شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ مدرّس حوزه گفت: هدف اصلی جنبش های فمینیستی، تنزل جایگاه زن خانه‌دار در خانواده و اجتماع و سوق دادن آنها به سمت کار در بیرون از منزل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، زهرا شرف الدین در چهارمین نشست مجازی هفتگی ویژه معاونان پژوهش مدارس علمیه خواهران استان مازندران به همراه مدیران و دیگر معاونان، با موضوع"جریان فمینیسم ایران و انقلاب جنسی" اظهار کرد: با بررسی تاریخچه فمینیسم، نقش آن و اقداماتی که در خصوص بانوان صورت گرفت با موج های مختلف در مبحث فمینیسم رو به رو هستیم.

وی به بررسی موج اول، دوم و سوم جنبش فمینیسم پرداخت و بیان کرد: شروع این جنبش ها از انتهای قرن ۱۶ و ابتدای قرن ۱۷ بود که در آن زنان در فرانسه فقط خواستار حق رای بودند و آغاز آن را به کتاب اثبات حقوق زن نوشته ماری ولستون نسبت می‌دهند؛ جنبش فمینیستی در آمریکا در قرن ۱۹- ۲۰ موفق به کسب حق رأی برای زنان شد که مبنای تحرک سیاسی زنان، آن را شکل داد.

شرف الدین ادامه داد: ماری استل از نویسندگان انگلیسی موج اول بود که زنان را وا می‌داشت که از ازدواج بپرهیزند و از زندگی عاری از وابستگی به مردان لذت ببرند؛ جان استوارت میل که با کتاب انقیاد زنان برابری حقوق زن و مرد را مطرح کرد، از پیامدهای مهم موج اول بود.

وی افزود: موج دوم فمینیسم درپی تغییرات اجتماعی و آموزشی ایجاد شد؛ این دوره از اعتراضات، علاوه بر عدم تساوی زنان در حقوق سیاسی، عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی را در برگرفت و زنان مشاغل متعددی را که در انحصار مردان بود، به دست آوردند؛ فمینیست‌های این دوره خواهان برابری کامل زن و مرد در تمامی زمینه‌ها بودند و از جمله پیامدهای موج دوم، کاهش ازدواج، زاد و ولد، افزایش آمار طلاق و تضعیف نظام خانواده بود؛ موج سوم این جنبش، خانواده را صحنه‌ای نابرابر می‌داند که در آن زنان به بند کشیده می‌شوند.

مدرس حوزه علمیه خواهران در ادامه به تأثیر فمینیسم بر نهاد خانواده، ازدواج، موقعیت زن در خانواده و نقش مادری پرداخت و در این میان، به نقش زن به عنوان زیربنای اصلی خانواده که مورد بیشترین هجوم فمینیسم است، اشاره کرد و گفت: در این جنبش، زن دیگر رغبتی برای مادر شدن و مادری کردن نداشت؛ زن را درگیر مسائلی جذاب‌تر از بارداری، زایمان، شیردهی و تربیت فرزند از جمله برخورداری از موقعیت اجتماعی، درآمد تضمین شده، سرگرمی‌های لذت‌بخش خارج از محیط خانه و ... کردند که از عوامل مشوق زنان در خودداری از احساس مادری بود؛ هدف اصلی جنبش های فمینیستی، تنزل جایگاه زن خانه‌دار در خانواده و اجتماع و سوق دادن آنها به سمت کار در بیرون از منزل است.

شرف الدین ادامه داد: در غرب مشاهده می کنیم که بر اثر تأکید جنبش فمینیسم بر آزادی جنسی و حذف نقش مادری، مشکلات عدیده‌ای، از جمله خانواده تک والد، خانواده چند والد، رواج همجنس بازی، سقط جنین، کودکان نامشروع، بارداری در سنین کودکی، تجاوز به محارم، تجاوز به کودکان و ... از مشکلات اساسی جوامع غربی است؛ بی‌کسی و تنهایی زن و مرد در غرب بیداد می‌کند که باعث شده تا برای رفع تنهایی به حیوانات پناه برده و حتی در بسیاری از موارد آنها را بر فرزندان خود ترجیح دهند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha