شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
قوامی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین قوامی با اشاره به اینکه قوه مجریه، قوه قضائیه و شورا و مجلس باید در هر محله وجود داشته باشد، گفت: امروز ۲۶ نهاد بر مسجد مدیریت می کنند و همه آن ها هم مدعی هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام و المسلمین سید صمصام الدین قوامی امروز در جمع طلاب و روحانیون ارومیه که «با موضوع نقش مساجد در پیشگیری آسیب های اجتماعی » در مسجد حاجی خان این شهر برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس آیه " وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُونَ " امام توسط خداوند جعل و انتخاب می شود و وظیفه اش هدایت به دستور الهی است و باید مردم را به خداوند دعوت کند.

وی پایداری و استقامت و یقین به آیات الهی را از مهم ترین ویژگی های امام دانست و گفت: امام به عنوان الگوی جامعه وظیفه دارد مردم را هدایت کرده و به خداوند برساند و هر کسی نمی تواند پیشران و پیشگام باشد و کسی که خود هدایت نیافته باشد نمی تواند دیگران را هدایت کند و لذا امام باید دارای صبر و یقین باشد.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در ادامه با بیان این که مدیریت مساجد شامل سه بخش، مدیریت در مسجد، مدیریت بر مسجد و مدیریت از مسجد می‌شود، ادامه داد: در مدیریت " در مسجد " محراب و منبر رکن هستند و مردم در اینجا تابع امام هستند و از تکبیر تا تسلیم باید از امام تبعیت کنند و این یک تمرین برای همراهی با امام است که جلو افتادن و عقب ماندن از ایشان موجب گمراهی است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت از مسجد در محلات فراگیر می‌شود و افرادی که در مساجد حاضر نمی‌شوند را نیز در بر می‌گیرد، بیان داشت: امام در مسجد با افرادی مسلمان و اهل نماز جماعت ارتباط دارد ولی در محلات با حدود ۱۰ هزار نفر ارتباط دارد که امکان دارد در این بین، مسلمان، مسیحی، یهودی، فقیر، ثروت‌مند، یتیم و ... وجود داشته باشد.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی افزود: مدیریت از مسجد دارای سه رکن محله یار، صلح یار و شورایار است و مدیریت مساجد باید در راستای جمهوری اسلامی و نمونه کوچک شده جامعه باشد و روحانی مسجد باید نگاه کلان به این امر داشته باشد و رهبر انقلاب نیز بر این مسئله تاکید دارند.

وی با اشاره به اینکه قوه مجریه، قوه قضائیه و شورا و مجلس باید در هر محله وجود داشته باشد، اظهار داشت: اگر این سه شأن را همراه با امام و الگوگیری از نظام جمهوری اسلامی در محلات پیاده کنیم قطعا شاهد آثار مطلوبی ازجمله حل مشکلات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی تصریح کرد: امام جماعت دارای اختیارات وسیعی است؛ تمام فعالیت های هئیت امنا و عوامل در اختیار مسجد باید تحت اشراف امام جماعت باشد.

وی در ادامه بر مسئله مدیریت بر مسجد اشاره کرد و گفت: امروز ۲۶ نهاد بر مسجد مدیریت می کنند و همه آن ها هم مدعی هستند؛ یکی از وظائف امام جمعه نظارت و هدایت مسجد است و البته قاعده این است که امام جمعه، امام جماعت را عزل و نصب کند و باید از ظرفیت امام جمعه در جامعه به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در پایان با بیان اینکه در سازمان تبلیغات نصب امام جماعت داریم، ولی عزل نداریم، خاطرنشان کرد: نباید امام جماعت مادام العمری داشته باشیم؛ در این زمینه نیازمند اصلاح قانون هستیم.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha