دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مسلم مخفی

حوزه/ دبیر کمیسیون دانشجویی استان همدان با تأکید بر لزوم احیاء و برگزاری مجدد کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌های استان، گفت:‌ بر این اصل معتقدیم که کرسی‌های آزاداندیشی زمینه‌ساز فرهنگ گفت‌وگو در جامعه است و لازم است برای ترویج این فرهنگ از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.  

مسلم مخفی مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری همدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، با تأکید بر لزوم احیاء و برگزاری مجدد کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌های استان، اظهار داشت:‌ بر این اصل معتقدیم که کرسی‌های آزاداندیشی زمینه‌ساز فرهنگ گفت‌وگو در جامعه است و لازم است برای ترویج این فرهنگ از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی هدف از راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی را توجه به اصول مناظره، نقد و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از نخبگان کشور در تاریخ ۶ آبان سال ۸۸ ضرورت راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی را متذکر شدند، اما متأسفانه آن طور که باید به این موضوع جامه عمل پوشانده نشده است.

دبیر کمیسیون دانشجویی استان همدان افزود: در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به دنبال نهادینه‌سازی آزادی بیان و تضارب آرا با رعایت اخلاق و منطق هستیم که در آن دانشجویان طی نشست‌هایی به صورت آزاد، نظام‌مند و عالمانه در موضوعات خاص اظهارنظر می‌کنند.

وی با بیان اینکه گفتمان منطقی یکی از نیازهای‌های مهم جامعه است، گفت: این فرهنگ پس از دانشگاه باید در سطح جامعه نیز تسری پیدا کند و در بین سایر اقشار محقق شود.

مخفی با ابراز تأسف از اینکه فقدان فرهنگ گفت‌وگو یکی از مشکلاتی است که در شرایط فعلی در جامعه با آن روبرو هستیم، خاطر نشان کرد: متاسفانه گاهی از موارد نبود این فرهنگ در جامعه منجر به ایجاد فضای دوقطبی، اعتراض و عدم تحمل مخالف می‌شود و لذا لازم است تا برای بالا بردن روحیه فرهیختگی و مطالبه‌گری در دانشگاه‌ها و سپس جامعه، فضای گفت‌وگو و کرسی‌های آزاداندیشی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه فضای مطالبه‌گری نخبگان و دانشجویی متفاوت از فضاهای دیگر است، یادآور شد: قطعا نوع بیان دغدغه‌ها در قالب کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه از فضای عامیانه و اعتراضات کف خیابانی متفاوت است، اما نباید فراموش کنیم که دانشگاه‌ نیز باید زیرساخت‌ لازم را فراهم کند.

پیگیری رئیس جمهور برای اجرای کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه‌های همدان

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری همدان با بیان اینکه نقش نهادهایی همانند معاونت فرهنگی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این رابطه بسیار حساس است، اظهار داشت: این مجموعه‌ها با همکاری تشکل‌ها، لازم است فضای مورد نظر را ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: حتی می‌توان برگزاری این کرسی‌های آزاداندیشی را از دبیرستان‌ها آغاز و نوجوانان را از این دوره با فضای مطالبه‌گری صحیح و گفت‌وگو آشنا کرد و از این سن بیاموزند که مشکلات و دغدغه‌هایشان را از طریق گفت‌وگو و بحث منطقی پیگیری کنند.

دبیر کمیسیون دانشجویی استان همدان با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهور به همدان، یکی از نخبگان به عنوان سخنران توجه به کرسی‌های آزاداندیشی را خواستار شد، یادآور شد: پیرو این موضوع نهاد ریاست جمهوری تحقق این اتفاق را از استان پیگیری کرده و لذا استان نیز در نظر دارد اجرایی شدن کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از طریق مدیریت دانشگاه‌ها را با جدیت پیگیری کند.

وی ادامه داد: البته توجه به نوع سازوکار، کیفیت و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی از نکات مهمی است که باید به آن توجه شود و حتی می‌توان به کرسی‌های آزاداندیشی امتیاز داده و اثرگذاری آن در مطالبات دانشجویی را ارزیابی کرد.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری همدان با بیان اینکه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در سطح دانشگاه‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم و بر اجرای آن مصر هستیم، خاطر نشان کرد: همان طور که مطرح شد، پیشنهاد می‌کنیم تا آموزش و پرورش، بسیج دانش‌آموزی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان نیز برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در مدارس را مورد بررسی قرار دهند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha