سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مهدی توکلیان و آیت الله اعرافی

حوزه/ سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم گفت: امید داریم تا پایان سال با حمایت دستگاه‌های دولتی و نهادها شاهد بازگشایی کتابخانه مرکزی قم پس از ده سال با ۳ هزار و ۴۰۰ متر مربع زیربنا و ارائه ۴۰ نوع خدمت به شهروندان قم باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مهدی توکلیان، سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم در دیدار با آیت الله اعرافی مدیرحوزه‌های علمیه با اعلام این خبر افزود: امروز کتابخانه‌های ما به عنوان پایگاه‌های فرهنگی اجتماعی آموزشی فعالیت می‌کنند و امیدواریم با حمایت های شما تأمین اعتبارات لازم شاهد افتتاح و آغاز به کار کتابخانه مرکزی قم در خیابان امام(ره) باشیم.

توکلیان در خصوص آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی استان قم، خاطرنشان کرد: این کتابخانه از ۱۷ اسفند سال گذشته آماده ارائه خدمات بوده است اما باتوجه به یک‌سری مسائل این موضوع رخ نداده و به تأخیر افتاده است؛ در کتابخانه مرکزی استان قم بیش از ۴۰ نوع خدمت به علاقه‌مندان ارائه خواهد شد و باتوجه به استانداردها در این کتابخانه تنوع‌های خدماتی خواهیم داشت.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی قم اذعان کرد: در سفری که رئیس جمهور به قم داشتند بحث تکمیل کتاب‌خانه مرکزی به دولت پیشنهاد شد و وزیر فرهنگ و ارشاد نیز این موضوع را شخصا پیگیری کردند؛ پیشنهاد ما این بود که مبلغی بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شود، در نهایت ۱۰ میلیارد تومان بودجه از طرف دولت اختصاص داده شد.

وی افزود: تا به امروز بخشی از این بودجه به حساب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی واریز شده و بر اساس آخرین اطلاعی که دارم تا قبل از سفر دوم آیت‌الله رئیسی به قم کل این بودجه اختصاص داده خواهد شد.

توکلیان تأکید کرد: مطابق قانون ما نمی‌توانیم در ساخت و ساز کتاب‌خانه‌ها نقشی داشته باشیم و وظیفه ما تنها در توسعه و تجهیز این مکان‌ها است؛ دستگاه‌های اجرایی باید ساختمان‌ها را آماده کنند تا ما بتوانیم آن‌ها را با استانداردها هماهنگ کنیم.

وی در ادامه ابراز داشت: استان قم نیازمند ۴۰ کتابخانه عمومی است و ما امیدواریم طی سالیان آینده تعداد کتابخانه‌های استان را افزایش دهیم، استاندارقم و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان طی این مدت توجه ویژه‌ای به وضعیت کتابخانه‌ها داشته‌اند.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در پایان گفت: شهر قم در حوزه احداث کتابخانه در فقر می‌باشد و در حال حاضر ۲۷ هزار نفر در استان قم عضو کتاب‌خانه‌ها هستند که ۶۲ درصد از آن‌ها را دانش‌آموزان تشکیل داده‌اند.

توکلیان ضمن تاکید بر اهمیت استفاده دانش آموزان از خدمات کتابخانه های عمومی استان گفت: ۶۲ درصد از اعضای کتابخانه های عمومی استان قم را دانش آموزان تشکیل می دهند و فعال ترین اعضای کتابخانه نیز که بیشترین میزان امانت کتاب در سال را دارند، دانش آموزان قمی هستند و این نشان دهنده این است که نسل جدید مانوس با کتاب و علاقه مند به فراگیری دانش هستند.

وی افزود: در حال حاضر ۲۴ کتابخانه عمومی در کل استان قم است که ۵ مورد آن روستایی می‌باشد. مثلاً در کتابخانه خیابان شهدای نوبهار، کتابخانه حضرت آیت الله خامنه‌ای که از نظر استاندارد و قفسه مخزن باز جز ۵ کتابخانه برتر کشور است.

توکلیان با بیان اینکه اکثر شهروندان می توانند به عضویت کتابخانه های عمومی درآیند، ادامه داد: از آنجا که ما برای ثبت نام شرط سنی، محدودیت سنی، مقطع تحصیلی و جنسیت نداریم، اکثر شهروندان می‌توانند عضو شوند و جهت استحضار اینکه ما حدود ۳۷۰۰ کتابخانه در کل کشور داریم که با یک کارت عضویت در هر کجا که اعضا دریافت کنند، می‌توانند در هر نقطه از کشور از خدمات استفاده کنند.

سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی استان قم نبود کتابخانه در پردیسان را مدنظر قرار داد وخواستار حمایت در این خصوص شد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha