دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
کد خبر: 1059990
۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
پژوهش

حوزه/ پژوهشگر مؤسسه دارالأعلام قم در نشست «بررسی ارزش والای تحقیق و پژوهش از منظر قرآن» گفت: اجر و پاداش‌های فراوانی که به اهل قلم و دانشمندان وعده داده شده، نشان از برتری این جایگاه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، حجت الاسلام مصطفی سندگل به مناسبت گرامی‌داشت هفته پژوهش در جمع شماری از طلبه‌های مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(سلام‌الله‌علیها) کلاله بیان کرد: مسئله «پژوهش» از مسائل اساسی و پایه‌ای در بین فرق و ادیان مختلف بوده و از جمله مسائل کلیدی دین مبین اسلام به شمار می‌آید.

وی با استناد به آیه ۹ سوره مبارکه زمر «أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّیْلِ سَاجِدًا وَ قَائِمًا یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ یَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ ۗ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ ۗ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُوالْأَلْبَابِ» بیان کرد: قرآن حتی میان کسانی که بهره‌ای از علم و دانش دارد و کسانی که از علم بی‌بهره‌اند، تفاوت قائل شده است.

پژوهشگر مؤسسه دارالأعلام قم دلیل ضرورت پژوهش را با استناد به آیه ۳۶ سوره اسراء توضیح داد: پرهیز از ظنّ و گمان یکی از تأکیدات قرآن است؛ یعنی از چیزی که به آن علم ندارید بلکه برگرفته از شنیده‌ها، ساده نگری‌ها، خیالات و اوهام است پیروی مکن؛ زیرا گوش و چشم و دل که ابزار شناخت علم واقعی اند مورد بازخواست قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام سندگل اذعان کرد: پژوهش در دین اسلام همانند تمامی موضوعاتی که دین بدان توجه کرده است، اسلوب و شیوه خاص خود را دارد و در قرآن کریم، اولین عنصر در پژوهش تفکر است که بشر را بارها بصورت مستقیم و غیر مستقیم به تفکر دعوت کرده است.

وی با استناد به آیه ۱۹٠و۱۹۱ سوره آل عمران توضیح داد: نکته حائز اهمیت در این آیات این است که مهم‌ترین تفکر، فکر کردن در مورد آفرینش است که در آن دلایل روشنی برای خردمندان عالم است.

پژوهشگر مؤسسه دارالأعلام قم اضافه کرد: آیات قرآن مملو از تشویق انسان به تدبر و تفکر است و علاوه بر آن در خصوص اهتمام به آموختن علم، و ارزش والای دانش و دانشمند و نیز تحقیق و پژوهش در روایات و سیره پیامبر ختمی مرتبت حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) مطالبی نقل شده است.

حجت الاسلام سندگل با استناد به روایات عدیده‌ای پیرامون اهمیت پژوهش تصریح کرد: کتابت و پژوهشی که مشکل مردم را حل کند و مفید برای رفاه مادی و سعادت اخروی مردم شود، یک حسنه جاریه در حق آن پژوهشگر است تا زمانی که مردم از آن سود ببرند.

وی اضافه کرد: اجر و پاداش‌های فراوانی که به اهل قلم و دانشمندان وعده داده شده، نشان از برتری این جایگاه دارد و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) پژوهش را نیاز مهم کشور عنوان کرده است.

پژوهشگر مؤسسه دارالأعلام قم افزود: رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) آماج بسیاری از توطئه امروز علیه جمهوری اسلامی ایران است را علم، اهل علم و محیط علم دانسته‌اند؛ بنابراین، باید مراقبت باشیم تا کار علمی متوقف نشود زیرا محور اقتدار کشور پژوهش و علم است.

حجت الاسلام سندگل در پایان بیان کرد: کار یک پژوهشگر تفسیر و تحقیق در متون مختلف و نیز پاسخ به انحراف‌های فکری موجود در جامعه است که تهدیدی برای سلامت جامعه به حساب می‌آیند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha