سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
سلطان محمدی

حوزه / یک کارشناس هنر و رسانه گفت: هنر اسلامی باید ظاهر و باطن را توامان با هم داشته باشد تا قادر باشد در مخاطب جریان سازی لازم را انجام دهد.

حسین سلطان محمدی، کارشناس رسانه و هنر در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه بیان کرد: برای هنر اسلامی تعاریف بسیاری وجود دارد زیرا هر شکل از هنر به تناسب نیاز خود نگاهی به این عنوان دارد، ولی به طور کلی می‌توان گفت هنر را می‌توان اسلامی نامید که هم در معنا و هم در ظاهر اسلامی بودن را یدک می‌کشد.

وی افزود: من با این نگاه که ظاهر معیار درستی برای دینی خواندن اثر نیست موافق نیست، چون همانگونه که صرف ظاهر نمی‌تواند دینی بودن یک اثر را معنا کند،باطن نیز قادر به انجام چنین کاری نیست. برای مثال اگر فیلمی سرشار از رفتار زننده باشد هر اندازه که معنای درستی را مدنظر داشته باشد باز هم آن کار نخواهد توانست جریان‌سازی داشته باشد.

این کارشناس رسانه در پاسخ به این سوال که کدامیک از اشکال هنر قادر است به شکلی بهتر موضوعات دینی را مدنظر قرار دهد، گفت: شاید در ظاهر برخی از اشکال هنر نظیر خوشنویسی رویکردی اسلامی‌تر داشته باشند اما این دلیلی نیست تا بخواهیم هنری را از دیگر اشکال هنری دینی‌تر بنامیم. بگذارید مثالی بزنم. در سمفوفی «خرمشهر» که آقای انتظامی آن را نواخته به شکل زیبایی حماسه آزاد سازی خرمشهر روایت می‌شود اتفاقی که شاید در اشکال دیگر هنر به این خوبی قابل بیان نباشد.

وی در پایان این گفت‌وگو با بیان اینکه هنر اسلامی، نیازمند هنرمند مسلمان هم است، بیان کرد: هنری که می‌خواهد روایتگر موضوعی اسلامی باشد باید یک شرط مهم دیگر را هم رعایت کند، آنهم اینکه هنرمندی که آن را خلق می‌کند خود به موضوع باور داشته باشد. این اتفاق حتی درباره فیلم‌های خارجی هم صادق است. یعنی کارهایی دینی خارجی زمانی موفق هستند که سازنده‌اش فردی دین مدار باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha