دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدیر سابق حوزه خراسان

حوزه/ مدیر سابق حوزه علمیه خراسان با آرزوی بالندگی و تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب در ادامه راه این حوزه، به ارائه گزارشی اجمالی از فعالیت‌های ۶ سال گذشته پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدمصباح عاملی در مراسم تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه خراسان که با حضور علما، مسئولان استانی، اساتید و طلاب در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، با آرزوی بالندگی و تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب در ادامه راه این حوزه، به ارائه گزارشی اجمالی از فعالیت‌های ۶ سال گذشته پرداخت.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه همان طور که رهبر معظم انقلاب در رهنمودهای خود فرموده‌اند، حرکت در راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی، عمدتاً بر عهده حوزه‌های علمیه است که قاعده نظام اسلامی هستند، ابراز کرد: کار حوزه علمیه، سنگین و عمیق است و به‌راحتی و در کوتاه‌مدت به هدف متعالی نمی‌رسد و حرکتی تدریجی لازم دارد که زنجیره‌وار طی مسیر کند و به مقصد خود نزدیک شود؛ بنابراین کاری که در این مدت انجام شده نوعی ریل‌گذاری حرکت دانش‌بنیان، همه‌جانبه و نظام‌مند به‌سمت تولید علم و فضیلت و اهداف غایی است.

مدیر سابق حوزه علمیه خراسان، حرکت این حوزه را زنجیره‌ای و نظام‌وار دانست که از پذیرش نخبگانی شروع شده و تا مرحله اجتهاد در حلقه‌های مختلف تداوم می‌یابد که در این باره می توان گفت: پذیرش نخبگانی با چهار شاخص برای ورود منطقی طلبه و متناسب با شأن حوزه‌ ای تمدن‌ساز انجام شده است که آن چهار امر شامل: انگیزه متعالی و معنوی، استعداد متناسب، سلامت فکری و جسمی و نیز داشتن مایه مقدماتی برای ورود به این مسیر می باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه به بیان فهرست‌وار فعالیت‌های این زنجیره پرداخت و گفت: تاکنون ۷۰ مدرسه در مقاطع مختلف پیش‌دبستانی، دبستان و دبیرستان تأسیس شده و اکنون ۲۷هزار و ۳۷۰ دانش‌آموز و ۱۹۹ طلبه مدرّس در این مدارس مشغول هستند که همکاری بسیار ارزنده‌ای با آموزش‌وپرورش صورت گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به توجه بیش از پیش به ارائه متون درسی با موضوعات قرآنی، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و انقلاب اسلامی، اظهار کرد: توانمندسازی اساتید و طلاب به طور تخصصی و نیز توسعه و برنامه ریزی برای رشته های تخصصی از دیگر فعالیت های انجام شده بوده است.

مدیر سابق حوزه علمیه خراسان از ارتقای پژوهش و ساماندهی پژوهشگران گفت و راه اندازی ۱۲ نشریه علمی و انتشار ۷۰ جلد کتاب در قالب ۶۱ عنوان که مورد نیاز و مبتلای امروز جامعه بوده است را از دیگر کارهای اقدام شده در این حوزه برشمرد و در ادامه نیز تسری ماده واحده برای اهدای مجوز نشریات علمی‌پژوهشی را از کارهایی دانست که به مرحله عملیاتی رسید.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان به موضوع ساماندهی دروس خارج اشاره و ابراز کرد: برگزاری آزمون ورودی، ساماندهی مباحثه‌ها، دستیار پژوهشی، راه اندازی کرسی مباحث جدید و مورد نیاز جامعه و نظام اسلامی مانند اقتصاد و پزشکی و نیز ایجاد سطح پنج از جمله اقدامات در این مقطع است.

وی در پایان برای حجت الاسلام و المسلمین خیاط که از دیرباز شناخت و آشنایی با فعالیت های ایشان داشته است، در برنامه های پیش رو و راهبردهای مدنظر که در راستای منویات مقام معظم رهبری و سند چشم انداز این حوزه است، آرزوی توفیق کرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha