یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کارگاه روش های تدریس نوین در مدرسه علمیه خواهران امیدیه

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب (س) شهرستان امیدیه در رابطه با تدریس اساتید گفت: اساتید باید با استفاده از روش‌های تدریس تفکر محور مانند بارش فکری و ایجاد مسئله‌ در ذهن طلاب، آنها را به سمت پژوهش ترغیب کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، کارگاه روش‌های تدریس نوین باهدف ارتقای کیفیت آموزش و تحول در آموزش به سمت پژوهش محوری، امروز در مدرسه علمیه حضرت زینب (س) شهرستان امیدیه برگزار شد.

این کارگاه به همت معاونت آموزش مدرسه و با ارائه خانم سیده حکیمه موسوی معاون پژوهش و مدرس مدرسه علمیه حضرت زینب (س) امیدیه به صورت حضوری ویژه اساتید آموزه مهارت‌های پژوهشی برگزار شد.

در این کارگاه خانم موسوی به اهمیت و نقش مؤثر استاد پژوهش محور در حوزه‌های علمیه پرداخت و گفت: استاد مؤثرترین راهنما برای طلاب است و پژوهش مدارس به نحوی وابسته به اساتید پژوهش محور است زیرا اساتید با هدایت علمی و روشمند می توانند در طلاب در زمینه پژوهش انگیزه ایجاد کنند.

وی در رابطه با تدریس اساتید گفت: اساتید باید با استفاده از روش‌های تدریس تفکر محور مانند بارش فکری و ایجاد مسئله‌ در ذهن طلاب، آنها را به سمت پژوهش ترغیب کنند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب (س) امیدیه افزود: حوزه های علمیه باید دارای آموزش پژوهش محور باشند و استاد نباید تنها صرفا به دنبال القای معلومات خود به طلاب باشد بلکه نقش او باید رهنمود کردن طلاب به امر پژوهش و کسب علم باشد. چرا که امیرمؤمنان علی(ع) می فرمایند: «حفظ العلم الفحص» .

موسوی گفت: برای نوشتن مقاله باید عنوان مقاله استاندارد باشد تا قابلیت پژوهش داشته باشد. موضوع استاندارد متشکل از سه بخش مسأله ساز، موضوع عام یا هسته و قید محدود کننده مانند عنوان "راهکارهای تقویت عفت در جامعه اسلامی" است.

مدرس مدرسه علمیه حضرت زینب (س) شهرستان امیدیه گفت: اساتید باید در شناخت منابع دست اول دروس تخصصی خود شناختی کافی را داشته باشند تا بتوانند در امر پژوهش راهنمای طلاب باشد یا گاهی اوقات همراه و همپای طلبه در جهت انتخاب منابع مناسب طلبه را در کتابخانه ها همراهی کنند.

موسوی درخصوص نحوه ایجاد سؤالات فرعی گفت: سؤالات فرعی از دل سؤالات اصلی استخراج می شوند. سؤال اصلی نسبت به سؤالات فرعی مقسم بر اقسام است و از شرایط قسیم ها این است که با هم رابطه تباین داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha