دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست در  مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها)  یزدیزد،

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) یزد در نشست «روشهای تعامل، گفت‌وگو و نقد رفتارها»، دیدن توأمان زیبایی و نقص را لازمه یک نقد خوب برشمرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، خانم آزاده نیک‌پور، مدیر مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) یزد روز گذشته در نشست طلاب این مدرسه با موضوع «روشهای تعامل، گفتگو و نقد رفتارها» ضمن تعریف تعامل به ارتباط دو طرفه و عمل متقابل و مؤثر، اظهار داشت: ارتباط می تواند یک طرفه و بدون انتظارِ پاسخ از طرف مقابل باشد امّا تعامل یک ارتباط دو طرفه و دو سویه است و هرگز به معنای بهانه جویی برای محکوم کردن فرد و قبولاندن سخن خود به دیگران نیست.

وی افزود: در اثر تحقیق انسان به دانسته هایی دست می یابد و باورهای او بر اساس دانسته هایش تنظیم می گردد. گاهی زندانی بودنِ فرد در باورهایش باعث عدم پذیرش حق می شود پس برای یک نقد خوب و مؤثر باید استدلال طرف مقابل را به خوبی شنید و بعد با او به گفت‌وگو پرداخت.

استاد حوزه خواهران با تقسیم انسان ها به "منفعل و بی خطا"، "کم اشتباه و پر دستاورد" و "پر اشتباه و پر دستاورد"، گفت: همه انسانها دچار خطا و اشتباه می شوند لذا در یک نقد مؤثر، هم عیوب و هم محاسن و زیبایی ها در نظر گرفته می شود.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) یزد، شنیدن استدلالهای طرف مقابل، تحقیق از منابع مختلف، در نظر گرفتن نقاط مثبت و منفی، حقیقت جویی(به جای منفعت طلبی) را از جمله نشانه های یک نقد خوب ذکر کرد.

وی در پایان برخی از شیوه های گفت‌وگو با کودکان را با تصویر بیان کرد و خوب گوش کردن، اجتناب از نصیحت و به کار بردن برخی از کلمات احساسی را در برخورد با نقدهای فرزندان مفید دانست و خاطرنشان کرد: شنونده خوب بودن و اظهار همدردی باعث می شود خود کودک، در مشکلات به راه حل مناسب دست یابد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha