جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ |۱۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 24, 2024
کارشناس حقوقی راحت دهمرده

حوزه/ بانوان طلبه شهرستان خاش با راهکارهای تقویت و استیفای حقوق شرعی زنان بر اساس قوانین مدنی آشنا شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در زاهدان، به همت معاونت پژوهش، نشست علمی پژوهشی با عنوان «راهکارهای تقویت و استیفای حقوق شرعی زنان» با حضور طلاب، کادر و اساتید توسط کارشناس حقوق خانواده راحت دهمرده کارشناس حقوقی، ظهر امروز در مدرسه علمیه الزهراء سلام الله علیها خاش برگزار شد.

دهمرده با اشاره به این نکته که اگرچه حق طلاق برای زوج است اما باز هم حمایت های قانونی برای زوجه در نظر گرفته می شود، قانون مدنی ۱۰۱۹ را یادآور شد و گفت: قانون به زوجه این حق را می دهد که در زمان انعقاد عقد، شرط بگذارد که حق طلاق با او باشد.

وی ادامه داد: در ماده قانونی ۱۰۲۹ نیز در صورتی که زوج از انجام تکالیف قانونی خود از جمله پرداخت نفقه خودداری نماید حق طلاق به زن داده می شود. در ماده ۱۰۳۰ که بیان می دارد هرگاه در فرایند زندگی عسر و حرج برای زوجه پیش آید که البته با یک سری از شرایط خاص همراه است؛ زوجه می تواند تقاضای طلاق نماید.

دهمرده، از جمله موارد عسر و حرج برای زن را رها کردن زوجه به مدت شش ماه از سوی زوج، اعتیاد زوج به مواد صنعتی و اخلال در روال زندگی، استمرار ضرب و شتم زوجه از سوی زوج و دوران طولانی محکومیت زوج بیش از شش ماه برشمرد.

وی، بحث ابتلای زوج به بیماری صعب العلاج را از مهمترین مواردی بیان کرد که زن می تواند به استیفای حقوق شرعی خود بپردازد.

در ادامه جلسه، طلاب سئوالات حقوقی را از کارشناس پرسیدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha