شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
جلسه طلاب اردکان

حوزه/ حجت الاسلام قدوسی گفت: در روزهای اخیر با دختران بی‌شماری روبرو شده‌ام که مبتنی بر فهم درست نسبت به اوضاع و شرایط، باحجاب‌تر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام قدوسی در جمع طلاب و فضلای اردکانی مقیم قم، ضمن تأکید بر اهمیت توجه به تربیت فرزندان و با بیان این که در فعالیت‌های مشاوره‌ای به عینه شاهد ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب هستیم، اظهار داشت: در روزهای اخیر با دختران بی‌شماری روبرو شده‌ام که مبتنی بر فهم درست نسبت به اوضاع و شرایط، باحجاب‌تر شده‌اند.

وی در ادامه ضمن ارائه تحلیلی از شرایط و ویژگی‌های دوران نوجوانی، خاطرنشان ساخت: برای مدیریت خوب فضای تربیتی، خانواده نیازمند ترسیم سیر هدفمند و اولویت‌دهی‌های هوشمند ناظر به سبک زندگی است، تا وقتی سبک زندگی به‌درستی ترسیم نگردد، در بقیه مؤلفه‌های تربیتی با چالش روبرو خواهیم شد.

سخنران این مراسم بحث تنظیم خواب، مدیریت رسانه و فرایند تفریح و اوقاف فراغت خانواده را مهم ارزیابی نمود و با تأکید بر این که نباید از ابزارهای رسانه‌ای به‌صورت رها استفاده نماییم، یادآور شد: تا سیستم تفریح خانواده به‌درستی تنظیم و برنامه‌ریزی نگردد، نمی‌توان بهره‌گیری از رسانه و فضای مجازی را مدیریت نمود؛ چرا که غالباً با مدیریت اشتباه اوقات فراغت، با پناه بردن به فضای مجازی، غرق در رسانه می‌شویم.

حجت‌الاسلام قدوسی اهتمام والدین به ضوابط و قوانین تنظیم خواب، رسانه و تفریح را نخستین گام موفقیت راهبردهای تربیتی فرزندان توصیف کرد و ابراز داشت: احساس امنیت، احساس ارزشمندی و مهارت‌های زندگی، سه‌ پایه مهمی است که باید ناظر به ترسیم و شکل‌گیری پایه‌های تربیتی تقویت گردند.

این کارشناس امور تربیتی با بیان این که والدین در دو سال ابتدایی فرزندان، نقش بسزایی در تقویت بُعد احساس امنیت دارند، خاطرنشان ساخت: پدر نقش آرام‌سازی فضای خانه را بر دوش داشته و اگر مادر در این دو سال بیش از اندازه به نیازهای خود توجه کند، احساس امنیت کودکان مخدوش خواهد شد.

وی توجه به سیادت و احساس ارزشمندی کودکان در کنار مسئولیت‌پذیری را مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: نیاز است تا از سنین ۲ تا شش‌سالگی، با تشریح مسئولیت‌پذیری محدود، فرزندان را با قوانین کم، شفاف و مجازات واضح آشنا نموده، حس ارزشمندی را در کودکان تقویت نماییم.

دختران بیشماری در این روزها باحجاب‌تر شده‌اند/ برای تفریحات سالم فرزندان فکری کنیم

حجت‌الاسلام قدوسی با تأکید بر این که توجه، احساس ارزشمندی را در کودکان تقویت می‌کند، اظهار داشت: در احساس ارزشمندی باید میان کار فرزندان و شخصیت آنها، تفاوت قائل شویم، در عین نقد صادقانه افعال فرزندان، همواره باید از شخصیت فرزندان صیانت نماییم.

وی با اشاره به این که سنین ۷ تا ۹ سالگی بهترین دوران نهادینه‌سازی مهارت‌های زندگی و دین‌داری است، تصریح کرد: دوران نوجوانی فرزندان زمانی که علائم این دوران ایجاد شود، آغاز می‌گردد؛ تغییر الگوی رشد جسمانی و تشدید نوسانات هیجانی از مهم‌ترین علائم ورود به دوران نوجوانی است.

سخنران این نشست حل تعارضات درون خانوادگی و تلطیف اختلافات زناشویی را از نکات مهم تربیتی فرزندان توصیف کرد و ابراز داشت: احساس امنیت، احساس ارزشمندی و مهارت‌های فرزندانمان را باید به‌صورت مستمر بررسی و بازشناسی نماییم.

وی به ویژگی‌های دوران ورود دختران و پسران به سن تکلیف اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در سبک زندگی باید قوانین دقیق و قوی را برای استفاده درست از رسانه و انجام تفریحات سالم در دستور کار قرار دهیم.

حجت‌الاسلام قدوسی در ادامه دوران مواجهه جوانان با فضای مجازی را مبتنی بر اصل واقعیت بازتعریف کرد و با بیان این که در این دوران باید وظایف واقعی به جوانان و نوجوانان واگذار نماییم، اظهار داشت: از علائم رشد فرزندان این است که بتوانند به‌صورت واقعی و مستمر فعالیت‌هایی را به‌عنوان وظایف پیگیری نمایند.

این کارشناس امور خانواده با تأکید بر این که برای کنترل رسانه و فضای مجازی، باید فضای واقعی را گسترش دهیم، تصریح کرد: در یکی از مهم‌ترین گام‌ها نیاز است از فرزندان بخواهیم تا مبتنی بر علاقه‌مندی‌شان تفریحات را به‌صورت اولویت‌بندی شده لیست نمایند.

وی بر اهمیت تفکیک دقیق تفریحات از ابزارهای غفلت تصریح کرد و با اشاره به این که وجود انسان به تفریحات واقعی واکنش مثبتی نشان می‌دهد، اظهار داشت: در عرصه تربیت مدیریت سیستم تفریحی خانواده، افزایش فعالیت‌های میدانی و واقعی فرزندان و جهت‌دهی به فعال‌سازی استعدادها بسیار مهم است.

دختران بیشماری در این روزها باحجاب‌تر شده‌اند/ برای تفریحات سالم فرزندان فکری کنیم

حجت‌الاسلام قدوسی فراهم‌سازی تجربه محیط مدیریت زندگی واقعی در ارتباط با جوانان را بسیار مهم دانست و با تأکید بر این که رابطه عاطفی با نوجوانان را به‌هیچ‌عنوان نباید قطع نماییم، خاطرنشان ساخت: باید تحلیل درستی از تغییرات دروان نوجوانی داشته باشیم، چرا که پس از تغییرات جسمی، تغییرات هیجانی نوسانی شده، تغییرات شناختی و معنوی را تحت شعاع قرار می‌دهد.

وی با تأکید بر این که در بسیاری از موارد والدین در رویه‌ای اشتباه رویکردهای هیجانی نوجوانان را مبتنی بر تغییرات شناختی و معنوی تحلیل می‌کنند، یادآور شد: نیاز است تا والدین در کانال هیجان نوجوانان همراهی هوشمندی را دنبال نموده، بدان جهت درستی دهند؛ تا فرزندان از هیجانات عبور نکنند، نمی‌توان تحلیل درستی نسبت به شناخت ایشان ارائه کرد.

سخنران نشست برخوردهای عاطفی و احساسی والدین و حضور در کانال هیجانی فرزندان را بهترین ابزار تربیتی والدین توصیف کرد و اذعان داشت: همراهی هیجانی به معنای همدلی همراه با قاطعیت در دفاع از ارزش‌هاست؛ به‌هیچ‌عنوان نباید قهر بین والدین و فرزندان ایجاد شود.

حجت‌الاسلام قدوسی ضمن تأکید بر اهمیت بازتولید هیجانات مثبت معنوی، هیجان جوانان و نوجوانان را مهم‌ترین پیشران فضای مجازی دانست و خاطرنشان کرد: نیاز است تا فضاهای هیجانی دینی و لذت‌های معنوی واقعی را بیش‌ازپیش بازتولید نماییم.

پاسخ به سوالات طلاب و فضلای اردکان و خانواده‌هایشان پایان‌بخش این جلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha