سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
دیدار

حوزه/ ما باید اول انسان را بشناسیم تا حقوقش را بشناسیم، یکی از پربرکت ترین دامنه های حقوق بشر این است که آیا بشر با مردن می‌پوسد یا از پوست به در می آید؟! ما خیال می کنیم مرگ پوسیدن است، در حالی که مرگ از پوست به در آمدن است نه پوسیدن، روح بعد از مردن ثابت است نه ساکن، ماییم هستیم که هستیم که هستیم!

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار دکتر کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه‌ قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر اظهار داشتند: مردم ایران، مردمی بزرگ و بزرگ زاده هستند و عظمت ملت برای ما سرمایه است و باید حرمتشان حفظ شود.

ایشان بیان داشتند: یک نمونه از بزرگی و جلال و شکوه ملت بزرگ ایران، این بود که حتی پس از پذیرش قطعنامه، صدام عملیات مرصاد را بر علیه ایران انجام داد، اما پس از حمله صدام به کویت که همه کشورها بر علیه عراق شدند به ما هم گفتند شما در ۸ سال جنگ خود خیلی آسیب از صدام دیده اید، شما نیز از شرق چند گلوله ای به آنها بزنید، اما ملت ایران این کار را انجام نداد، در حالی که این مطلب را هیچ کس به ملت نگفته بود که این کار را نکنید، بلکه بزرگی و عظمت ملت ایران در اینجا نشان داده شد.

معظم له اظهار داشتند: هیچ حقی را نباید از مردم کم گذاشت، خداوند در قرآن می فرماید ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾ ما نه کلمه ای از شیء جامع تر داریم و نه کلمه ای از اشیاء که جمع شیء است کامل تر داریم. فرمود هیچ چیزی از مردم را کم نگذارید، با هر کسی تعهد کردید با هر کسی معامله یا تجارتی کردید با هر کسی قول دادید و پیمانی بستید، کم نگذارید؛ اگر می خواهید سخنرانی کنید بدون مطالعه نروید، اگر معلم کلاس دانشگاه یا حوزه هستید بدون مطالعه نروید، یعنی هر چه که حق دیگران است باید کاملاً ادا بشود.

حضرت آیت الله جوادی آملی درباره شناخت حقوق بشر بیان داشتند: ما باید اول انسان را بشناسیم تا حقوقش را بشناسیم، یکی از پربرکت ترین دامنه های حقوق بشر این است که آیا بشر با مردن می پوسد یا از پوست به در می آید؟! ما خیال می کنیم مرگ پوسیدن است، در حالی که مرگ از پوست به در آمدن است نه پوسیدن، روح بعد از مردن ثابت است نه ساکن، ماییم هستیم که هستیم که هستیم!

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشتند: حدیثی از امام صادق علیه السلام هست که حضرت می فرماید: اگر انسان سوار یک مرکوبی شد، بداند این حیوان چندین حق بر راکب دارد، اول اینکه اگر به آب رسید به عجله نگذرد، شاید تشنه باشد؛ اگر به علفزار رسید به سرعت نگذرد شاید گرسنه باشد؛ اگر حیوان تند نرفت و راکب خواست شلاق بزند، آن تازیانه را به پهلوی حیوان بزند، نه به صورت او!؛ این دینی که برای حیوان آبرو قائل است، آیا برای بشر حرمت قائل نیست؟! آیا این دین بوسیدنی نیست؟

خبرنگار: یوسف شعبانعلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حقوق بشر IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    1 0
    حقوق بشر فعلا همان است که سازمان ملل می گوید. این حقوق بشر نتیجه اش اخراج از سازمان ملل خواهد بود
    • الله IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
      0 1
      بجای التزام به تعهدات کذایی و تنیدن تارهای آنچنانی به دور خود بایستی کاملا مستقلانه عمل کنیم و همه قیود آنچنانی را بگسلیم و بنده یکی باشیم و بس.
  • ملت مقاومت🇮🇷🇵🇸 CA ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    0 0
    دشمنان بشر مشغول در سازمان های باطل خودشان هستند! هر چه مشغولتر، بهتر. ما هم مشغول مجاهدت و مقاموت در سازمان ملل حسین (ع) هستیم! آیت الله میرباقری فرمودند باید از سر سفره دشمن علی (ع) برخواست و سر سفره علی (ع) نشست. در نهج البلاغه آمده است که امام علی (ع) فرمـود:«الراضی بفعل قوم کالداخل فیه معهم، و علی کل داخل فـی باطـل اثمـان: اثـم العمل به، و اثم الرضا به؛ هرکه به کردار عده اي راضی باشد، مانند کسی است که همراه آنان، آن کار را انجام داده باشد و هر کس به کردار باطلی دست زند او را دو گناه باشد؛ گناه انجام آن و گناه راضی بودن به آن.« در خطبه ای دیگر، امام (ع) فرمودند تبعیت از هوای نفس انسان را از حق باز می‌دارد، و آرزوی دراز باعث فراموشی آخرت می‌گردد. چند تابعیتی نباشیم! از آيت الله خامنه اي تبعيت کنيم! رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ! قُلْ صَدَقَ اللَّهُ ۗ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ. فَاتَّبِعُوا ملة محمد (ص)... ملة امام حسین! «آن‌چنان بین امت واحده‌ی اسلامی تفرقه ایجاد نموده‌اند که خدا می‌داند، هر کدام نسبت به دیگری اجنبی و بیگانه، و تبعه‌ی هر دولت در کشور دیگر اجنبی و نیازمند به گذرنامه و یا اجازه‌ی اقامت است. و همه‌ی این کارها برای تحکیم سیطره‌ی کفار بر ممالک اسلامی است (در محضر بهجت، ج٣، ص١۴۵).» حضرت آیت الله بهجت 'أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ' را به ما یاد میدهند!:«توحّش عجیب و غریبی که هیچ کافری تصدیق نمی‌کند طرف‌داری کفار از حقوق بشر است؛ سازمان مللی که حاضر نیست ریختن مواد شیمیایی به شهرهای بی‌پناه و مردم غیر نظامی را محکوم کند (به ظاهر) متمدن‌ترین ملت‌ها آمریکا و اروپا هستند که یا عین‌الظلَمةاند (ظالمند) و یا اَعْوانُ‌الظلَمة (یار و مددکار ظالمند).» ما ملت امام حسینیم، ما ملت شهادتیم! شبکه ی ملی ملت امام حسین را باید شناخت! امام را باید شناخت! امام خامنه ای را باید شناخت! «من به‌صورت جدّی و با تمام وجودم ایشان را نائب امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف می‌دانم و وقتی که اصرار می‌کنم تا دست ایشان را ببوسم، گویی دست امام زمان را می‌بوسم. این یک رابطه دوستانه و از روی رفاقت نیست بلکه اظهار ارادت و موّدت به نایب امام زمان و ولی امر مسلمین است (آیت‌الله مصباح یزدی) ». آیا این دین و دست بوسیدنی نیست؟