دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1044670
۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
دفاعیه - استاد جعفری

حوزه/ طلبه رشته تفسیر و علوم قرآنی مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا (س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان "ساختار سوره مبارکه «ص»" دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، مریم عابدی دهقی، طلبه رشته تفسیر و علوم قرانی مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا (س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان: "ساختار سوره مبارکه «ص»" با راهنمایی حجت الاسلام جواد اسحاقیان و داوری دکتر ولی الله جعفری دفاع کرد.

وی در دفاع از پایان نامه خود گفت: یکی از بحث های مهم تفسیری که مورد توجه عالمان و متفکران اسلامی قرار گرفته‌است، نگاه ساختاری به سوره های قرآن‌کریم است که به‌طور مختصری در تفاسیر متقدمین و بیشتر در تفاسیر متأخرین مورد توجه قرار گرفته‌است. این روش بر این نکته توجه و پافشاری دارد که هر سوره یک هدف اصلی و محتوای سوره با موضوعات و فصل های فرعی قابل تفکیک است.

عابدی ادامه داد: این نوشتار با روش کتابخانه ای و با مراجعه به منابع اصلی و مطالعاتی فراهم آمده است. که به عنوان تفسیر ساختاری سورۀ مبارکه «ص» می باشد که پیوند آیات سوره «ص» مورد بررسی قرارگرفته و با در نظر گرفتن ارتباط بین آیات ساختار هماهنگ و منسجم سوره، نشان داده شده که بیانگر ارتباط هماهنگ و منظمی بین آیات است به‌طوری که همه آیات سوره در سیر واحدی که هدف اصلی سوره است، قرارمی گیرند که بر سه محور اصلی راه های کشف غرض سوره مبارکه «ص»، غرض و ساختار سوره مبارکه «ص» و تفسیر سوره مبارکه «ص» از نظر ساختــاری بوده است و در نتیجه غرض نهایی سوره مبارکه «ص» که در مــورد وظایف پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در برابر تهمت های کافران است.

وی گفت: وظیفه اول، پاسخ‌دادن به شبهات کافران، وظیفه دوم، صبر در برابر آزمون الهی همانند پیامبران پیشین، و وظیفه سوم که به منزله نتیجه گیری از آیات قبل است، یادآوری فرجام متقین و کافران در قیامت است را بیان می فرماید.

عابدی بیان کرد: با وجود موضوعات متفاوت در هر سوره از قرآن با کمک ابزارها و روش های علمی از جمله سیاق آیات، مکی و مدنی، فضای نزول، شأن نزول و ... غرض واحدی برای هر سوره کشف کرد و با استفاده از غرض نهایی، ساختار هندسی سوره را در یک نمودار درختی رسم کرد.

انتهای پیام


ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha