پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ایستگاه برق هدرا

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

زمستان سیاه برق انگلیسی ها را سهمیه بندی کرد

با توجه به قطعی‌های مکرر برق در نقاط مختلف بریتانیا، شبکه ملی برق انگلستان، هشدار سهمیه بندی مصرف انرژی را از امشب صادر کرد. طبق اعلام اپراتور برق انگلستان این برنامه به میزان قابل توجهی مصرف برق را کاهش می‌دهد. به گفه مسئولین این کار یعنی سهمیه بندی برق از ساعت ۵ تا ۶ عصر، سبب می‌شود تا در زمان اوج مصرف، خاموشی نداشته باشند. دولت انگلیس مدعی است که می‌خواهد با تهدیدات احتمالی در این عرصه برای شبکه برق خود، مقابله کند. این شرکت، در بیانیه‌ای که در این زمینه منتشر کرده اعلام کرد که از همه مشتریان خود، می خواهد تا انرژی را از امروز، سهمیه بندی کنند، اما اطمینان می دهد که هیچ گونه کمبودی در زمینه تولید انرژی وجود ندارد. شبکه ملی برق مدعی است این کار، فقط به منظور کسب آمادگی برای زمستان امسال است و هیچ گونه کمبودی در زمینه تولید در شبکه وجود ندارد. همچنین شبکه ملی برق، عنوان کرده است که چندین تست از این نوع در دستور کار است و پیش تر نیز، چنین تست‌هایی انجام شده است. یکی دیگر از مواردی که مسئولین انگلیسی به آن اشاره می‌کنند، احتمال بروز خاموشی‌ها در اثر جنگ روسیه و اوکراین است و دولت انگلیس مدعی است که می خواد با تهدیدات احتمالی در این عرصه برای شبکه برق خود، مقابله کند.

منبع: تسنیم

مهره سوخته آمریکا دوباره فعال شد

خزانه‌داری آمریکا در اقدام تحریمی جدیدی، سه تن از «مقامات امنیتی» کشورمان را هدف قرار داد. وزارت خزانه داری آمریکا در ادامه اقدامات ضد ایرانی خود اعلام کرد که سه مقام امنیتی ایران را تحت تحریم‌های مرتبط با حقوق بشر قرار داده است. حسن عسگری، فرماندار سنندج، علیرضا مرادی، فرمانده انتظامی سنندج، محمدتقی اصانلو، فرمانده قرارگاه شمال‌غرب «حمزه سیدالشهدا» نیروی زمینی سپاه در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند. خزانه‌داری آمریکا در هفته‌های گذشته، با طرح اتهاماتی، چندین تحریم علیه افراد و نهادهای ایرانی اعمال کرده است. هفته گذشته، این وزارتخانه رئیس و خبرنگاران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را هدف تحریم‌ها قرار داد. افزون بر این، ۱۳ شرکت که ادعا می‌شود خرید و فروش نفت ایران را تسهیل می‌کرده‌اند، به تازگی وارد لیست تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده اند. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر و وزیر انرژی سابق روسیه در گفتگو با شبکه سی ان بی سی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را «غیرقانونی» و «بی نتیجه» خوانده و می‌گوید این تحریم‌ها از جانب سازمان ملل تایید نشده‌اند و در نهایت به نتایج مورد نظر نخواهند رسید.

منبع: خبرنگاران جوان

حوادث زنجیره‌ای در مناطق اشغالی به ایستگاه برق هدرا رسید

اتاق مرکزی ایستگاه بزرگ برق شهر هدرا واقع در استان حیفا سرزمینهای اشغالی منفجر شد و هم اکنون دچار آتش سوزی شده است. هنوز علت این انفجار مشخص نیست اما در دو هفته گذشته اتفاقات مهمی در زیرساختهای اسراییل گزارش شده که این رژیم از انتشار اخبار آن به صورت گسترده جلوگیری می‌کند. آتش‌نشانی ایستگاه هدرا اعلام کرد آتش‌سوزی ایستگاه برق مرکزی در ساختمان برق هدرا در خیابان خاخام اوادیا یوسف، اتفاق افتاده است. تیم‌های آتش‌نشانی در حال تلاش هستند که آتش به نقاط دیگر پست برق سرایت نکند! نکته مهم در مورد زیرساخت‌های حیاتی برقی منطقه هدرا به روزرسانی تمامی این زیرساخت هاست که به تازگی صورت گرفته است! به نحوی که مسئولان رژیم صهیونیستی به اهالی این منطقه قول مساعد داده بودند تا حوادث اینچنینی تکرار نشود!

منبع: تسنیم

رئیس جمهور وارد اسلامشهر شد

رئیس جمهور دقایقی قبل به منظور بازدید و بررسی مشکلات اسلامشهر وارد این شهرستان شد. صبح پنجشنبه حجت الاسلام ابراهیم رئیسی در ادامه بازدید از شهرستان‌های استان تهران و به منظور بررسی مشکلات وارد اسلامشهر شد. بر اساس این گزارش دیدار عمومی با مردم و شرکت در جلسه شورای اداری شهرستان از جمله برنامه‌های رئیس جمهور در اسلامشهر است. گفتنی است که بازدید از روند ساخت مترو اسلامشهر و تکمیل بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی این شهر در برنامه‌های سفر آیت الله رئیسی قرار دارد.

منبع: مهر

آمریکا برای اوکراین دست به جیب شد

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده مهمات و تجهیزات دفاع هوایی را به عنوان بخشی از بسته جدید کمک نظامی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.» در این بیانیه آمده است که این بسته شامل تسلیحات، مهمات و تجهیزات دفاع هوایی اضافی از موجودی‌های وزارت دفاع آمریکا است. بسته جدید؛ کل مجموع کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین را از زمان آغاز به کار جو بایدن به عنوان رئیس جمهور به حدود ۱۹.۷ میلیارد دلار می‌رساند. بلینکن گفت: «مهمات توپخانه، آتش‌های دقیق، موشک‌های پدافند هوایی و وسایل نقلیه تاکتیکی که ما ارائه می‌کنیم بهترین خدمت را در میدان نبرد به اوکراین خواهند داد.» وی مجدداً تأکید کرد که ایالات متحده تا زمانی که جنگ طول بکشد به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد و بنابراین اوکراین می‌تواند به دفاع از خود ادامه دهد و در زمانی که زمانش برسد در قوی‌ترین موقعیت ممکن پشت میز مذاکره قرار خواهد گرفت. بایدن هم روز چهارشنبه مجوز کمک نظامی بیشتر به اوکراین را تا سقف ۴۰۰ میلیون دلار صادر کرد. بر اساس بیانیه کاخ سفید، بایدن این اختیار را به وزیر امور خارجه تفویض کرد که «۴۰۰ میلیون دلار از بودجه مقالات و خدمات دفاعی وزارت دفاع و آموزش نظامی را به کمک به اوکراین اختصاص دهد.» بایدن روز چهارشنبه در بیانیه‌ای جداگانه بر تعهد آمریکا به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد و گفت: «ما بر تعهد ثابت خود به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید می‌کنیم.» سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و دیگر مقامات روسیه بارها گفته اند که این خطر وجود دارد که تسلیحات غربی ارائه شده به اوکراین سر از برخی مناطق دیگر برآورد. همچنین «آناتولی آنتونوف»، سفیر روسیه در آمریکا نیز هشدار داده است که نظامی کردن اوکراین توسط غرب تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا و جهان است. پیش از این نیز، «یوری بوریسوف»، معاون نخست وزیر روسیه در گفتگویی تلویزیونی با اشاره حمایت‌های تسلیحاتی کشورهای غربی از اوکراین گفته بود: «سامانه های موشکی جاولین و سامانه‌های توپخانه ای که غرب در اختیار اوکراین قرار می‌دهد، سهم تعیین کننده‌ای در روند عملیات نظامی نخواهد داشت و تنها درگیری را تشدید می‌کند. حجم زیاد این تسلیحات فقط وضعیت را بدتر و درگیری را طولانی‌تر می‌کند. من فکر می‌کنم که اوکراینی‌ها از این امر فقط ضرر خواهند کرد.»

منبع: مهر

پارلمان اروپا مورد حمله سایبری قرار گرفت

پارلمان اتحادیه اروپا چهارشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که وبگاهش هدف حمله سایبری قرار گرفته و از کار افتاده است. بر اساس اعلام این وبگاه، «دیتا چارانزووا» نماینده پارلمان چک و معاون پارلمان جمهوری چک نیز در این خصوص گفت: تایید می‌ کنم که این پارلمان هدف حمله سایبری قرار گرفته است. این در حالیست که خبر مذکور از سوی مرکز ملی امنیت سایبری بلژیک نیز تایید شده است. در همین ارتباط، یکی دیگر از مقامات ارشد پارلمان که نخواست نامش فاش شود هم گفت: این ممکن است پیچیده‌ ترین حمله‌ ای باشد که پارلمان تاکنون با آن مواجه شده است. بر اساس روال معمول، پالیتیکو در این خصوص اضافه کرد که این اقدام از سوی گروه‌ های هکری طرفدار روسیه مانند گروه «کیل‌ نت» انجام شده است!

منبع: مهر

کی یف در آستانه تخلیه قرار گرفت

در پی خاموشی های گسترده در اوکراین، بخش های از پایتخت این کشور احتمالاً به زودی تخلیه می شود. شهردار کی یف، پایتخت اوکراین چهارشنبه اعلام کرد که به دلیل خاموشی های ادامه دار و گسترده در این کشور که در پی حملات روسیه به اوکراین حادث شده است، احتمال تخلیه بخش هایی از کی یف در دستور کار قرار گرفته است. پیش از این «دنیس شمیحال» نخست وزیر اوکراین نیز در این باره اعلام کرد که تقریباً ۵۰ درصد از سیستم انرژی این کشور از کار افتاده است. «نیکلای پووروزنیک» از مقامات شهر کی‌یف روز جمعه با اشاره به بحران تأمین برق در پایتخت اوکراین اعلام کرد که مقامات کی‌یف در حال آماده شدن برای قطع کامل برق این شهر هستند. پس از چندین مورد انفجار در زیرساخت‌های حیاتی اوکراین، این کشور با خاموشی‌های گسترده برق و قطعی آب روبرو شده است.

منبع: مهر

الشباب در سومالی تلفات سنگین داد

دولت سومالی روز چهارشنبه اعلام کرد که آژانس اطلاعات و امنیت ملی این کشور (NISA) با حمایت شرکای بین المللی خود، عملیاتی را علیه گروه تروریستی الشباب وابسته به القاعده انجام داده که در این عملیات بیش از ۴۹ تروریست الشباب به هلاکت رسیده است. وزارت اطلاعات سومالی در بیانیه‌ای که شامگاه چهارشنبه پس از این عملیات صادر کرد، گفت: این عملیات گروه تروریستی الشباب را هدف قرار داد که قصد داشتند برای صدمه زدن به مردم سومالی در روستای بولو مدینو در منطقه شابل پایینی دست به اقدام تروریستی بزنند. این وزارتخانه گفت که در این عملیات تمامی تجهیزات نظامی تروریست‌های الشباب در این روستا منهدم شد. به گفته مقامات سومالی این عملیات با پشتیبانی جنگنده‌های خارجی انجام شده، اما هنوز معلوم نیست که کدام کشور در طول عملیات از هوا به نیروهای سومالی کمک کرده است. نخست وزیر سومالی در صد روز اول حضورش در پست نخست وزیری گفته بود که ارتش سومالی بیش از ۶۰۰ جنگجوی الشباب را کشته و ۱۲۰۰ نفر از اعضای این گروه را مجروح کرده است. وی همچنین گفت که ارتش سومالی بیش از ۶۸ منطقه را در بخش‌های جنوبی و مرکزی شاخ آفریقا از اشغال تروریس های الشباب آزاد کرده است. سومالی سال‌ها گرفتار ناامنی بوده است و الشباب یکی از تهدیدهای اصلی در این کشور شاخ آفریقا به شمار می‌رود. سومالی طی سال‌های گذشته تا کنون مرکزی برای فعالیت گروهک‌های تکفیری به ویژه گروه تروریستی الشباب است که این گروه نیز ارتباطات بسیار نزدیکی با گروهک تروریستی داعش دارد. طی چند سال گذشته انفجارهای تروریستی متعددی از سوی گروهک تروریستی الشباب در شهرهای مختلف سومالی به ویژه در پایتخت این کشور به وقوع پیوسته است. حداقل از سال ۲۰۰۷ تا کنون، عملیات‌های تروریستی الشباب جان هزاران نفر را در سومالی گرفته است. سازمان ملل نیز درباره بی ثباتی فزاینده در سومالی هشدار داده و گزارش‌های دوره‌ای خود درباره این کشور در سال جاری را به جزئیات حملات الشباب و گروه‌های طرفدار داعش اختصاص داده است.

منبع: مهر

عراق تقویت مرزبانی را تصویب کرد

کابینه وزیران عراق به منظور تقویت خط صفر مرزی با ایران و ترکیه، طرحی را تصویب کرد. کابینه وزیران عراق طرحی را برای بازاستقرار نیروهای این کشور در خط صفر مرزی با ایران و ترکیه تصویب کرد. دولت عراق تصمیم گرفته است تا هماهنگی با حکومت اقلیم کردستان و وزارت پیشمرگه با هدف یکدست سازی تلاش‌های ملی برای حفاظت از مرزها برقرار شود. «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جلسه شورای وزیران امنیت ملی عصر روز چهارشنبه به ریاست محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح با حضور اعضای دولت و رئیس ستاد پیشمرگه برگزار شد.» یحیی رسول افزود: «در این جلسه درباره حملات ترکیه و ایران به مرزهای عراق و بمباران تعدادی از مناطق اقلیم کردستان عراق بحث و تبادل نظر شد.» سخنگوی نیروهای مسلح عراق تصریح کرد: «در چارچوب تلاش برای توقف این حملات و تداوم تلاش‌های دیپلماتیک، دولت تصمیماتی اتخاذ کرد که از جمله آن تدوین طرحی برای استقرار مجدد نیروهای مرزی عراق برای حفاظت از خط صفر مرزی با ایران و ترکیه است.» این تصمیمات شامل ایمن سازی کلیه الزامات پشتیبانی لجستیکی برای فرماندهی نیروهای مرزی، تقویت توانایی‌های انسانی و بودجه لازم، تأمین تجهیزات و سایر ابزارهای مورد نیاز به منظور توانمندسازی نیروها در انجام وظایف خود است. کابینه وزیران عراق همچنین تصمیم گرفتند تا برای تقویت پاسگاه‌های مرزی و هماهنگی با دولت اقلیم کردستان عراق و وزارت پیشمرگه و وحدت بخشیدن به تلاش‌های ملی در حفاظت از مرزها و تقویت آن، نیروهای تحت امر وزارت کشور مانور مشترک برگزار کنند. جمهوری اسلامی ایران از دولت عراق خواسته بود تا به منظور جلوگیری از تحرکات گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب در اقلیم کردستان، خط مرزی خود با ایران را تقویت کند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی هفته‌های اخیر چند بار با استفاده از پهپاد و موشک مواضع گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب در اقلیم کردستان را که قصد ایجاد ناامنی در ایران را داشته‌اند، هدف قرار داده است.

منبع: خبرنگاران جوان

انبار مهمات زاپوروژیا کشف شد

نیروهای روسیه یک مخفیگاه توپ ۱۲۲ میلی متری را در منطقه زاپروژیا پیدا و منهدم کردند. نیروهای ویژه گارد ملی روسیه یک مخفیگاه استتار شده از ۴ توپ کالیبر ۱۲۲ میلی متری را در حین عملیات شناسایی در منطقه زاپروژیا روسیه پیدا و منهدم کردند. نماینده روسیه در شورای امنیت نیز گفت: «اوکراین در حال انجام حملات به زیرساخت‌های خود است و سعی دارد روسیه را به این موضوع متهم کند.» نماینده روسیه همچنین گفت: «حملات ما دقیقاً اهداف نظامی نیروهای اوکراینی را هدف قرار می‌دهد.» نماینده آمریکا در شورای امنیت اما مدعی شد مسکو پس از مواجهه با مشکلات در میدان جنگ، استراتژی بزدلانه و غیرانسانی را در پیش گرفته است.

منبع: خبرنگاران جوان

انسولین قلمی نسخه ای شد

مدیر کل داروی سازمان غذا و دارو گفت: داروهای برند و ژنریک انسولین قلمی تامین شده و تولید داخلی برخی از انواع آن افزایش داشته است. پیکانپور گفت: انسولین قلمی نیز مانند سایر داروها تحت پوشش بیمه است و طبق طرح دارویار از مسیر نسخه الکترونیک، میزان هزینه پرداختی بیمار تغییری نداشته است. به گفته وی فروش انسولین قلمی بدون نسخه پزشک و به صورت آزاد تخلف بوده و طبیعتا وقتی دارو از مسیر نسخه تهیه نشود، مشمول پوشش بیمه نخواهد بود. او افزود: در حال حاضر داروهای برند و ژنریک انسولین قلمی تامین شده و تولید کننده های داخلی نیز تولید برخی از انواع انسولین قلمی خود را بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، افزایش داده اند. مدیر کل داروی سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر کمبود مقطعی انسولین قلمی لانتوس نوع ژنرینک یا همان گلارژین، به مقدار زیاد در بازار وجود دارد؛ اما با توجه به این که برخی بیماران از نوع برند انسولین قلمی استفاده می کنند، سازمان غذا و دارو علاوه بر تامین انسولین از مسیر تولید داخل، تامین نوع برند را نیز از مسیر واردات در دستور کار خود قرار داده است.

منبع: خبرنگاران جوان

طلای جهانی بالا رفت

قیمت طلا بالاتر از سطح کلیدی ۱۷۵۰ دلار در هر اونس بود و پس از صورت‌جلسه آخرین جلسه سیاست‌گذاری فدرال رزرو آمریکا که نشان از افزایش آهسته‌تر نرخ بهره داشت، تثبیت شد.بهای هر اونس طلا تا ساعت ۷ و ۲۲ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۵.۷ درصد افزایش به ۱۷۵۵ دلار و ۸۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار معاملات آمریکا نیز با ۰.۳۳ درصد افزایش به ۱۷۵۶ دلار و ۸۰ سنت رسید. اکثریت قابل توجهی از سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو توافق کردند که احتمالاً به زودی سرعت افزایش نرخ بهره کاهش یابد. بر اساس گزارش رویترز، تقاضای فیزیکی طلا در آسیا در این هفته با کاهش بیشتر قیمت‌ها در مرکز اصلی چین پایین ماند، زیرا محدودیت‌های جدید کووید- ۱۹ فعالیت را کاهش داد، در حالی که قیمت‌های داخلی بالاتر، خرید بیشتر خریداران در هند را به تعویق انداخت. در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۳ درصد افزایش به ۲۱.۵۹ دلار رسید، پلاتین با ۰.۳ درصد افزایش به ۹۹۸.۸ دلار رسید، در حالی که پالادیوم ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۱۸۹۲ دلار و ۶۷ سنت رسید.

منبع: ایسنا

اقتصاد آلمان بر لبه پرتگاه سقوط قرار گرفت

بانک فدرال آلمان در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که رشد اقتصادی آلمان در دو فصل آینده کاهش می‌یابد.بانک فدرال آلمان در گزارش خود اعلام کرد که انتظار می‌رود اقتصاد این کشور در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ کاهش یابد و وارد رکود شود. بانک اظهار کرد که این کاهش همچنین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ مشاهده خواهد شد. بانک فدرال تاکید کرد که «میزان رکود به شدت نامشخص است».بر اساس این گزارش، عدم اطمینان در مورد عرضه انرژی همچنین قیمت بالای مصرف‌کننده بر اقتصاد تاثیر گذاشته است. با این حال، بانک فدرال آلمان اشاره کرد که احتمالا می‌توان از کمبود گاز جلوگیری کرد. در این گزارش اشاره شد که تورم همچنان در حال افزایش است و هشدار داد که تورم دو رقمی در کشور ممکن است حتی تا سال جدید ادامه یابد. بانک خاطرنشان کرد که نرخ تورم را می‌توان با ترمز قیمت گاز کاهش داد که در آن خانوارها سهمیه پایه ۸۰ درصدی مصرف گاز سال قبل خود را خواهند داشت.

منبع: ایسنا

ایران به شورای امنیت نامه زد

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد: پس از رایزنی‌های متعدد جمهوری اسلامی ایران با مقامات دولت عراق و اقلیم شمال این کشور، برای ایران گزینه‌ای جز استفاده از حق ذاتی در جهت دفاع از خود در چارچوب حقوق بین‌الملل باهدف حفاظت از امنیت ملی خود باقی نمانده و بر این اساس، اخیرا عملیات‌هایی را علیه گروهک‌های تروریستی مستقر در منطقه اقلیم شمال عراق انجام داده است. نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای، مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد انجام عملیات نظامی علیه مقرهای تروریست‌ها در شمال عراق را برای اعضای شورای امنیت این سازمان تشریح کرد. نمایندگی ایران در این موضع‌گیری تصریح کرد: برای سال‌ها جمهوری اسلامی ایران هدف حملات گروهک‌های تروریستی که در منطقه اقلیم کردستان عراق پایگاه دارند، بوده است. این گروهک‌ها اخیرا فعالیت‌های خود را تشدید کرده و از طرق غیرقانونی اقدام به انتقال مقادیر زیادی سلاح به داخل خاک ایران برای مسلح کردن گروهک‌های وابسته به خود که قصد عملیات تروریستی دارند، کرده‌اند که در نتیجه ما شاهد افزایش تلفات انسانی، وحشیگری و تخریب اموال عمومی و خصوصی هستیم. نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر مسوولیت دولت عراق برای کنترل موثر برکل سرزمین ومرزهای شناخته شده بین‌المللی این کشور، مدارک غیرقابل انکار و اطلاعات معتبری را به مقامات دولت عراق و منطقه اقلیم کردستان عراق در مورد گروهک‌های تروریستی و جدایی طلب که از خاک عراق برای برنامه ریزی، حمایت، سازماندهی و اجرای اقدامات براندازانه و تروریستی علیه ایران سوءاستفاده می کنند، ارائه داده است. نمایندگی ایران خاطر نشان کرد: در جریان چندین دور مذاکره و رایزنی دوجانبه با مقامات دولت عراق و منطقه اقلیم کردستان عراق ازجمله دیدار اخیر مشاور امنیت ملی عراق از تهران در تاریخ ۳ آبان ۱۴۰۱، ایران درخواست کرد افرادی که جنایات تروریستی مرتکب شده، مسترد گردیده و در دادگاه‌های ایران محاکمه شوند. همچنین مقرهای این گروهک‌های تروریستی و اردوگاه‌های آموزشی آنها بسته شده و عناصر آنها خلع سلاح شوند. نمایندگی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: ایران همچنین بر ضرورت حضور نیروهای نظامی عراق در مرزهای بین‌المللی دو کشور تاکید کرد.هیات عراقی با این درخواست‌ها موافقت کرد و متعهد به تدوین یک چارچوب زمانی برای تکمیل خلع سلاح این گروهک‌های تروریستی شد. نمایندگی جمهوری اسلامی ایران افزود: متاسفانه تا امروز هیچ اقدام موثری برای اجرای این توافق انجام نشده و براین اساس ایران موکدا خواستار اجرای توافق فوق الذکر است. نمایندگی ایران در سازمان ملل اضافه کرد: در این شرایط، ایران گزینه‌ای جز استفاده از حق ذاتی برای دفاع از خود در چارچوب حقوق بین‌الملل به منظور حفاظت از امنیت ملی و دفاع از مردم خود نداشته و اخیرا عملیات نظامی و ضروری را علیه گروهک‌های تروریستی مستقر در منطقه اقلیم کردستان عراق انجام داد که با دقت برنامه ریزی و دقیقا محل‌های تروریست‌ها را هدف قرار داد. نمایندگی ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قویا متعهد به حل این مساله با دولت عراق از طریق مکانیزم دوجانبه بعنوان بخشی از جنگ جاری علیه تروریسم است. وزرای امور خارجه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در مذاکرات خود بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و همچنین بر ضرورت مقابله با تروریسم براساس مقررات بین‌المللی و اهمیت همکاری دوجانبه در مقابله با چالش‌های ناشی از فعالیت‌های تروریستی تاکید کرده‌اند. نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران احترام کامل برای امنیت و ثبات عراق قائل است و یکبار دیگر بر تعهد خود به تمامیت ارضی، اتحاد و حاکمیت جمهوری عراق تاکید می‌کند.

منبع: تسنیم

سردار جعفری به درجه رفیع شهادت نائل آمد

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز با صدور بیانیه‌ای از شهادت یکی از نیروهای هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه خبر داد.در توضیح علت شهادت این نیروی سپاه آمده است که وی با انفجار بمب کنارجاده‌ای در حوالی دمشق به شهادت رسید و این شهید «سرهنگ پاسدار داوود جعفری» معرفی شده است. سپاه، رژیم صهیونیستی را عامل به شهادت رساندن شهید جعفری اعلام کرد. داوود جعفری از جمله پاسدارانی بود که در زمستان سال 1394 به‌همراه جمعی از همکارانش و سردار فدوی فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه به دیدار رهبر انقلاب رفتند، رهبری از آن‌ها قدردانی کرد و به سردار فدوی و چهار تن از آن‌ها نشان فتح داد. شهید داوود جعفری , سپاه پاسداران | سپاه , نیروی هوافضای سپاه , کشور سوریه , شهدای مدافع حرم , خلیج فارس , دلیل آن قدردانی، دستگیری ملوانان آمریکایی در خلیج فارس بود که تصویرش در رسانه‌ها و فضای مجازی به‌صورت گسترده منتشر شد. بعدازظهر 22 دی 1394 دو فروند قایق جنگی آمریکا که حامل 10 ملوان آمریکایی و سلاح‌های نیمه‌سنگین جنگی بود، غیرقانونی وارد آب‌های سرزمینی ایران شد. آن قایق‌ها توسط نیروهای سپاه متوقف و سرنشینانش دستگیر شدند. تصاویر شهید داوود جعفری در دیدار با رهبر انقلاب، شهید جعفری احتمالاً از نیروهای پدافندی حاضر در منطقه خلیج فارس در عملیات دستگیری تفنگداران آمریکایی بوده است. مقامات آمریکایی ابتدا ادعا کردند که قایق‌ها به‌دلیل نقص فنی وارد آب‌های ایران شدند، اما سپس گفتند که در مسیریابی اشتباه صورت گرفته است، در نهایت با عذرخواهی مقامات آمریکایی‌، ملوانان بازداشتی آزاد شدند.

منبع: تسنیم

قطر «Q+» انگلیسی را راه‌اندازی کرد

شرکت رسانه‌ای قطر (Qatar Media Corporation) در ادامه تاسیس شبکه‌های جدید در حوزه رادیو و تلویزیون و همچنین رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، حالا از راه‌اندازی پلتفرم دیجیتال «کیو پلاس» (Q+) خبر داده است. شرکت قطری «QMC» در حوزه رسانه یک پلتفرم دیجیتال جدید با نام قطر پلاس (Q+) را راه‌اندازی کرده است که برنامه‌های خبری و محتوایی را به زبان انگلیسی ارائه می‌کند. وب سایت The Peninsula گزارش می‌دهد که پلتفرم جدید پوشش گسترده اخبار محلی، ورزش، فرهنگ و موضوعات دیگر را شامل می‌شود راه‌اندازی Q+ در بحبوحه تلاش‌های مستمر «QMC» برای همگام شدن با توسعه رسانه‌ها و تولید و پخش برنامه به همه زبان‌ها انجام می‌شود. Q+ یک پلتفرم دیجیتال است که داستان های قطر و مردم آن را روایت می‌کند. این رسانه بخش عظیمی از برنامه‌های خود را به بیان وضعیت حال و گذشته این کشور اختصاص می‌دهد. شرکت رسانه‌ای قطر «QMC» به عنوان مرجع رسمی صوت و تصویر در این کشور، در سال ۲۰۰۹ برای نظارت بر خدمات رسانه‌ای قطر تأسیس شد.

منبع: ایسنا

سامورایی‌ها از سد آلمان گذشتند

تیم ملی فوتبال آلمان در نخستین بازی خود مقابل ژاپن شکست خورد تا دومین شگفتی جام جهانی رقم بخورد.تیم‌های آلمان و ژاپن از ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه در ورزشگاه خلیفه در هفته نخست رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در مرحله گروهی از گروه پنجم با قضاوت ایوان بارتون از السالوادور به مصاف هم رفتند که در پایان ژاپن توانست با نتیجه دو بر یک ژرمن‌ها را از پیش رو بردارد و شگفتی‌ساز شود. آلمان با ترکیب مانوئل نویر، آنتونیو رودیگر، دیوید رام، یاشووا کیمیچ، کای هاوردز، سرژ گنبری، توماس مولر، جمال موسیالا، نیکولاس زوله، ایکلای کونتوگان، اشلوتر بک پای به این دیدار گذاشتند. گونهای سیچی، ایتاکورا کو، یوتوناگاتومو، باتورا اندو، تاکوفوسا کوبو،ایتوکاوا یوننیا، دایچی کامادا، او تاناکا، هیروکی ساکا،مایا یوشیدا و دایچین مایدا یازده بازیکن ژاپن را برای این مسابقه تشکیل می‌دادند.ژرمن‌ها که صعود مقتدرانه‌ای به جام‌جهانی داشتند، به‌دنبال این بودند تا قدرتشان را در همین بازی نشان داده و ناکامی در جام جهانی قبلی را جبران کنند. سامورایی‌ها که قبل از بازی مورد تمجید هنسی فلیک هم قرار گرفته بودند، به‌دنبال اثبات خود بودند تا بعد از عربستان دومین آسیایی باشند که شگفتی‌سازی می‌کنند. با این حال ابتدا سامورایی‌ها بودند که توانستند در نخستین دقایق بازی دروازه نویر را تهدید کنند اما بعد از دقایقی شاگردان هانسی فلیک نبض بازی را در دست گرفتند. در دقیقه ۳۳ رام توانست با دروازه‌بان ژاپن تک به تک شود و او را از پیش بردارد اما دروازه‌بان ژاپن مجبور به خطا روی این بازیکن شد تا داور نقطه پنالتی را اعلام کند و ایلکای گوندوغان نخستین گل بازی را به ثمر برساند. در ادامه نبض بازی در دست ژرمن‌ها بود و سامورایی‌ها چشم به ضد حملات داشتند تا اینکه در دقیقه ۷۵ دوآن تنها دو دقیقه بعد از ورود به زمین، بازی را به تساوی کشاند. در دقیقه ۸۳ این‌بار آسانو دیگر بازیکن تعویضی دروازه ژرمن‌ها را باز کرد تا آلمان شروع تلخی در جام بیست‌ودوم داشته باشد. البته درخشش شوئیجی گوندا، دروازه‌بان ژاپن در رقم خوردن این نتیجه بی‌تاثیر نبود.

منبع: ایرنا

کوزوو و صربستان به توافق رسیدند

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد که صربستان و کوزوو برای پایان دادن به مناقشه دو ساله به توافق رسیدند.بورل بامداد پنجشنبه در توئیتی نوشت: سرانجام توافق حاصل شد. خوشحالم که اعلام کنم مذاکره‌کنندگان ارشد کوزوو و صربستان با اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها و تمرکز کامل بر پیشنهاد عادی‌سازی روابط به توافق رسیدند. کوزوو قصد داشت از روز پنجشنبه حدود ۱۰ هزار راننده صربی را که خودروهایشان پلاک صربستان دارد، جریمه کند. بورل درباره مفاد توافق نوشت: صربستان صدور پلاک به نام شهرهای کوزوو را متوقف می‌کند و کوزوو نیز اقدامات بیشتر برای شماره‌گذاری مجدد خودروها را متوقف خواهد کرد. وی افزود که در روزهای آینده از مقام‌های دو طرف دعوت خواهد کرد تا درباره پیشنهاد اتحادیه اروپا برای عادی‌سازی روابط گفت‌وگو کنند. پس از تصمیم دولت کوزوو در مورد صدور پلاک‌های جدید برای خودرو صرب‌های مقیم این کشور تنش‌ها بین دو کشور بالا گرفت. ماموران پلیس، قضات، دادستان‌ها و دیگر کارکنان دولت در ماه جاری (نوامبر) در پی دستور دولت کوزوو مبنی بر لزوم تعویض پلاک‌های خودروهای صرب‌های محلی صادر شده در نهادهای محلی وابسته به صربستان، با پلاک‌های صادر شده در کوزوو، کارهایشان را ترک کردند. این اختلاف و منازعه با پیشینه نزدیک به ۲ ساله بر سر پلاک خودروها، تنش ها میان صربستان و کوزوو را افزایش داد. کوزوو در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را از صربستان اعلام کرد اما بلگراد همچنان آن را سرزمین خود می‌داند.

منبع: ایرنا

مصر صهیونیست ها را اخراج کرد

شبکه "کان" رژیم صهیونیستی چهارشنبه شب گزارش داد که مصر ۱۱ خلبان اسرائیلی را اخراج کرده است.شبکه صهیونیست مدعی شده است که آنها به دلیل آن که بدون ویزا بودند و سوخت کافی برای بازگشت نداشتند، اخراج شدند. شبکه صهیونیست اعلام کرد که وزارت امورخارجه دولت نامشروع اسرائیل در تلاش برای پیگیری این مسأله است. تاکنون مقامات مصری واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند. ند

منبع: ایرنا

حمله سایبری عرب ها را فلج کرد

شرکت امنیت سایبری Group-IB روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد، هزاران رایانه در عربستان سعودی و سراسر خلیج فارس در هفت ماه سال جاری هک شده اند.این شرکت سایبری افزود، گروه‌هایی را شناسایی کرد که از بدافزارها برای به دست آوردن رمز عبور حساب‌هایی مانند آمازون و پی پال و همچنین دسترسی به سوابق پرداخت و کیف پول‌های رمزنگاری‌شان استفاده می‌کردند. به گفته شرکت امنیت سایبری، در هفت ماه سال جاری ، این کلاهبرداران حدود ۶۳۰۰ دستگاه الکترونیکی را آلوده کردند، بیش از ۷۰۰هزار رمز عبور را سرقت کردند و اطلاعات کارت اعتباری را از نزدیک به یکهزار و ۴۰۰ نفر از عربستان سعودی جمع آوری کردند. هزاران دستگاه نیز در همان دوره هک شدند و جزئیات کارت اعتباری در امارات به سرقت رفت. این گروه ها از بدافزاری استفاده می کردند که قادر به جمع آوری اطلاعات ذخیره شده در مرورگرهای اینترنتی افراد، مانند سرویس های ایمیل و حساب های رسانه های اجتماعی بود. هنگامی که هکرها اطلاعاتی مانند جزئیات بانکی را به دست می آورند، از آن برای سرقت پول و داده یا فروش اطلاعات دزدیده شده در "زیرزمینی مجرمان سایبری" استفاده می کنند. این شرکت سایبری در اوایل ماه نوامبر فاش کرد که مجرمان سایبری جعل هویت از یک شرکت استخدامی «پیشرو» در عربستان سعودی را در تلاش برای نفوذ به حساب‌های بانکی مردم و سرقت پول استفاده کرده‌اند. گزارشی از سوی شرکت امنیت سایبری نشان می‌دهد که کلاهبرداران بیش از ۱۰۰۰ نسخه جعلی از وب‌سایت‌های این شرکت سعودی ایجاد کرده‌اند تا افرادی را که به دنبال کارکنان داخلی از طریق تبلیغات این وب‌سایت در سایت‌هایی مانند فیس‌بوک هستند، جذب کنند. شرکتی که هدف جنایتکاران قرار گرفت نامی برده نشد. شرکت امنیت سایبری آی بی همچنین در ماه ژوئیه فاش کرد که مجرمان سایبری یک کمپین فیشینگ در مقیاس گسترده را با هدف قرار دادن کاربران در خاورمیانه راه‌اندازی کرده‌اند و بیش از ۲۷۰ دامنه را شناسایی کرده‌اند که به عنوان مارک‌های معروف خدمات پستی معرفی می‌شوند. هک غول نفتی آرامکو در سال ۲۰۱۲، یکی از بزرگترین حملات سایبری جهان تا به امروز است. گروهی به نام شمشیر برش عدالت مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت که به حدود ۳۰ هزار رایانه با هدف توقف تولید نفت و گاز آسیب رساند.

منبع: ایرنا

صلیب سرخ آماده تبادل اسرای روسیه و اوکراین شد

رابرت ماردینی، مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) گفت که این کمیته آماده است بعنوان واسطه برای تبادل اسیران جنگی بین روسیه و اوکراین وارد عمل شود.ماردینی در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا که روز پنجشنبه منتشر شد ، افزود : کمیه صلیب سرخ در صورت تمایل هر دو طرف می تواند بعنوان میاجی بی طرف در تبادل اسیران کمک کند. وی تاکید کرد که به فشارهای خود برای دسترسی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به تمامی اسیران جنگی، صرف نظر از اینکه در کجا نگهداری می‌شوند، ادامه خواهد داد. ماردینی ادامه داد: انتقال اطلاعات مربوط به محل اسیران جنگی از دفاتر ملی اطلاعات روسیه و اوکراین به آژانس مرکزی ردیابی کمیته بین‌المللی صلیب برای خبر رسانی به‌موقع به بستگان بسیار حائز اهمیت است.

منبع: ایرنا

ایران خودرو دست به حراج فوری زد

گروه صنعتی ایران‌خودرو دور جدید فروش محصولات خود را به صورت فوری و فوق‌العاده با موعد تحویل ۳۰ روزه و ۹۰ روزه از امروز سوم آذرماه آغاز می‌کند. فروش فوق‌العاده و فوری سه محصول ایران‌خودرو از امروزبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما از ایران خودرو؛ در طرح فروش فوری با موعد تحویل ۳۰ روزه، سه محصول پارس سال سفارشی با موتور XU۷P، سورن پلاس دوگانه سوز و وانت آریسان۲ عرضه شده است. در طرح فروش فوق‌العاده نیز دو محصول سورن پلاس دوگانه‌سوز و پارس سال سفارشی با موتور XU۷P با موعد تحویل ۹۰ روزه به مشتریان عرضه شده است. این دو طرح برای سه گروه متقاضیان عادی، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و واجدان شرایط جایگزینی خودروهای فرسوده به اجرا گذاشته می‌شود. مشتریان نهایی حداکثر سه روز پس از اتمام مهلت ثبت‌نام از طریق قرعه‌کشی با حضور نهادهای نظارتی انتخاب خواهند شد. متقاضیان می‌توانند از امروز به مدت چهار روز با مراجعه به سایت فروش اینترنتی ایران‌خودرو به نشانی esale.ikco.ir نسبت به ثبت نام اولیه اقدام کنند.

منبع: شبکه خبر

ایران به داروی کنترل اشتها دست یافت

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خراسان رضوی موفق به تولید فراورده دارویی موثر بر درمان چاقی و کنترل اشتها با استفاده از عصاره گل راعی شدند.یک دانش آموخته طب ایرانی دانشکده طب ایرانی و مکمل این دانشگاه در این خصوص گفت:در پژوهشی با موضوع "کپلیساسیون گل راعی در درمان چاقی" پس از بررسی گیاهانی با خاصیت کاهش اشتها، کارآزمایی‌های بالینی و مطالعات حیوانی بر روی گیاه گل راعی که پیش از این در درمان میگرن، افسردگی و اختلالات خلقی کاربرد داشت بررسی شد و تاثیر عصاره این گیاه بر مسیرهای عصبی مرکزی و کنترل اشتها و درمان چاقی به اثبات رسید. دکتر منیر السادات صاحبکار افزود: تولید عصاره گل راعی ثبت اختراع شده است و کارآزمایی بالینی بر روی تاثیر عصاره گل راعی در کنترل اشتها و درمان چاقی در ژورنال علمی European Journal of Integrative Medicine به چاپ رسیده است. وی گفت : چاقی، همه گیری جهانی پیدا کرده است و پنجمین علت مرگ و میر در دنیا، چاقی و پیامدهای چاقی به شمار می‌رود و بسیاری از عوارض چاقی می‌تواند بار مالی زیادی را به شبکه بهداشت و درمان کشور وارد کند و بدین منظور تلاش شد که با تحقیق و بررسی مقالات مرتبط با موضوع چاقی راهکارهای کاهش اشتها بررسی شود . مدیر گروه طب چینی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: چاقی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، آپنه خواب، برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد و می‌تواند عوارض سایکولوژیکی مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات خوردن و کاهش اعتماد به نفس را به دنبال داشته باشد. دکتر هدی عزیزی افزود: گیاه گل راعی (یا گیاه هزارچشم، علف چای) به علت خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدان، و افزایش سطح سروتونین می‌تواند در درمان چاقی موثر باشد. وی گفت : بار اقتصادی چاقی بسیار زیاد است و سالانه ۰.۷ تا ۲.۸ درصد از هزینه‌های بهداشتی کشورها را به خوداختصاص می‌دهد مدیر گروه طب چینی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : درمان استاندارد چاقی تغییر شیوه زندگی از جمله رژیم غذایی و ورزش است و مبنای درمان استاندارد کاهش کالری دریافتی با رژیم غذایی بر اساس هرم کالری و افزایش کالری مصرفی با ورزش است. عزیزی افزود: حفظ و تداوم تغییرات رفتاری مرتبط با کاهش وزن، می‌تواند چالش برانگیز باشد و موفقیت‌های کوتاه مدت لزوما منجر به حفظ طولانی مدت تغییرات رفتاری نمی‌شود از این رو بسیاری از بیماران به تنهایی موفق به این تغییر یا حفظ آن نمی‌شوند و تمایل به استفاده از روش‌های طب مکمل و تلفیقی در کنار درمان استاندارد را دارند که در این راستا این فراورده دارویی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراحل کارآزمایی بالینی را پشت سر گذاشته است و پیگیری برای تولید محصول نیز در حال انجام است. دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های علوم پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha