چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کد خبر: 1050881
۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
نشست "فقه و زیبایی باموضوع جراحی های زیبایی" از منظر فقه و شیعه

نشست "فقه و زیبایی باموضوع جراحی های زیبایی" از منظر فقه ویژه طلاب سطح دو و سه، مبلغان و دانش آموختگان در مدرسه علمیه الزهرا(س) دزفول برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، نشست "فقه و زیبایی" با موضوع جراحی های زیبایی از منظر فقه و شیعه امروز با سخنرانی خانم موسوی جزایری، استاد حوزه علمیه خواهران، ویژه طلاب سطح دو و سه، مبلغان و دانش آموختگان در مدرسه علمیه الزهرا(س) دزفول برگزار شد.

در این نشست، خانم موسوی جزایری گفت: تا زمانی که شما در شک و تردید باشید شیطان شما را رها نمی کند، اما زمانی که به یقین و اطمینان رسیدید شما را رها می کند.

وی درخصوص فرمول پاسخ به شبهات پیرامون "فقه و زیبایی باموضوع جراحی های زیبایی"، عنوان کرد: زیبا طلبی، زیبا شناختی، مطابق با فطرت و سخنان ائمه اطهار(ع) است، اما تا جایی که با حدود الهی تعارض نداشته باشد.

استاد حوزه خواهران موضوع شناسی و تبیین مسئله را از گام های رسیدن به مسائل فقهی برشمرد و بیان کرد: در استفتائات، مراجع وظیفه تبیین موضوع را ندارند و فقط حکم را تبیین می کنند. احکام تابع موضوعات است، در واقع به این معنی است که اگر می خواهید حکمی برای موضوع بیان کنید ابتدا مسئله موضوع شناسی شما تکمیل شده باشد.

خانم موسوی جزایری به موضوع کاشت ناخن پرداخت و درخصوص تعریف کاشت، افزود: کاشت یک اصطلاح عُرفی است و در اصطلاح به معنای رویاندن است، به عبارتی چیزی که جزء بدن باشد و با رشد بدن، آن هم رشد کند.

وی با بیان اینکه واژه کاشت ناخن اشتباه و اصل آن کاور ناخن است، ادامه داد: طبق مسئله ۲۴۹ و ۲۵۱ در رابطه با وضو و ۳۷۹ از توضیح المسائل در رابطه با غسل، مراجع هرگونه جبیره که مانع رسیدن آب به اعضا شود را بطلان کننده وضو و غسل دانسته‌اند.

استاد حوزه علمیه خواهران به مسئله کاشت مو اشاره و بیان کرد: کاشت ناخن به دو صورت طبیعی و مصنوعی است. در کاشت طبیعی شخص قسمتی از سرش دچار ریزش مو شده و پیازچه موی شخص را از قسمت پر پشت مو به قسمت کم پشت مو پیوند می زنند که این عمل فی نفسه اشکال ندارد، لکن مستلزم عدم نگاه نامحرم است.

خانم موسوی جزایری به کاشت موی مصنوعی پرداخته و با بیان اینکه کاشت اصطلاحی غلط است، افزود: اصل آن عبارتِ چسباندن است، به معنای چسباندن موی مصنوعی یا موی شخص بیگانه و یا از قسمت های پرپشت مو به سر می باشد که حکم آن بنابرفتوای کلی مراجع، اگر مانعی در موی بلند وجود داشته باشد، در غسل در صورتی که آب به پوست سر برسد نیاز به شستن موی بلند نیست ولی در موی کوتاه مانع هست.

وی به موضوع کاشت مژه اشاره و اظهار کرد: در حالت اول کاشت مژه، شخص با عمل جراحی از مژه برای حجیم شدن مژه استفاده می کند که حکم آن در صورتی که زیر پلک بدون چسب قرار داده شود اشکالی ندارد، آن هم با قید شرایط است.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: حالت دوم کاشت مصنوعی یا به عبارتی چسباندن مژه می باشد. در این عمل لابه‌لای مژه ها یا مژه ی کامل زیر یا روی پلک شخص می چسبانند. که طبق مسئله ۳۷۹ در غسل، رساندن آب به تمام اعضای بدن واجب است و مژه از این قائده مستثنی نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha