پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتاب میرزا کوچک خان جنگلی

حوزه/ همزمان بایکصد و یکمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی کتاب " مظلوم ترین قهرمان ملی میرزا کوچک خان جنگلی"  توسط نویسنده پر تلاش حوزه حجت الاسلام والمسلمین سروری آماده چاپ گردید.

حجت الاسلام والمسلمین سروری در گفت وگو با خبرگزاری حوزه گفت: در کتاب "مظلوم ترین قهرمان ملی میرزا کوچک خان جنگلی" بیشتر سعی شده ، به زوایای پنهان این قیام و به بررسی وپاسخ به شبهات پیرامون نهضت جنگل پرداخته شده است.

وی افزود: این کتاب در ۴۰۰ صفحه با سیزده فصل درعناوین زیر تنظیم شده است : .فصل اول : آغاز بهار زندگی میرزا یونس استاد سرایی (میرزا کوچک‌خان) و دوران نوجوانی ،جوانی و تحصیلات ایشان، فصل دوم : نهضت جنگل سرآغاز یک نهضت ملی ایرانی، فصل سوم : نشریه نهضت انقلابی جنگل ( سندی از دیدگاه وعقاید میرزا و مبارزان جنگل)، فصل چهارم : بررسی اعضای اصلی نهضت جنگل «هیأت اتحاد اسلام»، فصل پنجم: نهضت جنگل و تاریخ‌نگاری غرض‌آلود، فصل ششم: بررسی اتهام بزرگ تجزیه طلبی به میرزا کوچک خان، فصل هفتم : بصیرت میرزا کوچک خان در شناخت نفوذ بیگانگان، فصل هشتم: بررسی عوامل وشکست نهضت جنگل، فصل نهم : آسیب شناسی نهضت جنگل، فصل دهم : راز ماندگاری میرزا کوچک خان جنگلی در تاریخ، فصل یازدهم : دیدگاه بزرگان و فرهیختگان در باره ی میرزا کوچک خان، فصل دوازدهم : نهضت جنگل مینیاتوری از جمهوری اسلامی، فصل سیزدهم : میرزا کوچک خان جنگلی در آئینه شعرا.

این محقق حوزوی اظهارکرد: در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانید : تاریخ ایران، یادآور قهرمانان و نام آوران زیادی ست، که در دوره های مختلف صفحاتی زرین از تاریخ را به خود اختصاص داده و در سازندگی کشور عزیزمان نقش آفرینی کرده اند. شناخت رهبران این جنبش ها و نهضتها که شخصیت های بسیار وطن دوست ومهین پرست واقعی بوده اند، برای درک تحولات تاریخی ، اجتماعی و سیاسی کشور ما از اهمیت بسیاری برخوردار است.چرا که ملّتی که تاریخ خود را نداند، مخصوصا تاریخ معاصر یا به صورت تحریف شده آن را به او القاء می کنند یا محکوم به تکرار آن خواهد بود و مجبوراً دریک چرخه تکرار خواهد ماند. پس باید تاریخ را خوب مطالعه کرده ، خوب درک نموده ،خوب فهمیده شود وخوب انتقال بدهیم تا هرگز کسی جرأت تحریف آن را نداشته در این صورت است که تاریخ کشور ما چراغ راه نسل های آینده خواهد بود.

وی اظهارکرد: به هر حال بررسی های تاریخی نشان می دهد که بیش ترین انقلاب هایی که در این سرزمین پهناور به وقوع پیوسته، در برابر ظلم ، ستم ، بی عدالتی ها ،تجاوز، سلطه ی بیگانگان و مبارزه با استعمار و استبداد حاکمان زمانه بوده که نسبت به مردم مظلوم ایران روا داشته شده است.

نویسنده این کتاب عنوان کرد: در این میان، نهضت جنگل به رهبری وکارگردانی میرزا کوچک خان که یک روحانی روشنفکر، آگاه، مبارز و فداکار با اندیشه و رویکرد اسلامی و ضداستعماری بود از نظر تاریخی یکی از قیام‌های مهم ،تأثیرگذار،مردمی و از اوراق زرین در یک مقطع حساسی از تاریخ معاصر ایران و جهان شکل گرفت. جنبش جنگل یکی از این جنبش های انقلابی مردمی بود که نسبت به دیگر جنبش های هم زمان خود مانند(جنبش محمد خیابانی، کلنل محمد تقی پسیان ، ستار خان ،رئیسعلی دلواری)هم از لحاظ مدت ،زمان،مکان و موقعیت جهاد از اهمیت وحساسیت بالایی برخوردار است. نهضت جنگل به عنوان جلوه ای از مبارزه مردان این سرزمین ، در دوره معین تاریخی علیه استثمار و استعمار ، عوامل ایرانیت و اسلامیت را در خود متبلور ، منعکس و به نمایش گذاشت.

وی بیان کرد: بر همین اساس جایگاه والای میرزا کوچک خان جنگلی به عنوان یک رهبر انقلابی مومن ، متعهد و وطن پرست و اسوه در تاریخ معاصر کشور ، اندیشه والایش بایستی با نگاهی دقیق وکاربردی مورد ارزیابی قرار گرفته و ابعاد شخصیتی ، افکار و دیدگاه های این بزرگمرد مسطوره ، برای نسل جوان به عنوان یک قضیّه‌ی ویژه وپیچ تاریخی تبیین گردیده چرا که این نهضت نیز دارای ابعاد و زوایای پنهان و آشکاری ست، که شناخت هر یک از آن زوایا می تواند موجب تقویت روحیه ی انقلابی و اسلامی مردمان این سرزمین در عرصه های مختلف باشد.

نویسنده این کتاب گفت: قهرمان مظلوم و آزاده ی جنگل میرزا کوچک خان، در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در عصر خویش اثرگذار بوده، و در طول هفت سال قیام خود، ناملایمات و مصائب فراوانی را به جان خرید و زندگی در شرایط سخت و ناگوار جنگل و کوهستان را در سرما و گرما تحمل کرد. مکر دشمنان و خیانت وطعنه ی دوستان ونفوذ معاندن و خائنین را آزمود، ولی هرگز تسلیم نشد و سرانجام جان خویش را در راه آرمان‌ها ی متعالی و وطن تقدیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha