جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نهج البلاغه

حوزه/ هنوز افرادی هستند که تصورشان از نهج البلاغه، تصور نادرستی است و آن اینکه می گویند نهج‌البلاغه کتابی سیاسی است و مخاطبینش هم سیاستمداران و دولت مردان هستند که این تصور، تصور غلطی است. 

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام ایمان شکیبایی در نشست علمی پژوهشی معارف نهج البلاغه که با حضور جمعی از پژوهشگران سطوح عالی حوزه علمیه برگزار شد به تبیین موضوعات کلّی نهج البلاغه پرداخت و با اشاره به سخنان رهبر فرزانه انقلاب گفت: حضرت آقا در اردیبهشت ماه سال ١٣۵٩ گفتند نهج‌البلاغه هیچ میدانی از میدانهای زندگی را فروگذار نکرده،مگر این‌که در آن بلیغ‌ترین،رساترین، پرمغزترین و پرمحتواترین سخن را بیان کرده.یک نگاهی به فهرست نهج‌البلاغه - که البته خود نهج‌البلاغه یک فهرست موضوعی ندارد - اما مؤلفانی که در این اواخر به خصوص، درباره‌ی نهج‌البلاغه چیز نوشتند از جمله، کتاب بسیار پرارزش مرحوم استاد شهید مطهری، بنام سیری در نهج‌البلاغه، یک فهرست گونه‌ای از مضامین نهج‌البلاغه را آن‌جا ایشان ذکر کردند، یک نگاه به این فهرست نشان می‌دهد که این کتاب چقدر چند بُعدی و چند جانبه است و این واقعا یک شگفتی است.

وی گفت: در همه‌ی بخش هایی که برای یک انسان کامل و برای یک جامعه‌ی انقلابی کامل، لازم و ضروری است نهج‌البلاغه بهترین و وافی‌ترین مطالب را ارائه می‌دهد و چرا اینجور است؟زیرا که نهج‌البلاغه نموداری است از اسلام و اسلام آئینی است همه جانبه و انسان که موضوع اسلام هست و محور اندیشه‌ی اسلامی و ایدئولوژی اسلامی است، یک موجودی است چند جانبه.ما اگر بخواهیم امروز انقلاب اسلامی را ادامه بدهیم،یعنی آنچه به معنای واقعی کلمه انقلاب اسلامی است بایستی اسلام را همه‌جانبه مراعات کنیم و نمودارش نهج‌البلاغه است و برگردیم به نهج‌البلاغه و بازیابی کنیم.

حجت‌الاسلام شکیبایی در ادامه گفت: هنوز افرادی هستند که تصورشان از نهج البلاغه، تصور نادرستی است و آن اینکه می گویند نهج‌البلاغه کتابی سیاسی است و مخاطبینش هم سیاستمداران و دولت مردان هستند که این تصور، تصور غلطی است.

پژوهشگر حوزه و دانشگاه افزود: هنگامی که نهج‌البلاغه، از بیرون قضاوت شود نتیجه اش می شود همین تلقّی های غلط؛ ولی اگر نهج البلاغه از درون مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد متوجه خواهیم شد که نهج‌البلاغه موضوعات متعددی را در درون خود جای داده است که یکی از آن موضوعات مسائل سیاسی است ولی به آن منحصر نمی شود.

وی گفت: نهج البلاغه یک سری موضوعات کلی دارد و یک سری موضوعات جزئی؛ موضوعات جزئی را مرحوم استاد دشتی به رشته تحریر درآورده اند و غالباً انتهای کُتُب نهج‌البلاغه ای که در در بازار موجود است این ریز موضوعات به چشم می خورد ولی بطور کلی یک سری موضوعات کلی وجود دارد که در این جلسه به آنها می پردازیم تا ذهنیت بهتری نسبت به معارف نهج‌البلاغه پیدا کنیم. و زمانی که با این موضوعات آشنا شویم بهتر می توانیم در مقاله نویسی و انتخاب موضوع پایان نامه و سایر پژوهش های حوزوی و دانشگاهی تصمیم بگیریم و اقدام کنیم.

کارشناس این نشست گفت: موضوعات نهج البلاغه از لحاظ اهمیت به سه دسته تقسیم می‎شوند دسته اوّل مطالبی که زیاد تکرار شده و با مضامین و عبارات مختلف آمده و در درجه اوّل اهمیت است، دسته دوم مطالبی که کمتر تکرار شده و از نظر امیر المؤمنین(علیه السّلام)در درجه دوم اهمیت است و دسته سوم متفرّقات و مطالبی که تکرار نشده و حضرت روی آنها تکیه نکرده و فقط به صورت اشاره بیان فرموده ‎اند؛ مانند علم نجوم و...

حجت‌الاسلام شکیبایی با بیان این که نهج‌البلاغه چگونه باید مورد مطالعه قرار بگیرد؟ گفت: کتاب شریف نهج‌البلاغه اگر با طرح یک مسئله مورد مطالعه و پژوهش قرار بگیرد و آن هم با هدف نگارش مقاله یا پایان نامه و یا کتاب خیلی خوب جواب می دهد چرا؟ چون هم می خواهم به جواب مسأله ام برسم و هم به دنبال خروجی آن در قالب های مختلف مقاله و کتاب و... هستم که این به خودی خود جنبه تشویقی دارد.

وی در پایان از تمام پژوهشگران حوزوی درخواست کرد تا قبل از مطالعه میدانی نهج‌البلاغه با سخنان اندیشمندان اسلامی و غیر اسلامی پیرامون ارزش نهج‌البلاغه آشنا شوند و ببینند فقط جرج جرداق نبوده که شهادت به عظمت نهج‌البلاغه داده، بلکه صدها نفر دانشمند همچون جرج جرداق امروز شهادت می دهند که نهج‌البلاغه کتابی بی نظیر و بابرکت است،آن وقت بهتر و بیشتر قدردان معارف نورانی آن می شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کربلایی IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    0 0
    سلام علیکم بله اگر محقق سیمای کلی یک کتاب را در نظر داشته باشد خیلی بهتر و جامع تر می تواند قلم فرسایی کند نسبت به کسی که اطلاع کافی ندارد و با دیدی مبهم می خواهد یک موضوعی را نگارش کند. احسنت
  • حسینی IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    0 0
    سلام و احترام اگر محتوای این گزارش جامع تر منتشر میشد و یا صوت استاد رو در سایت بارگزاری می فرمودید خیلی قابل استفاده تر بود.
  • حسین IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    0 0
    اگر تنها نصایح امیرالمومنین علی(ع) در مورد دنیاپرستی را باور می کردیم و مدیران حریص را در جامعه به کار نمی گرفتیم، اینچنین کشور در فتنه و گرانی گرفتار نمی شد.