دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم فرحانی با حضور در بیت حضرت آیت الله جوادی آملی در دماوند با معظم له دیدار و گزارشی درباره همایش بین‌المللی یکصدمین سال باز تأسیس حوزه علمیه قم که قرار است برگزار شود، ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم فرحانی دبیر سیاست گذاری همایش بین المللی یکصدمین سال باز تاسیس حوزه علمیه قم ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این همایش بین‌المللی ابراز داشتند: تاریخ حوزه را می توان به سه بخش تقسیم کرد، دوره اول حوزه همان دوره ممنوعیت منبر و لباس روحانیت بود. خروجی آن هم امثال مرحوم خوانساری و مرحوم اراکی و امام راحل بود و با اینکه آن زمان ضعیف ترین دوره حوزه بود، افراد و شخصیت های و بزرگان زیادی از آن برخاستند.

ایشان افزودند: دوره دوم دوره زعامت آیت الله بروجردی بود که در آن دوره ایشان ابتکاراتی از قبیل فقه مقارن و طبقات الرجال و.. را به ارمغان آوردند.

این مرجع تقلید با اشاره به دور سوم حوزه، گفتند: دوره سوم حوزه، زمان انقلاب است که مدیران حوزه باید از این دوره محافظت کنند، درست است که حوزه برای نظام کارهای بزرگی مثل تدوین قانون اساسی را انجام داد که یک کار علمی و ارزشمند بود، اما نباید طلاب با استعداد جذب مراکز غیر حوزوی شوند، حوزه نباید نهال فروشی کند، طلاب خوش استعداد که می توانند علمای برجسته بشوند نباید جذب جاهای دیگر مثل قضاوت و امثال آن شوند، چون اینها آیندگان حوزه هستند و این امور هدر دادن طلاب و نهال فروشی است!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    حقیقت است که اگر توجه نشود دچار خسران خواهیم شد. نکته قابل توجه اینکه طلاب نخبه وارد مراکز غیر حوزوی که بعضا هیچ علاقه ای ندارند می شوند.چه رسالتی مهم تر و باارزش تر از تبلیغ دین در چنین شرایط حساسی که بسر می بریم می باشد. نهادهای دیگر باید خود برنامه ریزی کنند و با ترسیم یک چشم انداز بلند مدت تأمین نیرو کنند.
  • زهرا IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    مراکز(دولتی و نیمه دولتی)، جذب طلبه جوان را ترجیح می دهند، زیرا طلبه را در سیستم خود تحت تاثیر و پرورش قرار می دهند تا چالش و اصطحکاکی در اجرای برنامه های متداول به وجود نیاید، همچنین راحتتر می توانند طلبه جوان با استعداد را جابجا و به حاشیه ببرند؛ با تصویب قانونی همچون «جذب روحانی خبره در دستگاه های دولتی» و منع جذب طلاب جوان، جلوی خیلی از انحرافات موجود در دستگاه های دولتی گرفته خواهد شد، انشاءالله.