یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1046598
۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
حجت الاسلام عبدالهی -مرکز تخصصی النفیسه

حوزه/ مشاور موسسه انشاء گفت: رفق و مدارا کردن، قناعت و صبر، تفکر کردن و ورزش کردن، موجب برکت در زمان است. 

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام سلمان کهنموئی، در جمع طلاب مدرسه و مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان در مورد اعمالی که سبب برکت در وقت و زمان می شود، گفت: در مورد آنچه موجب برکت در زمان می شود، احادیث زیادی وجود دارد؛ رفق و مدارا کردن، قناعت و صبر، تفکر کردن، ورزش کردن، موجب برکت در زمان است.

مشاور موسسه انشاء در ادامه به دزدهای زمان اشاره کرد و گفت: دزدهای زمان همانند برکت زمان را در ۴ بعد نفس، بدن، محیط و ماوراء می توان بررسی کرد. یعنی دزدهای نفسانی زمان، دزدهای بدنی زمان، دزدهای محیطی زمان و دزدهای ماورائی زمان.

وی در ادامه گفت: دزدهای نفسانی زمان، همه گناهان مانند ظلم هستند، دزد زمان هستند مثلا سرزنش گرایی دزد زمان نفسانی است. اینکه فردی مدام خود را سرزنش کند که یکی از برنامه های روزمره خود را نتوانسته انجام دهد، باعث می شود انرژی فرد برای برنامه های بعدی صرف سرزنش کردن شود و به هدر رفته و نتواند بقیه کارهای خود را درست انجام دهد.

کهنمویی در مورد دزدهای بدنی زمان افزود: سه دزد بیماری، خواب و ضعف از دزدهای زمانی در ساحت بدن است که هر سه را با یک تیر می توان زد و آن ورزش است؛ چون ورزش از ضعف و بیماری تا حد زیادی پیشگیری می کند. در مورد خواب: کسی که زیاد می خوابد یا ضعف دارد یا به خاطر پرخوری است و ورزش هر دو را می تواند جبران کند، ورزش بدن را قوی می‌کند و از ضعف جلوگیری می کند، همچنین انرژی زیادی که از پرخوری وارد بدن شده را مصرف می‌کند. پس ورزش شاه کلید است.

وی بیان کرد: در مورد محیط اولین دزد زمان رفقای ما هستند که ممکن است وقت زیادی از ما بگیرند. در اینجا باید "نه گفتن" را یاد بگیریم و برنامه ریزی داشته باشیم. دومین دزد محیطی زمان فضای مجازی و رسانه‌ها و بازیهاست که در این مورد هم باید برنامه ریزی داشته باشیم و اگر رزق خود را چه از جهت مطالعه، چه از لحاظ ارتباط با جنس مخالف و چه از هر لحاظ دیگر در این فضا مصرف کنیم، نمی توانیم در جای صحیح و حلال صرف کنیم چون رزق مقدر است و اندازه دارد. اگر زیاد از حد در فضای مجازی وقت بگذاریم، در دنیای واقعی نمی‌توانیم وقت بگذاریم. پس در استفاده از دنیای مجازی هم باید برنامه ریزی داشته باشیم و اگر رعایت نکردیم برای خودمان جریمه قرار دهیم. و باید بدانیم اگر جریمه را انجام ندهیم، کار و برنامه ها جلو نمی رود.

کهنمویی در پایان گفت: در ساحت ماوراء فقط یک دزد داریم و آن شیطان است. خداوند در قرآن میفرماید: «لئن شکرتم لأزیدنّکم» (سوره ابراهیم، آیه ۷) یعنی اگر شکر کنیم وُسع ما زیاد می شود و شیطان چون دوست ندارد ما بزرگ شویم، می خواهد جلوی شکر کردن ما را بگیرد؛ پس ما با شکرگزاری جلوی دزد زمان ماورائی را می گیریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha