یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
هادی محمودنژاد

حوزه/ مدیر موکب آستان مقدس قم با بیان اینکه همه زائران اربعین موکب حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها را به خوبی می‌شناسند، گفت: در این موکب بیش از ۳۰ نوع خدمت به زائران اربعین ارائه می‌شود و تلاش ما این است که زائر دغدغه‌ای برای طی کردن مسیر پیاده‌روی نداشته باشد.

خبرگزاری حوزه| اینجا مسیر نجف به کربلاست، مسیر دلدادگی که این روزها پر شده از زائران، علاقمندان، عاشقان و ارادتمندان به اباعبدالله حسین(ع).

هادی محمودنژاد، مدیر موکب آستان قم در خصوص وضعیت و شرایط اربعین امسال و تفاوت آن با اربعین سال‌های گذشته می‌گوید: امسال هم مثل سال‌های گذشته این حرکت عظیم مردمی با حضور ارادتمندان به اهل بیت(ع)‌ و ساحت مقدس حضرت اباعبدالله(ع) دنبال شد اما امسال با توجه به اینکه یکی دو سال به دلیل شیوع ویروس شرور کرونا، وقفه افتاده و امکان این زیارت کمتر فراهم شده بود، این حرکت حسینی بسیار پرشورتر، از سال‌های گذشته شده است.


وی افزود: الحمدلله به لطف خدا، مردم با این استقبال کم‌نظیر و یا بی‌نظیری که رقم زدند، حرکت خود را به سمت حرم حضرت اباعبدالله حسین(ع) آغاز کردند. عمود ۱۰۸۰، موکب حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها صحن دوم حرم قم، در کشور دوست و همسایه‌مان، عراق است.

وی درباره ارائه خدمات در این موکب اظهار داشت: ما در این موکب بیش از ۳۰ نوع خدمت داریم و خادمین حضرت معصومه سلام‌الله علیها این افتخار را دارند که به زائران ارائه خدمت کنند و البته به زائران از هر نقطه از جهان و با هر دین یا هر مذهبی و یا با هر نگاهی. اینها زائران اباعبدالله الحسین علیه السلام هستند. ما هم خادمین کریمه اهل بیت(س) هستیم و برای خدمتگزاری به زائران اربعین هر آنچه در توان داریم می‌دهیم.

وی افزود: از حدود دو سه ماه پیش خادمین حضرت معصومه سلام‌الله علیها به کربلا و به این موکب مشرف شده و مقدمات کار را فراهم کرده‌اند.


محمودنژاد درباره برپایی سازه‌های موکب گفت: یک‌سری سازه‌ها از سال‌های قبل بوده و امسال نیز به واسطه حجم عظیم جمعیت و زائرانی که در ستاد اربعین پیش‌بینی شده و یا عزیزان دیگر پیش‌بینی کرده بودند، یک ساختمان جدید احداث شد. همچنین نیاز بود تا سالن‌هایی هم برای اسکان خانم‌ها و آقایان مهیا شود که این اتفاق هم رقم خورد تا ان‌شاءالله امکان اسکان بیش‌تری فراهم شود.

مدیر موکب حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ادامه داد: حجم مراجعه‌کنندگان آنقدر زیاد است که هر تعداد سالن هم اضافه کنیم، باز هم در آخر شب، شرمنده مردم عزیزی می‌شویم که مراجعه می‌کنند، اما به هر حال ما حداکثر توان خود را می‌گذاریم تا بتوانیم بیشترین ظرفیت را فراهم کنیم و بیشترین خدمت را به زائران حسینی داشته باشیم.

وی درباره نحوه خدمت‌رسانی به زائران گفت: ما به جز اسکان، ۳۲ خدمت دیگر همچون برگزاری مراسم عزاداری و نماز جماعت در سالن‌ حسینیه را دستور کار خود قرار داده‌ایم؛ البته حسینیه کودک هم در کنار همین حسینیه برپا شده است که به دختربچه‌ها و پسربچه‌ها ارائه خدمت می‌کند.

محمودنژاد درباره ارائه خدمات بهداشتی گفت: بحث بهداشت و درمان یک نیاز قطعی است و یکی از خدمات ارزشمندی است که در این موکب به خوبی به مردم ارائه شده است.

وی درباره خدمات دیگر ارائه شده اظهار داشت: نیاز مهم دیگر زائران، برقراری ارتباط با یکدیگر است که فراهم کردن ارتباط تلفنی و اینترنتی با سراسر ایران و سایر کشورها از دیگر امکانات فراهم‌شده و مهم در این موکب است. مردم می‌توانند به‌راحتی با تماس تلفنی با شهرهای مختلف ایران، برای اطلاع‌رسانی به خانواده‌هایشان تماس برقرار کرده و یا افرادی که یکدیگر را در بین جمعیت گم می‌کنند از این خدمات استفاده کنند.

مدیر موکب حضرت فاطمه معصومه(س) افزود: از دیگر خدمات ارائه شده در این موکب، خدماتی همچون تعمیر عینک، تعمیر کالسکه، کیف، کفش و… است که تا پاسی از شب ادامه دارد. زائرانی که در این مسیر قدم‌زنان در این حرکت عظیم و پرشور شرکت کرده‌اند، هم پاها، هم کفش‌هایشان و هم دیگر اقلام‌شان آسیب می‌بیند. عمود ۱۰۸۰ نقطه‌ای است که مردم به دلیل طی کردن مسافت زیاد تا این مکان، به این گونه خدمات نیاز پیدا می‌کنند. از آنجایی که پیش از این ایام، کسی مراجعه کرده و گفته بود که زمانی عینک من شکست و تعمیر عینک وجود نداشت، ما امسال تعمیرکار عینک همراه با اقلام و وسایل مورد نیاز را هم به خدماتمان اضافه کردیم.


محمودنژاد درباره توزیع غذا گفت: روزانه حدود ۲۱ هزار وعده و میان‌وعده غذایی در حال پخش است. آب آشامیدنی‌، چای، دمنوش‌های گوناگون، شربت و… در حد بضاعت از جمله خدماتی است که خادمین حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بدون توجه به اینکه زائر از کدام شهر و یا کدام کشور است، ارائه می‌کنند؛ با این نگاه که وظیفه ما فقط ارائه خدمت به خادمین و زائران سیدالشهداست و امیدوارم توانسته باشیم به این وظیفه درست عمل کرده باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که موکب شما تا چه زمانی برپاست، توضیح داد: برنامه‌ای که داشته و داریم این است که تا ظهر اربعین به زائران عزیز ارائه خدمت کنیم، ولی با توجه به این شور مضاعف و حرکت عظیمی که ایجاد شده و ان‌شاءالله همه ما را به سمت ظهور می‌برد و ظهور بقیةالله اعظم را نزدیک می‌کند و با توجه به حجم عظیم زائران، اگر حجم جمعیت وجود داشته باشد و زائران مراجعه داشته باشند، روز بعد اربعین هم ارائه خدمت خواهیم کرد. در صورتی که مردم عزیزمان تا آن زمان برگشته باشند، ان‌شاءالله ظهر اربعین خاتمه خدمت را اعلام خواهیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha