پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
جنگ هسته ای

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آمریکا به روسیه هشدار محرمانه داد

دولت بایدن در هشدارهایی محرمانه به پوتین اخطار داد که استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین می‌تواند پیامدهای سنگینی به همراه داشته باشد. برخی مقامات آمریکایی می‌گویند بایدن پیش‌تر نیز به صورت علنی به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درمورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در جنگ اوکراین اخطار داده بود. به گزارش واشنگتن پست، چند ماهی می‌شود که واشنگتن در پیام‌هایی محرمانه درباره عواقب استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به دولت مسکو هشدار می‌دهد. این مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود مدعی شدند که دولت بایدن فعلاً قصد ندارد درمورد جزئیات این عواقب و چگونگی واکنش واشنگتن به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای از سوی روسیه بپردازد. کرملین در روزهای گذشته رسماً اعلام کرده ممکن است برای دفاع از تمامیت ارضی خود و مقابله با دخالت‌های گسترده آمریکا در منطقه از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند. «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد روسیه بر اساس دکترین نظامی خود، در صورتی که با تهدیدی موجودیتی مواجه شود برای استفاده از سلاح هسته‌ای آماده است. این مقام ارشد روس گفت: «متأسفانه با نگرانی مشاهده می‌کنیم که میزان درگیر شدن واشنگتن در این منازعه با حمایت مالی و مسلح کردن نظام کی‌یف دائماً درحال افزایش است. این یک رویکرد خطرناک است و ما بارها و بارها به آمریکا درباره پیامدهای آن و خطرات ورود به آن با اشکال مختلف حمایت مستقیم از کی‌یف، هشدار داده‌ایم. آن‌ها با این اقدام، خود را در جایگاهی قرار می‌دهند که معرفی آن‌ها را به عنوان یکی از طرف‌های منازعه، نزدیک می‌کند. قدرت‌های متخاصم با روسیه نباید تصور کنند در صورت عبور از خط باریکی که آمریکا را از تبدیل شدن به طرفی از این منازعه جدا می‌کند، همه چیز همانند گذشته باقی می‌ماند ریابکوف تأکید کرد روسیه بر اساس دکترین نظامی خود، در صورتی که با تهدیدی موجودیتی مواجه شود برای استفاده از سلاح هسته‌ای آماده است. وی اضافه کرد آمریکا تمام تلاش خود را برای فشار بر روسیه از همه راه‌ها به کار می‌گیرد، اما این مسئله روسیه را نمی‌ترساند و موجب نمی‌شود توازن خود را از دست بدهد.

منبع: خبرنگاران جوان

انفجار در کابل حمام خون به راه انداخت

منابع خبری از انفجار در یک مسجد در کابل و کشته و مجروح شدن ۳۷ تن در این انفجار خبر دادند.شبکه الجزیره اعلام کرد که یک انفجار در مسجد "وزیر اکبر خان" در منطقه سبز کابل رخ داد. الجزیره در این باره گزارش داد که در این انفجار هفت تن کشته و ۳۰ نمازگزار دیگر مجروح شدند. طبق این گزارش، این انفجار در مقابل درب ورودی مسجد و هنگام خروج نمازگزاران از مسجد پس از برپایی نماز جمعه اتفاق افتاد. در چند ماه گذشته چندین انفجار مرگبار در مساجد کابل و همزمان با برپایی نماز جمعه رخ داده است که داعش مسئولیت برخی از آنها را بر عهده گرفته است.

منبع: ایسنا

بمب‌گذاری در تبریز ناکام ماند

سازمان اطلاعات سپاه عاشورا جمعه، اول مهر ماه اعلام کرد: همزمان با برگزاری تجمعات غیرقانونی و اغتشاشات، عوامل منافقین و سلطنت طلب برای هدف قرار دادن مردم و به دنبال استفاده حداکثری از این تجمعات، در صدد انفجار بمب‌های دست ساز در برخی مناطق تبریز بودند که با هوشیاری نیروهای اطلاعاتی بسیج، بمب‌های دست ساز و مواد منفجره کشف شد و عوامل آن دستگیر شدند. فرمانده مرزبانی آذربایجان شرقی نیز امروز اعلام کرد: با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی مرزبانان هنگ مرزی خداآفرین، اعضای یک تیم تروریستی، شناسایی و دستگیر شدند.

منبع: مهر

اوضاع در مکزیک برای اسرائیلی ها متشنج شد

روز گذشته جمعی از معترضان مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در مکزیکوسیتی با شعار «مرگ بر اسرائیل» خواستار رسیدگی به پرونده ۴۳ دانشجوی مفقود، شدند. تظاهرات کنندگان با سر دادن شعارهای «مرگ بر اسرائیل»، «فلسطین آزاد است» و «زنده باد فلسطین» مقابل سفارت رژیم صهیونیستی تجمع کردند. در نتیجه این اعتراض گسترده رژیم جنایتکار صهیونیستی سفیر مکزیک در تل‌آویو را برای ارائه پاره‌ای از توضیحات در مورد این حادثه احضار کرد. «امانوئل نهشون» سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در این باره گفت: «ما انتظار داریم که مکزیک به تعهدات بین‌المللی خود در زمینه این حادثه عمل کند.» ده‌ها نفر از بستگان و نزدیکان ۴۳ دانشجوی مفقود شده در اعتراض به استرداد «توماس زیرون» رئیس سابق آژانس تحقیقات جنایی مکزیک روز پنجشنبه تظاهرات گسترده‌ای برپا کردند. «توماس زیرون» رئیس سابق تحقیقات جنایی مکزیک، در حال حاضر در فلسطین اشغالی به سر می‌برد و درخواست پناهندگی داده است. او با اتهاماتی جدی در خصوص یکی از بدترین تراژدی‌های حقوق بشری مکزیک مواجه است. مکزیک سال گذشته از رژیم صهیونیستی خواسته بود تا برای تحویل «توماس زیرون» رئیس سابق آژانس تحقیقات جنایی این کشور که مقامات می‌گویند به منظور شانه خالی کردن از تحقیقات در مورد پرونده دانشجویان مفقودشده به سرزمین‌های اشغالی فلسطین فرار کرده است، همکاری نماید.

منبع: خبرنگاران جوان

تیم خرابکاری در کردستان متلاشی شد

سردار علی آزادی جمعه شب در جمع خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: یک تیم خرابکاری در قروه دستگیر شدند که قصد داشتند در جریان اعتراضات اخیر کشته‌سازی کنند. وی افزود: در یک اقدام پیشگیرانه و پلیسی با همکاری سایر بخش‌های مرتبط، ۴۴ بطری مواد آتش‌زا یا «کوکتل مولوتف» و ۵ کپسول گاز مشتعل کننده برای آتش‌سوزی سریع اموال و اماکن عمومی از این تیم در قروه کشف شد. سردار آزادی خاطرنشان کرد: یک دستگاه خودرو حامل گالن‌های بنزین رها شده و سایر تجهیزات که برای اغتشاشات و آسیب به اموال عمومی استفاده می‌شده نیز از این افراد کشف شد. وی افزود: این افراد با تصویربرداری از اقدامات خرابکارانه خود و با ذکر مکان و زمان انجام آن، در فضای مجازی اقدام به ارسال آن برای سر شبکه‌هایشان و رسانه‌های معاند می‌کردند. فرمانده انتظامی کردستان همچنین از کشف ۵ قبضه سلاح جنگی و کلت کمری در سقز خبر داد و گفت: ضدانقلاب با توزیع سلاح و مهمات میان اغتشاشگران قصد کشته‌سازی داشت که با اشرافیت اطلاعاتی پلیس، هدف آنان ناکام ماند. سردار آزادی در ادامه سخنان خود از کشف و ضبط ۶۵ قبضه اسلحه اتوماتیک آمریکایی در شهرستان دیواندره خبر داد. وی افزود: این اسلحه‌ها از استان آذربایجان غربی به مقصد استان‌های مرکزی بارگیری شده بودند که توسط پلیس دیواندره کشف و ضبط شدند. فرمانده انتظامی کردستان تصریح کرد: قاچاقچیان قصد داشتند این اسلحه‌ها را که شامل ۴۵ قبصه کلت کمری و ۲۰ قبضه «وینچستر» آمریکایی بود در میان معترضان شهرهای مرکزی کشور توزیع کنند.

منبع: مهر

رئیسی وارد فرودگاه مهرآباد شد

رئیس جمهور کشورمان دقایقی قبل با استقبال معاون اول و معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری وارد تهران شد.حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان دقایقی قبل و پس از شرکت و سخنرانی در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و برگزاری برخی برنامه‌های جانبی و دیدار با سران برخی کشورهای حاضر در این مجمع، با استقبال محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، حجت‌الاسلام قمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و تعدادی از اعضای کابینه وارد تهران شد.

منبع: مهر

کاردار سوئد به وزارت امور خارجه احضار شد

در پی تعرض روز گذشته تعدادی از عناصر معاند به سفارت جمهوری ایران در استکهلم، کاردار سوئد در تهران در غیاب سفیر این کشور، امروز توسط مدیرکل تشریفات وزارت امور خارجه، به این وزارتخانه احضار شد. در این ملاقات مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به دولت سوئد در قبال این تهاجم وحشیانه و قصور پلیس این کشور در اتخاذ اقدامات تأمینی به موقع و کامل، وفق کنوانسیون وین، به کاردار سوئد ابلاغ شد. کاردار سوئد ضمن اظهار تأسف اظهار داشت: مراتب را به دولت این کشور منتقل خواهد کرد.همچنین در پی تعرض مشابه به سفارت کشورمان در بروکسل توسط تعدادی از عناصر معاند، مراتب اعتراض شدید کشورمان به وزارت خارجه بلژیک توسط وزارت امور خارجه کشورمان در تهران و نیز سفارت کشورمان در بروکسل انجام شد و بر مسؤلیت دولت این کشور در حفاظت از اماکن دیپلماتیک وفق کنوانسیون وین تاکید گردید.

منبع: مهر

خبر بی‌بی‌سی کذب از آب درآمد

بی‌بی‌سی با انتشار خبر کذب دیگری مدعی شد که سایت وزارت خارجه ایران از دسترس خارج شده، این درحالی است که سایت مذکور در دسترس بوده و مشکلی در اطلاع‌رسانی برای آن پیش نیامده است.بنگاه خبری بی‌بی‌سی در خبری مدعی شد که سایت وزارت خارجه ایران از دسترس خارج شده است؛ این در حالی است که این خبر کذب بوده و سایت مذکور در دسترس است.بی بی سی در این خبر کذب آورده است: «سایت وزارت خارجه ایران از دسترس خارج شده است و روی صفحه اول آن پیامی دیده می‌شود که می‌گوید این سایت در حال به روز رسانی است.» این خبر کذب، دروغ دیگری از تلاش‌های مذبوحانه رسانه‌های بیگانه است که در روزهای اخیر در پی آن بوده‌اند تا با انتشار کذب یات فضا را ملتهب ساخته و اذهان عمومی را مشوش کنند.

منبع: مهر

دمای شمال کشور کاهشی شد

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: از فردا با ورود جریانات شمالی به کشور، کاهش دمای هوا در سواحل خزر و اردبیل پیش بینی می‌شود. صادق ضیائیان گفت: روز شنبه با توجه به نفوذ جریانات شمالی بر روی دریای خزر در شرق اردبیل و گیلان، بارش باران همراه با وزش باد و کاهش دما آغاز خواهد شد. به گفته مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی، روز یکشنبه گستره بارش‌ها استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال آذربایجان‌های شرقی و غربی را در برمی‌گیرد. در این مناطق نیز بارش‌ها همراه با وزش باد و کاهش دما است که در گیلان و غرب مازندران، بارش‌ها از شدت بیشتری برخوردار است.

منبع: خبرنگاران جوان

لاپید گزینه نظامی را روی میز نگه داشت

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد برای مقابله با ایران گزینه نظامی باید روی میز باشد. «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم جنایتکار صهیونیستی در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل بدون اشاره به جنایات این رژیم علیه فلسطینیان گفت: «مردم خاورمیانه و مردم جهان باید به اطراف نگاه کنند و از خودشان بپرسند چه کسی راه صلح و چه کسی راه جنگ را انتخاب کرده است؟»به گزارش «تایمز اسرائیل»، لاپید بدون اشاره به کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی مدعی شد «تهدید اتمی» علیه تل‌آویو وجود دارد و گفت: «ایران است که این ارکستر نفرت علیه ما به راه انداخته است. آن‌ها پرچم اسرائیل و آمریکا را به آتش می‌کشند.» «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور کشورمان در نشستی خبری تأکید کرد: «دست آژانس همیشه برای تحقیقات و بررسی‌ها درباره راستی آزمایی صنعت هسته‌ای ایران باز بوده و دوربین‌های آن‌ها همواره نظارت داشته اند و بیش از ۱۵ بار هم اعلام کرده هیچ گونه انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای ما نبوده و فعالیت‌های ما صلح آمیز است.» با وجود گزارش‌های آژانس، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه ادعاهای خود، در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «تنها راه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای قرار دادن تهدید نظامی معتبر روی میز است و بعد از آن درباره توافقی طولانی‌تر و محکم‌تر با آن‌ها مذاکره شود.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حالی که این رژیم سال‌ها در ضمن غصب کردن زمین‌ها و منازل فلسطینیان به کشتار کودکان و مردم فلسطین دست می‌زنند، در سخنان خود مدعی شد: «ما خواستار صلح در تمام جهان عرب و همسایه خود فلسطین هستیم»، همچنین ادعا کرد: «راهکار دو دولتی مشروط بر این است که کشور آینده فلسطین، رفتار مسالمت آمیزی داشته باشد و بهبودی و موجودیت اسرائیل را تهدید نکند.» نخست‌وزیر رژیم متجاوز صهیونیستی همچنین بدون به جنایات خود در حملات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان و هجوم اخیر این رژیم علیه مردم غزه، گفت: «می‌توانید از ما بخواهید طبق ارزش‌های منشور سازمان ملل زندگی کنیم، اما نمی‌توانید از ما بخواهید به خاطر آن‌ها بمیریم.»

منبع: خبرنگاران جوان

ناو هواپیمابر ریگان در کره جنوبی پهلو گرفت

برای نخستین بار در چهار سال گذشته یک ناو هواپیمابر آمریکایی برای مهار کره شمالی وارد کره جنوبی شد. ناو هواپیمابر یو اس اس رونالد ریگان و کشتی‌های نیروی ضربتی همراهش در پایگاه دریایی شهر بندری یوسان در جنوب سئول پهلو گرفتند.به نظر می‌رسد یون سوک یول، رییس جمهور کره جنوبی به منظور فشار بیشتر به کره شمالی در مقابل آنچه سئول تهدیدات نظامی و استراتژیک می‌خواند مصمم است. ناظران بین المللی می‌گویند به نظر می‌رسد پیونگ یانگ برای از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ آماده می‌شوند. کره شمالی پیش از این استقرار ناوهای جنگی و برگزاری رزمایش‌های مشترک نظامی میان سئول و واشنگتن را به عنوان تمرینی برای آغاز جنگ و درگیری محکوم کرده بود. این نخستین بار از سال ۲۰۱۸ تا به امروز است که آمریکایی‌ها یک ناو جنگی را برای استقرار در کره جنوبی به منظور مقابله با تهدیدات اعزام می‌کنند. در سال ۲۰۱۸ تلاش‌ها برای گفتگو با کره شمالی به منظور کنترل پیشرفت‌های پیونگ یانگ در زمینه هسته‌ای و تسلیحاتی به بن بست خورد و پس از آن آمریکا و متحدانش تلاش کردند از طریق اعمال تحریم‌های اقتصادی مقابل کره شمالی بایستند.

منبع: خبرنگاران جوان

آمریکا مجوز اینترنت آزاد ایران را صادر کرد

در ادامه اقدامات مداخله جویانه و در حالی که در روزهای اخیر خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه کشورمان اعمال کرده، این بار و در پی برخی ناآرامی‌ها در ایران، مجوز کلی افزایش حمایت از اینترنت آزاد ایران از سوی این کشور صادر شد.وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای مداخله‌جویانه در جهت حمایت از اعتراضات در ایران اعلام کرد که مجوز کلی برای افزایش حمایت از اینترنت آزاد ایران را صادر کرده است.

منبع: ایسنا

انگلیس مرگ‌ ۱۹ بازداشتی را تایید کرد

نهاد مستقل ناظر بر عملکرد پلیس در انگلیس اعلام کرد سال گذشته ۱۹ نفر بازداشتی، در پاسگاه‌های پلیس یا پس از خروج از پاسگاه‌های پلیس جان باختند.نهاد مستقل ناظر بر عملکرد پلیس در انگلیس اعلام کرد سال گذشته ۱۹ نفر بازداشتی، در پاسگاه‌های پلیس یا پس از خروج از پاسگاه‌های پلیس جان باختند. براساس قانون آزادی اطلاعات از سال ۲۰۰۷ میلادی، مرگ‌های مرتبط با نیروی پلیس انگلیس منتشر می‌شود. نهاد مستقل ناظر بر عملکرد پلیس در انگلیس اعلام کرد پارسال ۱۹ نفر در بازداشتگاه پلیس یا پس از آزادی از پاسگاه پلیس، جان باختند؛ ۵۴ نفر نیز در درون بازداشتگاه‌های پلیس، یا پس از آزادی از بازداشتگاه‌های پلیس، خودکشی کردند و مرگ ۹۲ نفر دیگر نیز که پس از تماس پلیس با آنان جان باختند، در دست بررسی اعلام شده است. نهاد ناظر بر عملکرد پلیس انگلیس اعلام کرد بررسی‌ها درباره چرایی و چگونگی مرگ این افراد، پس از تماس پلیس با آنان، ادامه دارد.

منبع: شبکه خبر

تایم طرح ترافیک تهران تغییر کرد

ساعت طرح ترافیک تهران در اول مهر ۱۴۰۱ از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۸ عصر اجرا خواهد شد.بر اساس تصمیم اخذ شده در هفتاد و پنجمین جلسه شورای حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، ساعت طرح ترافیک از ابتدای مهر تغییر پیدا کرده است. این در حالیست که پیش از این طرح ترافیک در تهران از ساعت ۶:۳۰ آغاز و تا ساعت ۱۷ ادامه داشت که با اعلام شهرداری تهران ساعت طرح ترافیک با توجه به بازگشایی مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها از ساعت ۶:۳۰ آغاز و تا ۱۸ ادامه خواهد داشت.

منبع: شبکه خبر

اژه‌ای برای عوامل اغتشاشات دستور فوری داد

رئیس قوه قضاییه در تماس‌های جداگانه با دادستان‌های سراسر کشور درباره نحوه برخورد با عوامل اغتشاشات اخیر دستوراتی صادر کرد.حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، درطی تماس‌های جداگانه‌ با دادستان کل کشور و مراجع قضایی، به آنها دستور داد در راستای حفظ امنیت و آرامش شهروندان و صیانت از زندگی عادی و روزمره آن‌ها در سراسر کشور و مقابله با عناصر اصلی اغتشاشگر و آشوب‌طلب حرفه‌ای، مخلان آرامش شهروندان و امنیت روانی مردم، افرادی که به اموال عمومی و دولتی خسارت وارد کرده اند و در برابر پلیس تمرد می کنند و همچنین مرتبطین با سرویس‌های جاسوسی خارج از کشور برخورد بازدارنده طبق قانون صورت گیرد و در تکمیل و رسیدگی به پرونده های قضایی آنها هم تسریع شود. رئیس قوه قضاییه همه دادستان‌ها و مسئولان قضایی ذیربط در نقاط مختلف کشور را مکلف و موظف کرد، در این راستا بدون هیچ‌گونه اغماض و کوتاهی و در چهارچوب موازین قانونی اقدام کنند. رئیس دستگاه قضا همچنین در این تماس‌ها با اشاره به شگرد دشمنان و عناصر وابسته به گروهک‌های معاند در برانگیختن هیجانات مردم به ویژه نوجوانان و جوانان و تحریک احساسات آن‌ها با ترویج شایعات و اکاذیب، به مسئولان قضایی ذیربط در سراسر کشور دستور داد، در مورد برخورد قانونی با منابع ترویج دروغ و شایعه هم اهتمام جدی کنند. رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: نباید اجازه دهیم دشمن با سوءاستفاده از موقعیت به وجود آمده بخشی از جامعه را که بر اساس شنیدن برخی از اخبار غیر دقیق، دارای سوال و مطالبه هستند، مسئله دار و دارای شبهه کند.

منبع: شبکه خبر

ایران از سامانه موشکی رونمایی کرد

در رژه نیروهای مسلح گرامیداشت ۳۱ شهریور، از یک سامانه موشکی رونمایی شد.مراسم رژه نیروهای مسلح همزمان با ۳۱ شهریور، آغاز هفته دفاع مقدس در جوار مرقد مطهر امام خمینی (ره) در تهران و همزمان با سراسر کشور برگزار شد. در این مراسم از سامانه موشکی رضوان که از دستاوردهای جدید نیروی هوافضای سپاه پاسداران است رونمایی شد.

منبع: شبکه خبر

آب بهداشتی در فرانسه نایاب شد

یک فیلم مستند افشا کرده که کیفیت آب لوله کشی دستکم یک چهارم از مناطق شهری این کشور اروپایی زیر استانداردهای بهداشتی دولت قرار دارد و قابل آشامیدن نیست.این مستند که برای شبکه تلویزیون فرانسه ساخته شده، آفت کش ها را علت اصلی آلودگی آب عنوان کرده است. یک پنجم شهروندان فرانسه معادل ۱۲ میلیون نفر در سال گذشته (۲۰۲۱) همیشه و یا گاهی آب الوده نوشیده اند که این میزان در ۲۰۲۰ کمتر از ۶ درصد جمعیت بوده است. اما ۶۵ درصد از ساکنان هوتس دوفرانس در شمال فرانسه از آب غیربهداشتی استفاده کرده اند. به گفته جیهین بنزینا روزنامه نگار و گوینده این برنامه مستند؛ این میزان در بریتانی در غرب فرانسه ۴۳ درصد بوده و یک چهارم خانوارها در شرق نزدیک مرز آلمان، تحت تاثیر آب الوده قرار داشته اند. ساکنان برخی روستاها و شهرهای فرانسه گفته اند که از آب لوله کشی تنها برای شکستن دست یا ظروف و برای آشامیدن از آب بطری استفاده می کنند. کریستوف بچو وزیر محیط زیست فرانسه هنگام بازدید از منطقه جنوب شرقی فرانسه گفت که آب آشامیدنی بیش از ۱۰۰ شهر در این کشور قطع شده است و باید با کامیون به هزاران نفر آب تحویل شود. در حال حاضر بیش از صد شهر در فرانسه وجود دارد که دیگر آب آشامیدنی ندارند و آب مورد نیاز آن‌ها با کامیون منتقل می‌شود زیرا لوله‌های آب خشکیده‌اند. شرایط خشکسالی دولت فرانسه را بر آن داشته تا یک تیم بحران ایجاد کند. این تیم وضعیت را در مناطقی که به دلیل خشکسالی بیشترین تاثیر را گرفته‌اند بررسی کرده و برای انتقال آب به آن‌ها اقدام می‌کند. این تیم همچنین تاثیر خشکسالی بر تولید انرژی، زیرساخت‌های حمل و نقل و کشاورزی فرانسه را بررسی می‌کند. بر اساس گزارش‌ها، حداقل ۶۲ منطقه در فرانسه به دلیل خشکسالی محدودیت مصرف آب دارند. ژوئیه خشک‌ترین ماه در فرانسه از مارس ۱۹۶۱ تاکنون است و این کشور شاهد تنها ۹.۷ میلی متر بارندگی بوده است «الیزابت بورن» نخست‌وزیر فرانسه در پی بروز وضعیت خشکسالی در این کشور، یک واحد بلایای ویژه را فعال کرد تا بدترین خشکسالی تاریخ این کشور را هدف قرار دهد. دانشمندان معتقد هستند خشکسالی کنونی که در تابستان سال جاری پدیدار شده، احتمالا در غرب اروپا به حالت عادی تبدیل شود. جدیدترین ارزیابی رصدخانه اروپایی خشکسالی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد ۱۳ درصد از قلمرو این اتحادیه از تاریخ ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیر) در وضعیت هشدار شدید و ۴۵ درصد در منطقه هشدار قرار دارد. اتحادیه اروپا تخمین زده است آسیب‌های ناشی از خشکسالی نزدیک به ۹ میلیارد یورو در هر ۱۲ ماه برای اتحادیه اروپا هزینه خواهد داشت و اگر گرمایش جهانی به سه درجه سانتیگراد برسد، این خسارت به ۴۰ میلیارد یورو در سال خواهد رسید. بر اساس برآورد دانشمندان، دمای زمین در حال حاضر دستکم ۱.۱ درجه سانتیگراد از زمان پیش از صنعتی شدن افزایش یافته است. الیزابت بورن» نخست وزیر فرانسه، درباره بروز بدترین سناریو در زمستان امسال در بحبوحه بحران انرژی هشدار داد و گفت برق منازل ممکن است به صورت چرخشی برای دو ساعت در روز قطع شود. این وضعیت تا حدی به خاطر تبعات جنگ اوکراین و همچنین به دلیل تعطیلی برنامه ریزی شده حدود نیمی از ۵۶ راکتور هسته ای فرانسه برای تعمیر و نگهداری است. فرانسه برای حدود ۶۷ درصد از برق خود به انرژی هسته ای و برای حدود ۷ درصد از نیاز برق خود به گاز متکی است. نیاز فرانسه به انرژی هسته ای برای تامین برق بیشتر از هر کشوری است. با تداوم خشکسالی در اروپا و ضربه ویرانگر شرایط آب و هوایی حاکم به محصولات کشاورزی، کارشناسان نسبت به کمبود موادغذایی و افزایش بیش از پیش قیمت‌ها هشدار دادند. در پی موج گرمای شدید و خشکسالی متعاقب آن که چرخه کشاورزی اروپا را ویران کرده، بخش زیادی از محصولات کشاورزان از بین رفته است. شرایط آب و هوایی گرم و خشک تازه ترین چالش کشاورزان است و تحلیلگران هشدار می‌دهند که وضعیت کنونی حاکم می تواند به رشد فزاینده قیمت محصولات کشاورزی و کمبود مواد غذایی منجر شود. کمیسیون اروپا ضمن تائید بدترین خشکسالی ۵۰۰ سال اخیر در این قاره اعلام کرد که شرایط در ۱۵ کشور از جمله آلمان، فرانسه و بریتانیا در حال تشدید است و انتظار می رود خشکسالی دستکم تا ماه نوامبر (آبان) در کشورهای امتداد ساحل مدیترانه ادامه یابد. آژانس رصد زمین موسوم به کوپرنیک گزارش داد که موج گرما و خشکسالی در اروپا، داغ ترین تابستان را در این قاره طی سه دهه گذشته رقم زد. متوسط دما از ژوئن تا اوت سال جاری (تیر - مرداد) ۰.۴ درجه سانتیگراد بالاتر از گرمترین تابستان قبلی در سال ۲۰۲۱ بود، در حالی که دمای هوا در ماه گذشته ۰.۸ درجه سانتیگراد بیش از گرمترین اوت در سال ۲۰۱۸ سنجیده شد.

منبع: ایرنا

اجاره بها در انگلیس از کنترل خارج شد

تارنمای ایونینگ استاندارد لندن به نقل از بنگاه خیریه شلتر (سرپناه) نوشت: نزدیک به ۱۳ درصد از پرسش شوندگان در دوره زمانی ۲۸ ژوئیه تا ۱۷ اوت (6 - 26 مرداد) گفته اند که اجاره بهای خانه مسکونی آنان در ماه گذشته افزایش یافته است. بر اساس نتیجه این بررسی در میان بیش از ۲ هزار اجاره نشین،نزدیک به یک سوم آنان (۳۲ درصد) گفته اند که دستکم نیمی از درآمد خانوار آنان برای پرداخت اجاره بها هزینه می شود. از هر ۱۰ اجاره نشین سه تن (۳۰ درصد) گفته اند که همیشه برای پرداخت این مبلغ با دشواری روبه رو هستند و یا نزدیک به این وضع قرار دارند. این پیمایش نشان می دهد که ۴۲ درصد یا دو پنجم مستاجران در سال گذشته (۲۰۲۱) دچار افزایش اجاره بها شده اند و از هر ۱۰ تن یک نفر (۱۰ درصد) با افزایش بیش از ۱۰۰ پوندی اجاره ماهانه دست به گریبان شده اند. به گفته پالی نیت مدیر اجرایی بنگاه شلتر، بالا ماندن هزینه اجاره بها برای اجاره نشنیان به معنی راه رفتن روی یک طناب هم زمان با تلاش برای ادامه زندگی با قیمت های فزاینده مواد خوراکی و انرژی است. این قیمت های افسارگسیخته اجاره بها، بسیاری از مستاجران را نابود خواهد کرد. شکستن پی‌درپی رکورد تورم و تجربه رکود تورمی، بخشی از تنش‌های حال حاضر اقتصاد قاره سبز است؛ شرایطی که قدرت خرید شهروندان اروپایی را کاهش می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود با افزایش چالش تامین گاز از روسیه، به بحرانی گسترده تبدیل شود. این روزها خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های بین‌المللی پُر شده‌ است از خبرها و تحلیل‌های اقتصادی در حوزه اروپا؛ گزارش‌هایی که علاوه بر تشریح بحران اقتصادی که بر اقتصاد قاره سبز سایه انداخته است، حکایت از چشم‌انداز تیره و تار آن دارد. در این بین شهروندان برخی کشورهای اروپایی شرایط سخت‌تری را نسبت به دیگر همسایگان خود در این قاره تجربه می‌کنند؛ تجربه شکسته شدن رکورد تورم چند دهه اخیر که تحلیلگران آن را سرسام‌آور می‌نامند. برای مثال در حالی که شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ برای سه ماهه نخست سال جاری میلادی تورم ۹.۸ درصدی برای اسپانیا اعلام و عمده دلایل آن را افزایش قیمت برق و سوخت و همچنین افزایش قیمت محصولات غذایی ارزیابی کرده بود، روزنامه اقتصادی لِ‌زکو (Les Echos) و شبکه تلویزیونی بی‌اف‌ام‌تی‌وی فرانسه (BFMTV) در تاریخ ۲۹ ژوئن آمار جدید تورم این کشور را ۱۰.۲ درصد اعلام کردند.

منبع: ایرنا

همه پرسی الحاق دونباس به روسیه آغاز شد

شبکه خبری راشاتودی در خبری فوری گزارش داد: همه پرسی در دو منطقه زاپوروژیه (Zaporozhye) و خرسون (Kherson) واقع در شرق اوکراین برای الحاق به روسیه آغاز شد.تارنمای خبری راشاتودی در ادامه این خبر نوشت: روسیه در حال حاضر کنترل منطقه خرسون و همچنین بخش‌های بزرگی از منطقه زاپوروژیه واقع در شرق اوکراین را در اختیار دارد که پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در این منطقه به تصرف در آمد. درهمین حال خبرگزاری تاس نیز ضمن پوشش این خبر افزود: شهروندان جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک و همچنین مناطق آزاد شده خرسون و ژاپوروژیه در منطقه دونباس طی پنج روز، ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (یکم تا پنجم مهرماه) قرار است تا در همه پرسی الحاق به خاک روسیه آراء خود را به صندوق بیندازند. ازسوی دیگر شبکه خبری سی ان ان نیز دراین باره گزارش داد: همه پرسی در چهار منطقه واقع در شرق اوکراین، شامل لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوروژیه برای پیوستن به روسیه تا ساعاتی دیگر آغاز خواهد شد، این همه پرسی که مورد تایید مسکو است، از سوی غرب محکوم شده است.این در حالی است که در سال 2014 هم شبه جزیره کریمه با برگزاری همه پرسی به روسیه پیوست. رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد.

منبع: ایرنا

سازمان ملل جنایت جنگی در اوکراین را تایید کرد

بازرسان کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد وقوع جنایت جنگی در جریان جنگ اوکراین را تایید کردند.این کمیسیون که ماه مارس (اسفند/ فروردین) توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل و برای تحقیق در مورد نقض حقوق بشر توسط نیروهای روسی در زمان جنگ اوکراین، ایجاد شده بود، امروز نخستین گزارش شفاهی خود را ارائه کرد. اریک موز(Erik Mose) امروز توضیح داد که بازرسان این کمیسیون در جریان تحقیقات در مناطق کیف، چرنیگویف، خارکف و سومی، از ۲۷ شهر و شهرک بازدید و با بیش از ۱۵۰ قربانی و شاهد مصاحبه کردند. به گفته وی بر اساس شواهد جمع‌آوری‌شده توسط کمیسیون، می توان گفت که جنایات جنگی در اوکراین صورت گرفته است که از جمله موارد آن می‌توان به « بمباران مناطق غیرنظامی، موارد متعدد اعدام، شکنجه و بدرفتاری و نیز خشونت جنسی» اشاره کرد. موز افزود: ما از تعداد زیاد اعدام ها در مناطقی که بازدید کردیم متاثر شدیم. اجساد یافت شده ویژگی های مشترکی دارند که نشانه های قابل مشاهده اعدام محسوب می‌شود، مانند دست های بسته شده از پشت، زخم های گلوله به سر یا شکاف گلو. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد. پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» و طرف غربی آن را «تهاجم نظامی» در اوکراین خواندند، آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی و زیست‌محیطی‌اش همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین تحولات از امروز به مدت پنج روز همه پرسی در دو منطقه زاپوروژیه (Zaporozhye) و خرسون (Kherson) واقع در شرق اوکراین برای الحاق به روسیه آغاز شده است.

منبع: ایرنا

پاکستان اعزام هیات به فلسطین اشغالی را تکذیب کرد

وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره حضور یک هیات پاکستانی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، با تاکید بر مواضع قوی خود در آزادی قدس و مبارزه ملت فلسطین، اعزام هرگونه هیات از پاکستان به اسرائیل را به شدت رد کرد.سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان امروز با صدور بیانیه‌ای در اسلام‌آباد گفت: پاکستان قاطعانه این تصور را رد می کند که هیاتی از این کشور به سرزمین‌های اشغالی فلسطین سفر کرده است. «عاصم افتخار» با تاکید بر مواضع این کشور در حمایت از مبارزه فلسطینیان برای استقلال و آزادی قدس شریف، افزود: موضع پاکستان در قبال مسئله فلسطین روشن و بدون ابهام است. هیچ تغییری در سیاست ما وجود ندارد زیرا در آن اجماع کامل ملی وجود دارد. وی گفت: پاکستان از حق مسلم ملت فلسطین برای تعیین سرنوشت خود حمایت می کند. ایجاد یک کشور مستقل، پایدار و پیوسته فلسطینی مطابق با مرزهای قبل از ۱۹۶۷ و قدس شریف به عنوان پایتخت آن، بر اساس قطعنامه های مربوطه سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی، برای صلح عادلانه و پایدار در منطقه ضروری است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • . IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    0 0
    گزیده اخبار کار خوبی است