جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود آذربایجانی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: باید حرف ها و مطالبات مردم و نسل جوان را شنید و در این خصوص، رسانه ها می‌بایست زمینه گفتگوی میان مردم و مسئولان را فراهم کنند.

حجت الاسلام و المسلمین مسعود آذربایجانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که تحولات اخیر کشور می طلبد که زمینه گفت و گو میان مردم و مسئولان بیش از پیش در کشور فراهم شود و در این باره رسانه ها نقش کلیدی خود را ایفا نمایند، ابراز داشت: در روان‌شناسی اجتماعی بحثی مطرح است با عنوان ناکامی و پیدا کردن عوامل و ریشه های آن، به این معنا که وقتی در مسئله ای به اهداف خود نمی رسیم، عوامل ناکامی را بررسی می کنیم مثلاً وقتی فرزند ما در کنکور رتبه خوبی به دست نمی آورد باید ببینیم عوامل ناکامی آن چه بوده است. گاهی اوقات بحث از عوامل بیرونی به میان می آید مثلاً دانش آموز ما می گوید فلان معلم با من دشمنی کرد و به من نمره نداد، یا این که به عنوان مثال، شرایط آب و هوایی نامناسب بود یا این که بدشانسی آوردم و ...

وی افزود: آن چه مهم است این که بدانیم همواره در این مسایل عوامل بیرونی و موانع وجود دارد و لذا ماباید عوامل درونی قابل کنترل را مورد توجه قرار داده و برای آن ها چاره اندیشی کنیم. به عنوان مثال دانش آموز می گوید که چون من تلاش کافی نکردم و به جای سه کلاس یک کلاس رفتم و یا تمرکز کافی نداشتم و نیز مطالعه مناسب نداشتم به موفقیت نرسیدم و این عوامل و توجه به آنها باعث می شود با تلاش و کوشش بیشتر و ایجاد تغییر در خود، سال آینده در کنکور رتبه بهتر و مطلوب تری کسب کند.

رئیس مرکز تخصصی اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که ما باید در رفتارها و عدم کامیابی ها به عوامل درون بیشتر توجه کنیم، گفت: بی شک رسانه های بیگانه و عوامل دشمن در این گونه موارد کار می کنند و آن ها نمی خواهند که ما به موفقیت لازم برسیم، اما باید غیر از عوامل بیرونی به عوامل داخلی ناکامی ها و عدم موفقیت ها نیز توجه کنیم، چه آن که به هر حال دشمن به دنبال دشمنی خود است اما ما باید ببینیم که در درون چه عواملی باعث شده که جوان های ما در خیابان و دانشگاه و جاهای دیگر دست به اعتراض زده و حتی اغتشاش کنند و خشونت به خرج دهند.

وی بیان داشت: برخی از عوامل در ایجاد مشکلات و کاستی ها و ضعف ها، درونی است چه آن که در شرایط فعلی، مشکلات اقتصادی و فرهنگی غیر قابل کتمان است. ما همین حالا میلیون ها جوان داریم که این ها در سنین بین ۱۸ تا ۳۵ سال هستند و در سن ازدواج می باشند و لذا باید به فکر ازدواج و مسکن و اشتغال این ها باشیم و حال آن که با کمال تأسف باید بگوییم که در برخی قسمت ها ضعف های جدی داریم به نحوی که برخی از این جوان ها احساس سرخوردگی می کنند و باید برای آن ها فکری شود.

حجت الاسلام و المسلمین آذربایجانی همچنین در ادامه با اشاره به این که از ظرفیت رسانه ها، نخبگان و نهادهای فرهنگی و مذهبی باید در راستای امیدآفرینی در جامعه و مقابله با راهبردهای دشمن به درستی بهره برداری کنیم، گفت: بدون تردید یکی از همین ظرفیت ها که گاه از آن غفلت شده، مساجد است چه آن که مساجد با توجه به این که متعلق به هیچ حزب و گروه و جناحی نیست و مکان عمومی می باشد که به عنوان خانه خدا جایگاه مقدس و ارزشمندی دارد، لذا می تواند به مرکز و مکانی تبدیل شود برای تقویت هویت دینی و ملی مردم ما، ضمن آن که از سویی مطالبات مردمی را در آن جا مطرح و پیگیری کرد.

وی تأکید کرد: تحقق این مهم مستلزم آن است که امامان جماعت در سایه آموزش های لازم با سعه صدر رفتار کرده و به گفت و گو با مردم و جوانان بپردازند و از سویی شرایطی فراهم کنند که مسئولان به شکل جدی و گسترده در مساجد حاضر شده و به سوالات و شبهات پاسخ دهند.

وی ابراز داشت: در لابلای همین گفت و گوها آن هم بی واسطه، مسئولان حرف ها و ایده های مردم و جوانان را می شنوند و از سویی در خصوص مسایل و مشکلات اداره کشور صحبت های خود را بیان می کنند و تداوم این رویکرد باید ایجاد و توسعه همدلی می شود چرا که مردم ما به هر حال مردم فهیم و منطقی هستند و اگر به درک و فهم و شعور آن ها احترام لازم گذاشته شود، مباحث را می پذیرند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در همین قضایای هفته های اخیر مشاهده کردیم که اکثریت مردم حساب خود را از افراد شرور و اغتشاشگر جدا کردند، چرا که افراد قلیلی هستند که به هر دلیلی ممکن است عامل دشمن باشند و دنبال اغتشاش باشند و یا به شکل های ناهنجار اعترضات خود را نشان دهند و لذا بیشتر مردم دلسوز و خیرخواه هستند و کشورشان را دوست دارند و دلشان نمی خواهد که کشور به شرایطی برسد که دشمنان به آن طمع کنند

وی افزود: آن چه مهم است این که ما باید مشکلات و آفات درونی را آسیب شناسی کرده و حق به مردم بدهیم که در وضع کنونی نسبت به گرانی و تورم و نابسامانی قیمت ها اعتراض دارند.

استاد حوزه علمیه گفت: از سوی دیگر باید به این نکته هم توجه داشت که به دلیل گستردگی و تنوع رسانه ها، هوش و درک و فهم مردم بالا رفته و باید به شعور و درک آن ها احترام بگذاریم و با صداقت با آن ها روبروشویم چه آن که به حال در دنیایی زندگی می کنیم که کوچکترین مسایل در رسانه ها بازتاب پیدا می کند.

حجت الاسلام و المسلمین آذربایجانی ادامه داد: اگر درست تدبیر کنیم و در برابر مخالفان سعه صدر داشته و حرف های آن ها را در مسجد بشنویم می توانیم به رفع ابهامات در اذهان کمک کنیم.

وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) در مقابله با خوارج که بدترین گروه دشمنان ایشان بودند در مسجد وقتی آن ها در مقابل حضرت می ایستادند می فرمودند مادامی که شمشیر به دست نگرفته اید، حقوق شما از بیت المال را قطع نکرده و از مسجد شما را بیرون نمی کنم و با شما نمی‌جنگم. این مساله نشان می دهد که بر اساس سیره حضرت ما باید شرایطی فراهم کنیم که مردم و نسل جدید احساس کنند فضای جامعه باز است و صحبت ها و نظراتشان شنیده می شود تا مبادا شرایطی ایجاد شود که اعتراضات به خشم فروخته تبدیل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شهید IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    0 0
    تحیاتی سید مشکل آنجاست که حوزه جرات طرح مشکلات مردم را ندارد به قدری عوام را به کرسیهای وزارت وصدارت نشاندید که خودتان هم جرات نقد آنهارا ندارید مثلا مجلس خبرگان بایستی ناظر بر رهبری باشد نه مادح؟؟؟؟؟؟شورای نگهبان را گذاشتند که قوانین خلاف شرع تصویب نشود نه اینکه با نظارت استصوابی تمام نخبگان را رد صلاحیت کند ودرپایان قطعا حواشی ومتون فقه واصول را چندین بار تدریس کرده اید ونظر آخوند هروی وشیخ انصاری را درمورد حکومت روحانیون میدانید بله دوست عزیز بیشترین لطمه را ادیان ولاسیما جوانان مجرد بیکار ومردم ایران دیده اند وازدست ملت کاری ساخته نیست مگربزرگان حوزه اقدامی بکنند مرد میخواهد که درمقابل خوارج نهروان بایستد وکار خودش را بکند أَيُّهَا النَّاسُ فَإِنِّي فَقَأْتُ عَيْنَ الْفِتْنَةِ وَ لَمْ يَکنْ لِيَجْتَرِئَ عَلَيْهَا أَحَدٌ غَيْرِي