چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
محمد ملک زاده

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: بی شک اتکاء به توانمندی های داخلی از جمله الزامات مهم تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه کشور است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که برنامه هفتم توسعه، نقشه‌ی راه جمهوری اسلامی ایران برای پنج سال آینده است، ابراز داشت: مقام معظم رهبری در اجرای بند اصل ۱۰۱ قانون اساسی، سیاست‌های کلی برنامه‌ی هفتم را بعد از این‌که با مجمع تشخیص مصلحت نظام مشورت‌های لازم انجام شد و اولویت آن پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت تعیین شد، جهت اجرا به سران سه قوه، رئیس مجمع و رئیس ستاد کل نیروهای مصلح ابلاغ کردند.

وی افزود: وقتی این برنامه را ملاحظه می‌کنیم، می‌بینیم که در هفت سرفصل، کلیت مباحث مورد نیاز جامعه را پوشش داده است که خود شامل بحث اقتصاد، بحث امور زیربنایی، بحث فرهنگی – اجتماعی، بحث علمی – آموزشی، مباحث مربوط به سیاست و سیاست خارجی، مباحث مرتبط با دفاع و پشتیبانی و امنیتی، مباحث اداری، حقوقی و قضایی را در برمی‌گیرد که ناظر به کلیت مسایل مورد نیاز جامعه است که ما می‌بینیم که در بیست و شش بند به این سرفصل‌ها پرداخته شده و اهمّ موارد مورد نیاز جامعه را پوشش داده است.

وی همچنین گفت: وقتی ما این سرفصل‌ها و بیست و شش بند را مرور می‌کنیم، می‌بینیم که بحث کاهش تورم و فشار به اقشار آسیب‌پذیر جامعه مورد تأکید است؛ بحث واقعی کردن منابع مصارف دولتی و جلوگیری از اسراف؛ بحث نظام جامع تأمین اجتماعی که می‌تواند تمام دغدغه‌های مردم را در زمینه‌ی بهداشت مورد توجه قرار دهد؛ بحث جهت‌دهی نقدینگی به سمت تولید که می‌تواند اقتصاد کشور را سروسامان دهد، مورد تأکید است. همین‌طور بحث تولید کالاهای نود درصدی اساسی در داخل با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ی دشمنان نظام، به درستی مورد تأکید قرار گرفته است.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم ادامه داد: بحث تحکیم نهاد خانواده و رفع موانع رشد بانوان عزیز جامعه‌ی اسلامی که بسیار در جنگ نرم نظام استکباری علیه نظام جمهوری اسلامی از این منظر استفاده می‌کند، در برنامه‌ی هفتم مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این موارد، بحث تقویت رویکرد اقتصادمحور در سیاست خارجی نیز از جمله مباحثی است که می‌توانیم به‌عنوان موضوعات مهم این برنامه بر روی آن تأکید کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که مهم ترین ویژگی برنامه هفتم توسعه، پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت است، اظهار داشت: ما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به‌ویژه بعد از پایان جنگ هشت ساله‌ی تحمیلی، شاهد یک تفاوت دیدگاهی در میان رهبری و دولت کارگزاران هستیم؛ وقتی دولت کارگزاران بر روی کار آمد، آنها اعتقاد داشتند که اگر رشد و پیشرفت اقتصادی بعد از آن خرابی‌های جنگ بخواهد اتفاق بیفتد، ما نباید بر روی مسئله‌ی عدالت تأکید کنیم که همان زمان، میان مقام معظم رهبری با دولت اختلاف نظر وجود داشت مبنی بر این‌که عدالت هرگز نباید فدای توسعه شود، اما دولت وقت معتقد بود که اگر بخواهیم به رشد و پیشرفت برسیم قطعاً نیاز داریم که گاهی عدالت را زیر پا بگذاریم و اگر در این مسیر برخی از افراد ضعیف هم فدا شدند، اشکالی ندارد، چرا که به زعم آن ها، نتیجه‌ی این رویه در نهایت پیشرفت کشور خواهد بود که سرانجام باز ثمرات آن به همه‌ی افراد جامعه خواهد رسید.

حجت الاسلام ملک زاده افزود: البته باید توجه داشت که این دیدگاهی است که برگرفته از نظام لیبرال – دموکراسی غربی است. لیبرالیسم غربی معتقد است که ما برای پیشرفت باید عدالت را فدای پیشرفت کنیم؛ زیرا پیشرفت در اولویت است؛ اما مقام معظم رهبری که اندیشه‌ی ایشان به درستی برگرفته از اندیشه‌ی اسلامی است هرگز با این اصل موافقت نکردند و معتقد بودند که ما نباید عدالت را فدای پیشرفت کنیم، بلکه پیشرفت گرچه مهم است و مورد تأکید است، اما پیشرفت در کنار عدالت باید تحقق پیدا کند و لذا مهم ترین ویژگی برنامه‌ی هفتم توسعه همین تأکید بر پیشرفت اقتصادی همراه با عدالت است.

وی همچنین بیان داشت: بی شک به منظور تحقق اهداف مدنظر در برنامه هفتم توسعه به طور جدی نیاز داریم که ارکان حاکمیت (اعم از سه قوه و سایر ارکان نظام) را به خدمت بگیریم؛ یعنی همان‌طور که مقام معظم رهبری هم بارها و بارها اشاره کردند، در حل مسائل مهم کشور و پیشرفت برنامه‌های کشوری باید همه‌ی ارکان دولت در میدان باشند و فعالیت کنند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: راه‌حل بعدی بحث حضور گسترده‌ی مردم در اجرای این برنامه است چرا که یکی از مهمترین ویژگی برنامه‌ی هفتم توسعه، مردمی‌بودن آن است.

وی افزود: طبعاً وقتی بند بند این برنامه را مرور می‌کنیم، می‌بینیم همه ناظر بر حمایت از مردم است و از این رو معتقدم که بدون پشتوانه و حمایت مردم این برنامه قابلیت اجرا نخواهد داشت. در واقع ما باید از مردم کمک بگیریم؛ زیرا نظام ما نظامی مردمی است و بدون حمایت و پشتوانه‌ی مردم کما این‌که در طول چهل و سه سال گذشته هم ثابت شده است، ما پیشرفتی نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: مردم باید حمایت کنند تا این برنامه به سرانجام برسد. ما می‌توانیم با حمایت مردم از تحریم‌ها برای موفقیت این برنامه به‌عنوان یک فرصت استفاده کنیم؛ کما این‌که مردم همواره پای کار بودند و تحمل کردند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین ابراز داشت: در واقع با حمایت مردم بوده است که ما تا این‌جا توانستیم بر تحریم‌ها غلبه کنیم. ما می‌توانیم باز با حمایت مردم این تحریم‌ها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و از آنها برای رسیدن به خودکفایی استفاده کنیم.

وی در خاتمه گفت: بحث مهم دیگر به عنوان یکی از الزامات تحقق اهداف برنامه توسعه هفتم، ناظر به لزوم استفاده‌ی بهینه از منابع داخلی و اتکاء به توانمندی‌های داخلی است که قطعاً می‌تواند به‌عنوان یک راهکار اصولی برای تحقق این برنامه مورد توجه قرار بگیرد. همان‌طور که مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند قطعاً ما نمی‌توانیم با نگاه به خارج امیدی به موفقیت داشته باشیم. اگر بخواهیم موفقیتی داشته باشیم قطعاً باید با نگاه به داخل و اتکاء به توانمندی‌های داخلی باشد که قطعاً می‌تواند در موفقیت ما در اجرای این برنامه مثمرثمر باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha