سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مراسم رونمایی از کتب تولیدی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه

حوزه/ آیت الله کریمی جهرمی با تأکید بر لزوم استفاده از افراد دارای استعداد برای پاسخ گویی به شبهات عنوان داشت: از وظایف اولیه حوزه های علمیه شناسایی و جذب افراد دارای استعداد برای رشد و پرورش در زمینه پاسخ گویی به شبهات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، طی آیینی از هفت عنوان کتاب تألیف شده از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه با حضور آیت الله علی کریمی جهرمی، استاد حوزه علمیه قم رونمایی به عمل آمد.

از اهداف ارسال رسول خدا، پاسخ گویی به شبهات بوده است

آیت الله کریمی جهرمی در این مراسم به تشریح اهمیت پاسخ گویی به شبهات پرداخت و گفت: امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند إِنَّمَا سُمِّیَتِ الشُّبْهَةُ شُبْهَةً لِأَنَّهَا تُشْبِهُ الْحَقَّ؛ شبهه را به خاطر اینکه ظاهری شبیه حق به آن داده می شود و انسان که طبیعتاً دنبال حقیقت است، در لحظه اول که آن را می شنود دوست دارد آن را باور کند، به همین جهت ممکن است دل هایی را مجذوب خود نماید.

وی افزود: ما باید بتوانیم حق را در جامعه تبیین و زنده کنیم که این راه بسیار موفقیت آمیزی برای جلوگیری از شبهات دیگران و از بین بردن زمینه فعالیت آنان است.

هفت عنوان کتاب مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه رونمایی شد


استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: هدف از بیان شبهه ها و جواب آنان هدفی بسیار مقدس است. این وظیفه علما، بزرگان، فضلا و جوانان پاک حوزه است که در این زمینه فعالیت کنند. اهمیت این امر در کلام مبارک حضرت امیرالمؤمنین(ع) پیداست. ایشان در خطبه ای می فرمایند: خدا پیامبرش را با یک دین مشهور فرستاد. نکته ای که ایشان در این خطبه بر آن تأکید دارند این است که خداوند به پیامبر علم مأثور، کتاب مسطور و "النُّورِ السَّاطِعِ وَ الضِّیَاءِ اللَّامِعِ وَ الْأَمْرِ الصَّادِعِ" را اعطا کرده برای "إِزَاحَةً لِلشُّبُهَاتِ وَ احْتِجَاجاً بِالْبَیِّنَاتِ وَ تَحْذِیراً بِالْآیَاتِ وَ تَخْوِیفاً بِالْمَثُلَاتِ"؛ مفهوم این کلام نورانی این است که از اهداف ارسال رسول الله به رسالت، مرتفع و نابود ساختن شبهات می باشد.

وی احتجاج با مردم به وسیله آیات را یکی دیگر از رسالات پیامبر(ص) دانست و گفت: این امر نیز در خطبه حضرت امیر(ع) آمده است؛ بهترین راه برای احتجاج می تواند استفاده از آیات کریمه باشد. پیامبر با آیات کریمه قرآنی مردم را از فریب های شیطانی و شرور انسی و جنی می ترسانند.

آیت الله کریمی جهرمی شبهات را دارای سابقه طولانی در طول تاریخ برشمرد و تصریح کرد: بنا بر فرموده امیرالمؤمنین(ع) پیامبر(ص) برای برطرف کردن و ازاحه شبهات مبعوث شد.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت فعالان عرصه پاسخ گویی به شبهات افزود: کار شما و هدف شما، همان کار و هدف پیامبر خدا بوده است. برای موفقیت در این مسیر می بایست متوجه باشیم که شبهات امروز از سنخ شبهات اعصار ائمه(ع) به طور کامل نیست. بیشتر شبهاتی که امروز مطرح می شود نیازمند آمادگی و استعداد بالاست.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: باید از شبهات غافل نشد و آن ها را پاسخ داد؛ زیرا در عصر امروز سرعت نفوذ شبهه ها در جای جای عالم قابل مقایسه با اعصار گذشته نیست.

وی گفت: همه شبهات از یک سو نبوده و از نواحی مختلفی مطرح می شود؛ گاهی شبهه از سوی دشمنان مطرح می گردد که البته از آن ها هیچ بعید نیست. اما گاهی اوقات از ناحیه دوستان شبهه مطرح می شود و میزان ضربه آن چه بسا بیشتر از ضربه شبهات دشمنان باشد. پس باید علاوه بر رصد فعالیت های دشمنان، دوستان را هم مورد توجه قرار داد، زیرا ممکن است در اثر ضعف علمی یا به دلایل دیگری دچار خطا و بیان سخنان نسنجیده ای شوند.

آیت الله کریمی جهرمی اظهار کرد: کسی که شبهه ایجاد می کند، باید به اصلاح و جبران انحراف ناشی از آن در سطح جامعه بپردازد و هرگز نباید این کار را به آخرت بسپارد.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از افراد دارای استعداد برای پاسخ گویی به شبهات عنوان داشت: از وظایف اولیه حوزه های علمیه شناسایی و جذب افراد دارای استعداد برای رشد و پرورش در زمینه پاسخ گویی به شبهات است.

استاد درس خارج حوزه گفت: اخلاق کریمه از عوامل مهم در ازاله شبهات و رفع اثرات آنهاست. نباید با تکبر در مقابل فرد دارای شبهه ایستاد.

وی ادامه داد: شبهات در داخل کشور و خارج از آن مطرح می شوند؛ باید به این نکته توجه کرد که ممکن است فردی که در ایران است از شر شبهات در امان بوده باشد، اما با رفتن به خارج از کشور دچار انحراف شود. لازم است بر این مسئله توجه شود.

آیت الله کریمی جهرمی کسب مهارت در زمینه پاسخ گویی به شبهات را امری لازم برای طلاب برشمرد و خاطرنشان کرد: فردی که به این امر می پردازد باید به خوبی با قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به نحوی که مهارت پاسخ گویی را برای او به ارمغان آورد، آشنایی داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: داشتن اخلاص لله مهمترین عامل در موفقیت تمامی طلاب و مراکز علمی حوزوی است و باید این اصل را سرلوحه کار خود قرار دهیم. باید در تبلیغ دین اول و آخر خدا را در نظر داشت و برای او کار کرد.

 

حجت الاسلام محمدباقر پورامینی، مدیر مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه در ابتدای این مراسم به ایراد سخن پرداخت و ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این مرکز گفت: در دو سال اخیر یک نگاه تحولی در این مرکز شکل گرفته است و چند کار جدید صورت گرفته که یکی از آن ها توسعه دادن و تخصصی شدن رصد شبهات روز و پاسخ دهی به آن با بهره مندی از ظرفیت های جاری حوزه می باشد؛ تولید متنی با عنوان «امواج آلوده» با هدف رصد و تحلیل موضوعی شبهات منتش  می شود که شماره ۵ آن به شبهات پیرامون پیاده روی اربعین و زیارت اختصاص دارد .

مدیر مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه برشمرد و تصریح کرد: محصولات این مرکز با موضوعات متنوع و برای اقشار مختلفی از جامعه به تولید رسیده است.

حجت الاسلام پورامینی بیان داشت: علاوه بر تولیدات مکتوب از تولیدات چند رسانه ای نیز بهره می برده و با راه اندازی تلویزیون اینترنتی پاسخ که تاکنون بیش از ۷۰ برنامه را داشته است به پاسخ گویی به شبهات روز می پردازیم.

وی گفت: توسعه و تنوع در آموزش یکی دیگر از دستاوردهای مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات می باشد که برگزاری ۱۳ مدرسه شبهه پژوهی با موضوعات مختلفی همچون اربعین و زیارت که اخیراً برگزار شد، یکی از این برنامه ها در طول دو سال اخیر بوده است.

وی در پایان بر تولید ۲۵ جلد عنوان کتاب بر اساس شبهات روز از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات اشاره کرد.

در این مراسم از هفت جلد کتاب با عناوین «بانوی مهر»، «کرونا و جامعه»، «کرونا و دین»، «رفتار معصومان با حاکمان زمان»، «خمس، چیستی و چرایی»، «تاریخ تشیع در ایران» و «اسلام و رفتار سیاسی» رونمایی به عمل آمد.

شایان ذکر است این کتب توسط مؤسسه انتشارات حوزه های به چاپ رسیده و علاقه مندان جهت خرید آن ها می توانند به سایت این انتشارات به آدرس  https://nashrehowzeh.ir/ مراجعه نمایند.

هفت عنوان کتاب مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه رونمایی شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سلیم IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    خداوند این مرجع بزرگوار رو حفظ فرماید. الهی آمین
  • محمد IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    الله یحفظ
  • رضا IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    0 0
    سلام باسپاس از زحمات عزیزان در تهیه ونالیف این کتاب لطفا راهنمایی بفرمایید چطور میشود این کتاب و منابع را تهیه کرد