جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 1051196
۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
سفر رهبر مسیحیان کاتولیک به بحرین

حوزه/ پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک هفته آینده به بحرین خواهد رفت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، پاپ فرانسیس در روزهای ۳ تا ۶ نوامبر (هفته آینده) برای سومین بار در چند سال اخیر جهت دیدار از بحرین به خاورمیانه سفر می‌کند. پاپ در سال ۱۳۹۷ به امارات و در سال ۱۳۹۹ به عراق سفر کرده بود.

ماتئو برونی مدیر دفتر مطبوعاتی مقرّ مقدس در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: پاپ فرانسیس اولین پاپی خواهد بود که به بحرین سفر می‌کند.

وی گفت که دیدار پاپ بر موضوعات «برخورد» و «تشویق» برای کاتولیک‌های منطقه متمرکز خواهدبود.

برونی گفت: پاپ فرانسیس در مراسم اختتامیه اولین مجمع «بحرین برای گفت‌وگو؛ شرق و غرب برای همزیستی انسانی» شرکت خواهد کرد که حدود ۲۰۰ نفر از رهبران ادیان در آن شرکت دارند. این دیدار نشان دهنده گامی ارزشمند در مسیر برادری و گفت‌وگوی بین ادیان است.

وی خاطرنشان کرد که جنگ چه در اروپا و چه در کشورهای مختلف، زمینه دیگری برای رویارویی پاپ با رهبران مذهبی ایجاد خواهد کرد.

او افزود: هدف این است که به جستجوی متحدان مشترک که برای صلح در جهان تمایل دارند ادامه دهیم.

برونی خاطرنشان کرد که پاپ فرانسیس برای شرکت در مجمع بحرین و بازدید از این کشور توسط پادشاه این کشور حمدبن‌عیسی آل‌خلیفه دعوت شده است.

دیدار پاپ با جامعه کاتولیک بحرین

همچنین واتیکان نیوز درباره این سفر نوشت: دیدار پاپ صرفاً بر گفت‌وگوی بین ادیان متمرکز نیست. پاپ به بحرین سفر میکند تا با جامعه کاتولیک، که اکثریت آنها متولد خارج هستند، ملاقات کند.

از حدود ۸۰۰۰۰ کاتولیک، حدود ۱۰۰۰ کاتولیک شهروند بحرینی هستند که این کشور را به یکی از معدود کشورهای خلیج فارس تبدیل میکند که دارای جمعیت محلّی مسیحی است.

اکثر کاتولیکها، کارگران مهاجری هستند که از هند، فیلیپین و سریلانکا و همچنین ترکیه، سوریه، لبنان، مصر و اردن آمده اند.

از هفت ملاقات عمومی پاپ در این سفر ۴ روزه، چهار دیدار با هئیتهای مختلف کلیسای کاتولیک محلّی از جمله جوانان، روحانیون و کاتولیکهای کشورهای همسایه است.

واتیکان نیوز در پایان مدعی شد: در حالیکه پاپ فرانسیس هفته آینده به بحرین سفر میکند، کاتولیکهای محلّی و رهبران سایر ادیان منتظر سخنان امیدوارکننده و تشویق او در مسیر صلح در جهان هستند که در حال حاضر با درگیری‌ها خدشه‌دار شده است.

بحرین سال گذشته بزرگترین کلیسای حوزه خلیج فارس را به نام بانوی عرب افتتاح کرد. این اقدام چند ماه پس از بازگشایی کنیسه یهودیان صورت گرفت.

زمین کلیسا توسط پادشاه حمد بن عیسی آل خلیفه در سال ۲۰۱۳ اهدا شد. در ۱۹ مه ۲۰۱۴، پادشاه بحرین به دیدار پاپ در واتیکان رفت و ماکتی از کلیسای جامع را به او هدیه داد. مراسم کلنگ زنی کلیسای جامع بحرین در سال ۲۰۱۸ برگزار شد.

موضع علما و جریانات سیاسی بحرین درباره سفر پاپ به این کشور

جمعیت وفاق ملی اسلامی، نهضت اسلامی بحرین، جنبش اسلامی الوفا، جمعیت العمل الاسلامی، ائتلاف جوانان ۱۴ فوریه و نهضت آزادی و دموکراسی (حق) در بیانیه‌ای درباره سفر پاپ به بحرین با اشاره به اینکه ملت بحرین معمولاً به دیدار رهبران معنوی از همه کشورهای جهان مفتخر است و بر اساس دین و ارزش‌ها از عالمان استقبال می‌کنند تاکید کردند: واقعیت بحرین با بحران‌ها و مشکلات بی‌شماری در همه سطوح رو به روست. آزار و اذیت، بی‌عدالتی، سرکوب و ظلم ،اختلافات مذهبی، فرقه‌ای و سیاسی در این کشور بیداد می‌کند. علاوه بر این سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم رهبر معنوی انقلاب بحرین به خودی خود مقوله نشست ادیان مذهبی که توسط دولت بحرین ارائه شده است را زیر سوال می‌برد.

همچنین حجت الاسلام مرتضی السندی یکی از رهبران جنبش الوفاءالاسلامی در گفتگو با SNN اظهارکرد: ظاهرا هدف از سفر پاپ به بحرین گفتگوی بین ادیان است اما حقیقت آن تغییر پیدا کرده است. علما در این پروژه مشارکتی نداشتند و از آن استقبال نکردند مثل شیخ عیسی قاسم، آیت الله سند و آیت‌الله نجاتی. بزرگان طایفه شیعی در بحرین هم نقشی در این سفر ندارند.

وی افزود: هدف از سفر پاپ، عادی سازی تصویر رژیم بحرین و حمایت از دیکتاتوری بحرین است و هیچ جایگاه تسامح و تساهل و گفتگوی بین دینی نخواهد داشت. علمای شیعه و سنی گفته‌اند در برنامه های سفر پاپ به بحرین شرکت نخواهند داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha