یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
شش

حوزه / مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در دومین جمعه مهرماه در مشهد اردهال کاشان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، محمد احترامی شب گذشته در نشست خبری با بیان اینکه مراسم قالیشویان طبق سنوات گذشته در دومین جمعه مهرماه برگزار می‌شود، اظهار داشت: این مراسم روز ۸ مهر ماه مصادف با سوم ربیع الاول با حضور مسئولان کشوری و لشگری و صدها هزار نفر از عاشقان اهل بیت (ع) در مشهداردهال برگزار می‌شود.

مسئول ستاد برگزاری مراسم قالیشویان فین کاشان از ثبت دومین جمعه مهرماه به نام مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در تقویم رسمی کشور خبرداد و گفت: با پیگیری های انجام شده ۲۵ مرداد سال جاری در شورای انقلاب فرهنگی برای اولین بار شهادت حضرت سلطان علی بن باقر(ع) به تاریخ قمری یعنی ۲۷ جمادی الثانی و مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان نیز در دومین جمعه مهرماه به سال شمسی به نام روز آیین بزرگداشت حضرت سلطان علی بن امام محمدباقر(ع) در تقویم رسمی کشور ثبت گردید.

مسئول ستاد برگزاری مراسم قالیشویان فین کاشان با بیان اینکه سخنران این مراسم "حجت‌الاسلام رفیعی" و مداح سیدمهدی میردادماد خواهد بود افزود : این مراسم به صورت مستقیم از شبکه اصفهان و دیگر شبکه های سراسری پخش خواهد شد .

احترامی با بیان اینکه سه شب قبل از برگزاری مراسم قالیشویان عزاداری در صحن آمربن ناصر فینی برگزار می‌شود، یادآور شد: مراسم پیاده‌روی نیز طبق سنوات گذشته از روز پنج شنبه ۷ مهر از مسجد جامع فین کاشان آغاز می‌شود.

وی، ضمن اشاره به مراسم "جمعه جار" تصریح کرد: در شب نخستین جمعه مهرماه مراسمی تحت عنوان "جمعه جار" برگزار می‌شود و دلیل نام گذاری این مراسم نیز آن است که در قدیم از آنجا که رسانه‌ای برای اطلاع‌رسانی نبوده در جمعه قبل از قالیشویان این مراسم را اعلام می‌کردند و بر همین اساس در این شب هیچ مسجدی در منطقه فین کاشان نماز جماعت برگزار نمی‌کند و تماماً در مسجد جامع برای شرکت در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.

در این آیین سنتی مذهبی هزاران نفر از چوب به دستان فین کاشان «قالی مقدس» را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمان امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین گویان» به طرف چشمه آب جهت شست و شو می برند.

حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) سال ۱۱۳ هجری قمری به دعوت اهالی «فین» کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ایران مأموریت یافت و پس از سه سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری مصادف با مهرماه، حدودا ۵۵سال پس از واقعه کربلا در خطه «اردهال» کاشان به شهادت رسید.

هر سال دومین جمعه از ماه مهر آیین سنتی مذهبی قالیشویان توسط اهالی فین و سومین جمعه مهر ماه نیز با عنوان «جمعه نشلجی ها»، در بزرگداشت هفتمین روز شهادت سلطان علی بن محمدباقر(ع) توسط مردم متدین و ولایتی روستای نشلج با مراسم سوگواری و تعزیه خوانی و حضور ده ها هزار نفر از اقصی نقاط میهن اسلامی، در آستان مقدس این امامزاده، در مشهد اردهال کاشان برگزار می شود.

آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان به عنوان میراث جهانی ناملموس ایران به ثبت یونسکو رسیده است و تنها آیینی مذهبی است که بر اساس تاریخ هجری شمسی برگزار می شود.


مشهد اردهال در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha