یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
انفجار در استانبول

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

حمله انتحاری استانبول ۶۰ کشته و زخمی برجای گذاشت

دست‌کم ۶ نفر کشته بر اثر انفجار در خیابان استقلال در منطقه تکسیم در گذرگاه عابر پیاده در پایتخت ترکیه کشته و ۵۳ نفر زخمی شدند. رسانه‌های ترکیه از انفجار در منطقه تکسیم در مرکز استانبول، پایتخت ترکیه خبر دادند. شبکه خبری الجزیره به نقل از خبرنگار خود گزارش داد، در انفجاری در خیابان استقلال در منطقه تکسیم در مرکز استانبول ترکیه دست‌کم ۱۱ نفر زخمی شدند. خبرنگار الجزیره گزارش داد نیروهای امنیتی ترکیه از ورود به خیابان استقلال جلوگیری می‌کنند و از شهروندان می‌خواهند از منازل و مغازه‌های این منطقه خارج نشوند. فرماندار استانبول نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «در خیابان استقلال در منطقه تکسیم استانبول در گذرگاه عابر پیاده چندین کشته و زخمی بر جای گذاشته است.» «علی یرلیکایا» فرماندار استانبول در توییتی اعلام کرد که این انفجار حدود ساعت ۱۶:۲۰ (۱۳:۲۰ به وقت گرینویچ) روز یکشنبه گزارش شده است. او اعلام کرد در این حادثه چندین کشته و زخمی بر جای مانده، اما به تعداد آن‌ها و همچنین علت حادثه اشاره نکرد. یکی از ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی شعله‌های آتش و صدای بلندی و همچنین عابران پیاده را در حال فرار نشان داد. تصاویر دیگر آمبولانس‌ها، ماشین‌های آتش‌نشانی و پلیس را در محل حادثه نشان می‌دهد. کاربران فضای مجاری هم می‌گویند مغازه‌های اطراف بسته شدند. سی‌ان‌ان ترک از زخمی شدن ۱۱ نفر خبر داد. در این خیابان توریست‌ها بیشتر گشت و گذار می‌کنند. ترکیه از سال ۲۰۱۵ بمب‌گذاری‌های بسیاری را گزارش داده است. یک گزارشگر شبکه صهیونیستی کان در پیامی توییتری مدعی شد: «در انفجاری که در خیابان استقلال استانبول، ۴ نفر کشته و ۳۸ نفر زخمی شدند.»خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که انفجار در خیابان استقلال استانبول دست‌کم ۶ کشته و ۵۳ زخمی بر جای گذاشته است.

منبع: خبرنگاران جوان

ایران بر فتنه آمریکایی - اسرائیلی پیروز شد

دبیرکل حزب الله لبنان در اشاره به اغتشاشات اخیر ایران و ناکامی دشمنان در رسیدن به اهداف خود گفت: ایران بار دیگر بر فتنه آمریکایی - اسرائیلی پیروز شد و قدرت این کشور آن افزایش خواهد یافت. وی خاطرنشان کرد: ایران بار دیگر فتنه و توطئه آمریکا - اسرائیل - غرب را شکست داد و یک پیروزی بزرگ و قاطع به دست آورد. سید حسن نصرالله افزود: این پیروزی اقتدار ایران را افزایش خواهد داد و آن را به قدرت می رساند. سید حسن نصرالله همچنین درباره پرونده برق لبنان و آمادگی ایران برای ارایه کمک سوختی به لبنان به منظور مرتفع شدن بحران سوخت در این کشور گفت: چندی پیش با ما صحبت کردند تا لبنان برای افزایش ساعات تغذیه (برق) از ایران سوخت بگیرد و یک هیات فنی به ایران رفتند و نه وزیر انرژی، زیرا او یک مقام سیاسی است. وی ادامه داد: ما می توانیم ۱۰ ساعت تغذیه شدید داشته باشیم و ایران با مقادیر مورد نیاز موافقت کرد و تصمیماتی اتخاذ شد اما به دلیل شر آمریکایی ها، پروژه متوقف شد. دبیرکل حزب الله افزود: هیات لبنانی به الجزایر رفت و از سوناطراک خواست که برای فروش سوخت، به لبنان بازگردد و آنها را خواهد خرید؛ در حالیکه ایران دوستی است که منافع لبنان و مردمش را می‌خواهد.

منبع: ایرنا

پهبادهای انصارالله وارد آسمان سقطری شدند

انصارالله یمن با به پرواز درآوردن پهپادهای اطلاعاتی و شناسایی خود بر فراز استان اشغالی «ارخبیل سقطری»، بار دیگر قدرت خود را به رخ عربستان سعودی و هم‌پیمانانش کشید.یک منبع در دولت نجات ملی یمن اعلام کرد: پهپادهای "راصد" متخصص در زمینه‌های شناسایی و اطلاعاتی برای اولین بار از زمان آغاز جنگ در حریم هوایی استان «ارخبیل سقطری» به پرواز درآمدند. وی گفت: این نوع پهپاد در درجه اول وظیفه شناسایی و جمع آوری اطلاعات اهداف چه بر فراز خاک یمن و چه در مناطق مرزی را بر عهده دارد. این مقام یمنی تأکید کرد: این پهپادها طی ساعات گذشته اقدام به گشت‌زنی در آسمان ارخبیل سقطری کردند و این عملیات نیروی هوایی ارتش یمن به این معنا است که نیروهای اشغالگر مستقر در جزیره سقطری چه آمریکایی باشند و چه اماراتی و اسرائیلی در بانک اهداف یگان موشکی ارتش یمن قرار گرفته‌اند و موشک‌های ما به آنها خواهد رسید. وی ادامه داد: جزیره سقطری در دوردست‌ترین نقاط یمن قرار دارد اما موشک‌های ما می‌توانند به ابوظبی، مناطق دوردست در عربستان سعودی و قلب «اسرائیل» برسند. این منبع همچنین خاطرنشان کرد: ورود پهپادها به آسمان سقطری همچنین به این معنا است که نیروهای خارجی مستقر در این جزیره در امان نیستند. این عملیات نیروهای یمن همچنین هشداری برای نیروهای انگلیسی حاضر در استان مرزی «المهره» و اسرائیلی‌های مستقر در فرودگاه «الریان» در استان حضرموت است. از آغاز تجاوز به یمن در مارس ۲۰۱۵، امارات و ائتلاف متجاوز سعودی به دستور غرب و رژیم صهیونیستی برای اشغال جزیره استراتژیک "میّون" واقع در قلب تنگه باب المندب و جزیره سقطری و همچنین استان المهره اقدام کرده‌اند. اخیرا «رشید ابو لحوم» وزیر دارایی دولت نجات ملی یمن گفت: تلاش‌ها برای توقف غارت نفت یمن موفقیت آمیز بوده اما غارت منابع یمن هنوز متوقف نشده است. وی افزود: منابع و ثروت زیادی در استان حضرموت و جزیره سقطری غارت می‌شود و باید به نفع مردم یمن به کار گرفته شود. پیش تر سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرده بود، تلاش صورت گرفته برای غارت نفت خام از طریق بندر قنا توسط دشمن جهت قاچاق ناکام ماند. وی خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح بار دیگر تاکید دارند که نسبت به حمایت از ثروت ملی حاکمیتی یمن به عنوان حقوق ملت مظلوم و ستم دیده این کشور و در راس آنها تامین حقوق کارکنان دولت در تمامی مناطق یمن متعهد، وفادار و پایبند هستند. عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند اما در سایه مقاومت دلاورانه مردم و نیروهای مسلح یمن و عملیات موشکی و پهپادی ویژه آنها در رسیدن به این اهداف شکست خورد و مجبور به قبول آتش بس شد که این آتش‌بس نیز پس از سه مرحله دو ماهه در نتیجه کارشکنی‌های ائتلاف متجاوز عربی پایان یافت و دیگر تمدید نشد.

منبع: ایرنا

نتانیاهو سکان کابینه جدید رژیم صهیونیستی را به دست گرفت

رئیس رژیم صهیونیستی به طور رسمی بنیامین نتانیاهو را مامور تشکیل کابینه جدید این رژیم کرد. شبکه تلویزیونی الجزیره در خبر فوری گزارش داد: اسحاق هرتزوگ رئیس اسرائیل به طور رسمی بنیامین نتانیاهو رئیس حزب لیکود را مامور تشکیل کابینه جدید این رژیم کرد. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، بنیامین نتانیاهو در نشست مشترک خبری با اسحاق هرتزوگ که وی را مامور تشکیل کابینه جدید این رژیم کرد، مدعی شد: همه تلاش خودم را به کار خواهم گرفت تا دولت من، موفق، باثبات و مسئولیت پذیر باشد. تلاش خواهیم کرد قدس پایتخت ابدی اسرائیل باقی بماند. او اتهام زنی علیه ایران را از تریبون این رژیم مجدد از سر گرفت و مدعی شد: توافق گسترده درباره مقابله با برنامه هسته‌ای ایران و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای وجود دارد. همچنین توافق نظر گسترده درباره مبارزه قدرتمندانه با تروریسم وجود دارد. نتانیاهو قول داده است که کابینه‌ای کاملاً راستگرا با حضور حزب صهیونیست مذهبی و دو حزب ارتدوکس شاس و یهودیت توراتی تشکیل دهد. از این روی احتمال دارد که این حزب، دو وزارتخانه مهم یعنی جنگ و امنیت داخلی را به دست گیرد؛ در این صورت در بیشتر تصمیمات جنگی، حرف آخر را خواهد زد. نتانیاهو در حال حاضر متهم به پرونده‌های فساد متعدد است که برخی از آن‌ها در دست بررسی است و بازگشت او به عرضه سیاسی یک چالش سیاسی جدی در داخل رژیم صهیونیستی است. در پنجمین دور انتخابات کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی که در کمتر از چهار سال گذشته روز سه شنبه برگزار شد، اردوگاه بنیامین نتانیاهو، یعنی حزب لیکود با ۳۲ کرسی، صهیونیست دینی با ۱۴ کرسی (حزب عوتسما یهودیت به ریاست ایتمار بن غفیر هم بخشی از صهیونیست دینی است) ‏، حزب شاس ۱۱ کرسی و یهدوت تورات با هفت کرسی، در مجموع ۶۴ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را در اختیار گرفته است تا مشکلی برای تشکیل کابینه نداشته باشد.

منبع: خبرنگاران جوان

استعفای قاسمی تکذیب شد

استعفای رستم قاسمی از وزارت راه و شهرسازی از سوی سرپرست مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی تکذیب شد. وحید قربانی سرپرست مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار مهر استعفای رستم قاسمی از وزارت راه و شهرسازی را تکذیب کرد. گفتنی است دوشنبه ۲۳ آبان ماه باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد افتتاح و کلنگ زنی ساختمان پشتیبانی مرکز کنترل فضای کشور با مجهزترین و به روزترین تجهیزات ناوبری هوایی انجام خواهد شد. لازم به ذکر است که در روزهای گذشته خبر استعفای قاسمی در فضای مجازی مطرح شده بود.

منبع: مهر

نماینده رهبر انقلاب وارد سیستان شد

حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری به عنوان نماینده رهبر انقلاب روز یکشنبه به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد. قرار است حجت الاسلام علی اکبری در این سفر با علما، ائمه جمعه استان، خانواده شهدای امنیت و نخبگان دیدار کند.

منبع: مهر

عراق برای تروریست افغانستانی اعدام برید

دادگاه الرصافه در بغداد پایتخت عراق برای یک تروریست دارای تابعیت افغانستان حکم اعدام صادر کرد. دستگاه قضائی عراق با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر اعلام کرد که این تروریست به همراه همسر خود به صورت غیر قانونی وارد عراق شده و با تروریست‌های داعش علیه امنیت و ثبات عراق همکاری کرده است. این بیانیه افزوده که حکم اعدام این تروریست به موجب قوانین مبارزه با تروریسم صادر شده است.

منبع: مهر

خاندوزی به تیم شورای عالی کار اضافه شد

با تصویب هیئت وزیران، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، به جای مجید دوستعلی، به عنوان عضو شورای عالی کار تعیین شد. هیئت وزیران در ادامه و به پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور، علیرضا عالی پناه را به عنوان رئیس مرکز منطقه‌ای داوری در تهران تعیین کرد. مرکز منطقه‌ای داوری تهران (TRAC) یک سازمان مستقل است که زیر نظر سازمان حقوقی مشورتی آسیایی – آفریقایی (AALCO) فعالیت می‌کند. این مرکز در پی توافقی که در تاریخ (۳) می (۱۹۹۷) به امضا رسید، تأسیس شد و در جولای (۲۰۰۵) فعالیت خود را با انتشار قواعد داوری آغاز نمود. داوری در مرکز منطقه‌ای داوری تهران (TRAC) روشی انعطاف پذیر برای حل و فصل اختلافات است که منجر به صدور آرای قطعی و الزام آور و قابل اجرا در سراسر جهان می‌شود. هیئت وزیران با هدف تأمین نظر هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین در خصوص مصوبه مربوط به الزام کلیه دستگاه‌ها به واریز درآمدهای خود به حساب‌های خزانه داری کل کشور، مصوبه مذکور را اصلاح کرد. به موجب این اصلاحیه، نهادهای عمومی غیر دولتی در رابطه با آن بخش از منابع خود که از محل منابع عمومی یا کمک‌های مردمی تأمین می‌شود، مشمول حکم مندرج در این مصوبه می‌شوند. هیئت وزیران در راستای رفع ایراد و اعلام مغایرت قانونی از سوی هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین در خصوص مصوبه مربوط به تعیین مشوق‌های بیمه‌ای، مالیاتی، بانکی و تجاری برای حمایت از تولید و حفظ و افزایش اشتغال، پیشنهاد اصلاح مصوبه مذکور را به تصویب رساند. به موجب اصلاح مصوبه یاد شده، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری می‌توانند در چارچوب قوانین و مقررات نسبت به بخشش جرایم دیرکرد تسهیلات بانکی و امهال تسهیلات بانکی مربوط به بخش تولید اقدام نمایند.دولت به پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور، آئین نامه اجرایی ماده (۶۵) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران موضوع اعطای نشان ویژه به ایثارگران را اصلاح کرد. بر این اساس، خانواده‌های شاهد، جانبازان و آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر که واجد شرایط دریافت نشان هستند، ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ این آئین نامه، توسط بنیاد با همکاری ستاد کل احصا و اسامی آنها به کارگروه ارائه می‌گردد. همچنین به موجب اصلاح آئین نامه یاد شده، «نشان ویژه بردباری» به همسران جانبازان اعطا خواهد شد. هیئت وزیران به منظور رفع ایرادهای هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین در خصوص مصوبه مربوط به تعیین سقف کارانه پزشکان در سال ۱۴۰۱، با پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور مبنی بر اصلاح مصوبه مذکور موافقت کرد. مصوبات کارگروه متشکل از وزرای بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برای تعیین سقف کارانه پزشکان، با رعایت ساز و کار ماده (۱۹) آئین نامه داخلی هیئت دولت، قابل ابلاغ است.

منبع: مهر

حمله با سلاح سرد انگلیس را در شوک فرو برد

رسانه ها از وقوع یک حمله با سلاح سرد در انگلیس و کشته و زخمی شدن ۳ نفر در این حادثه خبر می دهند.در حادثه حمله یکشنبه با سلاح سرد در «بدفوردشایر» (Bedfordshire) واقع در انگلیس، ۲ نفر کشته شد. بر اساس اعلام این رسانه، پلیس در این خصوص اعلام کرد که به دنبال دریافت خبری درباره برخورد خودرو با یک مرد، به محل حادثه رفته و با ۳ مَرد مواجه شد که به اثر ضربات چاقو به شدت زخمی شده بودند. گزارش پلیس انگلیس در این باره حاکیست: ۲ نفر از آن ها در صحنه حادثه جان خود را ازدست دادند و فرد سوم نیز در بیمارستان بستری شده است؛ حال وی وخیم گزارش می شود. پلیس تحقیق و تفحص در ارتباط با این حادثه را آغاز کرده است. لندن تا کنون در این باره اطلاعات بیشتری را ارائه نکرده است. رسانه ها از وقوع یک حمله با سلاح سرد در انگلیس و کشته و زخمی شدن ۳ نفر در این حادثه خبر می دهند. در حادثه حمله یکشنبه با سلاح سرد در «بدفوردشایر» (Bedfordshire) واقع در انگلیس، ۲ نفر کشته شد. بر اساس اعلام این رسانه، پلیس در این خصوص اعلام کرد که به دنبال دریافت خبری درباره برخورد خودرو با یک مرد، به محل حادثه رفته و با ۳ مَرد مواجه شد که به اثر ضربات چاقو به شدت زخمی شده بودند. گزارش پلیس انگلیس در این باره حاکیست: ۲ نفر از آن ها در صحنه حادثه جان خود را ازدست دادند و فرد سوم نیز در بیمارستان بستری شده است؛ حال وی وخیم گزارش می شود. پلیس تحقیق و تفحص در ارتباط با این حادثه را آغاز کرده است.

منبع: مهر

ایران به درمان بهتر سرطان پوست دست یافت

گروهی از محققان با همکاری پژوهشگران ایرانی ماده ای زیستی تزریقی برای انتقال داروی شیمی درمانی جهت درمان ملانوما موضعی (نوعی سرطان پوست) تولید کرده اند.مواد زیستی رقیق کننده برشی تزریقی (STBs) به دلیل تحویل کارآمد و موضعی سلول‌ها و همچنین مولکول‌های مختلف از فاکتورهای رشد گرفته تا داروها، توجه محققان را به خود جلب کرده اند. مواد زیستی رقیق کننده برشی (STBs) دارای ویژگی‌های مکانیکی منحصر به فردی هستند به طوری که ویسکوزیته آنها تحت تنش برشی کاهش می‌یابد و مدول آنها پس از تزریق به مقدار اولیه خود باز می‌گردد. اخیراً، STB های مبتنی بر برهم کنش الکترواستاتیک، از جمله نانوکامپوزیت‌های ژلاتین/LAPONITE، از طریق یک فرآیند مونتاژ ساده توسعه یافته‌اند و خواص رقیق‌کنندگی برشی و قابلیت تزریق فوق‌العاده‌ای دارند. با این وجود قابلیت ترکیبات مختلف ژلاتین و LAPONITE برای تعدیل انتقال دوکسوروبیسین (DOX- داروی شیمی درمانی) در مقادیر مختلف pH برای افزایش اثربخشی درمان موضعی سرطان پوست هنوز نامشخص است. به طور دقیق‌تر دوکسوروبیسین برای درمان بسیاری از انواع سرطان‌ها استفاده می‌شود. دوکسوروبیسین نوعی داروی شیمی درمانی است که آنتراسیکلین نیز نامیده می‌شود. این دارو، با مسدود کردن آنزیمی به نام توپو ایزومراز ۲، رشد سلول‌های سرطانی را کند یا متوقف می‌کند. در همین راستا گروهی از محققان با همکاری علی خادم حسینی و صمد احدیان STBهای تزریقی را با استفاده از ژلاتین و LAPONITE برای بررسی تأثیر نسبت آن بر ویژگی‌های مکانیکی، ظرفیت انتشار DOX در واکنش به مقادیر مختلف pH و میزان سمیت سلولی نسبت به ملانوم بدخیم ابداع کردند. تجزیه و تحلیل پروفایل انتشار ترکیبات مختلف STB های بارگذاری شده با DOX تحت شرایط pH مختلف نشان داد که مقادیر کمتر LAPONITE (۶NC۲۵) منجر به واکنش pH بالاتری می‌شود که قادر به دستیابی به انتشار موضعی، کنترل شده و پایدار DOX در یک محیط ریز تومور اسیدی است. همچنین تجزیه و تحلیل تحویل DOX در شرایط آزمایشگاهی و تست روی موجود زنده نشان داد که ۶NC۲۵ بارگذاری شده با DOX می‌تواند به طور مؤثر تومورهای بدخیم زیر جلدی را از طریق مرگ سلولی و محدودیت رشد ناشی از DOX مورد هدف قرار دهد.

منبع: مهر

احکام اولیه اغتشاشگران تهران صادر شد

پس از برگزاری دادگاه تعدادی از متهمان اغتشاشات در استان تهران، احکام بدوی این پرونده‌ها از سوی دادگاه انقلاب صادر شد. با دستورات رئیس قوه قضاییه مبنی بر رسیدگی قاطع سریع و بر مبنای عدالت و قانون و بدون هیجان زدگی به پرونده‌های اغتشاشات، در هفته‌های اخیر، روند بررسی پرونده های متهمان اغتشاشات اخیر، آغاز و دادگاه متهمان در حال برگزاری است. برهمین اساس، پس از برگزاری دادگاه تعدادی از متهمان اغتشاشات در استان تهران، احکام بدوی این پرونده‌ها از سوی دادگاه انقلاب صادر شد. براساس احکام صادره، فردی که یک مرکز دولتی را به آتش کشیده بود، به اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی ، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت ملی ، محاربه و افساد فی الارض – محاربه از طریق به آتش کشیدن (تحریق و تخریب عمدی) به مجازات اعدام محکوم شد. همچنین احکام ۵ متهم اغتشاشات اخیر نیز توسط شعبه پانزدهم و بیست و هشتم دادگاه انقلاب صادر شده است. این متهمان براساس اتهاماتی از قبیل اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم برضد امنیت ملی و اخلال در نظم و آسایش عمومی، به مجازات‌های حبس از ۵ تا ۱۰ سال محکوم شده‌اند. گفتنی است، آرای صادره بدوی بوده و قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر، خواهد بود. همچنین به دلیل قطعی نشدن احکام صادره، براساس قانون، جزییات پرونده قابل انتشار نمی‌باشد که پس از قطعی شدن احکام در دادگاه تجدید نظر جزییات آن ها اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع: خبرنگاران جوان

دموکرات‌ها مالک سنا شدند

با پیروزی نامزد دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در ایالت نوادا، این حزب توانست اکثریت خودش را در مجلس سنا حفظ کند. با پیروزی «کاترین کورتز» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در ایالت نوادا، حزب دموکرات توانست اکثریت خودش را در سنا حفظ کند. در نوادا رقابت بین سناتور دموکرات «کاترین کورتز ماستو» و رقیب جمهوری خواه او «آدام لاکسالت» بود. حزب دموکرات با پیروزی در ایالت نوادا، توانست ۵۰ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا را در اختیار بگیرد و «کامالا هریس»، معاون رئیس جمهور دموکرات می‌تواند یک رأی اضافی در سنا داشته باشد و رأی دموکرات‌ها را به ۵۱ عدد برساند. سنا در حال حاضر ۵۰ به ۴۹ بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان تقسیم شده است. سنای تازه منتخب در ۳ ژانویه سوگند یاد خواهد کرد. انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود، اما زمانی که با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که هر ۴ سال یک بار برگزار می‌شود، هم زمان نباشد، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. همه اعضای مجلس نمایندگان برای یک دوره ۲ ساله انتخاب می‌شوند، بنابراین همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان در طول انتخابات میان دوره‌ای با هم رقابت می‌کنند. همچنین یک سوم از ۱۰۰ سناتور (۳۵ کرسی) در انتخابات میان دوره‌ای هر ۲ سال یک بار انتخاب می‌شوند. بعلاوه، انتخابات برای فرمانداران بسیاری از ایالت‌ها (۳۶ ایالت)، و همچنین بسیاری از مناصب سیاسی محلی در ایالت‌ها و شهرها نیز برگزار می‌شود. روز سه شنبه ۸ نوامبر (۱۷ آبان) روز رسمی رأی‌گیری حضوری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره بود، اما بسیاری از مردم آمریکا پیش از این آرای خود را از طریق پست ارسال کرده یا با حضور در مراکز رأی‌گیری، رأی داده بودند.

منبع: خبرنگاران جوان

ریاض برای اسکورت بمب افکن آمریکایی بیانیه داد

وزارت دفاع عربستان تصاویری از اسکورت یک بمب‌افکن راهبردی آمریکا بر حریم هوایی خود منتشر کرد.وزارت دفاع عربستان در صفحه توئیتر خود، تصاویری از اسکورت بمب افکن راهبردی بی-۵۲ آمریکایی در حین عبور از حریم هوایی خود را منتشر کرد. وزارت دفاع عربستان همزمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این بمب افکن آمریکایی را با هواپیماهای اف-۱۵ اس ای و تایفون اسکورت کرد. در این بیانیه تاکید شده که این اقدام در چارچوب همکاری مشترک دو نیروهای هوایی آمریکا و عربستان و در راستای افزایش تلاش‌ها برای ارتقای امنیت و ثبات منطقه انجام گرفته است.

منبع: ایسنا

ایران فینالیست جام جهانی الجزایر شد

بازگشت سابریست ها به اوج/ ایران فینالیست جام جهانی الجزایر شد تیم ملی شمشیربازی سابر ایران به فینال جام جهانی الجزایر رسید و مدال نقره خود را قطعی کرد.رقابت بخش تیمی جام جهانی شمشیربازی الجزایر برگزار شد و تیم ایران با درخشش توانست تا مرحله فینال پیش برود. تیم ایران با ترکیب علی پاکدامن، محمد رهبری و محمد فتوحی به رقابت پرداخت و پس از استراحت در دور نخست، توانست تیم های کانادا و مجارستان را شکست دهد و به مرحله نیمه نهایی جام جهانی الجزایر راه یابد. ایران در نیمه نهایی با شکست آلمان به فینال صعود کرد و مدال نقره‌اش قطعی شد. تیم ایران تا ساعتی دیگر باید برای کسب مدال طلا با کره جنوبی رقابت کند. ایران در جام های جهانی فصل قبل موفق به صعود به نیمه نهایی نشده و اکنون در اولین رقابت فصل جدید مسابقات توانست تا فینال پیش برود که جهش خوبی برای سابر ایران محسوب می شود.

منبع: ایسنا

بازگشت سامورایی ها به بازار لوازم خانگی تکذیب شد

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر بازگشت بی‌سر و صدای شرکت‌های ژاپنی به بازار لوازم خانگی منتشر شد، اما هم وزارت صمت و هم اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی این موضوع را رد و تاکید کردند که همچنان هرگونه لوازم خانگی با برند خارجی در بازار قاچاق یا تقبلی است.در روزهای اخیر اخباری مبنی بر بازگشت بی‌سر و صدای شرکت‌های ژاپنی به بازار لوازم خانگی منتشر شده است. بر اساس این گزارش‌ها تلویزیون‌های برند سونی چند ماهی است که از طریق یک شرکت ایرانی در کشور عرضه می‌شود و برند شارپ نیز به زودی فعال خواهد شد. امید قالیباف - سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت که در حال حاضر هیچ گونه لوازم خانگی ژاپنی به کشور وارد نمی‌شود و آنچه در بازار هست یا قاچاق است یا تقلبی که یعنی برند بر روی کالا می‌چسبانند و می‌فروشند. اکبر پازوکی - رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی - نیز ضمن رد کردن این اخبار، گفت: یک شرکت ایران از بیش از ۱۰ سال پیش بخشی از قطعات خود را از شرکت سونی وارد و در تولیدات خود استفاده می‌کند. بنابراین همچنان کالای تمام شده از هیچ برندی وارد نمی‌شود. به گفته وی تمام تولیدکنندگان تلویزیون در ایران بخشی از قطعات خود را وارد می‌کنند. در بهترین حالت در برخی شرکت‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد قطعات تلویزیون در داخل تولید می‌شود و مابقی وارداتی است. پازوکی در پاسخ به سوالی درباره گارانتی این محصولات گفت: این کالاها با برندهای داخلی و گارانتی اصلی فروخته می‌شود و فقط بخشی از قطعات آن خارجی است. بر این اساس همچنان همه کالاها با برند خارجی موجود در بازار قاچاق یا تقلبی هستند و گارانتی آن‌ها تقلبی است. واردات لوازم خانگی از سال ۱۳۹۷ ممنوع است و در حال حاضر عمده کالاهای خارجی موجود در بازار قاچاق هستند که با گارانتی‌های تقلبی فروخته می‌شوند. تاکنون بارها بحث آزادسازی واردات لوازم خانگی مطرح شده، اما به نتیجه نرسیده است. موافقان آزاد شدن واردات لوازم خانگی می‌گویند این قانون حقوق مصرف‌کننده را در نظر نگرفته، اما مخالفان معتقدند تولیدکنندگان ایرانی شرایط برابر با تولیدکنندگان خارجی ندارند که بتوانند با آن‌ها رقابت کنند.

منبع: ایسنا

رژیم صهیونیستی شعیرات را موشک باران کرد

لحظاتی پیش، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با نقض حریم هوایی لبنان، «فرودگاه نظامی شعیرات» واقع در استان حمص سوریه را هدف حملات موشکی قرار دادند.پدافند هوایی ارتش سوریه بخشی از این حمله را دفع کرد؛ اما منابع خبری از اصابت موشک به این فرودگاه خبر می‌دهند. تا این لحظه، رسانه‌های رسمی و مقامات دمشق واکنشی به این خبر نداشته‌اند.

منبع: تسنیم

کاپ جام جهانی فوتبال وارد قطر شد

کاپ جام جهانی فوتبال چند روز مانده به شروع بیست و دومین دوره این مسابقات وارد دوحه پایتخت قطر شد.کاپ جام جهانی فوتبال پس از گذشتن از بیش از ۵۰ کشور و منطقه جهان چند روز مانده به شروع بیست و دومین دوره این مسابقات ( ۲۰۲۲ قطر ) صبح امروز ( یکشنبه ) وارد دوحه شد. کاپ جام جهانی فوتبال (جام فیفا) در سال ۱۹۷۴ از طلای ۱۸ عیار ساخته شده که ۳۶٫۸ سانتی‌متر ارتفاع و ۶٫۱ کیلوگرم وزن دارد. این جام توسط شرکت Stabilimento Artistico Bertoni در ایتالیا ساخته شد و دو مجسمه انسانی را نشان می‌دهد که کره زمین را بالا نگه داشته‌اند. دارنده فعلی این کاپ، فرانسه، قهرمان جام جهانی ۲۰۱۸ است. بیست و دومین دوره مسابقات جهانی قهرمانی فوتبال مردان قرار است از ۲۰ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۹ آبان الی ۲۷ آذر ۱۴۰۱) در کشور قطر برگزار شود. این نخستین جام جهانی می‌باشد که تاکنون در پاییز برگزار می‌شود. این مسابقات دومین جام جهانی فوتبال در آسیا پس از جام جهانی به میزبانی کره جنوبی و ژاپن در ۲۰۰۲ می‌باشد و آخرین مسابقاتی خواهد بود که با ۳۲ تیم برگزار می‌شود. در دوره بعدی جام جهانی به میزبانی کانادا، ایالات متحده آمریکا و مکزیک که در سال ۲۰۲۶ برگزار می‌شود، تعداد تیم‌ها به ۴۸ تیم افزایش پیدا می‌کند. با توجه به گرمای شدید تابستان قطر، این جام جهانی از اواخر نوامبر تا اواسط دسامبر برگزار می‌شود و اولین جام جهانی می‌باشد که در زمان معین یعنی ماه‌های ژوئن و ژوئیه برگزار نمی‌شود. به عبارت دیگر این مسابقات برای نخستین بار است که در زمستان نیم‌کره شمالی برگزار می‌شود. همچنین مدت زمان بازی‌ها به ۲۹ روز کاهش پیدا کرده‌است. اولین دیدار این مسابقات بین قطر و اکوادر در ورزشگاه البیت شهر الخور برگزار خواهد شد. بازی پایانی قرار است در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۷ آذر ۱۴۰۱)، در روز ملی قطر برگزار شود.

منبع: ایرنا

خاموشی‌های گسترده بانک‌های اوکراینی را فلج کرد

خاموشی های گسترده برای بانک های اوکراین دردسرهایی ایجاد کرده است و در پی آن بانک مرکزی اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد در حال آماده سازی سیستم بانکی این کشور برای کار در شرایط اضطراری در ارتباط با خاموشی های احتمالی است.بانک مرکزی اوکراین در پیامی تلگرامی تاکید کرد: قرار است از فعالیت ۱۴ بانک مهم کشور و در درجه اول از فعالیت های بانک های دولتی اطمینان حاصل شود. با هدف قرار گرفتن بخش انرژی اوکراین در جریان حملات روسیه، خاموشی های گسترده ای بخش های مهم این کشور را فرا گرفته است. یکی از موارد خاموشی در خارکف دومین شهر بزرگ اوکراین روی داد که به دلیل قطعی برق، در تاریکی فرو رفت. دنیس شمیحال نخست وزیر اوکراین گفته است که کی یف به حدود ۲۰۳ میلیون دلار برای بازسازی زیرساخت های انرژی آسیب دیده نیاز دارد. زیرساخت‌های انرژی، دفاع، ارتش و ارتباطات اوکراین از ۱۰ اکتبر در حملات تلافی‌جویانه نیروهای مسلح روسیه هدف قرار گرفته‌اند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. ۲۳ فوریه (۴ اسفند۱۴۰۰) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد. پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

منبع: ایرنا

شبکه بین المللی توزیع مواد مخدر متلاشی شد

وزارت اطلاعات موفق به انهدام یک شبکه بین المللی توزیع مواد مخدر شد.با اقدامات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) شبکه گسترده بین المللی توزیع مواد مخدر که از طریق به کارگیری اتباع بیگانه و با اتخاذ روش‌های حرفه‌ای در پوشش ناوگان حمل و نقل عمومی، مبادرت به انتقال محموله‌های کلان مواد مخدر از مرزهای شرقی کشور به دیگر استان‌های عمقی می‌کرد، شناسایی و منهدم شد.بر اساس بررسی و رصدهای فنی و اطلاعاتی صورت گرفته مشخص شد که شبکه مذکور به طور میانگین روزانه حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ کیلوگرم مواد مخدر را در کشور پخش می کند که ارزش ریالی تجمیعی مبالغ به دست آمده در طی سال‌های اخیر به بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد.در همین راستا با دستور مقام قضایی ۳۲ نفر از عناصر اصلی شبکه بازداشت شدند و ۱۰۵۴ حساب بانکی متعلق به اعضای شبکه مسدود شد. علاوه بر آن حجم کلانی از اموال و دارایی متعلق به این شبکه شناسایی و توقیف شده است. وزارت اطلاعات در مسیر مبارزه با مفاسد اقتصادی هیچ اغماضی به اعمال مجرمانه سوداگران نخواهد داشت و با رصد هوشمند معاملات و مراودات اقتصادی هرگونه سودجویی و فساد اقتصادی را شناسایی و با آن قاطعانه برخورد خواهد نمود.

منبع: شبکه خبر

انفجار دوچرخه‌ها و اسکوترهای برقی در آمریکا به مرز هشدار رسید

مسئولان آتش نشانی آمریکا درباره ناامنی و احتمال انفجار دوچرخه‌ها و اسکوترهای برقی هشدار دادند.مسئولان آتش نشانی آمریکا درباره‌ی تعداد فزاینده حوادث آتش سوزی ناشی از انفجار باتری دوچرخه‌ها و اسکوترهای برقی هشدار داده اند. به گزارش این شبکه، تعداد افرادی که بر اثر چنین حوادثی آسیب دیده اند، افزایش شدیدی داشته است در صحنه ای واقعاً خطر از بیخ گوش حاضرین رد می‌شود، آن هم وقتی دوچرخه‌ای برقی در حال شارژ ناگهانی آتش می‌گیرد و چیزی نمانده است تا به این کودک آسیب برساند. دان فلین، رئیس آتش نشانی نیویورک گفت: شبیه به یک مشعل گازی است که می‌تواند همه جا را به آتش بکشد. در شرایطی که وسایل نقلیه‌ی کوچکی مثل اسکوترها و دوچرخه‌های برقی در سراسر کشور در اوج محبوبیت هستند، تعداد زخمی‌هایی هم که بر جا می‌گذارند، روند صعودی داشته است. مقامات می‌گویند مشکلات بیشتر حین شارژ شدن باتری یون‌لیتیم این وسیله‌ها بروز پیدا می‌کند که قابلیت اشتعال فراوانی دارد. موریسیو اوروسکو می‌گوید فقط یک باتری معیوب کافی بود تا فروشگاه دوچرخه‌ی او از بین برود. این آتش سوزی هم به یک باتری معیوب دوچرخه‌ی برقی نسبت داده می‌شود و نیروهای امدادگر شجاع را مجبور کرد تا از طبقه‌ی بیستم ساختمان آویزان شوند و کار اطفاء حریق را انجام بدهند. اینجا در نیویورک، افزایش تعداد حوادث، قابل توجه بوده است، چون افرادی که از این وسایل برای رفت و آمد استفاده می‌کنند و همچنین پیک‌های تحویل محموله ها، بیشتر به این وسایل گرایش پیدا کرده اند تا بتوانند راحتتر در خیابان‌های شلوغ تردد کنند. امسال باتری‌های یون‌لیتیم باعث تقریباً ۲۰۰ آتش سوزی (تعداد دقیق: ۱۸۸ مورد) در نیویورک شده اند و افراد بیشتری (۱۳۹ نفر) را نسبت به تعداد کل زخمی‌های سه سال گذشته، مجروح کرده اند. در شرایطی که مقامات به فکر سیاست گذاری‌هایی برای بهینه سازی باتری‌ها هستند، بسیاری معتقدند که این وسایل برقی در جامعه ماندگار هستند. حواس کسانی که از این وسایل استفاده می‌کنند باید به این موارد باشد؛ وسایل برقی خود را در حالت شارژ به حال خود رها نکنید یا این کار را در طول شب انجام ندهید. اگر باتری به نظر معیوب می‌آید، از آن استفاده نکنید؛ و از همه مهمتر، فقط از تجهیزاتی برای شارژ وسیله‌تان استفاده کنید که برای وسیله‌ی خودتان ساخته شده است. به این ترتیب به مقامات کمکی می‌شود تا بتوانند آمار و ارقام حوادث را کاهش بدهند.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha