل حاج قاسم را از دست دادیم، اما این شخص فقط در بعد فردی خلاصه نمی شود، چرا که فرماندهانی را تربیت کرد. مثلا جناب سید حسن نصر الله بعد از شهادت حاج عماد مغنیه گفت شهید مغنیه بعد از خودش ده ها رزمنده مقاومت، مربی و مجاهدان آماده شهادت به جای گذاشت و حاج قاسم نیز چنین بود.

حاج قاسم بذر مقاومت را در منطقه پاشید؛ از افغانستان و پاکستان گرفته تا عراق و یمن و هر کجای عالم عکس او منتشر شده است. برخی معتقدند و می گویند بعد از شهادت شهید سلیمانی بر سیاره ما بلای کرونا نازل شد و در حقیقت ما شخصیت عظیمی را از دست دادیم.

بعد از شهادت حاج قاسم بینی آمریکا به خاک مالیده شد

البته نمی توانیم به راحتی از جایگزینی مثل او صحبت کنیم، همانطور که نمی توانیم درباره شخصیت های عظیمی مثل امام خمینی(ره) و سایر شخصیت بزرگ به راحتی جایگزینی مثل ایشان را مطرح کنیم. از تاثیرات مثبت شهادت حاج قاسم بروز معادلات جدید بود و همانطور که مقام معظم رهبری مطرح کردند این معادله اخراج آمریکا از کل منطقه بود و چنین معادله ای پیش از شهادت حاج قاسم وجود نداشت و بروز این معادله به قیمت خون حاج قاسم است.

امروز بینی آمریکا به خاک مالیده شده، چرا که بعد از هدف قرار گرفتن پایگاه عین الاسد که یک حمله و عملیات عظیم از سوی جمهوری اسلامی ایران بود، آمریکا نتوانست اقدامی انجام دهد و بعد از آن هم سقوط پهباد معروف آمریکایی توسط ایران بود که آمریکا نتوانست حرفی بزند و یا واکنشی نشان دهد و این یک چالش و مبارزه طلبی در برابر آمریکا بود. همچنین شکستن محاصره نفتی ایران همه این ها به برکت خون حاج قاسم انجام شد.

حوزه: نظرتان درباره حمایت ایران از حزب الله در شرایط سخت محاصره لبنان و رساندن سوخت به این کشور چیست؟

مسلما حمایت ایران از حزب الله به روزهای سخت برنمی گردد، بلکه از زمان تأسیس حزب الله این حزب تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده است. ما از برکات امام خمینی(ره) بهره مند شدیم، کسی که موسس و پایه گذار این نهضت بود و از لحظات اول در کنار مقاومت ایستاد.

حمایت معنوی شهید شاطری از مردم لبنان

ایران فرقی بین لبنان و سایر کشورهای حامی مقاومت نمی گذارد و علیرغم مواضع سیاسی دشمنان علیه ایران، جمهوری اسلامی فرقی بین مسلمان و مسیحی و شیعه و سنی نمی گذارد. بعد از جنگ ۳۳ روزه ما دارای جاده ها و راه سازی خوبی شدیم و این ها به برکت شهید سردار "حسن شاطری" بود. کسی که او را در لبنان به اسم مهندس حسام خوشنویس می شناسیم او رئیس هیئت باز سازی لبنان بود. وی مدیری با خدا و الهی بود و در بازسازی لبنان احداث جاده ها و پارک های عمومی ما را یاری می کرد. ما از امکاناتی بهره مند شدیم که هرگز بهره ای پیش از آن نداشتیم. در گذشته دولت لبنان به فکر مردم خود نبود و همچنان در روزهای سخت شهید شاطری از ما حمایت معنوی کرد، حمایتی که نمی توان ارزش مادی برای آن در نظر گرفت.

از عصبانیت دشمنان رسانه‌های مقاومت تا توصیه به خواندن وصیت‌نامه حاج قاسم

با وجود شرایط سخت ایران که در محاصره دشمنان است، ایران حمایت خودش از لبنان و فلسطین و از تمام ملت های مستضعف را کاهش نداده است.

حوزه: در پایان این مصاحبه اگر سخنی به عنوان یک فعال رسانه ای و مجری دارید، بفرمایید؟

می خواهم بگویم ما در فضایی زندگی، تنفس و رشد فکری فرهنگی می کنیم که از برکات وجودی مقام معظم رهبری بهره مند هستیم. همچنانکه برخی دیگر در عصر امام خمینی(ره) زندگی می کردند و از وجود ایشان بهره مند بودند.

بیان و تفسیر افکار مقام معظم رهبری را پیگیری می کنیم

شبکه المنار فیلم مستندی به نام "امام خامنه ای" نشان داد. هر شخصی که که این فیلم را می بیند شاهد حرکت و تلاش و مجاهدت یکپارچه این مرد بزرگ از دوران کودکی تا جوانی و در زندان این شخصیت استثنایی است. ما امروز از همه جوانب شخصیتی این مرد بزرگ در زمان غیبت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بهره برده و درس های زیادی از ایشان یاد گرفتیم.

به مقام معظم رهبری می گویم خداوند ما را از یاران شما، نه در حرف بلکه در عمل قرار دهد و بتوانیم در زمینه تحقق خواسته های شما، بیان و تفسیر مطالبات شما به عنوان یک رسانه ای سهیم باشیم و ان‌شاء الله که اینگونه بشویم.

من افتخار می کنم که جزء گروهی متشکل از مردان و زنان جوان لبنانی بودم و چند سال پیش اقدام به یک اقدام ابتکاری در شبکه های مجازی کردیم و نام آن را خطاب به امام خامنه ای گذاشتیم و این عنوان هشتگی بود که در سراسر جهان عرب توسعه پیدا کرد و ایشان نیز با پیامی عربی به ما پاسخ دادند.

همچنان به دنبال نشر افکار مقام معظم رهبری هستیم و در این مسیر تلاش می کنیم و علاوه بر سیاست های مقاوت، تفکر و اساس مقاومت اسلامی را برای مخاطبان تشریح می کنیم.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha