دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر / دیدار معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با آیت‌الله خاتمی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: گاهی یک طلبه فعال پژوهشگر در عرصه فضای مجازی یا طلبه‌ای که به عنوان یک منبری عالمانه سخن می‌گوید، می‌تواند به عنوان یک خروجی علمی و پژوهشی برای حوزه‌ علمیه محسوب گردد که آثار و برکاتش به نفع جامعه اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان امروز به مناسبت هفته پژوهش در دیدار معاون و مدیران پژوهشی حوزه‌های علمیه کشور با تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه کبری(س) به اهمیت پژوهش و امر پژوهش در حوزه‌های علمیه تأکید کرد و اظهارداشت: امر پژوهش در حوزه علمیه با خروجی های متعددی قابل ارزیابی می‌تواند باشد، آنچه گزارش شد نگاه ویژه به امر تألیف، تدوین کتاب و مقاله است در حالیکه وجود یک طلبه فعال و پژوهشگر درعرصه فضای مجازی و یا یک مبلغ پژوهشگر و با سواد از خروجی‌های حوزه به شمار می‌آیند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: فعالیت های پژوهشی در واقع خروجی ها و شناسنامه علمی حوزه می‌باشند که علی‌رغم همه تلاش ها و مجاهدت های علمی که در حوزه‌های علمیه بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به ثمر نشسته است متاسفانه آنطور که شایسته است اطلاع رسانی نشده و این موضوع باید با تدبیر مدیران و کارشناسان رسانه‌ای حوزه چاره اندیشی شود.

آیت الله خاتمی با اشاره به راه اندازی نشریات مدرسه ای، افزود: پژوهش باید یکجایی خودش را نشان بدهند، وقتی در مدرسه ای، یک طلبه مقاله ای به رشته تحریر درآورد و مورد تایید مسئولین پژوهشی قرار گرفت و در آن نشریه به چاپ رسید، این اولین گام تشویق است، با این منطق طلبه سعی می کند، مقاله دوم خودش را پربارتر و علمی تر ارائه کند.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: ما پژوهش را در حوزه تنها در تالیف می بینیم، اگر یک منبری پژوهشگر که عالمانه سخن می گوید، یا یک طلبه فاضل فعال و کوشا در عرصه فضای مجازی داشته باشیم، اینها را به عنوان یک فرد پژوهشگر به حساب نمی‌آوریم در حالیکه آنان درزمینه کاری و علاقه‌ای که دارند با تحقیق، پژوهش و تفکر موفق عمل کرده اند. لذا میزان و معیار، متمرکز شده در تالیفات. در طول تاریخ هم نمونه های زیادی است، وقتی می خواهند مرحوم سیدمرتضی (ره) را ارزیابی کنند به آثار اون توجه دارند نه شاگردان توانمندی که تربیت کرده. اگر ما دایره نگاه و ارزیابی خود را از تالیف و تدوین فراتر ببریم بدون تردید با محققین بیشماری مواجه خواهیم بود.

امام جمعه تهران در پایان تصریح کرد: حوزه علمیه در بعد رسانه ای فعال تر عمل کند و حوزه و نشاط های حوزه را آنچنان که است به نظر ملت بزرگ ایران برساند.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha