شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر / دیدار معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف کشور با آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت‌الله اعرافی با تأکید بر توجه جدی به جهاد تبیین گفت: سطح عمیق جهاد تبیین این است که شبهه‌هایی که در ذهن جوانان ایجاد شده، شناسایی و پاسخ‌های عمیق و دقیق داده شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی شنبه شب در دیدار با سرگروه‌های تبلیغی اوقاف استان‌های مختلف کشور که در قم برگزار شد،افزود: یکی از شرایط مهم این است که درک عمیقی از تحولات معرفتی دنیای معاصر داشته باشیم، ما در روزگاری قرار داریم که یک تمدن مادی غربی بر ذهن و ضمیر جامعه بشری حاکمیت دارد.

وی گفت: انقلاب اسلامی یک جهشی بود که مسیر حرکت جامعه بشری را تغییر داد، ولی با این حال تمدن غربی نیز با همه تشریفات، لجستیک و امکانات خود در دنیا حضور پیدا کرده‌است.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: کشورهای غربی همه ظرفیتشان را به کار می‌گیرند تا تمدن غربی، بر عالم بشریت حاکم باشد، و دیگر تمدن‌ها قدرت ظهور و بروز پیدا نکنند.

آیت‌الله اعرافی گفت: اگر تمدن غربی خوبی‌ها و پیشرفت‌هایی دارد، از آن استفاده می‌کنیم، ولی در درون این نگاه و رویکرد تمدن بشری، اندیشه‌هایی است که به‌واسطه زرق و برقی که دارد، انسان را از آرمان‌ها و آمال‌های بزرگ دور می‌کند.

وی افزود: اگر ما به جای تمدن غربی یک چیز بدیل را عرضه کنیم، به طور حتم مورد استقبال دنیا قرار می‌گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه بیان داشت: با و جود این ابرهای تیره با همه هجمه‌های سنگین و غبارآلودگی که ایجاد کردند، هنوز هم انقلاب اسلامی جذابیت و درخشش دارد، ۴۰ سال تمام ظرفیت‌های فکری و فرهنگی آمده تا نور انقلاب اسلامی را خاموش کند، از طرفی ما نیز اشکال داشته‌ایم، اما در عین حال این انقلاب گوهر شب چراغ و شمع فروزانی است که خیلی از قلب‌ها و دل‌ها به سوی او جذب می‌شوند.

وی با ذکر اینکه انقلاب اسلامی هر کجا نورافشانی کند، آنجا را متحول می‌کند یادآور شد: جامعه شیعی لبنان در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یک جامعه دو میلیون نفری عقب افتاده‌ای بود که اصلا اعتنایی به آنها نبود، اما انقلاب این جامعه را به قدرتی مبدل کرد که الان حزب‌الله در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی به قدرت بزرگی تبدیل شده، البته پایه‌های آن را امام موسی صدر ریخت، ولی اوج این اتفاق در پرتو امام(ره) و انقلاب بود، و این جذابیت و شعاع و دامنه وجود دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه همچنین اضافه کرد: بنیان فکری علم و دانش و علوم انسانی و فن‌آوری و دستاوردهای تمدن غربی مبتنی بر جاذبه‌های شهوانی و دنیایی است.

وی با بیان اینکه در تبلیغ دینی یک گنج غنی بی‌نهایت در کتاب و سنت داریم، و باید آن را به بشر عرضه کنیم گفت: طراحی تبلیغ و تربیت دینی، همچنین غرب‌شناسی و آشنایی با نفوذ تفکر غربی در انواع سبک‌های زندگی و فن‌آوری‌ها و دانش‌ها، امر مهمی است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام اثر شهید مطهری خاطرنشان کرد: شهید مطهری در این کتاب به خوبی نشان می‌دهد، که ایران و اسلام عجین و غیرقابل تفکیک هستند، و اگر کسی بخواهد این دو را از هم جدا کند به ایران ضربه می‌زند.

آیت‌الله اعرافی همچنین با تأکید بر توجه جدی به جهاد تبیین گفت: سطح عمیق جهاد تبیین این است که شبهه‌هایی که در ذهن جوانان ایجاد شده، شناسایی و پاسخ‌های عمیق و دقیق داده شود.

مدیر حوزه‌ها همچنین با اشاره به آشفتگی موجود در فضای تبلیغ، فلسفه تبلیغ را تربیت دانست و بیان کرد: یکی از مهمترین فلسفه‌های حوزه‌های علمیه این است که تبلیغ، سامانه خوب و جامعی داشته باشد.

اعزام ۳ هزار مبلغ در ایام فاطمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل نیز در این دیدار با بیان اینکه فعالیت‌های متعددی در مجموعه سازمان اوقاف در ارتباط با حوزه‌های علمیه در حال انجام است، بیان کرد: در سال‌های اخیر ارتباطات بین حوزه علمیه و سازمان اوقاف بیش از گذشته است و امیدواریم که این ارتباط آثار خوبی به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه پشتیبانی‌های سازمان از حوزه‌های علمیه از اولویت‌های ویژه سازمان اوقاف است، خاطرنشان کرد: در خصوص روحانیون مستقر سازمان تبلیغات که مشابه طرح هجرت حوزه‌های علمیه است، از سال ۹۸ تفاهم نامه ای با سازمان تبلیغات داشته‌ایم و در ابتدای امر ۱۵۰۰ نفر از روحانیون زیرپوشش سازمان قرار گرفتند که البته این میزان در حال حاضر به ۸۰۰ نفر کاهش یافته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به خدمات اوقاف در حوزه‌های دارو و درمان روحانیون، اضافه کرد: ترویج وقف برای حوزه‌های علمیه در دستور کار بوده و یکی از کارهای ویژه در معاونت فرهنگی ترویج فرهنگ وقف است و البته این مهم در دستورکار مبلغین اعزامی نیز قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه نشر انسجام بهتری گرفته است، بیان کرد: در گذشته سازمان تبلیغات اسلامی تدوین موسوعه امام باقر(ع)، موسوعه امام صادق(ع) و موسوعه کلمات امام علی(ع) آغاز شده ولی ناتمام مانده بود که ارزش معنوی آنها در اختیار سازمان قرار گرفته و مراحل نهایی خود را طی کرده و آماده چاپ می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عادل با اشاره فعالیت‌های اداره کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امورخیریه گفت: از بدو تشکیل این اداره کل ۱۰ هزار پرونده برای مبلغان تشکیل شده است که در حال حاضر ۴ هزار پرونده فعال است و در مناسبت‌ها مبلغان به استان‌ها اعزام می شوند و در استان‌ها نیز ۲۵۰۰ پرونده تبلیغی تشکیل شده است و در بقاع متبرکه، مناطق محروم و... از ظرفیت مبلغان استفاده می شود.
وی با اشاره به ایام کرونا و محدویت‌های حضور مبلغان، گفت: حضور مبلغان در فضای مجازی در این ایام مورد توجه جدی قرار گرفت و این رویه استمرار یافته است، از ابتدای امسال و در مناسبت های تبلیغی ۳۶۴۷ مبلغ از قم و ۶۴۷۳ نفر مبلغ از سایر استان‌ها در مناسبت‌های تبلیغی به نقاط مختلف کشور اعزام شده اند و که از این تعداد ۷۷۰ نفر از مبلغان به تبلیغ در مناطق محروم پرداخته‌اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف اظهار کرد:۳۶۰۰ نفر از مبلغان در دوره‌های آموزشی حضور یافته اند که این آموزش‌ها به صورت حضوری و مجازی بوده است.

وی با بیان اینکه در شرایط حساس کنونی شیوه‌ها و محتوای تبلیغی نسبت به گذشته متفاوت است، خاطرنشان کرد: تفاهم نامه ای بین وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان اوقاف برای حضور مبلغان منعقد شده است و البته در اعزام مبلغان به مدارس ظرافت‌های تبلیغی مهارت‌های لازم در نظر گرفته می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عادل با اشاره به اعزام ۳ هزار نفر از مبلغان در ایام فاطمیه گفت: امیدواریم در این شرایط ویژه، شاهد آثار خوب برنامه‌های تبلیغی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha