جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام رضا

حوزه/ پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: بی شک سیره سیاسی امام رضا(ع)، الگوی شیعیان راستین در مسیر حق طلبی و ظلم ستیزی به شمار می رود.

حجت الاسلام سیدمحمود موسوی حسب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت شهادت مظلومانه امام علی بن موسی الرضا(ع) اظهار داشت: ابعاد مختلف زندگانی و سیره نورانی حضرت رضا(ع) برای همه محققان و پژوهشگران و عموم علاقه مندان به حضرات معصومین(ع) سرشار از درس های ناب و ماندگار است، با این حال یکی از مهم ترین وجوه و ابعاد در سیره و سبک زندگی حضرت ناظر به مباحث سیاسی و اجتماعی است.

وی افزود: بی شک یکی از مهم ترین محورها و موضوعات در این راستا، بحث ظلم ستیزی و استکبارستیزی ثامن الحجج(ع) است که برای همیشه تاریخ، الگویی بسیار مهم و کلیدی فراروی شیعیان راستین و همه حق طلبان عالم محسوب می شود.

حجت‌الاسلام موسوی حسب همچنین گفت: واقعیتی که وجود دارد این است که مأمون در این فکر و اندیشه بود که با اعلام ولایتعهدی امام رضا(ع) برای خود وجهه و حیثیتی معنوی کسب می کند، به این جهت که به هر حال در شرایط آن زمان، کم نبودند افرادی که بنابر قضاوت ظاهر، او را به خاطر این‌که فرزندی از پیغمبر اکرم(ص) و شخصیت مقدس و معنوی را به ولیعهدی خود برگزیده و برادران و فرزندان خود را از این امتیاز محروم ساخته، ستایش می کردند.

وی بیان داشت: با این حال، سخنان و روش سیاسی حضرت رضا(ع) در این جایگاه از یک سو و برخوردهای بعدی مامون که همه اش بر پایه تزویر و نفاق بود، نشان داد که تیر خلیفه عباسی از این حیث به سنگ خورده و آقا امام رضا(ع) با هوشمندی و درایت بالا مانع از تحقق این هدف شوم مأمون شدند.

این محقق حوزوی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این که ثامن الائمه (ع) گرچه به ظاهر ولیعهد مأمون بود ولی هرگز از مبارزه با حاکمیت جور باز نایستاد، چه آن که هدایت و رهبری شیعیان در قالب سازمان وکالت، زیر بار نرفتن از پذیرش مسئولیت‌های حکومتی و مبارزه مخفیانه با مأمون عباسی تا لحظه شهادت از جمله اقدامات سیاسی ایشان در مبارزه با حاکمیت جور به شمار می‌آید که باید هر کدام از این کنش ها و رفتارهای سیاسی به عنوان یک الگو و محور مهم مورد توجه و تحلیل و تفسیر قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha