سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
امام جمعه همدان

حوزه/ مسئول انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم تصریح کرد: پیاده روی اربعین، ظرفیت بزرگی در راستای تقویت همگرایی اسلامی و انسانی محسوب می شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا مطهری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با تأکید بر این که پیاده روی اربعین، یک پدیده بسیار مهم و اثرگذار در راستای ایجاد همگرایی و تقویت وحدت بین مسلمانان جهان به شمار می رود، ابراز داشت: ما باید از طریق ابزار رسانه و فضای مجازی هر چقدر که می توانیم بُعد همگرایی و وحدت این پدیده را تقویت کنیم چرا که به هر میزان که ما در این زمینه موفق باشیم، به ارتقای اثرگذاری آن از این حیث کمک کرده ایم.

وی افزود: البته باید توجه داشت که این پیاده‌روی و حضور انسان‌ها در اربعین خود به خود خاص شیعه و مسلمانان نیست حتی ممکن است کسانی که مسلمان نباشند در این پیاده‌روی شرکت ‌کنند. حالا ممکن است برخی افراد هم با قصد و نیت خاصی شرکت کنند ولی به عقیده بنده، برخی افراد از غیرمسلمانان با دیده‌ی و ایده‌ی تکریم در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.

وی اضافه کرد: از این رو می بایست توجه داشته باشیم که خود این مراسم و این جریان پیاده‌روی اربعین ظرفیت بسیار مهمی برای هم‌گرایی اسلامی و بلکه هم‌گرایی انسانی در آن وجود دارد؛ یعنی در این مراسم به نوعی می‌توانیم تکریم مقام انسان را ببینیم؛ یعنی اگر شما نگاه کنید در این مراسم می‌بینید که همه نوع انسان اعم از فقیر و غنی، سیاه و سفید، کشورهای جهان اول تا جهان سوم، انسان‌هایی با رنگ‌های مختلف، افرادی با سطوح تحصیلی و مالی مختلف، انسان‌ها از قشرها و سطوح مختلف، از استاد دانشگاه گرفته تا دانشجو، کشاورز و …. همه نوع انسان در این جریان شرکت می‌کنند و این نشان‌دهنده‌ی این است که این پدیده ظرفیت ایجاد یک هم‌گرایی مهم را در جامعه دارد و ما باید به‌طور خاص از این ظرفیت برای همگرایی میان مسلمانان و بلکه جامعه انسانی استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین بیان داشت: کافی است در ایام پیاده‌روی اربعین نگاهی به جمعیت خروشان مسیرهای مختلف منتهی به کربلا داشته باشیم و ببینیم در این مسیرها چه کسانی حضور دارند و چه کارهایی را انجام می‌دهند. کسانی کارهای خدماتی را انجام می‌دهند که در زمان‌های عادی و غیر از پیاده‌روی اربعین قطعاً به چنین کاری اقدام نمی‌کنند و قطعاً چنین کاری را انجام نمی‌دهند؛ اما همین افراد از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین کار را در پیاده‌روی اربعین برعهده می‌گیرند و انجام می‌دهند و این نشان‌دهنده‌ی ظرفیت بالایی است که مراسم پیاده‌روی اربعین به همراه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha