سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
روز کتاب و کتابخوانی

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه خواهران سعدیه رامیان به بهانه روز کتاب و کتابخوانی، راه‌های ترویج فرهنگ مطالعه را تشریح کرد و گفت: با توجه به تهاجم فرهنگی و گسترش شبهات از سوی دشمنان، طلاب مطالعات خود را افزایش دهند تا به شبهات مطرح در جامعه پاسخ صحیح و منطقی دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، معاون پژوهش مدرسه علمیه خواهران سعدیه رامیان به بهانه روز کتاب و کتابخوانی، در نوشتاری به اهمیت و جایگاه کتابخوانی و راه‌های ترویج فرهنگ مطالعه پرداخته که در ادامه می‌آید:

با توجه به آیه قرآن کریم «اقرأ بسم ربک الذی خلق»، نقطه آغاز رسالت و دعوت مردم به دین اسلام بر مبنای خواندن و مطالعه شکل گرفته است، بنابراین، در ارزش و اهمیت مطالعه و کتابخوانی همین بس که معجزه جاوید پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) کتاب است و رسالت خویش را با فرمان «خواندن» از سوی خداوند متعال آغاز می‌کند.

احادیث و سخنان بسیاری از اهل بیت(علیهم‌السلام) و بزرگان دین درباره مطالعه و کسب دانش بیان شده که نشان دهنده اهمیت مطالعه و کتابخوانی است.

حضرت علی(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «من تسلی بالکتب لن تفته سلوه، هر که با کتاب‌ها آرامش یابد، هیچ آرامشی را از دست نداده است». (غررالحکم و دررالکلم، حدیث ۸۱۲۶)

امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) فرمودند: «با اراده و عزم راسخ خود به طرف علم و عمل و کسب دانش و بینش حرکت نمایند که زندگی زیر چتر علم و آگاهی آن‌قدر شیرین و انس با کتاب و قلم و اندوخته‌ها آن‌قدر خاطره آفرین و پایدار است که همه تلخی‌ها و ناکامی‌های دیگر را از یاد می‌برد».

در آیات و روایات بر مطالعه و علم‌آموزی سفارش شده است اما آیا هر کتابی ارزش خواندن و مطالعه دارد؟ به‌طور قطع، هر کتابی ارزش مطالعه و وقت صرف کردن ندارد، زیرا برخی از آنها دربردارنده مطالب منفی است و انسان را از صراط مستقیم و حقایق و واقعیات دورکرده و او را به گمراهی و ضلالت می‌کشاند، اما برخی دیگر از کتاب‌ها حاوی محتوا و مطالب مفید و مثبت بوده و موجب رشد فکری و معنوی انسان شده و او را به درجات عالی می‌رساند، لذا صرف وقت برای مطالعه این کتاب‌ها ارزش بسیاری دارد.

متأسفانه امروزه با توسعه و پیشرفت تکنولوژی و وجود کتابخانه‌های حقیقی، مجازی و دیجیتالی، سرانه مطالعه در کشور کاهش پیدا کرده که نیازمند برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه است و نباید به برگزاری برنامه‌های مختلف تنها در هفته کتاب و کتابخوانی اکتفا شود.

راه‌های ترویج فرهنگ مطالعه:

برگزاری مسابقات کتابخوانی و خلاصه نویسی از راه‌های ترویج و اعتلای فرهنگ کتابخوانی است، زیرا موجب افزایش علاقه جوانان به مطالعه می‌شود و بهتر است مسابقات از کتب مذهبی و با توجه به مناسبت‌ها برگزار شود، زیرا جوانان با سیره اهل بیت(علیهم‌السلام) آشنا شده و راه درست را تشخیص می‌دهند و با تقویت بنیه علمی خود تحت تأثیر تهاجمات فرهنگی دشمنان قرار نمی‌گیرند.

از دیگر راهکارها این است که فرهنگ مطالعه در خانواده‌ها نهادینه شود؛ اگر والدین به امر کتابخوانی توجه داشته و مطالعه را در برنامه زندگی خود قرار دهند، فرزندان با الگوپذیری از آنان به سمت کتابخوانی مطالعه سوق می یابند و در صورتی که مادر به این جهت که با فرزندان ارتباط بیشتری دارد، خود را به کتاب و مطالعه علاقمند نشان دهند، می توانند فرزندان کتابخوان پرورش دهند.

علاوه براین، از وظایف حوزه‌های علمیه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است که نیازمند نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در بین طلاب است، زیرا آنان به عنوان مبلغان دین اسلام و افراد تأثیرگذار در جامعه باید خود اهل مطالعه باشند.

امروزه با توجه به تهاجم فرهنگی و گسترش شبهات از سوی دشمنان، طلاب مطالعات خود را افزایش دهند تا به شبهات مطرح در جامعه پاسخ صحیح و منطقی دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha