دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست بانوان جهادگر

حوزه/ سه گروه از بانوان جهادی فعال در عرصه بسیج جهادگران و طلاب جهادگران در خبرگزاری حوزه به ارایه فعالیت های خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست آشنایی با فعالیت های سه گروه تخصصی جهادی بانوان از جمله در زمینه، فرهنگی، مشاوره، خانواده؛ اجتماعی اشتغال و کار آفرینی و صنعت، معدن و عمران در قم با حضور مدیران این گروه ها در خبرگزاری حوزه برگزار شد.

دبیری این جلسه با خانم الهام محصل بود که در ابتدا به تشریح انگیزه های شکل گیری این نشست پرداخت و گفت: گروه های جهادی یکی از مهمترین کانون های مردمی در کشور هستند که در زمینه خدمت رسانی به مردم و کشور در صدر مخلص ترین افراد هستند که قطعا ارایه الگوهای فعالیتی آنها به جامعه نقش مهمی در توسعه و ترویج فرهنگ و روحیه فعالیت های جهادی خواهد داشت.

ببینید:

آشنایی با فعالیت‌های سه گروه تخصصی جهادی بانوان

خانم کریمی مسئول گروه جهادی غدیر:

کریمی مدیر گروه جهادی غدیر در این نشست گفت: خداوند در آیه ۵۵ سوره مائده ما را به زکات دادن امر فرموده اند. راه رسیدن به خدا، از مسیر خدمت به مردم است. اولین خاصیت و وظیفه گروه های جهادی خدمت به مردم و خدمت به خلق است.

وی افزود: در مجموعه گروه های جهادی بسیج مهندسین دو نوع گروه جهادی شامل عام و خاص وجود دارد.گروه های جهادی خاص به گروه‌های کارآفرینی و نشاط و آموزش و رسانه و اجتماعی و... تقسیم می شوند که افراد مختلفی در این کارگروه ها مشغول به کار هستند. رمز موفقیت ما در گروه های جهادی، همین تخصصی کار کردن است که الحمدلله در زمینه فعالیت های خودمان موفق بودیم.

مدیر گروه جهادی غدیر گفت: در گروه های کارآفرینی و اشتغالزایی، بانوان فعال در عرصه مشاغل خورد بازشناسی، ارزیابی می شوند و کمک می کنیم که مهارتشان را در سطوح مختلف ارتقا دهیم و به نوعی درصد کمی از مشکلات معیشتی آنها را نیز مرتفع کنیم.

وی افزود: هدف ما از تشکیل این کارگروه، تسهیل‌گری در حوزه رفع موانع تولید است. شعار ما این است که در این عرصه کوشا و فعال باشیم و ارتقای فعالیت های بانوان تولیدکننده در این ۴ سال گواه این مساله هستند.

مدیر گروه جهادی غدیر گفت: برگزاری نمایشگاه های تخصصی و کم کردن واسطه های تولید و مصرف از جمله مهمترین فعالیت های ما را تشکیل می دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: اگر گروه های جهادی حول محور اهداف خاص کار کنند می توانند موفقیت های بیشتری داشته باشند.

کریمی شبکه سازی را مهمترین عنصر موفقیت فعالیت های جهادی دانست و گفت: قطعا ۴۰ درصد مشکلات در همین تبادل تجارب و تبادل ارتباطات حل می شود. مشاوره اقتصادی بخش مهمی از حل مشکل است. وقتی در نگاه اول به یک فعالیت اقتصادی نگاه می کنیم حس می کنیم که باید با وام بانکی مشکل را حل کرد ولی در بسیاری از اوقات باید اول مشاوره خوبی ارایه شود تا سطح کار خود را ارتقا دهند.

این فعال جهادی بیان کرد: با توجه به اینکه بانک اطلاعاتی آماده ای وجود نداشت، این شبکه سازی کاملا میدانی انجام شد. داده هایی از بهزیستی و کمیته امدادو بسیج و... اخذ شد و به تفکیک مهارت ها با آنها تماس می گرفتیم. سپس تولید کنندگان واقعی را پایش کردیم. سه سال پیش که این امر را آغاز کردیم از یک بانک اطلاعاتی بیش از ۱۰۰۰ نفر فعال اقتصادی بانوان به ۱۵۰ نفر رسیدیم. پس از برگزاری اولین نمایشگاه شبکه ما گسترش یافت. این شبکه اقتصادی جهادی در سه رسته صنایع تولیدی، غذایی، بهداشتی آرایشی و دستی تقسیم بندی شد.

مدیر گروه جهادی غدیر عنوان کرد: برای این گروه ها، پیشران هایی تعیین شدند که فعالان این عرصه با توجه به فعالیت های خود تقسیم بندی شدند. بزرگترین سرمایه اولیه ما مشورت اولیه فعالان این حیطه اقتصادی بود که خوشبختانه با تبادل تجربیات خود توانستند بسیاری از مشکلات خود را حل کنند.

وی گفت: به دلیل اینکه فعالان این عرصه جزو مشاغل خورد بودند در قیمت گذاری های اولیه مشکل داشتند. پس از این مرحله سمینارهای آموزشی توزیع و عرضه و فروش برگزار شد که خانم ها بتوانند در منزل خودشان یک بازار تولید ایجاد کنند و با شبکه ای که وجود داشت توانستند بهره وری داشته باشند.

کریمی عنوان کرد: پس از پیشرفت کار از ۱۵۰ نفر به آمار بیش از ۸۰۰ نفر از بانوان رسیدیم.پس از شناسایی افرادی که پا به عرصه تولید و توزیع گذاشته اند، امکانات و شرایطی لازم است که موانع، رفع شود و استعدادهای این تولیدگران، بالفعل شود. متاسفانه مشکلاتی وجود دارد که مشکلات این عرصه را بیشتر می کنند.

وی گفت: یکی از موانع تولید، اخذ مجور تولید است. وقتی یک فعال اقتصادی در منزل خود فعالیت دارند غالبا به شکل خورد این آموزش را فراگرفته اند و وقتی که برای تسهیلات اقدام می کنند از آنها مدرک خاصی می خواهند.

مدیر گروه جهادی غدیر افزود: گروه جهادی غدیر یک گروه هولدینگ است که در عرصه های مختلف از جمله محتواسازی تولیدات در فضای مجازی کار می کند. در فعالیت هایمان سعی کردیم که واسطه ها به هر شکلی پایین بیاید. حتی در تبلیغات هیچ نامی از این گروه جهادی نمی بریم تا تولید کننده به راحتی تولیدات خود را عرضه کند.

این فعال جهادی بیان کرد: متأسفانه در این عرصه با کمبود فعالان این عرصه مواجه هستیم. باید کارهایی کنیم که گروه های تخصصی در کنار ما باشند و به شکل جهادی فعالان اقتصادی کشور را یاری کنند.

وی گفت: در زمینه توزیع و فروش نیازمند آموزش های تخصصی هستیم. این فرایند، فرایندی است که نیازمند همکاری مسئولان است. فعالان جهادی شروع های خوبی دارند ولی از نظر منابع مالی دچار مشکل می شوند.

کریمی عنوان کرد: زمانی که فعالیت خود را به شکل جهادی آغاز کردیم به خصوص در زمینه های مختلف ،موانعی هم داشتیم از جمله اینکه برخی به گونه ای با ما مواجه می شدند و مطالبی عنوان می کردند که گویا کار اشتباهی انجام می دهیم. از این روی حتی پشتوانه های قانونی و حمایتی نیز نیاز داریم. امروزه بسیاری از فعالان جهادگر داریم که در این عرصه جان خود را از دست داده اند.

وحدت مطلوب حوزه و دانشگاه در گروه‌های جهادی شکل گرفته است/مشاوره های تخصصی به واحدهای صنعتی

مردم مهمترین نیروی پیشران انقلاب هستند

عضو انجمن مراکز مشاوره و کارآفرینی استان قم یادآورشد: مهمترین نیروی انقلاب اسلامی، برخورداری از نیروی پرتوان مردمی است که در راس آنها، مقام معظم رهبری هستند. گروه های جهادی بازوان پرتوان بسیج هستند. در این عرصه گروه های جهادی وظیفه خود را به شکل احسن نشان داده اند. در دوران کرونا نتیجه فعالیت های گروه های جهادی بسیار زرین بود. در اصلاحیه قانون بسیج سازندگی باید جایگاه گروه های جهادی دیده شود. درست است که همه فعالیت های گروه های جهادی از عمق جان انجام می شود ولی به نظرم باید ردیف بودجه های خاص برای حمایت از این گروه ها انجام شود تا این گروه ها بتوانند خدمت رسانی بهتری به مردم داشته باشند.

جهادگر، باید بیمه باشد

وی گفت: حداقل حمایتی که از جهادگران باید انجام شود، بیمه جهادگران است. بسیاری از جهادگران جان خود را در روزهای کرونایی از دست دادند که حداقل ۵۰ نفر هستند. این افراد واقعا شهید هستند چون در راه رضای خدا بدون هیچ ترسی جان خود را کف دست خود گرفتند و در جبهه سلامت حضور پیدا کردند.

مدیر گروه جهادی غدیر در پایان عنوان کرد: انتظار ما این است که جایگاه حقوقی مناسبی برای گروه های جهادی دیده شود.

سلیمی مسئول گروه جهادی شهیده اقدس احمدی

خانم دهپرور مسئول گروه جهادی شهیده اقدس احمدی دومین جهادگر حاضر در این نشست بود که با ذکر این مطلب که بیش از ۲۰ سال است که فعالیت جهادی در قالب تبلیغ و فرهنگ را دنبال می کنیم، عنوان کرد: در این چند سال رویکرد فعالیت جهادی ما در قالب تبلیغ و فرهنگ بوده است. در سالهای اخیر نیز که ۵ موج کرونا را در کشور تجربه کردیم به همراه فعالان دیگر جهادی در بیمارستان و غسال خانه ها در خدمت مردم بودیم.

وی گفت: پس از آن نیز ۱۵۰ نفر عضو جهادی در این مرکز مشغول به فعالیت تربیتی و مشاوره ای شده اند. در مجموع ۱۲۰ گروه جهادی در بدنه بسیج طلاب فعالیت دارند. با اینکه ۳۴ گروه فعال مختص بانوان هستند. از مشاوران و وکلا و مدرسین و مبلغین حوزه و فعالان رسانه ای گرفته تا عرصه های دیگر، همه و همه در این گروه ها فعالیت دارند.

مسئول گروه جهادی شهیده اقدس احمدی تصریح کرد: اولویت فعالان جهادی ما، استان قم است زیرا از مهترین اموری بود که رهبری معظم انقلاب روی آن تاکید داشتند. البته با استان های دیگر نیز تعامل داریم مسئله خانواده هم از مهمترین اولویت های فرهنگی جامعه ما است زیرا هجمه های بسیاری به این مقوله وارد شده است.

وی گفت: در این عرصه طرحی با عنوان «چتر آرامش»، در این مجموعه آغاز شده و هدف آن، شناسایی مناطق و خانواده های هدف است. در این عرصه مبلغانی که دوره های تخصصی را طی کرده اند، مرحله به مرحله تلاش دارند که آرامش را به خانواده هایی که در معرض گسست هستند به ارمغان بیاورند.

وحدت مطلوب حوزه و دانشگاه در گروه های جهادی شکل گرفته است

سلیمی یادآورشد: خوشبختانه وحدت بین حوزه و دانشگاه در گروه های جهادی به خوبی شکل گرفته است. خانواده های هدف نیز از طریق مدارس و مساجد و بسیج و ... شناسایی می شود و با شناسایی که شکل می گیرد، کارشناسان اقدام به اجرای پروژه های تربیتی می کنند.

وی گفت: بیشترین ارتباطات از طریق مردم با بسیج و مساجد حاصل می شود و به همین دلیل خدمات بسیاری به این خانواده هایی که با مسجد و بسیج ارتباط دارند ارایه می شود. بیش از ۶۰ درصد مطالبه خانواده از مساجد برای برگزاری دوره های تخصصی خانوادگی و مشاوره ای درحال پاسخگویی است.

مسئول گروه جهادی شهیده اقدس احمدی اظهارکرد: فعالانی که در این گروه ها فعالیت دارند با رشته های تحصیلی سازگار با فعالیت های جهادی، به این کار همت می گمارند. مدارس علمیه و دانشگاه ها در این عرصه مهمترین ارکان جذب کارشناسان جهادی هستند.

سلیمی بیان کرد: دوره های تخصصی ضمن خدمت در سه بخش رسم حجاب، رسم خدمت و رسم هجرت، در عرصه آموزش های تخصصی در این گروه جهادی برگزار می شود. یکی از اهداف برگزاری این نشست ها، ارتقای نگاه جهادی و افزایش تجربیات عملیاتی طلاب و دانشجویان جهادی است.

وحدت مطلوب حوزه و دانشگاه در گروه‌های جهادی شکل گرفته است/مشاوره های تخصصی به واحدهای صنعتی

مدیر این گروه جهادی یادآورشد: جهادگران روی کارهایی متمرکز می شوند که روی زمین مانده و دچار فراموشی شده اند. روحیه جهادگران در هر عرصه ای کمک می کند که به کارهایی بپردازند که نیمه تمام مانده است. از دیگر روی نگاه مقام معظم رهبری نیز به سمت فعالیت های مردمی و جهادی است. چون جهادگران شیفته خدمت کردن هستند و ظرفیت عظیمی برای حل مشکلات به شمار می روند.

وی گفت: هنر یک جهادگر آن است که از تهدیدات فرصت ها را ایجاد کند و از نداشته ها به داشته ها برسد. امروزه در یک شرایطی قرار داریم که هنر جهادگران به میدان می آید. جهادگران با حداقل امکانات و فرصت ها، بیشترین نقش آفرینی را دارند. به همین دلیل در گروه های جهادی هیچ سخنی از نشدها نداریم. تعامل برای به میان آوردن توانایی ها و حل یک مسئله با یکدیگر، نتیجه بسیار جذابی را شکل می دهد و به همین دلیل الگوی جهادی شکل می گیرد.

سلیمی با ذکر این مطلب که ۱۵۰ نفر در گروه جهادی شهیده احمدی مشغول به کار هستند، یادآورشد: مجموعا ۳۴ گروه فعال بسیجی در گروه بسیج طلاب مشغول فعالیت دارند. خوشبختانه نگاه مناسبی در سالهای اخیر نسبت به حضور جهادگران خواهر شکل گرفته است. با انتخاب خود جهادگران افرادی برای تصمیم سازی جهادی ها انتخاب می شوند. بسیاری از بانوان در مسئولیت های مختلف کارگروه های تخصصی فعالیت می کنند. اینکه فرصتی به گروه های جهادی داده می شود که بتوانند در عرصه های مختلف فعالیت کنند از فعالیت های بسیار مناسب است که امیدواریم در سالهای آینده این فعالیت ها چشمگیرتر شود.

وی گفت: یکی از مشکلات ما در این عرصه، در زمینه ضعف رسانه ای است. در سالهای اخیر فعالان عرصه رسانه بخش هایی از فعالیت های جهادگران به تصویر کشیده شده است. در فضای ملتهب امروز هم فعالیت های جهادگران ارایه می شودتا به همه نشان دهند که جامعه ما با چه سختی هایی خود را برای روزهای بهتر آماده می کند تا همه گروه با شناخت بهتر برای جامعه خود تصمیم بگیرند.

خانم دهپروری مسئول گروه جهادی شهید سرافراز

سومین گروه جهادی، گروه جهادی شهید سرافراز بود که خانم دهپروری مدیر این گروه در تشریح فعالیت های آن گفت: فعالیت های گروه های جهادی خاص در بسیج مهندسین قم شامل موارد مختلفی است. در حوزه صنعت و معدن به پایش و عارضه یابی واحدهای صنعتی می پردازیم. مشاوره های تخصصی به واحدهای صنعتی، بررسی و رفع مشکلات آنها در حوزه دانش بنیان و امور مالی بانکی و تسهیلگری در امور مختلف به شکل جهادی انجام می شود.

وی گفت: در ابتدای این فعالیت گروه های جهادی در عرصه صنعت در ابتدا پایش و عارضه یابی میدانی با مراجعه میدانی به درب واحدهای صنعتی شکوهیه شکل می گیرد. پس از آن نیز ارایه مشاوره به واحد صنعتی معدنی ارایه می شودو سعی می کنیم با رفع مشکلات، مانع زدایی از تولید داشته باشیم.

گروه جهادی شهید سرافراز افزود: سه گروه شهید سرافراز، شهید چمران و شهید غفاری در قالب طرح صنعت یار در مجموعه بسیج مهندسین در حال فعالیت هستند. تاکنون بیش از ۶۰۰ واحد صنعتی و ۳۰ واحد معدنی در این طرح پایش شده‌اند. در همین عرصه به بیش از ۶۰ واحد صنعتی در سال جاری ارائه مشاوره داشتیم. این طرح سه ساله است که در سال۱۴۰۱ بیش از ۲۰۰ واحد صنعتی به لطف خدا و تلاش تمام اعضای صنعت یار تسهیل‌گری شدند که برای تعداد ۷۰ واحد صنعتی مانع‌زدایی کامل صورت گرفته است.

وی گفت: درباره گروه های تخصصی عمران باد گفت که گروه های تخصصی داریم که مسئولان خواهر و برادر در آنها فعالیت دارند. گروه های جهادی بانوان شامل گروه های تخصصی مسکن ،مدیریت شهری و معماری ایرانی اسلامی، آب و محیط زیست، حمل و نقل و.. هستند.

وحدت مطلوب حوزه و دانشگاه در گروه‌های جهادی شکل گرفته است/مشاوره های تخصصی به واحدهای صنعتی

مسئول گروه جهادی شهید سرافراز یادآورشد: گروه شهید مختاربند در زمینه طرح بازسازی مناطق محرومین فعالیت دارد. گروه شهیدان جبهه مقاومت نیز در زمینه نصب پنل های خورشیدی، عمران، احداث جاده های عشایری، لایروبی قنات، احداث کانال آب و آبرسانی فعالیت دارد. گروه جهادی توسعه پایدار سرزمین در زمینه الگوی مصرف انرژی و محیط زیست فعالیت دارد.

دهپروری با ذکر این مطلب که در این گروه جهادی روی فعالان متخصص کار می کنیم، گفت: این افراد به شکل حرفه ای در زمینه حل مشکل و مشاوره کار می کنند. در حوزه آموزش و پایش نیز آموزش های تخصصی انجام شده است. چندین ساعت در این عرصه آموزش عارضه یابی و شکل گیری ارتباط با صنعتگر برگزار شده است.

وی افزود: خوشبختانه اعتماد صنعتگران به این جهادگران ایجاد شده است و بسیاری از اوقات خود فعالان صنعتی به ما مراجعه دارند. ۱۵ مشاور و ۱۰ گروه پایشگر در این گروه جهادی فعالیت دارند.

انتظارات گروه های جهادی

دهپروری گفت: گروه های جهادی فعال، شاهد خدمات دهی مناسبی نیستند. حداقل اینکه گروه های جهادی بیمه نیستند. اگر یک فعال جهادی در حین برنامه های کاری شان مشکلاتی داشته باشند واقعا کسی به مشکلات آنها نمی رسد.

مسئول گروه جهادی شهید سرافراز گفت: رشد فعالیت های جهادی در کشور نیازمند یک سری امور است. جهادگران فعال ترین اعضای این جامعه هستند. قطعا این حضور، خسارات بسیاری را نیز به آنها وارد کرده است. قطعا دولت می تواند خدمات ویژه ای برای انجام بهتر امور جهادی به این گروه ها تقدیم کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha