جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
لبنان

حوزه/ خانم هاله حکیم مدیر حوزه علمیه سیده زهرا(س) بقاع لبنان گفت: ضروری است که ارتباط بین تمام حوزه های شیعه و حوزه های اصلی در ایران بوجود آید، این امر قدرت و اقتدار بیشتری به حوزه های علمیه می دهد و در انتقال تجارب و همکاری بین حوزه ها موثر است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حوزه علمیه سیده زهرا اولین حوزه علمیه خواهران در لبنان است که توسط شهید سید عباس موسوی در سال ۱۹۷۹م تاسیس شد. اهتمام این حوزه به تربیت زن مسلمان نمونه بوده است. وجود خوابگاه خواهران این حوزه را از دیگر حوزه های خواهران متمایز کرده است و از همه مناطق لبنان و حتی از سوریه برای تحصیل به این مدرسه می آیند.

خانم هاله حکیم مدیر حوزه علمیه سیده زهرا(سلام الله علیها) بقاع لبنان در گفت و گو با خبرگزاری حوزه به معرفی فعالیت های این حوزه علمیه و ضرورت هم افزایی و همکاری حوزه های علمیه بانوان ایران و لبنان پرداخت.

متن گفت و گو به شرح ذیل است:

حوزه: لطفا به معرفی پیشینه ای از حوزه علمیه سیده زهرا(سلام الله علیها) و فعالیت های این حوزه بپردازید.

این حوزه اولین حوزه علمیه بانوان در لبنان است که توسط شهید سید عباس موسوی(ره) و همسرشان در سال ۱۹۷۹م تاسیس شد. در ابتدای تاسیس این حوزه علمیه وضعیت خاصی در منطقه بقاع حاکم بود و جهل و نا آگاهی زیادی نسبت به امور دینی بویژه در میان بانوان این منطقه وجود داشت. دینداری به شکل گرایش اصیل و فطری که در طول تاریخ در نهاد بشر وجود داشته، در مردم آن زمان هم بود، اما نسبت به احکام شرعی و مفاهیم دینی، نا آگاهی زیادی داشتند.

نیازمند همکاری حوزه‌های علمیه بانوان ایران و لبنان هستیم

از این رو، فکر تاسیس حوزه علمیه در این منطقه مطرح شد. تاسیس حوزه سیده زهرا(سلام الله علیها) دو هدف داشت؛ اول باز کردن فرصتی برای فراگیری علوم دینی، احکام و مفاهیم و از سوی دیگر تشکیل یک مجموعه و گروهی از بانوان و دختران جوان که در زمینه کار و تبلیغ دینی بین بانوان توانمند شوند و در بیداری جامعه بانوان نسبت به معرفت، علم، تدین و هوشیاری نقش ایفا کنند که این موارد از جمله اهداف تاسیس این حوزه علمیه بود.

حوزه: طلابی که در این حوزه درس خواندند پس از فارغ التحصیلی چه فعالیت هایی را در مناطق خود انجام دادند؟

خوشحالیم که این حوزه در ابتدا تعداد طلاب محدودی را تربیت می کرد، اما به مرور زمان این تعداد در تمام روستاها و مناطق لبنان بویژه در منطقه بقاع توسعه پیدا کرد و خوشبختانه بانوان لبنانی برای تحصیل به این حوزه روی می آوردند و صدها نفر از این حوزه تاکنون فارغ التحصیل شدند.

فعالیت مبلغان زن لبنانی در مدارس و مراکز اداری

بخش بزرگی از این افراد امروز در زمینه های مختلف، فعالیت های اسلامی خود را در حوزه اداری و یا موسسات اسلامی به عنوان مبلغان زن، اساتید و مدرس علوم دینی فعالیت می کنند.

خدا را شکر این حوزه توانسته است از زمان تاسیس تاکنون در حوزه فعالیت های دینی و اسلامی در منطقه بقاع فعالیت کند و به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، این حوزه به توسعه تفکر امام خمینی(ره) و تقلید از امام راحل پرداخت و توانست این مسئولیت را برای تبلیغ بین بانوان و نشر فکر اسلامی و مسیر اسلام اصیل و ناب بر عهده بگیرد. همچنین حوزه سیده زهرا(سلام الله علیها) توانسته، در بیداری جامعه بانوان لبنان در جوانب دینی و فرهنگی موثر واقع شود.

نیازمند همکاری حوزه‌های علمیه بانوان ایران و لبنان هستیم

حوزه: چه تعداد مبلغ سالانه در حوزه سیده زهرا (سلام الله علیها) مشغول تحصیل می شوند؟

از لحاظ کمیت تعداد طلاب هر ساله مختلف است. این حوزه در مراحل مختلف طلابی را برای فراگیری علوم دینی جذب کرده است. در مراحل اول سال تاسیس حوزه تعداد طلاب کم بودند و پس از آن تدریجا تعداد طلاب رو به افزایش رفت و به طور میانگین سالانه صد طلبه مشغول فراگیری و تحصیل شدند و این تعداد گاهی کمتر و گاهی بیشتر می شد.

اما بیش از ده سال است که حوزه های علمیه زیادی در لبنان تاسیس شدند و برخی در موسسات فرهنگی و دینی مختلف فعالیت می کنند. همچنین خواهران بسیاری از حوزه های علمیه استقبال کردند و در حال حاضر به طور میانگین در این حوزه ۵۰ طلبه به طور سالانه مشغول تحصیل می شوند.

در طول دو سال فراگیری بیماری کرونا یک موفقیت به روی حوزه باز شد و طلاب بسیاری در این مدت از تحصیل در حوزه استقبال کردند و به نظر من یک فرصت بزرگ پیش روی بسیاری از بانوان و دختران جوانی که حتی خارج از لبنان زندگی می کردند، بوجود آمد و آن ها در حوزه ثبت نام کردند و به صورت مجازی مشغول فراگیری شدند و خوشبختانه این اتفاق در حوزه ما افتاد و تلاش می کنیم که تعداد آنها بیشتر شود.

حوزه: نظر شما در خصوص ارتباط حوزه های علمیه بانوان لبنان و ایران چیست و این ارتباطات چه دستاوردهایی برای حوزه های بانوان در ایران و لبنان دارد؟

بدون شک ارتباط بین حوزه های علمیه بانوان مهم و ضروری است، از این رو حوزه های لبنان با یکدیگر و با حوزه های علمیه در ایران مرتبط هستند، چرا که جمهوری اسلامی ایران به مثابه ام القری است و فرزندانش را در خارج از ایران هم حمایت می کند.

بسیار مفید و ضروری است که ارتباط بین تمام حوزه های شیعه و حوزه های اصلی در ایران بوجود آید، این امر قدرت و اقتدار بیشتری به حوزه های علمیه می دهد و در انتقال تجارب و همکاری بین حوزه ها موثر است و این همکاری دائمی، موجب قدرت، برکات و ثمر بخشی بیشتر حوزه های علمیه می شود.

حوزه های علمیه در مبارزه با جنگ نرم نیز نقش مهمی دارند و مسئولیت سنگینی از این حیث بر عهده‌شان است، چرا که ارتباط مستقیمی با نشر صحیح دین و ترویج معرفت دینی دارند، ان‌شاءالله حوزه های علمیه به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha