پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
نماز جمعه قم

حوزه/خطیب جمعه قم گفت: ایران داری قدرت منطقه‌ای است، نیروهای مقتدر مسلح دارد، از امینت بالا برخوردار است و توانسته در مقابل این تحریم بنیان افکن ایستادگی کند به همین خاطر این عظمت برای اسرائیل، آمریکا و نوچه‌های آنان قابل تحمل نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه نماز جمعه ششم آبان ماه قم که در مصلی قدس قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته بسیج دانش‌آموزی، عنوان کرد: فرهنگ بسیجی از جمله نیازهای جامعه امروزی است.

وی با اشاره به هفته پدافند غیرعامل بیان کرد: قدرت یک کشور هم در گرو پدافند عامل و نیرو مسلح و هم پدافند غیرعامل و آگاهی و آمادگی عمومی است و همانطور که باید نیروهای نظامی تقویت شوند این امر هم باید تقویت شود.

وی ضمن اظهار تأسّف نسبت به حادثه ناگوار و تلخ شهادت جمعی از هموطنان حرم شاهچراغ (ع) اظهار کرد: این حمله تروریستی از چند منظر الهام کننده و ناگوار بود.

خطیب جمعه قم با اشاره به اینکه شهادت و مجروحیت جمعی از هموطنان در این حادثه ناگوار بود و برای سلامتی آسیب دیدگان از خداوند طلب شفا می‌کنیم، گفت: جرأت و جسارت دشمن از طرفی دیگر ناگوار بود که حرمت حرمی از حرم‌ها شکسته شد، قداست یک حرم آن هم هنگام نماز یک جنایت بزرگ بشری است که به دست مزدوران استکبار عالم رقم خورد.

وی با بیان این که این امر درس‌هایی همه برای ملت ایران داشت، گفت: کسی اشکالات و ضعف هایی که در تدبیر امور وجود داشت را نفی نمی‌کند همچنین کسی سختی‌ها و تنگناهای ملت راه هم نفی نمی‌کند که البته این امر نیز از ناحیه دشمن تحمیل شده است.

امام جمعه قم ادامه داد: نسل جوان امروز و جامعه بیدار فراموش نکند که ایران اسلامی قله‌های بزرگی را فتح کرد و گفتمان جهانی را پایه ریزی کرد و قدرت نیروی های مسلح جهانی شد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: ایران بارها به مرز تبدیل قدرت بزرگ شدن رسیده است که در همان جا بیگانگان ضربه زدند و امروز نیز از همان روزها است.

وی بیان کرد: ایران داری قدرت منطقه‌ای است، نیروهای مقتدر مسلح دارد، از امنیت بالا برخوردار است و توانسته در مقابل این تحریم بنیان افکن ایستادگی کند به همین خاطر این عظمت برای اسرائیل، آمریکا و نوچه‌های آنان قابل تحمل نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه اضافه با بیان اینکه این عظمت مورد تهدید قرار گرفته است، بیان کرد: جنگ سیاسی، اقتصادی، سایبری، فرهنگی اجتماعی و امنیت شکل گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه در این بزنگاه تاریخی و استراتژیک هوشیاری ملت ارزش دارد، گفت: دشمن بداند در برابر همه شیطنت‌های او بر ایمان و استقامت ملت افزود خواهد شد و نمی‌توانند قدمی به جلو بردارند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: با فرزندانی که سخن و اعتراضی دارند با مهر و محبت برخورد خواهیم کرد، زیرا نظام اسلامی گوش شنوا دارد و دولت اسلامی برای حل مشکلات در تلاش است.

وی یادآور شد: ملت ایران با فرمان‌پذیری رهبری معظم انقلاب پیکری یگانه و مشتی محکم است که در برابر دشمنان ایران به فضل خدا خواهند ایستاد و در کارزار امروز هم شکست خواهند داد.

آیت الله اعرافی در خطبه اول بیان کرد: شکوفایی و معنویت خانواده بازتاب مهمی برای جامعه دارد به همین خاطر خانواده از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه این سلامت در گرو رعایت حقوق متقابل اعضا خانواده است، اضافه کرد: سلسله اخلاقیات مهر و محبت، اکرام و تکریم، صیانت از شخصیت نسل نو، احسان و نیکی، رفق و مدارا، عفو و گذشت، انس با فرزند و پایین آوردن خود برای آن که رشته‌های انس تقویت شود ازجمله توصیه‌هایی است که آیات و روایات به آن تأکید داشته‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه برای تقویت ارتباط با کودکان و نوجوانان باید زبان کودکی و نوجوانی پیدا کنیم و خود را پایین بیاوریم تا بتوانیم با کودکان و نوجوان ارتباط برقرار کنیم.

وی ادامه داد: این رشته از اخلاقیات چندین فلسفه دارد که اولین ان این است وظیفه اخلاقی انسانی است نسبت به دیگران که مهر و محبت، اکرام و احسان، عفو و... داشته باشیم که این امر برای اعضا خانواده تأکید شده است.

خطیب جمعه قم بیان کرد: عملکرد خوب اخلاقی پدر و مادر دربرابر فرزندان علاوه بر اینکه یک وظیفه عمومی است، سبب می‌شود فرزندان درست با پدر و مادر برخورد کنند.

وی افزود: این رفتارهای بازتابی در رفتار فرزندان با والدین دارد و اگر انتظار داریم که فرزندان به درستی با والدین رفتار کنند و اصول را رعایت کنند اولین شرط این است که ما خوب و درست با آن‌ها عمل کنیم.

امام جمعه قم افزود: همچنین این وظایف، ابزاری برای سایر فعالیت‌های هدایتگری، تربیتی و سازندگی فرزندان است؛ زیرا وقتی با رفتار و کردار درست با فرزندان عمل شود و احترام، اکرام و انس و بر قرار شد سبب می‌شود سایر فعالیت‌های تربیتی اعتقادی، علمی و... میسر شود.

آیت الله اعرافی تأکید کرد: زمانیکه مدرسه و خانواده می‌خواهند نسل نو را به سمت اخلاق صحیح، اخلاق انسانی و معارف الهی دعوت کنند و تربیت کنند این رفتار و اخلاق درست ابزاری برای پیشرفت‌های تربیتی است.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha