سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مسائل خانواده

حوزه/ کارشناس مسائل خانواده گفت: وضعیت کتابخانه‌های کشور مطلوب نیست، زیرا ورود فضای مجازی به زندگی، فاصله عمیقی بین انسان و کتاب ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی، نشست پژوهشی با محوریت «نوجوان و دنیای امروز به همراه معرفی کتاب» با مشارکت مدارس علمیه الزهراء(س) گنبد، سعدیه رامیان، فاطمه‌الزهراء(س) کلاله و الزهراء(س) آزادشهر با حضور طلاب به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام موسی‌ کاظم بیان کرد: کتاب از ابزارهای اساسی برای معلم، مربی و طلاب است که در پیشبرد فعالیت‌های عرصه تربیت و سبک زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی، ضمن اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی، خاطرنشان کرد: وضعیت کتابخانه‌های کشور مطلوب نیست، زیرا ورود فضای مجازی به زندگی، فاصله عمیقی بین انسان و کتاب ایجاد کرده است.

کارشناس کودک، نوجوان و خانواده در ادامه پیرامون نوجوان و دنیای امروز سخن گفت و دوران نوجوانی را از دشوارترین مراحل تربیت فرزند دانست و توضیح داد: این دوره با تغییرات جسمی و تحولات روحی، روانی و عاطفی همراه است، لذا عدم آگاهی والدین و مربیان نسبت به نوع برخورد و ارتباط با نوجوان آسیب‌های جدّی برای او به وجود می‌آورد.

حجت‌الاسلام موسی‌ کاظم با بیان این‌که نوجوانی از بحرانی‌ترین و پرتلاطم‌ترین درون زندگی است به گونه‌ای که روانشناسان این دوره را به عاطفه‌پرستی یا احساس‌گرایی نام‌گذاری کرده‌اند، افزود: بیشترین مشکلات تربیتی در این دوره رخ می‌دهد.

وی اظهار کرد: نوجوان همان کودک دیروز است که دستخوش سونامی طبیعی قرار گرفته و به سوی امور و مسائل جذاب و لذت‌بخش کشیده می‌شود، بنابراین، والد و مربی باید این جهت جذاب و لذت را مدیریت کرده و مسیر مناسب و صحیح را پیش روی او قرار دهند.

کارشناس کودک، نوجوان و خانواده با اشاره به دیدگاه اسلام درباره نوجوان، تأکید کرد: نوجوان با استفاده از شناخت صحیح و نیروی اختیار و استقلالی که خدا برایش قرار داده، باید راه درست را بشناسد و از این نیرو برای انجام تکالیف و دستورات الهی استفاده کند.

حجت‌الاسلام موسی‌ کاظم با استناد به روایت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) «سفارش می‌کنم به نوجوانان و جوانان نیکی کنید زیرا آنان دلی رقیق‌تر و قلبی فضیلت‌پذیرتر دارند»، به تهاجم فرهنگی دشمنان اشاره کرد و گفت: عمده مخاطب رسانه‌ها نوجوانان هستند که ساعت‌ها پای رسانه نشسته و هر نوع لذتی را به نام دنیای دیجیتال تجربه می‌کنند، بر این اساس، دشمنان از این فرصت استفاده کرده و ذهن نوجوان را به سوی خود سوق می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: برای مقابله با توطئه‌های دشمنان باید اتاق فرمان تشکیل شود که پرچمدار آن فعالان فرهنگی، مربیان، معلمان، طلاب و روحانیون بوده و دغدغه پرورش نسل مهذب و کارآمد را داشته باشند.

کارشناس کودک، نوجوان و خانواده ادامه داد: برای همراهی نوجوانان با مربیان و والدین و رعایت سبک مدیریت خانواده، باید در دنیای نوجوان وارد شوند، اما قبل از آن، ویژگی‌های او را بشناسند.

حجت‌الاسلام موسی‌ کاظم به ویژگی‌های نوجوان اشاره کرد و خودمحوری، استقلال‌خواهی، بحران تردید و هویت‌یابی را از آن جمله برشمرد.

وی با اشاره به نتایج افراطی خودمحوری، بیان کرد: محبت افراطی به تک فرزند یا فرزندان کم، موجب تقویت فردگرایی و «منیّت» در آنان و عدم کنترل والدین شود، لذا در جامعه اعتراض کرده و به مقدسات توهین می‌کنند.

کارشناس کودک، نوجوان و خانواده تأکید کرد: برای بهبود وضعیت خودمحوری افراطی باید خانواده‌ها در مهندسی تربیت فرزندان به سوی سبک زندگی مقتدرانه حرکت کرده و به آنان مسئولیت داده و نتیجه و بازخورد را از فرزندان مطالبه کنند.

وی در پایان کتاب‌هایی را در این زمینه معرفی کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha