سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
رسانه ملی

حوزه/ تحول جهانی با سرعت برق آسا پیش می رود و فرم و الگو های خودش را تولید می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام رضایی مسئول دبیر خانه شورای معارف سیما در نشست تخصصی نقد رسانه ملی با موضوع« عفاف و حجاب در رسانه ملی و ظرفیت ها، راهکارها و چالش های پیش رو» بیان داشت: مطالبه گری همیشه نسبت به صدا و سیما وجود دارد و صدا وسیما برای اینکه مخاطب را اقناع کند، اگر برنامه هایی بسازد که استاندارد هایی که مردم میخواهند را رعایت کند متهم می‌شود که یک سری معیارها را رعایت نکرده و از طرف دیگر در حوزه های تئوریک، عملیاتی و فرم زیر پای ما محکم نیست.

وی افزود: صدا سیما در اوایل انقلاب هم کادرش و هم نوع حرکت های آن بر اساس یک سری از استاندارد هایی بود که از اروپا و آمریکا برداشت شده بود اما آرام آرام خودش را با انقلاب وفق داد.

وی در رابطه با تحولات جهانی بیان داشت: تحولات جهانی با سرعت خیلی برق آسا دارد پیش می رود و فرم و الگو های خودش را تولید می‌کند و عرصه را برای ما تنگ کرده و ما نه به لحاظ تئوریک از سازمان های حوزوی و دانشگاهی حمایت لازم را شده ایم و نه به لحاظ فرمی خودمان توانسته ایم در دانشگاه هایی که خودمان پایه آن را گذاشته ایم، پایه ها را قوی کنیم و حوزه ارتباطی و مکتب اسلام را تعریف دقیق کنیم.

وی در رابطه با این نشست ابراز داشت: انتظار ما این است که این سلسله نشست ها از یک حالت تشریفاتی و آکادمیک خارج شود و یک نظریات و پیشنهادهایی مطرح شود که ما بتوانیم برای آینده راهبردهایی از آن استخراج کنیم و بتوانیم در کوتاه مدت سیاست های خودمان را با آن تنظیم کنیم.

مسئول دبیرخانه شورای معارف سیما در رابطه با مسئولان و تیم جدید مدیریتی این سازمان، بیان داشت: تیمی که الان در رأس صدا و سیما هستند قبلا خود از منتقدان صدا و سیما بودند و حالا خودشان در عرصه های تولید و عملیاتی با چالش های مختلف مواجه می شوند و رویکرد تیم جدید این است که از پیشنهادهای نخبگان حوزوی و دانشگاهی استقبال می کنند و این سلسله نشست ها به سفارش خود مسئولان صدا و سیما است و می خواهند این گفتمان در حوزه های علمیه و دانشگاه ها مطرح شود. ما در جلسات مختلف این سلسله نشست ها را ادامه خواهیم داد تا نقشه کلی حرکت رسانه را در این دوره جدید و تیم جدیدی که آمده جلو ببریم.

وی افزود: به بهانه حوادث اخیر فضا بازتر شده و در حوزه های اجتماعی و سیاسی حرکت های خوبی را بر روی آنتن می بینیم اما در حوزه نقد دینی و گفتمان دینی که زیر بنای کار دشمن است حرکتی شکل نگرفته و آنها از زیر بناهای فکری ما شروع کرده اند و در لایه رویین هم از احساسات جوان های ما دارند استفاده می کنند.

حجت الاسلام رضایی اظهار داشت: مسئولان صدا و سیما دوست دارند که این فضا در دست نخبگان باشد، اما برخی از هنرمندان تا حدود فضا را دست گرفتند و در آخر به نام اپوزسیون نقش بازی کردند و البته تعداد بسیار زیادی هنرمند متعهد داریم ولی اینکه بعضی از هنرمندان بیایند از نظام اسلامی ارتزاق کنند و در آخر ادای اپوزسیون و حتی نقش اپوزسیون را بازی کنند این دردی است که باید درمان شود و این کار جراحی های بزرگ می خواهد و این جراحی ها تیغ ها، ابزار ها و استادانی می خواهد که کاملا عالم باشند و زمین زیر پای صدا و سیما را سفت کنند و نقشه راه بدهند.

وی در پایان افزود: صدا و سیما در نگاه اول رسانا است یعنی یک چیزی است که پیام نخبگانی تولید شده را تبدیل به یک بسته هنری میکند و آن را ارائه می دهد. و نباید خودش راهبرد بدهد، تولید پیام کند و فرم را تولید نماید. و در حال حاضر همه چیز به عهده خود صدا و سیما گذاشته شده و فضای مطالبه گری از صدا و سیما هم زیاد است در صورتی که باید نقش صدا و سیما در رسانا بودن باشد. به عنوان مثال می گویند عفاف و حجاب چرا اینگونه است اما نقش آموزش و پرورش و معلم و بقیه ارگان ها دیده نمی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha