پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مقیمی حاجی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه، رشد و توسعه پژوهشی در مدارس علمیه را مهمترین رکن تقویت برنامه های پژوهشی در حوزه عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی امروز در آیین افتتاحیه اجلاسیه منطقه ای معاونان پژوهش واحدهای آموزشی منطقه یک که در تالار امین ساختمان دارالولایه در قم برگزار شد، گفت: برای اولین بار رابطان و فعالان پژوهشی مناطق هشت گانه کشور تجمیع شدند و جمعا ۱۶۵ مدرسه در این مناطق جانمایی شده است که ۸۰ معاون پژوهش در این مدارس فعالیت دارند.

وی افزود: یکی از چالش‌های مهم پژوهش در مدارس، نبود معاون پژوهش است. در دو مدرسه نیز سرپرست پژوهش منصوب شده است و ۳۲ مدرسه نیز دارای رابط اجرای برنامه های پژوهش هستند و در ۳۷ مدرسه نیز معاون یا رابط پژوهشی وجود ندارد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان این که امیدواریم که بتوانیم برنامه‎‌های تخصصی پژوهشی را در ابتدای سال تحصیلی بیان کنیم گفت: ضمن اینکه لازم بود که ارتباط مستقیم و توجیه برنامه‌ها در ابتدای سال صورت گیرد. برنامه این اجلاسیه بر اساس برنامه‌های مهمی است که معاون پژوهشی حوزه در سطح مدارس دارد.

وی گفت: ۲۵ حوزه و گرایش علمی نظام پژوهشی حوزه در حال انجام و اجرا است. ارتباطات بسیار خوبی در حوزه نظام‌دهی و جهت دهی مراکز پژوهشی در حال اجرا است تا پژوهش ها در این مراکز پژوهشی و به خصوص مراکز تخصصی به سمت نیازهای نظام و کشور بروند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی اظهار کرد: حوزویان باید آرایش فعالیت‌های خود را به سمت نیازهای روز در حوزه فرهنگی و پژوهشی تغییر دهند . قرار است که کل مراکز پژوهشی را به سمت پاسخگویی به سمت نیازهای نظام ببریم، زیرا شرایط خاص کشور می‌طلبد که بر اساس نیازهای نظام و کشور فعالیت کنیم.

وی افزود: بخش مهمی از فعالان ما در این عرصه، شامل فارغ‌التحصیلان حوزوی هستند که می‌توانند از بنیه علمی خود استفاده کنند. یکی دیگر از فعالیت‌ها، اعزام اساتید با سابقه و پژوهشگر به مراکز علمی کشور است که بتوانیم به پاسخگویی خوبی در حوزه علمی کشور داشته باشیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: سیاست کلی در حوزه پژوهش آن است که سنت عمیق پژوهش و روح پژوهش و پیگیری امر را در طلاب احیا شود . اگر این روحیه را در طلاب زنده کنیم که در کنار تحصیل و مباحثه، امور علمی را به صرف شنیدن وانگذارند و مطالب علمی را به سمت عمق و ژرفا ببرند و با روحیه پیگیری و جستجوگری و تحقیق امور خود را پیگیری کنند.

وی گفت:در زمان تحصیلی ساعات زیادی به امر پژوهش طلاب اختصاص نمی‎‌یابد و این ساعات محدود نمی‌تواند مهارت خاصی را به طلاب منتقل کند، ولی باید این امر را با کیفی سازی برنامه‎ها به سمتی ببریم که طلاب بتوانند به خوبی در این مسیر قرار گیرند. تحقق روح تحقیق و جستجوگیری در پژوهش و آشنایی با مهارت های پژوهش و مکمل شدن پژوهش در امر آموزش در حوزه از جمله مطالبات جدی سیاست‌گذاران پژوهش در حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی اظهارکرد: امیدواریم در بدنه حوزه‎ها و مدارس تحرکات عمیق و جدید ایجاد شود، زیرا اگر این تحرک در بدنه مدارس و صفوف سراسر کشور، ایجاد نشود تلاش‌های مدیران و سیاستگذاران به جایی نمی‌رسد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha