جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسن خيري

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین حسن خیری گفت: نگاه به مقوله وحدت حوزه و دانشگاه باید یک نگاه تمدنی باشد چرا که برخی دانشگاه ها و مراکز آموزشی که می توان گفت یک پدیده وارداتی است مبتنی بر تمدن غربی شکل گرفته است و اولیت بندی و مسئله شناسی آنها نیز مبتنی بر نحو خاصی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسن خیری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی امروز در "اولین نشست تخصصی وحدت حوزه و دانشگاه" که به همت دبیرخانه همکاری مشترک حوزه های علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد در سخنانی به تبیین آسیب شناسی وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت و گفت: در این زمینه مهم کارهای بزرگ و اساسی صورت گرفته شده است و سالهای بعد از انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... اصلا قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست و نقدهایی که می شود هیچ گاه نافی خدمات و زحمات کشیده شده نیست.

وی افزود: در عرصه های مختلف از جمله تولید علوم انسانی اسلامی و وحدت حوزه و دانشگاه باید همت مضاعف داشته باشیم و موفق تر از قبل عمل کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان ساخت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که از سوی رهبری معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شد حاوی نکات مهم و راهگشایی است از جمله مباحث مربوط به آموزش و پژوهش البته با رویکرد کنش‌گری و محوریت افراد تحصیل کرده.

حجت الاسلام والمسلمین خیری در ادامه با تبیین اندیشه های امامین انقلاب حول محور وحدت حوزه و دانشگاه گفت: امامین انقلاب اسلامی نگاهشان همواره یک نگاه تمدنی بوده است چرا که اساسا انقلاب اسلامی ما یک انقلاب تمدنی بوده است و در واقع یک گزاره های منفصل از هم مطرح نشده است.

وی افزود: نگاه به مقوله وحدت حوزه و دانشگاه باید یک نگاه تمدنی باشد چرا که برخی دانشگاه ها و مراکز آموزشی که می توان گفت یک پدیده وارداتی است مبتنی بر تمدن غربی شکل گرفته است و اولیت بندی و مسئله شناسی آنها نیز مبتنی بر نحو خاصی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه خانواده یک ‌نهاد بنیادین و اساسی در نظام انقلاب اسلامی است گفت: انسان در بستر اجتماع به آرامش نیاز دارد و خانواده نیز در بستر همین اجتماع شکل می‌گیرد و در پی آن در کنار خانواده، تعامل نیز صورت می‌پذیرد و پیوند و همدلی قلوب ایجاد می‌شود در نتیجه، می توان گفت جامعه از همبستگی بی نیاز نیست و این همبستگی، پیشرانه اصلی جامعه است که حوزه و دانشگاه نیز در قبال آن مسئول است.

حجت الاسلام والمسلمین خیری گفت: در باب علوم انسانی اسلامی باید دید که نقش حوزه چیست و چه کارایی دارد؟ یکی از موانع ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه عدم آمادگی حوزه است به این معنا که امتداد اجتماعی فلسفه اسلامی ندارد.

وی در پایان سخنان خود ابراز داشت: وقتی به غرب نگاه می کنیم که دین را از صحنه اجتماعی و سیاست کنار گذاشته اند متوجه می شویم که آنان برای حل مسائل خود مجبور شدند به سراغ جامعه شناسی و روان شناسی بروند و این علوم را جایگزین دین کنند اما در جامعه اسلامی ما ما می توانیم خودمان مسائل مربوط به جامعه خودمان را از منابع اصیل دینی خود حل کنیم و بر این اساس نیز مقام معظم رهبری همواره بر سبک زندگی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاکید داشته اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha