یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام محمد صالح مازنی

حوزه/ مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه از تمدید نخستین جشنواره ایده‌های برتر در انگیزه بخشی به پژوهش طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه تا پایان آذرماه خبر داد.

حجت الاسلام محمدصالح مازنی، مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تشریح فعالیت‌های پژوهشی این مدیریت ویژه هفته پژوهش به ‌ برگزاری سومین مرحله‌ی دومین دوره تربیت مدرس مهارت‌های پژوهشی اشاره کرد و گفت: این دوره از ۲۴ آذر به مدت ۳ روز با حضور ۴۰ نفر از اساتید و معاونان پژوهش واحدهای آموزشی از سراسر کشور برگزار شد.

وی حضور در اجلاسیه معاونان پژوهش واحدهای آموزشی سطح یک را از دیگر برنامه‌های این مدیریت دانست و افزود: برگزاری جشنواره ایده‌های برتر در انگیزه‌بخشی به پژوهش که قبل از هفته پژوهش شروع شد، به جهت تقاضا و استقبالی که از سوی طلاب معظم صورت گرفت، مقارن با هفته پژوهش نیز تمدید گردید. این برنامه با هدف شناسایی و عملیاتی‌سازی ایده‌های پژوهشی، فراخوان ایده‌پردازی برای ارتقای انگیزش پژوهشی طلاب برگزار می‌شود که با اعلام معاونت پژوهش فرصت شرکت در این مسابقه تا پایان آذر ماه تمدید شد که در ادامه به محورهای جشنواره ارتقاء انگیزش پژوهش نیز اشاره خواهم کرد.

حجت الاسلام مازنی اظهارکرد: مدیریت ترویج پژوهش در هفته پژوهش سال ۱۴۰۱ برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده که به برخی از آنها اشاره و برخی دیگر را خدمتتان تشریح خواهم کرد. برگزاری سلسله نشست‌های ترویج پژوهش با هدف آموزش تجربه‌های پژوهشی اساتید و صاحب‌نظران در حیطه‌ دانش‌های تخصصی و مطابق با حوزه های دانشی کانون های علمی طلاب، یکی از این برنامه‌ها است.

وی ادامه داد: در این نشست‌ها از وجود اساتید در رشته‌های مختلف بهره‌مند شده‌ایم و از برخی دیگر نیز به‌تدریج استفاده می‌کنیم. از جمله؛ حجج اسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی‌نیا(حوزه دانشی کلام)، مقیمی(حوزه دانشی فقه و اصول فقه)، رستم‌نژاد(حوزه دانشی تفسیر قرآن)، عالم‌زاده نوری(حوزه دانشی اخلاق)، زمانی(حوزه دانشی اندیشه‌ سیاسی اسلام و انقلاب اسلامی) که به فضل الهی این نشست‌های علمی و بصیرتی در حوزه‌های دانشی دیگر ادامه خواهد داشت.

مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه از دیگر اقدامات مهم این مدیریت را رونمایی از مباحث درجه ۲ مربوط به مهارت‌های پژوهشی عنوان کرد و گفت: یکی از اتفاقات مهمی که تاکنون در این مدیریت سابقه نداشته است، رونمایی از مباحث درجه ۲ مربوط به مهارت‌های پژوهشی می‌باشد؛ به این معنی که در کنار آموزش هایی نظیر «تربیت مدرس مهارتهای پژوهشی»، «آموزش مهارتهای پژوهشی به اساتید و طلاب» و... که با هدف تقویت فرآیند تصمیم‌گیری در حوزه آموزش مهارتهای پژوهشی و کم کردن ضریب خطا برگزار می‌شود، سلسله نشست‌هایی را در همین راستا برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی افزود: در همین راستا نشست علمی «الگوی جزئی‌سازی موضوع در تحقیقات مسأله محور» به مدت ۱۵۰ دقیقه با حضور جمعی از مدرسان مهارت¬های پژوهشی، توسط حجت الاسلام والمسلمین اسلام‌پور، مطرح و حجت الاسلام‌والمسلمین زارعی به عنوان ناقد نکاتی را بیان کرد.

حجت‌الاسلام مازنی در ادامه به دیگر برنامه‌های پژوهشی این مدیریت اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه آموزش مهارت های پژوهشی برای دانش‌پژوهان مراکز تخصصی از دیگر برنامه‌هایی بود که برگزار گردید و در طول سال ادامه خواهد داشت. یعنی اساتیدی که از مدیران گروه‌های جشنواره علامه حلی هستند، جهت برگزاری کارگاه آموزش مهارت‌های پژوهشی به مراکزتخصصی متقاضی اعزام می‌شوند.

وی بیان کرد: اعلام رسمی جشنواره کانون‌های علمی برتر از دیگر اتفاقاتی بود که همزمان با هفته پژوهش انجام شد و بیش از یک‌هزار کانون علمی سراسر کشور می‌توانند فعالیت¬های خود را به معاونت پژوهش ارسال کنند.

استاد حوزه علمیه قم از برگزاری اولین اجلاسیه مدیران و معاونان مراکز تخصصی خبر داد و گفت: مشارکت با مدیریت حوزه علمیه قم در برگزاری اولین اجلاسیه‌ مدیران و معاونان مراکز تخصصی از دیگر برنامه‌های مدیریت است. این اجلاسیه با حضور آیت الله اعرافی، مدیرحوزه های علمیه برگزار می¬شود و ضمن اینکه از رهنمودهای ایشان استفاده خواهیم کرد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه نیز مهمترین دستاوردهای معاونت پژوهش را تبیین و از انتظارات پژوهش در مراکز تخصصی می‌گویند. همچنین از نظرات و پیشنهادهای مدیران و معاونان پژوهش مراکز تخصصی برای ارتقای وضعیت پژوهش حوزه بهره مند می‌شویم.

حجت‌الاسلام مازنی افزود: بازدید از مراکز تخصصی و مراکز آموزشی فقهی از دیگر برنامه‌هایی است که مقارن با هفته پژوهش در حال انجام می‌باشد و تا کنون با حضور معاون پژوهش از مراکز عالی فقهی امام محمدباقر(ع)، مرکزفقهی ولی امر(عج)، مرکز تخصصی کلام و برخی دیگر از مراکز فقهی بازدید به‌عمل آمده است.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی و هماهنگی با معاونت سطوح عالی قم برای برگزاری کارگاه آموزش مهارت‌های پژوهشی ویژه طلاب سطوح عالی، برنامه‌ دیگر همکاران ما در مدیریت ترویج پژوهش معاونت پژوهش است که در این هفته برگزار خواهد شد. لذا انتظار ما این است که با مشارکت همکاران مدیریت حوزه علمیه قم بتوانیم کارگاه‌هایی را برای تقویت مهارت‌های پژوهشی طلاب برگزار کنیم.

حجت الاسلام مازنی در بخش پایانی گفت وگوی خود به محورهای جشنواره ایده‌های برتر در انگیزه بخشی به پژوهش اشاره و افزود: با اعلام معاونت پژوهش فرصت شرکت در این مسابقه تا پایان آذر ماه تمدید شد و محورهای ارتقاء انگیزش پژوهش نیز مواردی همچون؛ «۱. گسترش فرهنگ پژوهش در میان طلاب»، «۲. یادگیری مهارت‌های پژوهشی»، «۳. نگارش تحقیق کلاسی»، «۴. نگارش تحقیق پایانی»، «۵. نگارش پایان‌نامه»، «۶. راه‌اندازی و هدایت مجلات»، «۷. توسعه واحدهای پژوهشی»، «۸. جلوگیری از آسیب‌های پژوهشی» و «۹. پژوهش در سطوح عالی و آزاد» می‌باشد. همچنین عموم طلاب، اساتید، پژوهشگران، مسئولان و پرسنل حوزه‌های علمیه می‌توانند در مسابقه شرکت کنند.

وی به برگزاری مسابقه کتابخوانی و حضور فعال در نمایشگاه محصولات معاونت پژوهش را به عنوان دو عملکرد دیگر این مدیریت توصیف کرد و گفت: برگزاری مسابقه کتابخوانی که برای اولین بار در راستای روش‌مندی و استانداردسازی پژوهش‌های علمی طلاب با ارائه کتاب «روش‌های دین‌پژوهی» به مسابقه گذاشته شده است. زمان برگزاری مسابقه که از روز جمعه ۲۵ آذر آغاز شده تا جمعه ۲ دی خواهد بود و طلاب جهت دریافت فایل کتاب و شرکت در مسابقه می‌توانند از تاریخ به پنل شخصی خود در سامانه سخا، بخش خدمات فرهنگی، مسابقات کتابخوانی مراجعه‌کنند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha