دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
علی گودرزی

حوزه/ به همت موسسه فرق و ادیان و موسسه نورالهدی نشست جریان شناسی فرق انحرافی درقم برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام علی گودرزی در نشست جریان شناسی فرق انحرافی که در قم برگزار شد، به تعاریف اولیه بحث اشاره و جریان شناسی را مختص به تفکراتی دانست که در اجتماع دارای گروه و نفراتی و بدنه مردمی هستند فلذا افرادی که صاحب تفکر و گرایشات خاصی هستند ولی بدنه اجتماعی ندارند ذیل کلید واژه جریان شناسی قرار نمی گیرند.

وی در ادامه به تعریف فرقه پرداخته و فرقه را به معنای گروه دانسته و تاکید کرد: امروزه فرقه مصطلح در گروه های منفی استفاده شده است اما در تعابیر روایی و قرآنی فرقه گاهی در معنای مثبت آن هم بکار گرفته شده است.

عضو شورای راهبردی مجمع فعالان فرق ادیان، اقوام و مذاهب در ادامه شاخص های فرق انحرافی را از نگاه غربی ها اشاره کرد و گفت:متاسفانه علم فرقه شناسی اگر چه مبانی آن موجود است اما از نگاه اسلام و قرآن هنوز این علم تولید نشده و امروزه سنگ محک دستگاه ها و گروه های مقابله با فرق انحرافی کتاب‌هایی است که توسط غربی ها نگاشته شده است و با این شاخصه ها در بسیاری موارد دین مبین اسلام و فرقه ناجیه را هم در این فرق انحرافی دسته بندی می کنند و همین امر سبب اشتباه برخی دستگاه های متولی گردیده است که باید در اسرع وقت این علم تولید و کارهای مطابق با مبانی دینی و اسلامی به صورت مفصل تولید شود.همین امر سبب گردیده است برخی افراد کم سواد خرده فرهنگ ها و گروه های فرهنگی انقلابی با ایده های نو و جدید را با انگ هایی از عرصه های کنش گری انقلاب اسلامی دور کنند.

دبیر سابق مفام در پایان تعریف دقیقی از فرقه ارائه کردند و افزود: فرقه یعنی گروهی از مردم که به صورت عمد در بخش هایی از دین اعم از اصول و فروع دین، انحراف ایجاد کنند. ایشان تعاریف غربی را غلط و ترجمه های کتاب‌های فرقه شناسی را غیردقیق و محتواهای موجود در این زمینه را غیر قابل استناد دانستند.

لازم به ذکر است این دوره به همت موسسه فرق و ادیان و موسسه نورالهدی در محل حسنیه فاطمة الزهرا (س) قم برگزار گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شورابی IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    2 0
    کاش محتوای این بحث را منتشر می کردید
  • محسن IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    2 0
    جای لجن پراکنی متفرد خالیه
    • متعال IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      1 0
      از دستش در رفته