یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
پژوهش

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (ع) تهران گفت: کار تدوین و آماده سازی پژوهش نامه پیامبر اعظم (ص) با محوریت قرآن کریم، پیرامون شخصیت پیامبر اکرم (ص) آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، در این زمینه، اولین جلسه جهاد تبیین برای یکی از مسائل مهم انقلاب که مسئله اتحاد دنیای اسلام است و محور وحدت در آن پیامبر اعظم (ص) می باشد در مدرسه علمیه الزهرا (ع) برگزار شد.

زهره جعفری، معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (ع) تهران در ابتدای نشست، ضمن اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در خصوص اهمیت جهاد تبیین گفت: "آیت الله خامنه ای در تاریخ ۵ مرداد فرمودند: جهاد تبیین را جدی بگیرید، برای تبیین محتوای قوی و منطق محکم و غنی برای مسائل مهم انقلاب؛ مثل مسئله اتحاد دنیای اسلام، فکر کنید و کار کنید."

وی در ادامه افزود: واحد پژوهش مدرسه در نظر دارد تا با ایجاد بستر پژوهش نامه پیامبر اعظم (ص)، موضوعات جدید از قرآن کریم با محوریت پیامبر اعظم صلی الله و علیه و آله استخراج و مقالاتی توسط پژوهشگران در این زمینه تدوین و ارائه شود.

جعفری به بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی اشاره کرد و گفت: "رهبر انقلاب فرمودند، امیدواریم خدای متعال همه‌ی ما را هدایت کند تا بتوانیم در راه وحدت اسلامی پیش برویم و بتوانیم این آرزوی بزرگ را که آرزوی بزرگ زبدگان دنیای اسلام بوده و قطعاً آرزوی روح مطهر نبی مکرم اسلام (ص) است، تحقق ببخشیم." ما هم از خداوند می خواهیم ما را در این مسیر هدایت نموده تا موجب شادی روح رسول الله (ص) باشیم.

معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (ع) تهران در پایان گفت: سرکار خانم برومند پور از اساتید مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران و پژوهشگر قرآنی؛ در این طرح استاد پژوهشگران هستند تا استخراج موضوعات مربوط به مسئله‌ی پژوهش‌نامه از قرآن کریم با محوریت رسول مکرم اسلام (ص) انجام شود.

در ادامه این نشست که با حضور اساتید، دانش آموختگان و طلاب و پژوهشگران برگزار شد خانم برومندپور به ارائه مطالب پرداخت.

برومند پور در مقدمه سخنانش گفت: در رابطه با هدف پژوهش که قرار است صورت بگیرد، به صورت کلان پروژه بوده و موضوع به صورت خاص خود حضرت رسول (ص)، شخصیت ایشان و مسائلی که مربوط به ایشان در حوزه رسالت، حوزه نبوت، حوزه ولایت که همه با محوریت پیامبر اعظم در قرآن قابل بررسی و تحقیق است.

وی ادامه داد: بنابراین سراغ بعضی از سوره ها به صورت اختصاصی می رویم. بدین جهت که سوره یکپارچه با مخاطب قرار دادن پیامبر، صحبت می کنند و در بقیه آیات نیز در واقع مخاطب اصلی پیامبر است.

این پژوهشگر قرآنی با اشاره به اهمیت قرآن گفت: قرآن سند زندگی توحیدی است. از ابعاد بسیار ریز فردی تا کلان حاکمیتی را در بر می گیرد. که پیامبر در جامعه خودش محقق کرده است. سند حکومت امام زمان (عج) است.لذا سراغ سوره هایی می رویم که چگونه حکومت دینی را در جامعه محقق کرده است.

در ادامه جلسه برومندپور به سوره ضحی پرداخت و گفت: پیامبر شخصیت محوری در سوره ضحی دارد، سوره مبارکه ضحی تمام تاریخ پیامبر و آینده پیامبر در آن مطرح شده است.

برومندپور در بررسی این سوره، تعدادی از موضوعات و عناوین را برای فراخوان مقاله پژوهش نامه، استخراج کرد و افزود: سوره ضحی سوره‌ای‌ست که از لحاظ تاریخی، ادبی، کلامی، حاکمیتی، قابلیت بررسی و تحقیق دارد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (ع) در پایان این نشست خاطرنشان کرد: این جلسات هر ماه با حضور خانم برومندپور تشکیل خواهد شد تا ان شاءالله کار تدوین پژوهش نامه پیامبر اعظم (ص) تکمیل گردد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha