دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حال و هوای تحصیل در مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) اهواز

مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) اهواز با قدمت بیش از ۵۵ ساله، سنگری محکم در برابر هجمه های دینی و تبلیغی دشمن و پیام رسان دین و انقلاب به مردم خوزستان و استان های مجاور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) اهواز با قدمت بیش ۵۵ ساله سنگری محکم در برابر هجمه های دینی و تبلیغی دشمن و منادی صدای امامین انقلاب اسلامی به مردم خوزستان و استان های مجاور است.

قدمت مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) تقریبا به سال ۱۳۴۰ برمی گردد که زمین اولیه آن باتلاق بزرگی بود که در سال ۱۳۴۵ ساخت و ساز آن آغاز گردید و در شهریورماه ۱۳۴۶ نیز تحصیل و بحث طلبگی در آن آغاز شد.

در همین راستا با متولی، مدیر و تعدادی از اساتید و طلاب مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) به گفت‌وگو کردیم که حاصل آن را در ادامه می خوانید:

۵۵ سال درخشش مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) در دیار خوزستان

قدمت بیش از ۵۵ ساله مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) اهواز

سید نورالدین مجتهدزاده، نوه آیت الله بهبهانی(ره) و متولی مدارس علمیه و موقوفات معظم له در استان خوزستان اظهار داشت: مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) بیش از ۵۵ سال از فعالیت آن می گذرد و در کنار آن نیز مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج) رامهرمز و مدرسه علمیه دیگری نیز در اهواز وجود دارد.

وی بیان کرد: مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) نسبت به مدارس فعالیت بیشتری دارد و تمرکز فعالیت خود را بر روی سطح دو و سه قرار داده است تا بتوان بر روی بنیه علمی آنها اثرگذاری بالایی را داشته باشیم.

متولی مدارس علمیه آیت الله بهبهانی(ره) با اشاره به دعوت از اساتید توانمند کشوری و استانی جهت حضور و بیان نکات طلبگی به این مدرسه، گفت: به دنبال نهایت استفاده و بهره مندی طلاب از فضای ایجاد شده و عدم هدر رفتن زمان آنها هستیم تا بتوانند سربازی شایسته برای امام زمان(عج) باشند.

مجتهدزاده به توجه ویژه به مسئله اخلاق در مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) اشاره و ادامه داد: در همین خصوص به صورت مستمر نشست های اخلاق با دعوت از شخصیت های مختلف برگزار شده تا شأن و ذی طلبگی رعایت شود.

وی در زمینه مقابله با فرق ضاله و گروه های انحرافی، خاطرنشان کرد: در این زمینه تعدادی از طلاب و اساتید توانمند این حوزه برگزیده شدند و با حضور اساتید مطرح دوره های توانمندسازی و ارتقای مهارتی برگزار شد و به مدت دو سال روند آماده سازی آنها به طول انجامید.

۵۵ سال درخشش مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) در دیار خوزستان

تحصیل ۶۰ طلبه در مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره)

حجت الاسلام محمدطاهر آورده، مدیر مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) اهواز هم اظهار کرد: در این مدرسه ۶۰ طلبه مشغول تحصیل و فراگیری علوم دینی هستند. کلاس های درسی نیز از ابتدای صبح آغاز و تا نزدیک به نماز ظهر ادامه دارد.

مدیر مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) اهواز گفت: در این مدرسه فعالیت های پژوهشی، علمی و مطالعاتی صورت می گیرد و در نوبت بعداز ظهر انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر طلاب مدرسه علمیه پایه هفت تا ده هستند، ادامه داد: براین اساس در نهادها و مراکز مختلفی مشغول فعالیت هستند و بسیاری از آنها نماز ظهر و عصر را به عنوان امام جماعت حضور دارند.

۵۵ سال درخشش مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) در دیار خوزستان

"جدیت و تلاش در تحصیل علم، خودسازی و تهذیب"؛ توصیه اساتید به طلاب

حجت الاسلام حیدری، استاد حوزه هم با تبریک ایام میلاد پیامبراکرم(ص) و امام صادق(ع) اظهار داشت: سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ از روزهای ابتدایی مهر در این مدرسه آغاز شده و روند آموزش در دستور کار اساتید و طلاب است.

استاد حوزه عنوان کرد: تفاوت سال تحصیلی امسال نسبت به دیگر سال ها، این است که کتاب جدید "الفائق فی الاصول" به عنوان بخش تکمیلی بر مباحث اصولی، مکاسب و اصول فقه اضافه شده است.

وی بیان کرد: برخی از مباحثی که در کتاب های اصولی به خوبی کار نشده و فقه معاصر که به دنبال پاسخگویی به مسائل روز باشد، به ویژه مسائلی همچون مباحث دنیای مدرن، بانکی، بورس، بیمه، پزشکی در کتاب های اصولی پیشین بحث نشده است که در سال جدید مطرح شده است.

حجت الاسلام حیدری ادامه داد: به طور کلی نیاز است که هرچند سال یک بار مباحث درسی بروز و مطابق نیاز جامعه تکمیل و تمیم شوند و موضوعی بسیار اثرگذار خواهد بود.

این استاد حوزه گفت: حضور طلاب جدیدالورود در مدارس علمیه همچون جریان پیدا کردن آب زلال به یک مجموعه است، نفس تازه ای را ایجاد می کند و طراوت جدیدی به مدرسه می بخشد.

وی با بیان اینکه حضور طلاب جدید الورود نشاط انگیز است، ادامه داد: پیرو توصیه های طلاب و اساتید، طلاب جدیدالورود نیز جدیت، تلاش در راه تحصیل علم، خودسازی و تهذیب است که بتوانند با علم، تقوا در ترویج دین و تولید برای جهان اسلام موفق باشند و در ضمن آن بینش سیاسی خود را نسبت به مسائل روز افزایش دهند.

حجت الاسلام حیدری تصریح کرد: طلاب جدید الورود در دوران طلبگی مغلوب جنگ های رسانه ای و فکری دشمنان ایران اسلامی قرار نگیرند و از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشند.

۵۵ سال درخشش مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) در دیار خوزستان

مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره)؛ مرکز نیروهای انقلابی

حجت الاسلام سید حجت اله سبحانی، طلبه ورودی سال ۱۳۵۵ مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) هم اظهار کرد: همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۳۵۹، جنگ و انقلاب اسلامی شروع شد و این مدرسه به عنوان مرکز ثقل نیروهای انقلابی بوده است.

وی بیان کرد: مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره)، مدرسه ای فعال و مرکز تجمع در روزهایی پیش از پیروزی تا دوران پیروزی انقلاب اسلامی بود که در آن شاهد تجمعات مختلف بودیم.

دانش آموخته مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) بیان کرد: حوزویان، دانشگاهیان، کارکنان ادارات و نهادهای مختلف تجمعات روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی را در این محل برگزار می کردند.

حجت الاسلام سبحانی در ادامه به ذکر خاطراتی از حوادثی همچون چهارشنبه سیاه اهواز، حمله ساواک به نیروهای مردمی و ایجاد سنگر در این مدرسه جهت مقابله، حضور نیروهای اعزامی از طرف امام راحل(ره) در خصوص نفت پرداخت.

وی یادآور شد: همزمان با آغاز هشت سال تحمیلی در مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) ستادی به نام بسیج عشایر زیر نظر روحانیت ایجاد شد که از اقوام و عشایر مختلف تشکیل شده بود و به مناطق جنگی مختلف اعزام می شدند.

استاد حوزه با بیان اینکه طلاب و روحانیون مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) در دوران انقلاب و بعداز جنگ تحمیلی نقش موثر و سرنوشت ساز داشتند، افزود: در حال حاضر نیز باوجود تشکیل حوزه های متعدد اما نقش آفرینی قابل توجهی را برعهده دارد و همچون ماه در میان دیگر مدارس می درخشد.

حجت الاسلام سبحانی، خیرات و برکات مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) را ناشی از روح بلند آیت الله بهبهانی(ره) برشمرد و ادامه داد: امام راحل(ره) ایشان را ابوالفقها معرفی کردند و در یاری امام خمینی(ره) نیز همراه و یاور بودند.

۵۵ سال درخشش مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) در دیار خوزستان

کادرسازی مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) برای انقلاب و نظام

حجت الاسلام سید عبداللطیف طباطبایی از طلاب دانش آموخته مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) اظهار داشت: این مدرسه از جمله مراکز مهم علمی در استان خوزستان است که از سال تأسیس تاکنون خدمات ارزنده ای در راه ترویج فرهنگ دینی و تعظیم شعائر الهی از خود به جا گذاشته است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در تیپ زرهی حضرت حجت(عج) با اشاره به تربیت و رشد طلاب و روحانیون برجسته و توانمند از این مدرسه، بیان کرد: بحمدالله دانش آموختگان مدرسه در استان های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان به عنوان امام جماعت، مبلغ دین و مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در ادارات و نهادها مشغول فعالیت هستند.

حجت الاسلام طباطبایی خاطرنشان کرد: آیت الله بهبهانی(ره) در دوران پیش از انقلاب اسلامی از حامیان پیام امام راحل(ره) بودند و بعد از قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ از مراجعی بود که برای دفاع و حمایت از امام به تهران هجرت کردند و خواستار آزادی امام بودند و در این خصوص اعلامیه ای نیز صادر کردند.

دانش آموخته مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) با اشاره به تقدیم شهید "سیدعبدالامیر مجتهدزاده" فرزند متولی مدارس علمیه و موقوفات آیت الله بهبهانی(ره) به جمهوری اسلامی ایران، گفت: مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) در دوران انقلاب اسلامی مرکز بسیار مهمی برای رساندن صدای انقلاب و پخش اعلامیه های امام راحل در بین مردم بود.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در تیپ زرهی حضرت حجت(عج) افزود: این مدرسه علمیه در دوران دفاع مقدس مرکز بسیار مهمی برای اعزام مبلغین به ستاد تبلیغات جنگ بودند و تا کنون نیز شاهد اعزام به مناطق محروم هستیم.

حجت الاسلام طباطبایی بیان کرد: آیت الله بهبهانی(ره) آثار و برکات بسیاری را از خود به جای گذاشتند که از جمله آنها می توان به مدارس علمیه و موقوفات متعدد اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: تألیفات بسیار زیادی از مرحوم آیت الله بهبهانی(ره) وجود دارد که مهم ترین آنها "مصباح الهدایه فی اثبات الولایه"، "اساس النحو"، "جامع المسائل"، "پرسش و پاسخ پیرامون مسائل اعتقادی" هستند و ابداع و شیوایی از مهم ترین نکات قابل توجه در کتب ایشان است که تا امروز نیز مورد توجه طلاب و روحانیون می باشد.

دانش آموخته مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) از تمامی مدیران و دست اندرکاران این مدرسه علمیه به ویژه سیدنورالدین مجتهدزاده، نوه آیت الله بهبهانی(ره) و متولی مدارس علمیه و موقوفات معظم له در استان خوزستان به پاس تلاش ها قدردانی کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha