دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
افتتاح مدرسه . سخنرانی حاجی عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: یکی از کارهای حوزه علمیه ای که قرار است تخصصی و با کیفیت باشد و گام های بلند بردارد، ظرفیت سازی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بجنورد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در مراسم افتتاح و بهره برداری ساختمان مدرسه علمیه امام خامنه ای بجنورد با بیان اینکه امروز حاکمیت دین و حکومت دینی در گرو عملکرد حوزویان است، دقت نکردن در این امر را موجب پاسخ گویی در پیشگاه خداوند متعال عنوان کرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان اینکه با ساخت این مدرسه به برکت سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی، حرکت ماندگار و آینده سازی کلید خورده است، گفت: یکی از کارهای حوزه علمیه ای که قرار است تخصصی و با کیفیت باشد و گام های بلند بردارد، ظرفیت سازی است.

وی با اشاره به اهمیت ظرفیت متناسب و ماندگار در تعلیم و تربیت طلبه ای در تراز انقلاب اسلامی، ابراز کرد: در واقع وجود مدرسه و منبع پایدار برای پشتیبانی و تامین آن، دو مولفه در این عرصه می باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در همین رابطه اظهار کرد: هیچ مدرسه علمیه ای ساخته نشده جز اینکه موقوفه و موقوفات ماندگاری در کنار آن ساخته شده است که می توان از مدارس علمیه عباسقلی خان و نواب در مشهد که خروجی های خوبی داشته، مثال زد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: بنابراین، برای بالندگی و رشد جامعه به ظرفیت سازی متناسب با یک حرکت انقلابی و ماندگار نیاز است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی به اهمیت علم که امروز حرف نخست را در همه عرصه ها، جبهه ها و جناح ها، می زند، اشاره و خاطر نشان کرد: البته علمی که دین به جهان بشریت با آیات بیشمار در قرآن ارائه می دهد، سازنده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان همچنین ایمان و معنویت را اولین شاخصه برای علم نافع و مفید برشمرد و گفت: علمی می تواند حرکتی مثبت و سازنده به جامعه ارائه دهد که این دو مولفه را داشته باشد.

وی تصریح کرد: جامعه امروز به ویژه در غرب، این مشکل را دارد که تصور می‌کند علم به تنهایی بدون اینکه بر پایه ایمان باشد فتح الفتوح می‌باشد، بلکه سقوط است و این را شاهدیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان توجه به واجبات را مورد تاکید قرار داد و به تشبیه کمک و پشتیبانی مستحبات و نگاه به خاکریز محرمات برای نرفتن به سمت گناه، اشاره کرد که باید مدنظر دانش پژوهان باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی همچنین علم نافع را دانشی پاسخ گو به نیازهای امروز جامعه، نظام اسلامی و بین الملل و به تعبیری علم روزآمد و کارآمد، عنوان کرد که از این رو حوزه های علمیه نباید فقط به آموزش و تربیت در داخل مدارس بپردازند بلکه می بایست به رسالت حوزوی خود در هدایت دینی و سیاسی جامعه عمل کنند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان مدرسه علمیه با رویکرد بینشی، دانشی، ارزشی، فرهنگی، تبلیغی و خدمت مردمی و اجتماعی را جامع توصیف کرد که در این راستا باید نیازسنجی برای جامعه صورت گیرد و در مقابله با دشمنی ها که به تعبیر قرآن دست بردار نیستند، بدانیم که در آینده چه گام های بلندی را باید برداشت تا تأثیر مثبتی در میان نوجوانان و جوانان و سایر افراد داشت و از سوی دیگر، دشمن نیز ناامید شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان بر حرکت متناسب، کیفی و سازنده تاکید کرد و توجه به ویژگی عالم عامل را در این امر لازم دانست.

وی تأثیرگذاری، گره گشایی، گام برداشتن در جهت حرکت مثبت جامعه و پاسخ گویی به نیازها را با توجه به همین خصوصیت عامل بودن، عنوان کرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان تخصص را ویژگی دیگر دانست و آن را بسیار مهم خواند و ابراز کرد: امیدواریم با توجه به این نکته ها، رشته های تخصصی شایسته، بایسته و مورد نیاز جامعه، نظام و بین الملل به صورتی عمیق، هدفمند و سازنده در راستای تربیت طلبه ای در تراز انقلاب و نظام اسلامی شکل بگیرد.

ساختمان مدرسه علمیه امام خامنه ای بجنورد صبح امروز با حضور مسئولان استانی و نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی افتتاح شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha