یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ مراسم  رونمایی از نرم افزار درایه النور

حوزه/ در میان نرم افزارهای موجود مرکز، درایه النور دارای ویژگی های شاخصی است؛ اولین کاری به شمار می رود که مرکز به طور جدی سراغ آن رفته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین بهرامی در آیین رونمایی از دانشنامه تخصصی رجال شیعه با عنوان درایه النور ۳ و نسخه دوم نرم‌افزار کتابخانه رجال شیعه و اهل‌سنت در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی عنوان کرد: این نرم افزار بعد از دوره طولانی در حال عرضه شدن است و تلاش های خوبی در گروه رجال و مجموعه فنی و معاونت تولید به سرانجام رسید.


رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با اشاره به اهمیت علوم اسلامی دیجیتال بیان کرد: امروزه دانشی که از علوم اسلامی و انسانی و فناوری اطلاعات تولید شده به عنوان علوم انسانی دیجیتال و علمی جدید یاد می‌شود، علوم اسلامی دیجیتال دو محور دارد یک روش ها و امکاناتی که می توان در ترکیب فناوری اطلاعات و علوم اسلامی به وجود آورد.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی افزود: همچنین بحث روشی و دیگری تحولی است که علوم دیجیتال در هر یک از علوم ایجاد می کند، در علم رجال دیجیتال موضوعات جدیدی برای پژوهش ایجاد می شود و نتایج موثر و جدیدی نیز به دست می آید.

وی تصریح کرد: در میان نرم افزارهای موجود مرکز، درایه النور دارای ویژگی های شاخصی است اولین کاری به شمار می رود که مرکز به طور جدی سراغ آن رفته است.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بیان کرد: از سال ۶۸ فعالیت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به طور رسمی با کار رجال شروع شد و تحقیقات رجال توانست توجه رهبری را به خود جلب نماید ویژگی دیگر این است برخلاف نرم افزارهای کتاب‌خانه‌ای، در دیجیتال درایه با ظرفیت بی نظیر می باشد

در این مراسم از نرم‌افزار درایه النور ۳ که به بازسازی و ارزیابی ۱۸۳هزار و ۷۰۷ سند از کتب حدیثی مهم شیعه پرداخته است و کتابخانه‌ای حاوی متن ۵۸ عنوان در ۲۹۵ جلد کتاب رجالی و حدیثی و نرم‌افزار کتابخانه رجال شیعه و اهل‌سنت ۲ که مشتمل بر متن کامل ۲۵۸ عنوان کتاب در ۹۴۷ جلد رونمایی شد.

گفتنی است: موضوعات مهم این نرم افزارها شامل اصول و قواعد علم رجال، فواید رجالی، معاجم رجال‌الحدیث، کتب ثقات و ضعفا، مشترکات، اَنساب، کتب طرق و مشیخه، تحقیق الأسناد، طبقات صحابه، طبقات محدثان، تراجم، فهارس و کتاب‌شناسی از شیعه و اهل‌سنّت است.

خبرنگار: سلمان میرزایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha