سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
لولا داسیلوا و ژائیر بولسونارو نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برزیل
لولا داسیلوا و ژائیر بولسونارو نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برزیل

حوزه/ هرچند رئیس‌جمهور فعلی برزیل در خانواده‌ای کاتولیک به دنیا آمد، اما در سال ۲۰۱۶ در رودخانه اردن در قلمرو رژیم اسرائیل توسط یک کشیش انجیلی دوباره غسل تعمید داده شد تا بتواند حمایت گروه‌های متعصب این کشور را برای رسیدن به قدرت به دست آورد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، سایت annurtv نوشت: برزیل، سومین کشور بزرگ در قاره آمریکا و یکی از مراکز مهم کاتولیک‌ها از زمان برگزاری اولین مراسم مذهبی مسیحیان در ۲۶ آوریل سال ۱۵۰۰ میلادی توسط کشیش انریکه دو کویمبرا بوده است، اما در حال حاضر کلیسای برزیل به کلیسایی متعصب و محافظه‌کار تبدیل شده که از لیبرالیسم و فاشیسم حمایت می‌کند. دولت راست افراطی ژائیر بولسونارو برای حفظ قدرت خود از حمایت ۱۱۲ نماینده مسیحی از میان ۵۱۳ نماینده کنگره برخوردار است. علاوه بر این بسیاری از مدیران اجرایی دولت و حقوقدانان دستگاه قضایی از میان مسیحیان انجیلی‌ انتخاب شده‌اند. نمونه بارز آن انتصاب آندره مندونسا، کشیش پروتستان به عنوان قاضی دادگاه عالی برزیل است. با این توصیفات گروه‌های تندروی انجیلی‌، پنطیکاستی‌، نوپنطیکاستی‌، قدرت را به طور مطلق در دست دارند تا آن را بدون چون و چرا در سینی طلایی به صهیونیسم و امپریالیسم تقدیم کنند.

برکناری دیلما روسف رئیس‌جمهور پیشین برزیل، در سال ۲۰۱۶ به اتهام فساد و پس از آن زندانی شدن لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا با همین اتهام در سال ۲۰۱۸، بستر مناسبی را برای نخبگان مورد حمایت کلیساهای مسیحی فراهم کرد تا هر مخالفی را در مسیر به قدرت رسیدن بولسونارو کنار بزنند. هرچند بولسونارو در خانواده‌ای کاتولیک به دنیا آمد، اما در سال ۲۰۱۶ در رودخانه اردن در قلمرو رژیم اسرائیل توسط یک کشیش انجیلی دوباره غسل تعمید داده شد تا بتواند حمایت گروه‌های متعصب این کشور را برای رسیدن به قدرت به دست آورد.

زاغه‌نشین‌ها و مردم محله‌های فقیرنشین که پیش از این مرکز کلیسای کاتولیک بودند، امروز با وجود حضور پررنگ واتیکان در این سرزمین‌ها، در اثر بی‌توجهی، جمعیت آنها رو به کاهش است؛ به همین دلیل پاپ فرانسیس لازم دید در این کشور حضور یابد تا به کلیسای کاتولیک در حال رکود، خسته و شکست خورده انگیزه بدهد. در این میان کاتولیک‌ها تنها بازنده این سناریو نبودند، بلکه احزاب چپ‌گرا و سوسیالیست نیز نتوانسته‌اند خواسته‌های توده‌های فقیر را برآورده کنند؛ در نتیجه به طرز ماهرانه‌ای توسط نیروهای انجیلی مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

این گروه‌های به ظاهر مذهبی در بیشتر موارد به دنبال منافع مالی خود هستند و از طریق سخنان مذهبی و راست‌گرایانه که در راستای خدمت به ایالات متحده و رژیم اسرائیل است، به گسترش خود ادامه می‌دهند. پیشروی مسیحیت تندرو به دهه‌ها پیش باز می‌گردد، اما امروز این جنبش رنگ جدیدی به خود گرفته است و در حکومت‌ها، دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، مانند سازمان کشورهای آمریکایی، نفوذ پیدا کرده است. انریکه دوسل، فیلسوف آرژانتینی-مکزیکی، معتقد است گروه‌های انجیلی سلاح جدید ایالات متحده برای کودتا در آمریکای لاتین هستند. از آنجایی که آنها در عراق و ایران شکست خورده‌اند، قصد بازگشت به آمریکای لاتین را دارند و می‌خواهند آن را پس بگیرند.

خلاء احزاب چپ مترقی در محله‌های فقیرنشین به شکل زیرکانه‌ای توسط انجیلی‌ها پر شده است، اما نه فقط با سرودهای مذهبی، بلکه با ساختن مهدکودک‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، پارک‌ها، مراکز ورزشی و زیرساخت‌هایی که به پناهگاه مردم بی‌پناه این مناطق تبدیل شده است. با وجود این، نظرسنجی‌ها همچنان به نفع لولا داسیلوا، نامزد حزب کارگر است. بر اساس آخرین نظرسنجی مؤسسه تحقیقات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی (Ipespe) در تاریخ ۱۷ سپتامبر، لولا با کسب ۴۵ درصد آرا، همچنان ۱۰ درصد نسبت به رقیب خود، رئیس جمهور فعلی که ۳۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده، پیشتاز است. اگر لولا داسیلوا بخواهد در انتخابات ۲ اکتبر امسال در مرحله اول به پیروزی برسد، باید در این زمان کوتاه تلاش کند تا با توده‌های فقیر ارتباط بیشتری برقرار کند، با این حال حتی در صورت پیروزی او، شبح کودتا توسط ژائیر بولسونارو و گروه انجیلی او، کاخ پلانالتو (محل کار رسمی رئیس جمهور برزیل) را تهدید خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha