جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نیروگاه اتمی زاپارویا

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

چین به حالت آماده باش کامل جنگی درآمد

رئیس جمهور چین از ارتش این کشور خواست تا برای شرکت در نبرد واقعی آماده باشد.«شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین امروز چهارشنبه در سخنانی گفت که ارتش آزادی‌بخش خلق باید روی آمادگی برای شرکت در نبرد واقعی تمرکز کند. به گزارش ریانووستی، این دستور رئیس جمهور چین برای شرکت کنندگان در همایش دفاع ملی و اصلاحات نظامی که در پکن برگزار شد، ارسال شد. بر اساس این گزارش، این مراسم با حضور اعضای دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین برگزار شد. رئیس جمهور چین همچنین دستور داد تا به طور جدی به برنامه دستیابی به اهداف اصلاحات نظامی پایبند باشد. پیش از این، در واکنش به اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مورد امکان استفاده از ارتش ایالات متحده برای حفاظت از تایوان، دولت چین بر آمادگی خود برای «اتخاذ تمام تدابیر لازم» جهت حفاظت از حاکمیت کشورش تأکید کرد.

منبع: ایسنا

بایدن بازهم ساز هسته ای علیه ایران کوک کرد

رئیس جمهور آمریکا بار دیگر ایرن را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم کرد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمن ملل متحد مدعی نقض اصول اساسی سازمان ملل به دست روسیه شد. بایدن مدعی شد: روسیه اصول اساسی سازمان ملل متحد را از طریق جنگ اوکراین نقض کرده است. پوتین با نقض واضح اصل عدم انتشار سلاح‌های هسته ای، امروز اروپا را از طریق جنگی هسته‌ای تهدید کرده است. او در ادامه ادعاهای خود گفت: جنگ روسیه مربوط به پایان دادن حق حیات اوکراین به عنوان یک کشور و ملت است. روسیه مدارس، ایستگاه‌های قطار و بیمارستان‌ها را در جنگ اوکراین هدف قرار می‌دهد. جو بایدن در ادامه ادعاهای خود گفت: کرملین در حال سازماندهی رفراندوم‌های جعلی بر خلاف منشور سازمان ملل است. ما در حال همکاری نزدیک با شرکای خود برای جلوگیری از حمله روسیه به کشورهای ناتو هستیم. پوتین امروز تهدیدهای هسته‌ای را علیه اوکراین شکل داده است. بایدن همچنین مدعی شد: ما می‌خواهیم این جنگ به شکلی عادلانه و قابل قبول به پایان برسد و کنترل قلمرو یک کشور با زور امکان پذیر نیست. ما در تلاشیم تا روسیه را در قبال جنایات جنگی در اوکراین پاسخگو کنیم. ما به دنبال جهانی مبتنی بر ارزش‌های دموکراتیک هستیم. اعضای شورای امنیت باید از منشور سازمان ملل دفاع کرده و جز در موارد استثنایی از حق وتو استفاده نکنند. رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: زمان آن فرا رسیده است که سازمان ملل متحد فراگیرتر شده تا بتواند بهتر به نیازهای دنیای امروز پاسخ دهد. هزینه تغییرات آب و هوایی در حال افزایش است و نیاز فوری برای مقابله با این چالش وجود دارد. ما با بحران جهانی غذا مواجه هستیم و واشنگتن انجام کمکی ۲.۹ میلیارد دلاری را در دست بررسی دارد. ما از تلاش‌های یونیسف برای تغذیه کودکان در سراسر جهان حمایت می‌کنیم. رئیس جمهور آمریکا در ادامه ادعاهای خود گفت: تحریم‌هایی که ما علیه روسیه وضع کرده ایم به این کشور اجازه می‌دهد که مواد غذایی و کودهای شیمیایی صادر کند. ما در تلاش هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که هیچ کشوری از انرژی به عنوان سلاح استفاده نمی‌کند. ما به حمایت از آتش بس سازمان ملل در یمن ادامه خواهیم داد. جو بایدن در خصوص ایران نیز مدعی شد: اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. اگر ایران به تعهدات خود عمل کند، واشنگتن آماده بازگشت به توافق هسته‌ای است. ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه رو به جلو است.

منبع: خبرنگاران جوان

۲ انفجار قوی نیروگاه اتمی زاپروژیا را لرزاند

شبکه الجزیره در خبری فوری اعلام کرد: دو انفجار قوی دقایقی پیش در شهر ژاپروژیا در جنوب اوکراین رخ داده است. بنابراین گزارش، وقوع این انفجارهای قوی با توجه به اینکه در این منطقه یک نیروگاه اتمی قرار دارد، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. هنوز جزئیات بیشتری از این خبر منتشر نشده است. کارشناسان نظامی پیش از این درباره احتمال وقوع حادثه‌ای مشابه چرونوبیل برای نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا که هم اکنون صحنه درگیری دو طرف جنگ اوکراین است، هشدار داده اند.

منبع: مهر

یمن از سلاح های راهبردی رونمایی کرد

صنعا پایتخت یمن روز چهارشنبه شاهد رژه نظامی بزرگ در میدان السبعین به مناسبت هشتمین سالروز انقلاب ۲۱ سپتامبر بود. بر اساس این گزارش، این رژه نظامی با حضور مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن و مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی دولت نجات ملی یمن برگزار گردید. در جریان این رژه نظامی نیروهای مسلح یمن از سامانه های مختلف و سلاح های بازدارنده راهبردی و موشک های بالستیک و بالدار، پهپادها و موشک های پدافند هوایی و موشک های دریایی رونمایی شد.

منبع: مهر

پزشکی قانونی گزارش تشریح بدن مهسا امینی را منتشر کرد

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، در گفت‌گویی اظهار نظر اولیه این سازمان درخصوص بررسی پرونده مهسا امینی را تشریح کرد. در این اظهار نظر صرفاً به مواردی همچون سوابق پزشکی مرحومه امینی و معاینه ظاهری جسد اشاره شده است در این میان آنچه نیازمند زمان است، تعیین علت فوت متوفی است که آن هم پس از مشخص شدن نتایج آزمایشات نمونه‌های برداشته شده و تجمیع آن با نتایج معاینه و کالبدگشایی پیکر و سوابق پزشکی به انجام خواهد رسید و در قالب گزارش رسمی سازمان پزشکی قانونی به مرجع قضائی ارائه خواهد شد. مهدی فروزش درباره روند بررسی پرونده مهسا امینی در سازمان پزشکی قانونی و چرایی تحویل پیکر متوفی در فاصله زمانی کوتاه به خانواده وی و عدم نگهداری چند روزه جسد در مرکز پزشکی قانونی برای انجام معاینات، اظهار کرد: با توجه به دستورالعمل‌ها و آیتم‌های تعریف شده در سازمان پزشکی قانونی کشور در روند رسیدگی و فرایند پرونده‌های ارجاعی به این سازمان و همچنین با توجه به اینکه هویت جسد معلوم بوده است، نیاز به مستندات تعیین هویت وجود نداشت. وی افزود: فرایند رسیدگی به پرونده‌های اجساد دارای هویت مشخص طبیعتاً بسیار کوتاه‌تر از اجسادی است که هویتشان نامشخص و مجهول الهویه هستند. مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران تصریح کرد: با توجه به اینکه هویت متوفی مهسا امینی مشخص بود؛ رسیدگی به این پرونده در کمترین مدت زمان صورت گرفت. فروزش افزود: با توجه به اینکه هرگونه اظهار نظر در سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص پرونده‌های ارجاعی به این سازمان نیاز به مستندات دقیق و مستدل دارد، در این مورد خاص تا این لحظه مستندات پزشکی که بتوان به آن استناد کرد صرفاً یک پرونده بستری در بیمارستان آن هم در سال ۱۳۸۶ و در سن ۸ سالگی متوفی است که این پرونده مربوط به جراحی مغز در یکی از بیمارستان‌های تهران بر روی وی است. مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در مورد شبهات مطرح شده در مورد پرونده مهسا امینی گفت: با توجه به اینکه در فضای مجازی نسبت به اطلاع رسانی نادرست و غیر علمی در خصوص خروج خون از گوش‌ها، شکستگی قاعده جمجمه و صدمه به احشای داخلی بدن متوفی اقدام کرده بودند، باید اعلام کنیم که در معاینه ظاهری و کالبد گشایی هیچ گونه آثاری از ضرب و جرح در ناحیه سر و صورت و آثار کبودی در اطراف چشم‌ها و شکستگی در قاعده جمجمه، مشاهده نشده است. فروزش بیان کرد: در کالبد گشایی تنه و شکم نیز هیچ گونه آثاری از خونریزی، له شدگی و یا پاره شدگی در احشای داخلی بدن مشاهده نشده است. مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در پایان تاکید کرد: در این میان آنچه نیازمند زمان است، تعیین علت فوت متوفی است که آن هم پس از مشخص شدن نتایج آزمایشات نمونه‌های برداشته شده و تجمیع آن با نتایج معاینه و کالبدگشایی پیکر و سوابق پزشکی به انجام خواهد رسید و در قالب گزارش رسمی سازمان پزشکی قانونی به مرجع قضائی ارائه خواهد شد.

منبع: مهر

زمان دربی ۹۹ مشخص شد

تاریخ دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال در هفته دوازدهم لیگ برتر مشخص شد. سهیل مهدی رئیس کمیته مسابقات لیگ برتر اعلام کرد که هفته دوازدهم این مسابقات روز ١٣ آبان سال جاری برگزار می‌شود. حساس‌ترین مسابقه هفته دوازدهم نود و نهمین شهرآورد پایتخت بین تیم های پرسپولیس و استقلال است که قرار است تا روز ١٣ آبان در ورزشگاه آزادی برگزار شود.

منبع: خبرنگاران جوان

پشت پرده کشف حجاب یک خبرنگار صدا و سیما لو رفت

تحقیقات نشان می‌دهد خبرنگار ادعایی صدا و سیما یک بدهکار فراری در ترکیه است.به تازگی ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که در آن یک زن خود را خبرنگار و مسئول باشگاه خبرنگاران جوان در اردکان معرفی می‌کند و در همنوایی با گروه‌های معاند کشف حجاب و روسری خود را به آتش می‌کشد. با بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد وی زهرا کی ماسی نام دارد که در سال ۱۳۹۶ برای مدت چند ماه به عنوان خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در اردکان مشغول فعالیت بوده است و پس از آن در پی بدهکاری شدید مالی و برگشت خوردن چک‌های خود و همسرش، به ترکیه فرار می‌کند. وی پس از فرار به ترکیه به همراه همسرش قصد مهاجرت غیر قانونی به یونان را داشته که با ممانعت ماموران مواجه و برگشت داده می‌شوند. نامبرده پس از استقرار در ترکیه با گروه‌های معاند نظام همکاری رسانه‌ای داشته و از سابقه کوتاه خود به عنوان حربه‌ای علیه نظام سوء استفاده کرده است.

منبع: خبرنگاران جوان

زلزله خوی را لرزاند

زمین لرزه ۵ ریشتری شهرخوی در آذربایجان غربی را لرزاند. بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشور، زمین لرزه ۵ ریشتری ساعت ۲۲ و ۳۷ دقیقه امشب، شهر خوی در آذربایجان غربی را در عمق ۶ کیلومتری از سطح زمین لرزاند. این زلزله در عمده شهرهای این استان احساس شد. نزدیک‌ترین شهرها به مرکز زمین لرزه خوی با ۹ کیلومتر، ایواوغلی با ۳۳ کیلومتر و سلماس با ۳۶ کیلومتری و نزدیکترین مراکز استانی به محل زلزله، ارومیه با ۱۰۲ کیلومتر و تبریز با ۱۲۱ کیلومتر بوده است. تاکنون از خسارات احتمالی این زلزله گزارشی منتشر نشده است.پس از وقوع زمین لرزه ۵ ریشتری در خوی سه پس لرزه در این منطقه به وقوع پیوست. تاکنون خسارتی از زمین لرزه خوی گزارش نشده استمدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: تاکنون گزارشی از زمین لرزه امشب چهارشنبه در منطقه ایواوغلی خوی گزارش نشده است. فرماندار خوی با اشاره به وقوع زمین لرزه پنج ریشتری در این شهرستان گفت: همه نهادها آماده باش هستند و اقدامات اولیه برای بررسی همه جوانب این حادثه آغاز شده است.

منبع: خبرنگاران جوان

اصلاحیه گشت ارشاد در مسیر ابلاغ قرار گرفت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نشست هیات دولت گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش از اتفاقات اخیر به موضوع پلیس امنیت اخلاقی ورود کرده است. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نشست هیات دولت گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در ماه‌های قبل و پیش از اتفاقات اخیر به موضوع پلیس امنیت اخلاقی ورود کرده و مصوبات خوبی برای شیوه جدید این موضوع دارد که تقریبا در مسیر ابلاغ نهایی است. وی گفت: رئیس جمهور دستور دادند شورای عالی حج و زیارت تشکیل شود و در آنجا آسیب‌شناسی اربعین امسال و برنامه‌ریزی برای سال آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت. اسماعیلی بیان کرد: همه ما از این اتفاقی که رخ داده ناراحت و متاثر هستیم، وزیر کشور و نیروی انتظامی مشغول بررسی این موضوع هستند و نتیجه گزارش مبنای تصمیم‌گیری خواهد بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تاکید براینکه تلاش داریم امور خبرنگاران و اصحاب رسانه نیز سرو سامان گرفته و ضابطه مند شود ، تاکید کرد: دوست داریم اینجا هم امور مربوط به اصحاب رسانه و به ویژه خبرنگاران ضابطه مند شده و بدینوسیله خبرنگاران اصلی از فرعی تشخیص داده شوند. اسماعیلی در ادامه سخنان خود با تاکید به اینکه در حال حاضر با توجه به نیازهای معشیتی و حقوق و همچنین نیاز به مسکن خبرنگاران درصدد و مصمم به رفع و حل آنها هستیم، اظهار داشت: تا یک سامانه جامع و کامل از اطلاعات خبرنگاران واقعی و اصلی نداشته باشیم تا خبرنگارانی که کار و فعالیت اصلی آنها خبرنگاری و امور خبری ست و برخی نیز کار فرعی یا خبرنگار نیستند در حوزه ای کار فرعی انجام می دهند و ارتباط مستیقم ندارند تفکیک نشود بطور یقین در ارائه تسهیلات و ... ناعادلانه عمل خواهد شد.

منبع: خبرنگاران جوان

هک بانک مرکزی تکذیب شد

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد سایت بانک مرکزی در دسترس بوده و هک نشده است. روابط عمومی بانک مرکزی ضمن تکذیب خبر هک سایت بانک مرکزی اعلام کرد به زودی موضوع مطرح شده و دلایل فنی آن بیان خواهد شد. آقای قمری‌وفا در این خصوص گفت: درگاه اینترنتی بانک مرکزی، در دسترس است و صرفا دقایقی به دلیل حمله به کانال ارائه دهنده خدمات اینترنتی به بانک مرکزی، از دسترس خارج شده بود.در این نوع حملات موسوم به DDos پهنای باند شبکه با ترافیک جعلی پر می‌شود تا کاربران واقعی از دسترسی محروم بمانند. سخنگوی بانک مرکزی گفت: با قطع دسترسی خارجی در شبکه زیرساخت، این اختلال برطرف شده و سایت بانک مرکزی بدون هرگونه مشکلی، هم اکنون در دسترس است.

منبع: خبرنگاران جوان

زلزله خوی تیم‌های امدادی را به حالت آماده باش درآورد

آماده‌باش تیم‌های امدادی در پی زلزله خوی/خسارت جانی گزارش نشده استرئیس سازمان مدیریت بحران کشور از آماده‌باش تیم‌های امدادی و اعزام تیم‌های ارزیاب در پی وقوع زلزله پنج ریشتری در خوی - در استان آذربایجان غربی - خبر داد. محمدحسن نامی در گفت‌وگو با ایسنا درباره جزئیات زلزله پنج ریشتری در حوالی خوی و سلماس گفت: این زلزله در عمق شش کیلومتری از سطح زمین رخ داده و در خوی، سلماس و چند شهر استان آذربایجان غربی احساس شده است. وی از اعزام تیم‌های ارزیاب به مناطق متاثر از زلزله خبر داد و گفت: ستاد مدیریت بحران، تیم‌های امدادی و خدمات را در این منطقه به حالت آماده‌باش در آورده است. همچنین، مهدی ولیپور - رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر - به ایسنا گفت: جمعیت تحت تاثیر در شعاع ١٠ کیلومتری از کانون وقوع زلزله بیش از ۲۲۵ هزار نفر است که شامل ۶۶ هزار و ۷۵۵ خانوار می‌شود. در این محدوده ٤٢ روستا و دو شهر قرار دارد که تیم‌های ارزیاب هلال احمر به این مناطق اعزام شده‌اند. وی با بیان اینکه "تاکنون هفت پس‌لرزه در این مناطق به ثبت رسیده است"، اظهار کرد: بزرگترین پس‌لرزه به بزرگی ۳.۵ ریشتر رخ داده است. ولیپور با اشاره به اعزام سه تیم ارزیاب از شعبه خوی به مناطق تحت تاثیر در کانون زلزله گفت: برابر گزارش‌های اولیه، ترک‌خوردگی دیوار حیاط برخی از منازل در روستای شور بلاق گزارش شده و خوشبختانه تاکنون خسارت جانی گزارش نشده است.

منبع: خبرنگاران جوان

ایرلند تظاهرات ضدصهیونیستی برگزار کرد

ده‌ها نفر از فعالان و حامیان ملت فلسطین در ایرلند علیه رژیم صهیونیستی و جنایات آن علیه فلسطینیان دست به تظاهرات زدند.تظاهرکنندگان از دولت ایرلند خواستند سازمان ملل را برای انجام تحقیقات در مورد سیاست تبعیض نژادی رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار دهد. آن‌ها همچنین خواستار توقف تخریب خانه‌های فلسطینیان و روند کوچاندن فلسطینیان شدند و تاکید کردند که این اقدامی ضدانسانی است. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند.

منبع: ایسنا

پوتین بسیج نیروهای روسی را فراخواند

رئیس‌جمهوری روسیه سخنرانی "بزرگ" خود را با محوریت الحاق اراضی اوکراین به خاک کشورش انجام داد و در سخنانش از "بسیج نسبی" نیروها در روسیه خبر داده است. به نقل از وب‌سایت گاردین، این سخنرانی مهم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای شب گذشته هماهنگ شده بود اما در نهایت به امروز موکول شد. ولادیمیر پوتین در ابتدای صحبت‌هایش گفت: سخنرانی من خطاب به روس‌ها، مردمان دونتسک و لوهانسک، سکنه خرسون و مناطق زاپوریژیا و دیگر مناطق آزاد شده است. ولادیمیر پوتین گفت که صحبت‌هایش در مورد سیاست‌های خصمانه نخبگان غربی است که تلاش‌ دارند تا سلطه خودشان را حفظ کنند. پوتین گفت: هدف غرب نابودی روسیه است، آنها علنا می‌گویند که فروپاشی شوروی را مدیریت کردند و اکنون وقت روسیه رسیده است. کی‌یف آشکارا طرح‌های حل مناقشه در دونباس را کنار گذاشت و ادعای دستیابی به سلاح هسته‌ای را اعلام کرد و گفت حمله به کریمه ممکن است رخ دهد. رئیس‌جمهوری روسیه افزود: اهداف اصلی عملیات ویژه روسیه همانطور باقی مانده؛ لوهانسک به طور کامل آزاد شد و قسمتی از دونتسک هم آزاد شده است. پوتین به دولتش و وزارت دفاع روسیه دستور داد تا وضعیت حقوقی داوطلبان و نیروهای شبه‌نظامی دونباس را در سریع‌ترین زمان ممکن روشن کند. او همچنین گفت که کی‌یف بعد از آغاز عملیات نظامی روسیه واکنش مثبتی به پیشنهادهای روسیه نشان داد اما غرب، اوکراین را موظف کرد تا مذاکرات را رها کند. پوتین گفت: سیاست ارعاب و وحشت رژیم کی‌یف هر روز وحشیانه‌تر می‌شود. روسیه برای تضمین امنیت در جریان همه‌پرسی در دونباس و سایر مناطق، هر کاری انجام خواهد داد. رئیس‌جمهوری روسیه با مجموعه‌ای از اتهامات علیه کشورهای غربی ادامه داد و گفت که سال‌ها "نفرت کامل" علیه روسیه وجود داشته است. او غرب را به آغاز جنگ علیه روسیه در اوکراین در سال ۲۰۱۴ متهم کرد. پوتین می‌گوید که عملیات نظامی "پیشگیرانه" تنها گزینه ممکن بود زیرا غرب از به دست آمدن راه‌حل مسالمت‌آمیز برای "مشکل دونباس" و ادعای حق استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خودداری کرد. پوتین گفت مردم دونباس در "گروگان" کی‌یف هستند. او مردمی را که در کنار ارتش روسیه می‌جنگند به عنوان "میهن‌پرست واقعی" توصیف کرد. پوتین می‌گوید داوطلبانی که در کنار ارتش حرفه‌ای روسیه می‌جنگند، باید از همان پرداخت‌ها و تضمین‌های اجتماعی برخوردار شوند. رئیس‌جمهوری روسیه گفت که ارتش اوکراین توسط ناتو آموزش دیده و در واقع از سوی فرماندهان خارجی هدایت می‌شود. سیاست‌های "ترور و ارعاب" علیه روسیه تشدید شده است. او درباره رفراندوم‌ها هم گفت، روسیه هرکاری از دست بربیاید برای تضمین شرایط ایمن برگزاری رفراندوم‌ها انجام می‌دهد تا مردم بتوانند خواسته خود را بگویند. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین ادامه داد: ارتش ما به عنوان خط مقدم نظامی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر در مقابل کل عملیات نظامی غرب عمل می‌کند. ما برای دفاع از سرزمین خود از بسیج نسبی حمایت می‌کنیم. تاکیدم بر بسیج نسبی است چون فقط برای کسانی است که نیروی ذخیره هستند و به خدمت فراخوانده می‌شوند. این حکم امضا شده است. پوتین همچنین گفت، روسیه از برگزاری رفراندوم‌های اعلام شده در لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا به منظور پیوستن به فدراسیون روسیه حمایت می‌کند. او همچنین غرب را به آغاز جنگ علیه روسیه در اوکراین در ۲۰۱۴ متهم کرد و افزود: غرب در سیاستگذاری ضد روس خود از تمامی خطوط عبور کرده است. غرب به دنبال نابودی روسیه است و از تهدید اتمی استفاده می‌کند. رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: از تمامی ابزار در دسترسی استفاده می‌کنیم و آنهایی که تلاش می‌کنند تا از تهدید اتمی علیه روسیه استفاده کنند، خواهند دید که ورق بر می‌گردد. من بلوف نمی‌زنم. پوتین همچنین ادامه داد: تهدید اتمی مورد استفاده قرار گرفته است. ما نه تنها در مورد گلوله‌باران نیروگاه اتمی زاپوریژیا آن هم با تشویق‌های غرب صحبت می‌کنیم که تهدید به فاجعه هسته‌ای است، بلکه در مورد اظهارات نمایندگان ارشد کشورهای ناتو در مورد امکان و مجاز بودن استفاده از تسلیحات کشتار جمعی علیه روسیه حرف می‌زنیم که همان تسلیحات اتمی است. او افزود: باید یادآورم شوم آنهایی که چنین اظهاراتی را درباره روسیه مطرح می‌کنند باید بدانند که کشور ما هم ابزار مختلفی برای نابودی دارد و در برخی از موارد این ابزار، از داشته‌های کشورهای ناتو هم پیشرفته‌تر هستند. وقتی یکپارچگی قلمروی کشور ما تهدید شود، ما از تمامی این ابزار برای حفاظت از مردم و کشور روسیه استفاده می‌کنیم. به دنبال صحبت‌های پوتین، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه هم گفت که اوکراین تقریبا نیمی از ارتش خود یا به عبارتی بیش از ۱۰۰ هزار نیرو را از دست داده است. شویگو گفت: در مرحله ابتدایی، نیروهای مسلح اوکراین حدود ۲۰۱ هزار تا ۲۰۲ هزار نیرو بود. اکنون بیش از ۱۰۰ هزار مجروج وجود دارد. همزمان بیش از ۶۱ هزار تن کشته و بیش از ۴۹ هزار تن زخمی شده‌اند. آنها نیمی از نیروهای مسلح خودشان را از دست دادند.

منبع: ایسنا

بایدن توپ برجام را در زمین ایران انداخت

رئیس جمهور آمریکا در سخنانی تکراری گفته است آمریکا آماده بازگشت دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک است اگر ایران به تعهداتش عمل کند.جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سخنانش در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای چندمین بار مواضع خود را در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران تکرار کرد و گفت: آماده بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران هستیم.رئیس جمهور آمریکا در بخشی از سخنانش به مذاکرات لغو تحریم‌های ایران اشاره و در این خصوص حرف‌های گذشته خود را تکرار کرد و مدعی شد: در حالی که آمریکا، در صورتی که ایران به سمت الزامات خود گام بردارد، آماده بازگشت دوطرفه به برنامه جامع اقدام مشترک است. وی همچنین ادعا کرد: آمریکا صریحا می‌گوید: ما هرگز به ایران اجازه نخواهیم داد به یک سلاح هسته‌ای دست یابد. بایدن اضافه کرد: من همچنان معتقدم دیپلماسی بهترین راه دستیابی به این نتیجه است. رژیم منع تکثیر، یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های این نهاد (سازمان ملل) است. ما نمی‌توانیم به جهان اجازه دهیم به عقب بازگردد. ما همچنین نمی‌توانیم چشمان خود را در برابر نقض حقوق بشر ببندیم. شاید یکی از دستاوردهای منحصر به فرد این نهاد، اعلامیه جهانی حقوق بشر است. رئیس جمهور آمریکا همچنین در ادامه لفاظی هایش درباره ایران اشاره‌ای کوتاه به اغتشاشات در ایران داشت و مدعی شد: امروز در کنار شهروندان شجاع و زنان شجاع ایران هستیم که الان در حال تظاهرات برای به دست آوردن حقوق اساسی خود هستند. تاجایی که من می‌دانم، آینده از آنِ کشورهایی است که از تمام ظرفیت جمعیت خود استفاده کنند و زنان و دختران بتوانند از حقوق برابر خود استفاده کنند. بایدن همچنین با اشاره به جنگ اوکراین و این ادعا که آمریکا خواهان پایان این جنگ استف، اضافه کرد: در سال گذشته، جهان ما، مشقت‌های بزرگی را تجربه کرد. بحران ناامنی غذایی، گرمای بی سابقه، سیل‌ها و خشکسالی‌ها و کووید ۱۹، تورم و جنگ بیرحمانه و غیرضروری. با صراحت می‌گویم جنگی که یک مرد انتخاب کرد، اجازه دهید صریح بگویم: یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همسایه خود حمله و تلاش کرد یک کشور مستقل را از نقشه پاک کند. روسیه بی شرمانه اصل منشور سازمان ملل متحد را نقض کرد. بایدن اضافه کرد: امروز، رئیس جمهور پوتین، اروپا را تهدید به هسته‌ای کرد و این بی توجهی بی پروایانه به مسئولیت در برابر رژیم منع تکثیر است. اکنون، روسیه سربازان بیشتری را فراخواند تا به جنگ ملحق شوند و کرملین در حال سازماندهی همه پرسی دروغین است تا بتواند بخشی از اوکراین را به خود الحاق کند که این نقض شدید منشور سازمان ملل متحد است. بایدن گفت: ما با کشورهای شریک و از طریق سازمان ملل متحد از هنجارها و مسئولیت ها، رفتار کشورهای مسئولیت پذیر در حوزه سایبری حمایت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم کسانی را از حملات سایبری برای تهدید امنیت و صلح بین المللی استفاده می‌کنند، پاسخگو کنیم.

منبع: شبکه خبر

حماس از پهپاد شهاب رونمایی کرد

گردان‌های قسام اعلام کرد: تجهیزات نظامی مقاومت در غزه ارتقاء یافته است و طرح ساخت پهپاد شهاب یک جهش ویژه در زمینه فعالیت‌های نظامی در سطح فلسطین بود. تجهیزات نظامی مقاومت در غزه ارتقاء یافته است.گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) امروز چهارشنبه اعلام کرد، تجهیزات نظامی در نوار غزه با وجود محاصره تحمیلی صهیونیست‌ها به این منطقه و بسته بودن گذرگاه‌ها ارتقاء یافته و به دست مهندسان گردان‌های قسام و در داخل غزه ساخته شده است. گردان‌های شهید عزالدین قسام افزود، پیام محمد الضیف فرمانده گردان‌های قسام و همچنین گردان‌های قسام به جوانان امت ما و مهندسان و ظرفیت‌های آن‌ها این است که «ای جوانان امت؛ شما محافظ و پشتوانه و ارتش ما هستید که ما با این ارتش می‌جنگیم. شما کسانی هستید که از ارزش‌ها و اصول و مقدسات محافظت می‌کنید. رزمندگان در فلسطین به همه ظرفیت‌ها و دانش و پول و امکانات شما نیاز دارند تا از آن‌ها پشتیبانی شود.» گردان‌های قسام در مراسم افتتاح میدانی در غرب شهر غزه که تندیس پهپاد شهاب در آن نصب شده است، اعلام کرد که پیام هماوردطلبی و اراده فلسطینیان آن است که نوار غزه شکست ناپذیر است و تسلیم نمی‌شود. شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین تأکید کرد، تفنگش فقط به سوی دشمن نشانه رفته است. گردان‌های قسام تصریح کرد، طرح ساخت پهپاد شهاب یک جهش ویژه در زمینه فعالیت‌های نظامی در سطح فلسطین بود و گردان‌های قسام موفق شد این پهپاد را به دست مهندسانش بسازد. شاخه نظامی حماس افزود، تجهیزات نظامی با وجود محاصره تحمیلی صهیونیست‌ها به نوار غزه و بسته بودن گذرگاه‌ها ارتقا یافته و به دست مهندسان گردان‌های قسام و در داخل غزه تحت محاصره ارتقا یافته است. گردان‌های شهید عزالدین قسام خاطرنشان کرد، سلاح پهپادی و همه سلاح‌هایی که صد در صد به دست نیروهای قسام ساخته می‌شود مسیر آزادسازی را هموار خواهند کرد.

رهبر انقلاب اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را منصوب کردند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی اعضای دوره‌ی جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را منصوب کردند. متن حکم مقام معظم رهبری به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با هدایت و عنایت الهی دوره‌ی جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز می‌شود. این مجمع از مهمترین نهادهای قانونی در جمهوری اسلامی و متعهد به دو مسئولیت اساسی است: اوّل تشخیص مصلحت در هنگام مواجهه‌ی مجلس با شورای نگهبان، که مستلزم نگاه ژرف و مصلحت‌شناس و احاطه به حقائق کشور است، و دوم نقش ویژه و مؤثر در تعیین سیاست‌های کلی نظام که متضمن راهبردی‎‌ترین تصمیم‌ها در اداره‌ی امور کشور است. ارائه‌ی راه‌حل برای معضلات و نیز نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی که به آن مجمع محترم احاله شده است، بر اهمیت این نهاد قانونی افزوده است. حضور جمعی از نخبگان مجرب و دارای سوابق اجرائی در این مجمع و تجربیات متراکم از دوره‌های گذشته، جایگاه این نهاد را برتر و انتظارات از آن را افزونتر می‌سازد. در بیانیه‌ی آغاز دوره‌ی قبل خواسته‌هایی مطرح شده که اکنون نیز به علّت برآورده نشدن کامل، باید تکرار شود. از جمله: سامان بخشیدن به مسأله نظارت بر اجرای سیاست‌ها و نیز پیشنهاد سازوکار برای ارزیابی کارآمدی و اثربخشی سیاست‌ها. افزون بر آن، اتقان در تشخیص مصلحت، تنقیح سیاست‌های ابلاغ شده و بازنگری در آن در صورت لزوم، ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی و نخبگانی کشور و حضور منظم اعضاء محترم در جلسات مجمع، مورد تأکید است. اکنون با تشکر از اعضاء محترم در دوره‌ قبل و تقدیر از تلاش‌های آنان، و با طلب رحمت و مغفرت برای درگذشتگان ایشان، اعضاء دوره‌ی پنجساله‌ی نهم را به این شرح منصوب می‌کنم:

رییس مجمع؛ آیة الله آقای حاج شیخ صادق آملی

اشخاص حقوقی: رؤسای محترم قوای سه‌گانه، فقهای محترم شورای نگهبان(در موارد بحث تشخیص مصلحت)، رئیس ستادکل نیروهای مسلّح، دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر یا رئیس دستگاهی که موضوع مورد بحث به آن دستگاه مربوط است، رئیس کمیسیون مرتبط با موضوع بحث در مجلس شورای اسلامی.

اعضای حقیقی: حجج اسلام: آقای حاج شیخ حسن صانعی، آقای قربانعلی دری نجف‌آبادی، آقای محمود محمدی عراقی، آقای مجید انصاری، آقای غلامرضا مصباحی مقدم و آقای محسن اراکی. حضرات: آقای غلامرضا آقازاده، آقای علی آقامحمدی، آقای علی‌اکبر احمدیان، آقای محمود احمدی‌نژاد، آقای محمدجواد ایروانی، آقای محمدرضا باهنر، آقای احمد توکلی، آقای سعید جلیلی، آقای غلامعلی حداد عادل، آقای سید کمال خرازی، آقای داود دانش جعفری، آقای پرویز داودی، آقای محمدباقر ذوالقدر، آقای محسن رضایی، آقای سیدمحمد صدر، آقای محمدحسین صفار هرندی، آقای محمدرضا عارف، آقای محمد فروزنده، آقای عباسعلی کدخدایی، آقای علی لاریجانی، آقای حسین محمدی، آقای محمد مخبر، آقای حسین مظفر، آقای سید مصطفی میرسلیم، آقای سید مرتضی نبوی، آقای علی اکبر ولایتی، آقای صادق واعظ‌زاده و آقای احمد وحیدی. از خداوند متعال توفیق حضرات محترم را مسألت می‌کنم.

منبع: شبکه خبر

غربالگری آلزایمر در کشور آغاز شد

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور گفت: امسال برنامه غربالگری و ارزیابی دمانس برای ۱۲۰ هزار سالمند گروه سنی ۶۰ تا ۷۵ سال اجرا می‌شود.افروز صفاری‌فر به مناسبت ۳۰ شهریور روز جهانی آلزایمر افزود: امسال یکی از برنامه‌های دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی، پیشگیری غربالگری اختلالات عصبی شناختی سالمندان یا همان دمانس است که درنظر داریم با همکاری انجمن دمانس و آلزایمر ایران به صورت آزمایشی در ۲ استان یزد و قزوین و سپس در همه کشور اجرا شود. وی گفت: بر همین اساس بعداز اینکه افراد مستعد ابتلا به دمانس شناسایی شدند برای تشخیص به متخصصان مربوطه ارجاع شوند و براساس سند ملی دمانس، پروتکل تشخیص بیماری دمانس، اقدامات برای آن‌ها انجام شود و با توجه به حساس سازی‌ها و آگاه سازی‌هایی که انجام می‌شود برای دریافت مداخلات درمانی و توانبخشی این افراد به مراکز تخصصی ارجاع شوند. افروز صفاری‌فر افزود: ضرورت اجرای این برنامه این هست که با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در جهان و ایران نیاز است به سالمندان و برنامه‌هایی که در ارتباط با سالمندی است، توجه ویژه شود. معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور افزود: همچنین برنامه پیگیری ۶ ماهه و یک ساله را نیز درنظر گرفتیم که از دریافت مداخلات و نتایج حاصله نیز مطمئن شویم و برآورد کردیم در استان‌های یزد و قزوین حدود ۱۲۰ هزار سالمند داریم که در محدوده سنی ۶۰ تا ۷۵ سال هستند که امیدواریم بتوانیم با اجرای این برنامه به صورت آزمایشی و بعد به صورت کشوری، سالمندیِ سالم را برای جامعه داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: براساس گزارش سازمان سلامت جهانی تا سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمندان ایران به حدود ۲۶ میلیون نفر خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود جمعیت ایران به یک جامعه پیر تبدیل شود پس لازم است با توجه به بیماری‌های شایع دوران سالمندی بتوانیم اقدامات لازم را برای آن انجام دهیم. صفاری فر افزود: بیماری آلزایمر، شایع‌ترین علت سندروم دمانس است که به دلیل تخریب نورون‌های مغزی ایجاد و در سالمندان باعث افت وضعیت شناختی می‌شود که درنتیجه منجر به تخریب شدید حافظه، قضاوت، جهت‌یابی و شناخت در افراد سالمند می‌شود و باعث می‌شود عملکرد اجتماعی و خانوادگی فرد مختل شود و نیاز به مراقبت‌های مداوم طبی و روانی داشته باشد و این موارد تاثیراتی هم برای زندگی فرد و افراد خانواده او دارد. معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور گفت: باتوجه به اینکه ما می‌توانیم با آزمون‌های غربالگری شروع بیماری دمانس را سریع‌تر تشخیص دهیم؛ درنتیجه برای بیماران امکان مداخلات بهنگام فراهم می‌شود و می‌توانند سیر بیماری را کندتر کنند و هر یکسال که زودتر این بیماری تشخیص داده شود، با ارائه مداخلات بهنگام از معلولیت ناشی ازبیماری و علائم بیماری کاهش می‌یابد.

منبع: شبکه خبر

اندونزی مذاکره محرمانه با رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد

وزارت امور خارجه اندونزی گزارش منتشر شده در روزنامه اورشلیم پست رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه جاکارتا یک هیات را به طور مخفیانه عازم سرزمین‌های اشغالی کرده است، تکذیب کرد.وزارت امور خارجه اندونزی همچنین اقدام روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست را شیوه قدیمی رسانه‌های صهیونیست برای امتیازگیری توصیف کرد. باگوس هندرانینگ کوبارسیه مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه اندونزی به روزنامه محلی تمپو گفت: تا زمانی که فلسطین تحت اشغال اسرائیل باشد، اندونزی روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار نخواهد کرد. وی افزود: رسانه‌های اسرائیلی معمولا این اخبار جعلی را با هدف بهره بردن خود منتشر می‌کنند اما موضع اندونزی برابر رژیم صهیونیستی از جمله حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطینی همچنان بدون تغییر باقی مانده است. رسانه‌های صهیونیستی پیشتر مدعی سفر محرمانه ۲ هیات دیپلماتیک از پاکستان و اندونزی به سرزمین‌های اشغالی به صورت محرمانه شده بودند. این رسانه‌ها مدعی شده بودند که حجم تجارت و گردشگری بین اسرائیل و اندونزی بعد از تعدادی از دیدارهای دوجانبه افزایش یافته است. براساس این گزارش، اندونزی اولین کشوری است که استقلال فلسطین را بعد از بیانیه تشکیل آن در ۱۵ نوامبر ۱۹۸۸ در الجزایر به رسمیت شناخت. فلسطین و اندونزی همچنین از ۱۹ اکتبر ۱۹۸۹ دارای روابط دیپلماتیک بوده و توافقنامه مشترکی را در این خصوص امضا کرده‌اند. فلسطین دارای سفارتخانه در جاکارتا است.

منبع: ایرنا

دادستان کل برای ترامپ و فرزندانش پرونده کلاهبرداری بازکرد

دادستان کل ایالت نیویورک روز چهارشنبه دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا و فرزندان بزرگسالش را به کلاهبرداری متعدد و اظهارات نادرست به قصد تحریف ارزش املاک و مستغلات به منظور دریافت وام و مزایای مالیاتی متهم کرد.خبرگزاری رویترز نوشت، این شکایت در منهتن و در یکی از دادگاه های ایالت نیویورک تنظیم شده و سازمان ترامپ را به تنظیم صورت‌های مالی نادرست از سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ متهم می‌کند. علاوه بر سازمان ترامپ که هتل‌ها، زمین‌های گلف و سایر املاک و مستغلات در دیگر کشورها را مدیریت می‌کند، پسران رئیس جمهور پیشین و تنها دختر وی نیز هدف اتهام واقع شده‌اند. بر اساس این شکایت، ترامپ متهم است که ارزش دارایی خالص خود را میلیاردها دلار بیش از میزان واقعی نشان داده تا بانک‌ها را برای دادن تسهیلات به شرکتش ترغیب کند و بیمه‌گذاران نیز سقف بیمه بیشتری با حق بیمه‌های پایین‌تر به او ارائه دهند. لتیتیا جیمز دادستان کل دموکرات نیویورک، گفت که دفتر او بیش از ۲۰۰ نمونه اسناد ارزیابی دارایی کذب را کشف کرده است. به نوشته رویترز، این شکایت یکی از بزرگترین ضربه‌های حقوقی به ترامپ است که مشغول بررسی نامزدی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است.

منبع: ایرنا

آلمان دارایی‌های روسیه را مسدود کرد

نشریه اشپیگل آلمان گزارش داد که مقام‌های برلین دارایی‌های مسکو به ارزش حدود ۵ میلیارد یورو را مسدود کرد.این مجله آلمانی امروز نوشت که مقام‌های برلین به عنوان بخشی از تحریم‌ها، دارایی‌های روسیه به ارزش بیش از ۴.۸ میلیارد یورو را تا روز ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) مسدود کرده است. اشپیگل با استناد به اطلاعات وزارت اقتصاد آلمان افزود که در همین حال، بیش از ۲.۲ میلیون دلار را پول نقد تشکیل می‌دهد و بیش از ۱ میلیارد دلار اموال منقول است. در این گزارش آمده است که باقی آن مستغلات و دیگر دارایی‌های روسیه است. دولت برلین همچنین چند روز گذشته کنترل دارایی‌های شرکت روس نفت از جمله سه پالایشگاه آن را در آلمان در دست گرفت. برلین می‌گوید این اقدام به منظور تامین منابع و قطع وابستگی عمیق به مسکو و کنترل کامل صنعت انرژی خود صورت گرفته است. این درحالی است که گزارش می‌شود اوکراین در حال ترویج ایده تصویب قطعنامه‌ای در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است که بر اساس آن مقامات اوکراینی بتوانند دارایی‌های مسدود شده روسیه توسط کشورهای غربی را تصرف کنند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha